نقد مطبوعات : چرا پیشنهاد شده که باید تعطیلات نوروزی از 13 روز به 5 روز کاهش یابد؟


نقد وبررسی " باز هم حديث مكرر تعطيلات نوروزي " روزنامه ی جمهوری اسلامی یکشنبه 26 فروردین ماه سال 136
" چرا پیشنهاد شده که باید تعطیلات نوروزی از 13 روز به 5 روز کاهش یابد؟"
ملای سرمقاله نویس دوباره دست به کالبد شکافی اضافی وناهمگون بودن تعطیلات نوروزی با شرایط کاری ادارات دولتی زده است که گفته طولانی بودن این تعطیلات نوروزی، دولت وجامعه را فلج می کند وبه دولت امام زمانی پاسدار احمدی نژاد انتقاد کرده است که بر خلاف ادعای اینکه ایشان 28 اسفند سال 85 را روز کاری اعلام کرده بود. اما به دلیل قبل و بعداز آن ایام تعطیلات امسال از 13 روز به 19 روز موکول شد. در دنباله از یک طرف گله از عدم خبررسانی مطبوعاتی در این ایام نوروز کرده است .از طرف دیگر از بیفایده بودن انتشار روزنامه ها اشاره نموده است و افزوده چون خانوداه ها برای ایام تعطیلات نوروزی برنامه ریزی می کنند تجربه ی چاپ چند روزنامه در زمان تعطیلات نوروزی ثابت نمود که انتشار روزنامه ها در ایام نوروزی بیفایده است. در دنباله به انتقادات سال های گذشته ی دور مبنی بر طولانی بودن تعطیلات نوروزی و ضرر وزيان گفته وتأکید کرده است که این قصه سر دراز دارد وگفته که انتقادات گذشته همچنان وارد است وبقدرت خود باقیست . بالاخره پاسخ را برای حل مشکل اینگونه بیان کرده است:
"پاسخ اينست كه روزنامه ها در تعطيلات نوروزي براي توزيع مشكل دارند و روال عادي كار مطبوعات نيز به دليل تعطيل بودن تقريبا همه چيز در كشور بهم مي خورد و در عمل انتشار روزنامه ها بي فايده است . در سالهاي گذشته بعضي روزنامه ها انتشار در ايام غيرتعطيل رسمي نوروز را تجربه كردند ولي به اين نتيجه رسيدند كه تا مشكل به صورت اساسي و عمومي حل نشود انتشار مطبوعات در تعطيلات نوروزي بي فايده است . ترديدي نيست كه براي كشور ما با توجه به زياد بودن تعطيلات رسمي و نيازي كه به كار و تلاش دارد تعطيلات طولاني نوروزي غيرقابل تحمل است . به همين دليل بايد اين مشكل را حل نمود و وضعيت موجود را تعديل كرد. "
در نهایت پیشنهاد کرده است چون در ایران میزان تعطیلات زیاد است وراندمان وبازده ی کارها پائین است و زمان طولانی بودن تعطیلات نوروزی موجب آشفتگی وتدق ولق بودن ادارات می شود. بنابراین بهتراست که تعطیلت نوروزی مدارس و دانشگاهها وادارات همسان شود . یعنی اینکه تعطیلات نوروزی از 29 اسفند تا 5 فروردین تبدیل شود . البته هدف اصلی پیگیری از تعطیلات نوروزی مدارس ودانشگاهها نه برای افزایش راندمان کار وتولید بیشتر وبهره وری در جامعه هست و نه اینکه پیشنهاد بر ای رفع مشکل طولانی بودن تعطیلات نوروزی است. بلکه مشکل اساسی در جای دیگریست که با دور زدن صورت مسئله، هدف غائی بطور غیر مستقیم چنین بیان شده است:
"اگر اين يكسان سازي صورت بگيرد عملا تعطيلات نوروز به ميزان تعطيلات رسمي يعني 5 روز از 29 اسفند تا 4 فروردين كاهش مي يابد و از روز پنجم فروردين كارها به صورت جدي آغاز مي شود. براي دانش آموزان و دانشجويان نيز تعطيلات طولاني نه لازم است و نه مفيد. بنابر اين چرا كشور را از بهره وري بيشتر محروم مي كنيم و همه چيز را از دو هفته تا حدود يكماه به بهانه نوروز به تعطيلي مي كشانيم."
جالب است جائی که خانه از پای بست ویرانست . چرا این خواجه سر مقاله نویس در فکر نقش ایوانست و چنین پیشنهاد کاهش تعطیلات نوروزی را به عنوان راهکار وحلال مشکات افزایش بازده ی کاری ارائه کرده است .آنهم در جامعه ای که ضریب فقر وبیکاری، رشد صعودی دارد و روند تورم گرانی و افزایش قیمت ها بیداد می کند واوضاع اقتصادی آنچنان نابسامان و اوضاع معیشتی مردم و وضع اقتصادی شان خرابست که فرار مغز ها وسرمایه ها همچنان ادامه دارد. بنابراین پیشنهاد ملای سرمقاله نویس نه برای حل مشکل ریشه ایست، بلکه دارای دو پیام مشخص است که در درجه ی اول یک نوع ابراز مخالفت با مراسم نوروز و جشن و شادی این سنت ملی و باستانی وتاریخی می باشد که مخالفت وز دن با آن الگو برداری از پیام های نوروزی خمینی است که از ملت می خواست تغییر سال یا مراسم نوروز را بر سر قبرستان های جنگ ضد ملی و ضد میهنی 8 ساله ی ایران وعراق آغاز نمایند. سپس به دیدار و بازدید مجروحین در بیمارستان ها بروند ونوروز را دنبال کنند و ولی فقیه جانشین وی در مشهد هم به جای تبریک نوروزی به مردم دادن، در ارتباط با دفاع کردن از اهداف و پروژه ی هسته ای، یقه ی شورای امنیت سازمان ملل را به اتهام بی قانونی گرفت وتأکید نمود که با همه توان وظرفیت باید پاسخ بی قانونی ها داده شود . دیدیم که چگونه پس از این پیام تهدید آمیز نوروزی ولی فقیه، سپاه پاسداان بحران گروگان گیری را به وجود آورد وپاسدار احمدی نژاد نیز آن شوی کمدی و مسخره ی کنفرانس مطبوعاتی آزاد سازی گروگان های انگلیسی را با اعلام عفو وبخشش و تقدیم هدایا از موضع حقارت وخفت وخواری وتسلیم شدگی اجرا کرد. در هر صورت ملای سرمقاله نویس مشابه همین مخالفت را در برابر پرپائی جشن مراسم 4 شنبه سوری و سیزده بدر نیز به نمایش گذاشته است و در کنار سایر آخوندهای متحجر انگلیسی پیوسته از آن به عنوان خرافات نامبرده شده است . البته که ناشی از ساختار ارتجاعی و خرافه پرستی و ماهیت غم وعزا و ضد شادی آخوندهای حاکم بر ایران می باشد. در درجه دوم یا مرحله ی بعدی پیام، اینگونه موضعگیری کردن نوعی ابراز مخالف در برابر دولت امام زمانی پاسدار غلامک وگماشته احمدی نژاد است که اینگونه در لفافه بیان شده است. زیرا که بازتاب دادن نمودی از رد وبدل کردن اینگونه انتقادات به جنگ ونزاع و رقابت ها وتضاد ها باندی وجناحی مر تبط می باشد که به افشاگری های تند ورادیکال حامیان پاسدار رئیس جمهوری احمدی نژاد نسبت به رفسنجانی وحامیان وی و عملکرد گذشته اینان باز می گردد که وظیفه ی ملای سرمقاله نویس نیز متقابلاً دفع کردن از رفسنجانی است .
هوشنگ – بهداد