نقد و بررسی " تاملي در موضع وزارت خارجه(يادداشت روز)" روزنامه ی کیهان شنبه 26 مرداد ماه سال 1387
"ابا تأخیر واحساس مغبون شدگی ناشی از سکوت دیپلماسی ورزرت امورجه پیرامون جنگ روس ها با گرجستان، اکنون تلاش برای رفع مغبون شدگی شده است"
طبق تجربه ی 3 دهه ی گذشته که هرگونه جنگ وناامنی و بحرانی که در خاورمیانه و آسیانه میانه یا قفقاز به وقوع پیوسته به نفع رژیم تروریستی آخوندی و بربرمنش و تاریک اندیش و جنگ افروز و بحران زی و بحران ساز تمام شده است به جز جنگ اخیری که میان گرجستان وروسیه در منطقه قفقاز به وقوع پیوست که به دلیل نیاز شدیدی که مرتبط با پرونده ی هسته ای به موضع حمایت روس ها در اجماع اعضای گروه 5+1 احساس می شود. بنابراین سیاست سکوت اتخاذ شد و فقط به تهیه و تنظیم چند تا طنز گفت و شنود علیه ی آمریکا بسنده شد تا که به مخاطبان درون جبهه ای همچون پاسدار احمدی نژاد ومعاونش رحیم اسفندیار مشائی و همچنین دوم خردای های حامی انقلاب مخلمین تفهیم شود که آمریکا در ست در شرایط خطری که پیش آمد گرجستان را در برابر تهاجم روس ها رها کرد وتنها گذاشت . البته در این طنز ها نتیجه گرفته شد که عاقبت پیوند گره زدن زلف شتر با روباه همین است که موقع حمله ی شیر، شتر پا به فرار می گذارد و روباه مکار را پا در هوا و معلق شده همچون پاندول به حال خود وا می گذارد .
اما اکنون پاسدار لبنانی یادداشت رز نویس متوجه شده است با اخطار هائی که بوش به روسیه در مورد ادامه ی حمله داد شرایط آنگونه که پیش بینی می شد پیش نرفته است و چون نوعی احساس مغبونیت در این زمینه به دلیل اتخاذ دیپلماسی سکوت می شود. زیرا که از شریط بدست آمده ی فضای جنگی در منطقهی قفقاز دستگاه دیپلماسی تروریستی رژیم آخوندی آنطوری که می بایست فعال نشد و واردصحنه نشگت و بهره ی تبیغاتی لازم نبرده است . بنابراین برای جبران این مغبون شدگی سیاست وزارت امور خارجه و وزیر آدمربا منوچهر متکی و سخنگوی امور خارجه بر زیر تیغ سئوال و پرسشگری واقع شده است که چرا در این شرایط پیش آمده ی موقعیت جنگی میان روسیه و گر جستان دیپلماسی ومنطقه ی قفقاز منغعل وکلی و مبهم و همراه با سکوت بوده است که هیچکس متوجه نم شود که موضع رژیم تروریستی آخوندی در این مورد چیست؟ در دنباله افزوده البته بر خلاف تصور وضعیت آنقدر مبهم نبود که دستگاه دیپلماسی توان درک شرایط را نداشته باشد .
البته پاسدار یادداشت روز نویس شده فراموش کرده است که منوچهر متکی وزیر آدمربای امور خارجه با کارکنان دستگاه ترور و جاسوسی برون مرز یعنی سفرایش مشغول دیدارهای سریالی و زنجیره ای بوده است که از دیدار با لوطی جماران شروع و پس از دیدار با رؤسای نهادهای سه گانه و رفسنجانی به حداد عادل رسید که گویا ادامه ی اینگونه دیدار ها باید این سیاست معرکه گیری ادامه داشته باشد ؛ لذا دیگر برای وزیر آدمربا منوچهر متکی و سخنگوی وزارت امور خارجه فرجه باقی نمان تا جنگ روس ها با گرجستان را دنبال و تعقیب کنند و همانگونه که تذکر داده شد به دلیل نیاز مبرم وشدید به روس ها محور بحران پرونده ی هسته ای که احساس می شود وترسی که از سوی دیگر از آمریکا می شود به سادگی به توان سیاست ویا موضعی گیری اتخاذ شود که ضرر و زیان عاقبت آن قابل پیش بینی باشد .
بهرحال پاسدار یادداشت روز نویس برای اینکه نوک انتقاد را بیشتر تیز وفرو کردهباشد افزوده که منطقه ی قفاز منطقه ی کم اهمیتی نمی باشد . به خصوص اینکه گرجستان و اوستیا فرهنگ و آداب و سنن خودشان را بیشتر به ایران نزدیک می دانند وخودشان را ایرانی می دانند که توقع حمایت و کمک داشتند.
بهر صورت پاسدار لبنانی قلم بر دست و یاددشت روزنویس شده در دنباله ی یادداشت روز خود برای انکه چراغ سبز به روس ها نشان داده باشد و باز هم به سیاست انقلاب مخملین که نارنجی نامیده شده است و مورد حمایت آمریکا و غرب می باشد را مورد حمله داده باشد که گفته شد به چه دلیل است و مخاطبانش کیستند علیه ی سیاست رئیس جمهور گرجستان و آمریکا موضع گیری کرده تاکه به سوی روس ها غش کرده باشد .آنگاه در ادامه ی یادداشت روز، اشاره رئیس جمهور گرجستانکرده و گفته شده به خاطر ملحق شدن به ناتو ودر دیداری که وی با وزیر امورخارجه ی آمریکا داشت و با حمایت معناداری که از وی شد . در همان دیدار بود ککلید و جرقه ی جنگ گرجستان با روس ها زده شد . سپس حمله به اوستیا از سوی گرجستان شروع شد به نیت اینکه آمریکا در برابر روس ها به حمایت گرجستان وارد صحنه می شود. سپس یادداشت روز نویس نتیجه گرفته است که بوش اینکار را نکرد و شکست و افتضاح سیاسی در برابر روس ها را پذیرفت و صرفاً از رئیس جمهور گرجستان خواست که تأسف وی را برای کشته شدگان جنگ به پذیرد و به دادن پیشناد که طرفین مشکلات خودشا ن را حل و فصل کنند بسنده کنند .
در خاتمه اینکه چون پاسدار یادداشت روز نویس از موضع انتقادی به اتخاذ سیاست سکوت دستگاه دپیلماسی وزارت امور خارجه شروع کرد و پرسش کرد که چرا این دستگاه عرضه نداشت تاکه بتواند از این شرایط فرصت طلبانه خوب بره برداری کند و در ادامه به شکست ضرر و زیان آمریکا از این جنگ اشاره کرد به خصوص اینکه یادداشت روزئویس از موضع ضدآمریکائی یادداشت روز خود را تهیه و تنظیم کرد ه است. بنابراین نمی بایست که اخطار های بوش و آمریکا به روسیه و ارسال کمک های خدماتی و ... که به سوی آمریکابه سوی گرجستان ارسال شده و از روس خواسته شده که امنیت هوائی و آبی و زمینی را تأمین وموانعی ایجاد نکند را نادیده بگیرد . بالاخره اینکه شب بلند است و قلدر هشیار مشخص خواهد شد که تنظیم کردن اینگونه یادداشت روزهای جانبدارانه و انتقادی در نهایت چه تأثیری بر روی پرونده ی هسته ای و تصمیم گیری پیرامون آن خواهد گذاشت و نیجه به کجا خواهد انجامید و کارنامه و ترازنامه و بیلان کدام کشور دارای سود و وزیان یا سود و منعفت خواهد شد؟
هوشنگ � بهداد
شنبه 26 مرداد ماه سال 1387