نقد وبررسی " دولت و تورم" روزنامه ی جمهوری اسلامی سه شنبه 5 شهریورماه سال - 1387
"وقتی دولتی باور به تئوری اقتصادی ندارد و قرض الحسنه را جای سیستم بانکی نشانده و با استخاره حرکت می کند ، چگونه قادر است تورم و گرانی را مهار کند؟"
آخوند جماعت چون غیر مولد است و انگل وار از طریق دین ارتزاق کرده است . یعنی دکان و بازار دین فروشی داشته است . از سوی دیگر چون با جادو وجنبل ودعا و استخاره و خواب و تعبیر و تفسیر کردن آن سر و کار داشته است . بنابراین هیچگاه به وضوح و ساده و روشن با مردم گفتمان نداشته است . به خصوص اینکه اگر با مفت و مرده خوری و سوگواری و یا مراسم عقد و جشن و عروسی سر کار داشته باشد . آن موقع برای اینکه از مزایا و منافع بیشتری بر خور دار گردد، عجیب دست به تملق و خم و راست شدن و مداحی و ستایش گری مشمئز کننده ای می زند. حال تصور کنید که اینگونه عناصر به قدرت حکومت برسند. دیگر آنگونه فاجعه ای رخ می دهد که 3 دهه مردم ایران شاهدش می باشند که چگونه عومفریبی و شیاد گری و دروغگوئی شد و خمینی چه گفت وچه کرد و جانشین و پیروانش نیز چه می کنند؟ یعنی جای خر صاحب اقتصاد شده متوجه شده اید که چه کسانی گرفته و چه می کنند وچه دارند و آن 80% جمعیت مستضعف و پا برهنگانی که قرار بودحاکم شوند چه دارند و روزشان چگونه می گذرد و یا سپری می شود؟ یا اینکه چرا جنگ ضد ملی و ضد میهنی ویرانگر نعمت و موهبت الهی خوانده شد؟

بالاخره اینکه پاسدار گماشته لوطی جماران چه گفت وچه کرد؟ چرا تورم و گرانی و افزایش قیمت کالاها و رشد فقر و بیکاری جایگزین قول بردن نان بر توی سفره های خالی محرومان شد؟ حال بماند که چرا لوطی جماران در دو سال ریاست جمهوری گماشته ی خود، مدام تورم و گرانی را از اساس و ریشه منکر می شد و آن را تکذیب می کرد و منتقدین را متهم به سنگ اندازی در برابر دولت و چوب لای چرخش گذاشتن می کرد خلاصه اینکه ستون پنجم دشمن متهم شان می کرد تا مجبور به سکوت و خود سانسور شوند؟ امااکنون که دیگر گند تورم و گرانی آنقدر در آمده و عریان و آشکار شده است که هیچگونه جای انکار کردنش نمی باشد . ولی بازهم لوطی جماران آنگونه پیرامونش نظر داده است که نیاز به مفسر و تعبیر گری همچون سرمقاله نویس روزنامه ی متعلق به خودش دارد تا که آن را بسط و تعمیم دهد که نظر و فرمایشات پای منقلی ملوکانه لوطی جماران چیست؟
در صورتیکه تورم یعنی ورم و آماس و بر آمادگی که چون چرکی می شود می باید که برای درمانش ب جراحی و نیشتر زده شود تا مواد زائدی که نفوذ کرده و موجب ورم و چرکین شدن مکان آماس کرده شده از بین برود . البته این شرایط مربوط به ابتدای شروع ورم کردن می باشد . اگر بماند مزمن و عفونی گردد . آنگاه درمان کردنش آسان نیست . چه بسا برای سالم ماندن سایر اندام بخش آلوده و آسیب دیده که غیر قابل درمان شده می بایست قطع گردد.
اما جالب است در شرایطی که سانسور غوغا می کند آنگونه که سر دبیر سیاسی روزنامه ی اعتماد ملی شیخ مهدی کروبی محمد قوچانی تحمل نمی شود . خوبست که سرمقاله نویس رسالت مطبوعات را آگاهی رسانی و ایجاد ارتباط سالم دانسته است و خط و خطوطی نیز برایش ترسیم کرده است تا شاید راه حلی برای تورم پیدا شود که اذعان کرده است این مسئله ی تورم یک بیماری مزمن وزخم ناسور قدیمی می باشد . البته به جای راه حل فقط ادامه ی روضه ی مبسوط خوانده و به دولت توصیه کرده که هشیار باشد شوک های نفتی که وارد می شود که موجب افزایش قیمت نفت می شود . درست است که در ابتدا و در باغش دارای جاذبه های فراوان می باشد و لی اگر از پول حاصل شده بدرستی صرف زیر ساخت های گوناگن کشور نشود وصرف واختصاص به هزینه ی گزاف به ارگان سرکوبگر امنیتی داده شود به مفهوم این واقعیت است که همه ی سطوح جامعه اینگونه است . خلاصه گفته که این دید کامل نیست و نمی بایست از کنترل تورم و گرانی غافل شد و فقط اتکا به موارد امنیتی و اطلاعاتی کرد.

در خاتمه اینکه مشخص نیست که اینگونه موعظه کردن ها که شبیه نصیحت پدر بزرگان به نوه های وچک خودشان است که توصیه می کنند برای دور ماندن از خطر باید مواظب و مراقب خودشان باشند چه ار تباطی به ارائه و راه حل تورم و گرانی دارد که هروز افزایش می یابد ؟ زیرا که مشابه همان طرز تفکر غیر مولد بودن آخوند های حوزوی حاکم شده است که به بخش اقتصادی و صنعتی و کشاورزی نیز نفوذ و سرایت کره است . یعنی اینکه هرروز ضریب واردات بیشتر م یشود و ضربات سنگین بیشتری بر تولیدات داخلی در زمینه ی صنعت و کشاورزی وارد می شود و احتمال نابود شدن صنایعی کار خانجات باغات چای شمال و نساجی مازرندان و اصفهان و کارخانه های قند همچون صنعت کشت و صنعت چغندر و کارخانه ی نیشکر هفت تپه ی خوزستان وجود دارد . در مورد صنعت تولیدات کفش هم همینگونه است . برای اینکه اقتصاد انگلی وواسطه گری و دلالی با احتتکار کردن اجناس و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بر بازار تسلط یافته است که بخش عمده ی آن از سوی بازاریان وابسته به حکومت همچون باند مافیائی انگلیسی جمعیت مؤتلفه ی عسگر اولادی کنترل می شود . از سوی دیگر رشد نقدینگی با تزریق پول نقدی که دولت تزریق می کند در حال افزایش است که پارامتر دیگر افزایش تورم است . عدم توازن بهره ی بانکی مناسب به سپرده های حساب پس اداز تاکه قادر باشد بخشی از پول های شناور را به سوی سپرده های بانکی بکشاند دلیل دیگر رشد تورم است . همچنین عدم توانائی دولت در راه اندازی تولیدات صنعتی که توانائی جذب سرمایه ها را داشته باشد که آن روی سکه ی فرر سرمایه ها از کشور می باشد . قطع کردن رایانه ای دولتی و دادن پول های نقد از سوی دولت که تاتیک تبلیغای ریاستجمهوری و رأی خریدن می باشد این مورد هم بر حجم نقدینگی افزوده واهد کرد و بازهم موجب افزایش تورم و گرانی شود .
خلاصه با تجربه ی 3 دهه که اوضاع رروز بدتر شده است . به خصوص در 3 سال گذشته که قیمت نفت رشد صعودی داشته؛ ولی وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم بدتر شده است و رشد تورم و گرانی افسار گسیخته و افزایش قیمت کالا ها همچنان ادامه دارد . بنابراین هیچگونه چشم انداز مثبت و امید وار کننده ای نسبت به بهبودی شرایط نیست . زیرا که این رژیم بربرمنش و تاریک اندیش و نامشروع و ضد مردمی متعلق به این دوران نمی باشد.
هوشنگ � بهداد
سه شنبه 5 شهریورماه سال - 1387