"غارتگری ها وفساد، حاصل طرح سهمیه بندی بنزین بوده است"

نقد وبررسی " سهميه بندي بنزين و مصلحت انديشي ها" روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 14 شهریور ماه سال 1386
"غارتگری ها وفساد، حاصل طرح سهمیه بندی بنزین بوده است"
ضرب المثلی است که گفته می شود شانس که بر گردد فالوده دندان می شکند یا شعریست که می گوید خانه از پای بست ویرانست، خانه در فکر نقش ایوانست. اکنون سر نوشت طرح سهمیه بندی بنزین با توزیع کارت های سوخت رسانی هوشمند ش، ترکیب وتلفیق این شعر و ضرب المثل شده است. زیرا که سر مقاله نویس ضمن ترسیم کردن هدف های 5 گانه ای که برای این طرح ترسیم و اهداف آن را دنبال کرده وافزوده است بر خلاف موفقیت های نسبی که اجرای این طرح در هفته های آغازین وشروع اش در برداشته است، ولی اکنون شرایط آنگونه شده که بدتر از قبل از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین شده است که در مجموع سرمقاله نویس دلایل و نتا یج حاصل شده از این طرح سهمیه بندی را چنین ترسیم و تشریح کرده است:
"اما متاسفانه ورود عناصري از بخشهاي غيرمرتبط با ستاد اجراي طرح سهميه بندي بنزين به عرصه و اصرار براي اعلام سهميه هاي اضافي گوناگوني با هدف نجات بخشهاي تحت مسئوليت خود از ركود و همينطور عقب نشيني مسئولان بخشهاي ديگر در برابر تبليغات موجب پيدايش آشفتگي در اجراي طرح شد و كار به جائي رسيد كه علاوه بر مجاز بودن مردم به مصرف سهميه شش ماهه خود در فرصت هاي زودتر سهميه هائي از قبيل سفر و مدارس و نمايندگان مجلس و... نيز ابداع گرديد و نتيجه آن شد كه همه دستاوردهاي روزها و هفته هاي اول اجراي طرح از دست رفت و اكنون ترافيك بدتر از زمان قبل از اجراي طرح شده آلودگي هوا به حالت قبل برگشته تلاش براي تغيير فرهنگ مصرف از ياد رفته و مقدار مصرف بقدري بالا رفته كه اگر مسئولان مربوطه آمارهاي مصرف در روزهاي اخير و بويژه ايام تعطيل را ارائه نمايند معلوم خواهد شد كه بيشتر از گذشته است ! "
سرمقاله نویس بدون آنکه نام ازمفسدین وسوء استفاده کنندگان این طرح به برد. در صورتیکه روز گذشته در ستون جهت اطلاع این روزنامه اشاره کرده بود که چگونه استاندار خوزستان از دریافت سهمیه ی میلیون ها لیتر بنزین ماهیانه بر خوردار می باشد که با حاکم بودن ضریب فساد و آلودگی و رشوه ورانتخواری که از رأس تا ذیل این رژیم تروریستی و ضد بشری را فرا گرفته است . مشخص است که سهمیه ی دریافتی سر از کجا در می آورد و با چه قیمت هائی در باز آزاد فروخته می شود و سود سرشار باد آورده در کیسه ی چه کسانی ریخته می شود؟ به خصوص اینکه وزیر کشور یک آخوند آدمکش حرفه ای و بدنام ودزد و غارتگریست که دارای دو معاون پاسدار بدنام ودزدتر از خودش دارد که نیروی انتظامی و استانداران نیز زیر فرمانش می باشند . بنابراین کاملاً مشخص است که چرا این وزارتخانه پیشنهاد دهنده ی سهمیه بندی بنزین وصدور کننده ی توزیع کارت هوشمند بود؟ خلاصه اینکه واضح است که سود های مفت ومجانی باد آورده به حساب چه دزدان وغارتگرانی واریز می گردد؟ ولی چون سرمقاله نویس روی در وایسی یا شاید هم وحشت دارد که نمی تواند بطور علنی نام ببرد لذا ترجیح داده است که اینگونه اشکال و فساد ناشی از توزیع طرح سهمیه بندی را بیان وپیش بینی کند وتوصیه راه حل دهد :
"اين وضعيت قطعا در هفته ها و ماه هاي آينده كه مناسبت هاي مختلفي از قبيل مهماني هاي ماه مبارك رمضان شروع فعاليت مدارس و دانشگاه ها و فرا رسيدن فصل سرما در پيش است اگر به همين منوال ادامه يابد مشكلات زيادي را به همراه خواهد داشت . درست به همين دليل است كه نگراني ها براي قرباني شدن طرح مهم و ملي سهميه بندي بنزين را بايد جدي گرفت و بايد همتي براي خارج ساختن آن از محاق كنوني كه ناشي از دخالت عوامل غيرمتناسب با اهداف طرح است انديشيد. وجود اشكال در هر طرحي كاملا طبيعي است و نبايد موجب نگراني و تزلزل بانيان و مجريان آن شود. با اينحال بايد با تصميم گيري بموقع براي برطرف ساختن اشكالات پيدا كردن راه حل ها و راهكارهاي قابل اجرا و كم ضرر و اجتناب از اقدامات بي مطالعه براي نجات طرح سهميه بندي بنزين كه اكنون با مشكلاتي مواجه است اقدام نمود. استفاده از تجربيات سهميه بندي سوخت و ارزاق در دوران دفاع مقدس پرهيز از اعلام سهميه هاي خارج از چارچوب طرح اصلي سهميه بندي و بجاي آن عرضه بنزين به قيمت آزاد آنهم با شرايطي كه به اهداف طرح آسيب نرساند از جمله راه هاي عملي پيش رو هستند. البته هر اقدامي بايد با مطالعه دقيق و با رعايت اين اصل كه اجراي طرح سهميه بندي دچار وقفه يا لطمه نشود صورت بگيرد و اين طرح قرباني مصلحت انديشي ها نگردد."
در خاتمه اینکه همانگونه که در گذشته هم قید شده بود که سرمقاله نویس هرگز دلش برای مردم ایران به خصوص محرومان وتهی دستان نسوخته است. اکنون نیز تأکید می شود که توصیه و راه حل هائی که ایشان ارائه می کند برای رفع مشکل اقتصادی و معضل اجتماعی و معیشتی مردم نمی باشد ، بلکه به باندهای مافیائی حاکم ومخالف رفسنجانی پیشنهاد می کند به جای اینکه با عملکرد و طرح های دوران رفسنجانی وشخص ایشان مخالفت کنید می بایست از مدیران با تجربه ی آن دوره ها وبه خصوص شخص رفسنجانی استفاده نمائید . به ویژه اینکه اکنون که رفسنجانی با یک آرای شکننده رئیس مجمع خبرگان آخوندی شده است. سرمقاله نویس موظف است که بیش از گذشته از رفسنجانی و طرح های وی دفاع کند تاکه بتواند مخالفت های افشا گرایانه ی مخالفین وی را خنثی کند. همچنین اگر ایشان به تجربه ی دوران دفاع مقدس اشاره کرده است که در حقیقت دفاع از جنگ ضد ملی و ضد میهنی 8 ساله ی ایران وعراق می باشد که خمینی و سپاه پاسداران ورفسنجانی خواهان آن بودند. چونکه می خواستند هر کدام جای پای قدرت وغارتگری خودرا در حاکمیت تثبیت کنند تا که بیشتر بتوانند در پناه و سایه ی قدرت و فضای جنگ واختناق ، ب سادگی جنایت و غارت کنند وصاحب ثروت های کلان بادآورده شوند. ازسوی دیگری دفاع از طرح جیره بندی دوران جنگ کردن، نوعی تداعی کننده و ضعیت جنگ مشابه دیگریست که علائم آن از تأکید بر عدم عقب نشینی پروژه ی هسته ای نمایان شده و قدرت گیری سپاه پاسداران و ضریب دخالت گری در عراق و افغانستان وفلسطین ولبنان ونا امن کردن عراق و خاورمیانه بیشتر فضایراه اندازی جنگ دیگررا برجسته وعیان شده است
.
هوشنگ – بهداد
چهار شنبه 14 شهریور ماه سال 1386