.چرا دلالان وواسطه ها ومحکتران ومافیاهای گوناگون بازار راانحصاری کرده وهر کاری که می خواهند می کنند؟
جائیکه گزارش شده است برنج ذخيره شده توسط دلالان احتكار شده و در زمان افزايش تقاضا و قيمت با نرخ هايي تا سه برابر قيمت واقعي به مصرف كننده عرضه مي شود .ب نابراين مسئول این آشفتگي هايي كه اكنون دامنگير بازار برنج شده است کیست ؟ همانگونه که گزارشگر هم اشاره کرده نمی بایست که مسبب را افزايش قيمت هاي جهاني برنج دانست. همچنین پرسش است که این وارد کنندگان برنج داخلی ومحتکران کیستند که می توانند در یک زمان کوتاه با عرضه کردن رنج تا 3 برابر قیمت برنج، پول های بسیار کلان وباد آورده برجیب خود بزنند؟ چه رابطه ای اینان می توانند با دولت ومراکز قدرت ویا مافیای فعال در بازار داشته باشند که اینگونه بدون حساب و کتاب می توانند دست به غارتکری بزنند؟
از سوی دیگر معنی وعملکرد ومحدوده ی کاربرد عنوان مافیا جیست ؟ ضمن اینکه انواع و اقسام مدل های اقتصاد وتجاری و بازرگانی و بازاری و سنتی ومدرن و نفتی وگازی ومالی و تسلیحاتی و بانکی و مواد مخدر و الکل و زمین خوارگی و مسکن و واسطه گری و دلالی دارد وهمه هم فعال مایشاء می باشند . چرا اکنون این مافیای مفتخور وانگل و واسطه و محکتر و دلالان حاکم شده بر بازار برنج ؛ دارند همان کاری که بر سر برنج و مزارع کشت برنج و روستائیان شالی وبرنج کار داخلی در شمال کشور می آورند که چندسال است برسر صنعت نیشکر هفت تپه ی خوزستان و صنایع چای شمال و لاهیجان و صنعت نساجی مازندران آوردند .. آخر این چگونه نظام بی در و پیکر وبی قانونی می باشد که اینقدر بر هم ریخته شده است و اوضاعش خرت وخر می باشد که از یک طرف اینقدر واردات برنج دارد که هم رقیب و جانشین محصول تولیدات داخلی برنج شدت است وهم اینکه به جای اینکه موجب کاهش قیمت بذنج در بازار شود ، در ست رعکس موجب افزایش قیمت برنج شده است!! چونکه گزارش شده است که محکتران می توانند تا 3 برابر قیمت برنج را موقعی عرضه کنند و بفروشند که این سود باد آورد ه عایدشان شود . در صورتیکه از سوی دیگر گفته می شود یکی از عوامل تورم وگرانی و رشد بیکاری داخلی و فقر وشکاف عمیق طبقاتی همین افزایش واردات بی رویه و رشد نقدینگی و دلالی و فعال بودن انگالان وواسطه ها می باشد. یعنی اینکه سیستم انگلی واسطه گری و دلالی بر بازار حاکم شده است و چون نبض بازار را بطور انحصاری در اختیار خود دارد . بنابراین هرکاری که خودش می خواهد انجام می دهد ونوسان افزایش قیمت بازار را مشخص می کند .
این دیگر بسیار مضحک و تأسف انگیز است که اینگونه بصورت شفاف و در روز روشن جیب زنی می شود و همچون راهزنان سر گردنه دستبرد زده می شود و جیب مردم تهی دست ایران در کنار سفره های خالی اشان روز به روز خالی تر می شود . کمدی و باز هم تأسف انگیز تر اینکه دولت ادعای عدالت محوری و خدمتگزاری به مردم ایران را هم دارد که گزارش شده است که به اندازه ی مصرف 3 سال برنج وارد کشورشده است که بر خلاف قانون عرضه و تقاضای اقتصاد به جای اینکه مانع از افزایش قیمت برنج شود .درست وارونه عمل می کند . یعنی اینکه فرمول عرضه وتقاضا در این رژیم بربر منش وتاریک اندیش وغارتگر وعوامفریب همچون قانون معنی و مفهومی ندارد . . زیرا که اگر چنانچه قانونی در کار باشد و مملکت دارای حساب وکتابی باشد و اقتصاد دارای نظم وسیستم قانونی خودش باشد و قانون عرضه و تقاضای اقتصادی بر بازار حاکم شده باشد ، می بایست قانوناً طبق همین فرمول و قانون موجب کاهش قیمت برنج در بازارشود. زیراکه وقتی که عرضه بیش از تقاضا باشد موجب کاهش قیمت می شود . ولی چگونه است که نتجیه ی معکوس بر جای گذاشته است . البته گزارشگر اشاره کرده است که یک نوع آشفتگی جهانی پیرامون قیمت برنج به وجود آمده است که قیمت برنج لحظه ای شده است که جدا از افزایش قیمت نفت وپیآمدهای تورم زای جهانی بودنش نمی باشد . ولی گفته می شود رب ولی نه به این غلیظی !البته که نابساانی وهرج ومرج و آشفته بازاری که در ایران حاکم می باشد ناشی از ساختار معیوب و فاسد از رأی تا ذیل سیستم است که وضعیت اکنون آنگونهشده است که تورم وگرانی نه مهار ناپذیر شده است ، بلکه روند شتاب دار شدنش غیر معمول و عجیب و غریب همشده است . برای اینکه فعالیت گسترده ودامنه دار وزنجیره ای مافیاهای گوناگون از جمله همچون محتکران برنج نبض بازار برنج را نیز در بازار انحصاری خودشان گرفته اند و در پناه سیاست برنامه های غلط دولت و صد البته حمایت آن ، آنگونه بازار ی را تنظیم می کنند که نتیجه اینگونه شده است که گزارش شده قیمت برنج لحظه به لحظه بالا می رود .
اما از طرف دیگر پاسدار احمدی نژاد که در قم فریاد زد که می خواهد با مافیای اقتصادی مبارزه کند وتصمیم گرفته است که دستان مافیای اقتصادی را قطع کند وتأکید می کرد که بر سر حرف خود ش می ایستد وهر گز خیال عقب نشینی ندارد . اکنون کجاست تا که وارد صحنه شود ودست مافیای برنج راقطع کند .؟البته اگر راست می گوید و رد گم کردن وپرده بازی نمی باشد وخودش با باند مافیائی مؤتلفه ی انگلیسی در بازار سهیم در این غارتگری نمی باشد . و عمداً کاری نمی کند یا شعار و سخنی نمی گوید تا که موجب هر چه بیشتر بی سر وسامانی و ضعیت اقتصادی گردد واوضاع همچون قیمت نوسانی ومتزلزل برنج شود تا هرچه از جیب مردم زده می شود بر توی کیسه محتکران یا باندهای مافیائی وابسته به دولت ریخته می شود که حامی و پشتبان شان دولت و لوطی جماران وقوه ی قضائیه می باشد.

هوشنگ - بهداد
چهار شنبه 18 اردیبهشت ماه سال 1387