نقد وبررسی " عراق در قباله آمريكا" روزنامه ی جمهوری اسلامی شنبه 9 آذر ماه سال 1387
"مرثیه روضه خوانی و اشک ریزی ناشی از تصویب توافقنامه در پارلمان عراق و تجویز نسخه ی مخالف و ناامن سازی برای ملغی کردنش تا 6 ماه آینده"

سرمقاله نویس مغبون وبازنده ی روزنامه ی جمهوری اسلامی بدون آنکه برروی خودش آورد که چرا ثمره ی آنهمه گردوخاک کردن ها و عربده کشی کردن های مبنی بر اینکه خود را نماینده ی دولت و سخنگوی مردم و وکیل مدافع پارلمان عراق می دانست که چپ و راست نسخه ای تحکم و تهدید آمیز صادر می کرد و تحلیل می داد که محال است که دولت و کابینه و پارلمان ومردم و مراجع عراق اجازه دهند تا که توافقنامه ی امنیتی در پارلمان عراق به تصویب برسد . اما اکنون که متوجه شده همه سرمایه گذاری های دشمنی مخالفت کردن با این طرح توافق امینتی میان دولت آمریکا و عراق ولی تصویب شد و نتیجه عملکرد نیروها ومأموران اطلاعاتی و امنیتی و پاسداری همراه با قاچاقچیان مواد مخدر که روزانه به عنوان زوار از نوار مرزی وارد خاک عراق می شدند تا دست به اقدامات تروریستی و ناامن سازی در عراق دست به تظاهرات ساختگی علیه ی توافقنامه امنیتی بزنند و خواهان اخراج نظامیان آمریکائی از عراق نیز می شوند . ولی اکنون با تصویب این توافقنامه در پارلمان عراق سرمقاله نویس که می داند سرمایه ی باد کاشته شده در عراق منتهی به توفان وباد هوا شده است، دست به مرثیه خوانی بر سر گوری زده است که در آن مرده ای وجود ندارد. بنابراین در حالت شوکه و شاکی شدن و ابراز نا راحتی و عصبیت عمیق ضمن گله و شکوه و شکایت کردن از دولت و پارلمان عراق که چرا به وظایف خود پای بند نبوده وآن را انجام ندادند که چرا رأی منفی به توافقنامه ی امنیتی ندادند و با انتقاد کردن از مراجع مذهبی عراقی که چرا به انتظارات قابل پیش بینی سرمقاله نویس پیرامون توافقنامه ی امنیتی میان آمریکا و عراق توجهی شایسته مبذول نکردند؟ بنابراین در عوض فرمان جدید در راستای مخالفت با توافقامه تصویب شده در پارلمان را عراق را بر ساماندهی فرصت 6 ماه آینده تجویز کرد و آن را اینگونه ترسیم و دیکته کرده است :

"حفظ هويت و استقلال هر ملتي بر مقاومت آن ملت در برابر متجاوزان متكي است . در انجام اين تكليف دولتمردان تصميم گيرندگان و تصميم سازان نقش اصلي را برعهده دارند. در اين مقطع از تاريخ عراق دولتمردان و تصميم سازان و تصميم گيرندگان به تكليف خود عمل نكرده اند. بر كسي پوشيده نيست كه اين وادادگي و عقب نشيني در اثر تهديدهاي آمريكا به سرنگوني دولت مصادره كردن اموال و نفت ايجاد ناامني در عراق عدم مساعدت براي حل و فصل بدهي ها و باقي نگهداشتن اين كشور در فصل هفتم منشور سازمان ملل صورت گرفته است . گناه بزرگ دولتمردان عراقي نيز همين است كه به جاي مقاومت و بي اعتنائي به اين تهديدها در برابر خواسته هاي نامشروع دولت آمريكا آنهم در شرايطي كه رئيس جمهور منتخب و جديد آمريكا سخن از خروج از عراق به ميان آورده و زمينه مساعدي براي پس زدن مطالبات دولت بوش وجود داشته تسليم شده اند! آمريكائي ها قطعا با به دست آوردن اين نقطه ضعف مطامع خود را گسترش داده و از اين پس مطالبات بيشتري را مطرح خواهند كرد و همواره با حربه تهديد مسئولان عراقي را وادار به تسليم خواهند كرد. ـ با توجه به اينكه امضا و تصويب توافق نامه امنيتي يا كاپيتولاسيون كه در واقع عراق را به قباله آمريكا در آورده است در دوران حاكميت دولت شيعه بر عراق صورت گرفته اين اقدام كارنامه درخشان شيعيان در تاريخ اين كشور را لكه دار خواهد كرد. واقعيت اينست كه از مرجعيت شيعه نيز در اين برهه حساس انتظار بيشتري وجود داشت . اكنون تنها راه باقيمانده اينست كه مردم عراق به صحنه بيايند و با ابراز مخالفت هاي مستمر راه را بر اجرائي شدن اين توافق نامه ننگين ببندند. مرجعيت شيعه نيز مي تواند با پشتوانه مردمي قصوري را كه صورت گرفته جبران نمايد و با خارج كردن عراق از قباله آمريكا اجازه ندهد اين لكه ننگ در كارنامه درخشان شيعه در تاريخ عراق باقي بماند. انتظار از مرجعيت شيعه اكنون برعهده گرفتن همان نقشي است كه در جريان اشغال عراق توسط انگليس در دوران بعد از حاكميت عثماني ها عليه اشغالگري انگليس ايفا كرد"

بهر صورت اکنون که رژیم تروریستی آخوندی که در 3 دهه ی گذشته ثابت کرده است که تضمین بقایش بستگی به صدورتروریسم و بنیاد گرائی و سیاست دخالت گرائی در کشور های همجوار و منطقه پیوند و گره خورده است .همچنین در شرایطی که اکنون اصل سرمایه گذاری سنگینی که در عراق کرد ه بود تا با ناامن سازی و بی ثبات کردن عراق برای خود و اهدافش به خصوص سیاست پیشبرد اهداف پروژه ی هسته ای جای پای مناسبی ایجاد کند . به خصوص اینکه حضور پررنگ در عراق هم پشتوانه ی چانه زنی و باج گیری و پیش برد سیاست فرصت سوزی در بستر دسترسی به سلاح هسته ای می شود . همچنین از سوی دیگر عراق برایش تبدیل به مرکز و کانون صدور تروریسم و بنیاد گرائی به خاورمیانه شده است . از این منظر باختی که از تصویب توافقنامه یا معاهده در پارلمان عراق نصیبش شده است به خصوص اینکه همچنان رشد بی رویه و لجام گسیخته ی تورم وگرانی و افزاییش قیمت کالاها و فقر و بیکاری ادامه دارد . به ویژه اینکه نارضایتی عمومی و اعتراض دانشجوئی رو به اعتلا و ارتقا می باشد. علی الخصوص اینکه ساگرد مراسم بزرگداشت 16 آذر این روزها هم در پیش است که مزیت برعلت شده است که چون دولت درمانده وعاجز در پاسخگوئی مطالبات مردم می باشد بنابراین تنها راهی که دراین زمینه وجود دارد بالا بردن هرچه بیشرفعال کردن حضور ارگان های سرکوبگر در صحنه ی سرکوبگری می باشد. برای همین است که اکنون هر چه بیشتر حضور توان و بسیج ارگان های سرکوبگر نیروی انتظامی بسیجی و نظامی و پاسداری در صحنه را شاهد می باشیم که نشانش زنجیره ای از رزمایش و همایش مانور ها و آزمایش موشک های دور برد است که یک سوی آن ایجاد تقویت فضای خفقان ورعب و وحشت در جامعه است که می بایست گسترش یابد که با رشد وافزایش اعدام ها تلاش شود که فضای رعب و وحشت و اختناق در جامعه مضاعف شود. البته فضای حاکم ناشده ی حکومت نظامی و نگرانی ووحشت از تهاجم نظامی به مؤسسات هسته ای هم وجود دارد که ار تباط مستقیم به پیگیری اهداف پرو ژه ی بحرانی هسته ای دارد که اعتراف و اذعان و تأکید شده است که هر گزعقب نشینی در کار نمی باشد .

در خاتمه اینکه فراموش نشود به موازات این فضای خفقان آمیز داخلی که با سانسور خبری و کنترل مطبوعات دنبال می شود و حد اقلاین فضا و شرایط تا برگزاری نمایش خیمه شب بازی انتخابات � انتصبات ریاست جمهوری دوره دهم ادامه می یابد واوج خواهد گرفت .همینطور همزمان سیاست دخالت گری و آشوب طلبی و ناامن سازی برای باج گیری همانگونه که سر مقاله نویس تأکید کرده و نسخه تجویز نموده در عراق برای بر هم زدن نتایج توافقنامه ی تصویب شده در پارلمان عراق در خواست شده است صد البته مشابه همین سیاست در فلسطین و لبنان و افغانستان با شدت هر چه بیشتر نسبت به گذشته نیز اعمال و پیگیری خواهد شد.
هوشنگ � بهداد
شنبه 9 آذر ماه سال 1387