طرح دخالت گری و بحران سازی در ترکیه""

نقد وبررسی : تركيه آيا تحول بزرگ روزنامه ی جمهوری اسلامی دو شنبه 12 شهریوماه سال -1386
طرح دخالت گری و بحران سازی در ترکیه""
سرمقاله نویس که تخصص در تحلیل ودخالت گری در کشور های همجوار وخاورمیانه دارد واکنون نوبت به دخالت گری در امور داخلی تر کیه فرا رسیده است تااینکه از یک سو ابراز خوشحالی خود را از رئیس جمهور شدن عبدالله گل گزارش کند که نفر دوم حزب عدالت وتوسعه اسلامی می باشد واز طرف دیگر فرمان وتوصیه های دخالت گرایانه صادر وتجویز کرده است. خلاصه پس از توضیح دادن شرایط و موقعیت ترکیه و ناتو که گفته شده پس از حکومت نظامیان لائیک اکنون اسلام گرایان در ترکیه به قدرت رسیده اند. اما چون نظر اسلام گرایان در ترکیه کلاً اختلاف بنیادین با آن نوع اسلامی دارد که اکنون در ایران بر سر قدرت است خلاصه سر مقاله نویس انواع بینش ونگرش های جهان اسلام را چنین توصیف کرده است :
"جهان اسلام اكنون به مثابه نمايشگاهي است كه انواع اسلام را با گونه هاي مختلف مي توان در آن يافت . از اسلام انقلابي كه در ايران است گرفته تا اسلام وهابي و طالباني كه متحجر و عقب مانده است و تا اسلام حزب عدالت و توسعه در تركيه كه ليبرالي است . "
البته سر مقاله نویس بدون آنکه بگوید که کدام نوع ار روش های حکومت اسلامی بدتر می باشد و یا اینکه چرا زنده یاد آیت الله طالقانی گفته بود که استبداد مذهبی بدترین نوع حکومت های مستبد می باشد ؟ یااینکه تشریح شود که این چه اسلام وحکومت اسلامی می باشد که گذشته از اینکه هرروز بساط شلاق و اعدام و سنگسار و دار زدن وقطع اندام کردن ها برپاست که به عنوان اجرای احکام اسلامی در سراسر ایران دنبال می شود . از سوی دیگر در شرایطی که فضای خفقان و سرکوبگری در جامعه افزایش یافته و جامعه آنقدر منقبض و تحمل ناپذیر شده است که جوانی برای خودکشی در روز روشن از تیر چراغ برق فشار قوی بالا می رود ودر جلوی چشمان اعضای خانواده ی خود ودیگران به فجیع ترین شیوه اقدام به خود کشی می زند و خود را در میان گریه وفغان والتماس مادرش می کشد . بنابراین با اینگونه تجربه ای اسلام وحکومتی دینی که بیش از 28 ساله ی که در ایران حاکم است از مصاحبه ی این روز نامه در سال 1374 چنین نقل قول کرده است:
"رجب طيب اردوغان در سال 1374 هنگامي كه شهردار اسلامبول بود در مصاحبه اي اختصاصي با روزنامه جمهوري اسلامي گفت : « همواره در راستاي احكام اسلامي حركت خواهيم كرد » . وي در همين مصاحبه تاكيد كرد كه در برخورد با مظاهر فساد در شهر اسلامبول تا آنجا كه به شهرداري مربوط مي شود و اين امكان براي شهرداري وجود دارد كه آنها را ريشه كن نمايد از اين كار خودداري نكرده و نخواهم كرد.
سرمقاله نویس در دنباله برای اینکه اندیشه ی اسلامی خودش را نسبت به آزادی و لائیک را به نمایش به گذارد که اتفاقاً رئیس جمهور اسلامگرای کنونی ترکیه قسم خورده است که همچنان به اصل لائیک در ترکیه پای بند باشد اینگونه ابراز کرده است:
"درست همين شرايط پيچيده است كه اكنون حزب عدالت و توسعه را در برابر آزمايشي دشوار قرار داده است . از يكطرف فشار روزافزون ژنرالهاي لائيك و از طرف ديگر انتظارات مردمي كه به اميد فاصله گرفتن كشورشان از حاكميت نكبت بار لائيك و دفن نمودن آتاتركيسم به صحنه آمده و به سران حزب عدالت و توسعه راي داده و آنها را تا درون كاخ رياست جمهوري همراهي كرده اند. "
بالاخره اینکه سر مقاله نویس همچون عراق و فلسطین وافغانستان ولبنان که خو را سخنگوی رسمی و نماینده ی تام الاختیار مردم وحکومت می داند اکنون نیز در کسوت نماینده وسخنگوی مردم ترکیه اجرای نقش کرده است و خطاب به سران حزب اسلام لیبرالی عدالت وتوسعه چنین پیام ورهنمود داده وبرای عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه تعیین تکلیف کرده است:
"سران حزب عدالت و توسعه حتي در مشي ليبرالي خود نيز خواهان فاصله گرفتن كشورشان از مظاهر غير اسلامي هستند هرچند تاكنون به اقتضاي شرايط حركت به طرف اين آرمانها را به مصلحت نميدانستند . شهروندان تركيه با اين نگاه به حزب عدالت و توسعه راي داده اند و طبيعي است كه اكنون انتظاراتي فراتر از آنچه تاكنون داشتند داشته باشند. درحال حاضر مجلس دولت و رياست جمهوري در اختيار حزب عدالت و توسعه است و سران اين حزب اگر با تدبير عمل كنند مي توانند با تقويت نظاميان مسلمان كشور را از سلطه ژنرالهاي لائيك كه زمان بازنشستگي آنان نيز فرا رسيده برهانند و بدين ترتيب عمده ترين مانع را از سر راه بردارند. در مراحل بعد مقابله با سلطه سرمايه داران طرفدار غرب باندهاي پرنفوذ صهيونيستي و قدرتهاي غربي گام هاي مهمي هستند كه دولت كنوني با برداشتن آنها مي تواند انتظارات مردم تركيه را برآورده نمايد و تحول بزرگي در اين كشور پديد آورد. اينكه گل و اردوغان تا چه ميزان براي برداشتن اين گام هاي مهم و سرنوشت ساز همت كنند چيزي است كه در آينده روشن خواهد شد."
درخاتمه اینکه معلوم نیست که چرا سرمقاله نویس که چنین بیل زن ماهری می باشد برای چه قادر نیست که با غچه ی خودش را بیل بزند؟ همچنین هنکامی که به این زیبائی بلد است لالائی خواب بخواند . چرا خودش دچار بی خوابی و مزمن شده است؟ یعنی اکنون که اینقدر تأکید کرده که نظامیان لائیک ترکیه نباید در حکومت دخالت کنند، مشخص نیست که چرا هیچ سخنی پیرامون قدرت گیری سپاه پاسداران این ارگان فاشیستی و غارتگر و دزد در ایران نگفته است که قدرت را قبضه کرده ااست ویک غلامک دلقک و دست نشانده را رئیس جمهور کرده است که جز عوامفریی کردن ووعده های دروغین به مردم دادن وتهدید کردن دیگران ودفاع از اهداف و پروژه ی هسته ای کردن هنر ووظیفه ای دیگر ندارد. در صورتیکه اصلاً نه اینان ونه آخوندهای حاکم به دین ودینداری باور مند نمی باشند. چونکه ظاهراً ادعای دینمداری برای اهداف مشخص می کنند. زیرا دین را تبدیل به ابزار قدرت وعوامفریبی و سرکوبگری و چنگ اندازی برقدرت وکسب ثروت وغارتگری کرده اند. در هر صورت چون اساس رژیم تروریستی آخوندی بحران وبحران زی بودن می باشد که در کنار تروریسم وبنیادگرائی آن را به برون مرز برای بقای ننگین خودش صادر کرده است . نابراین اکنون که دست دخالت رایانه جنایتکاران حاکم وسپاه پاسداران در عراق و افغانستان و فلسطین و لبنان افشا شده است ودر شرایط کنونی که سخت درگیر بحران هسته ای است و رشد تضاد ورقابت های باندهای مافیائی درونی بالا زده شده است.پس بهترین بهانه دخالت گری و بحران آفرینی در ترکیه می باشد . به خصوص اینکه دولت ترکیه رابطه ی خوبی با اسرائیل و آمریکا دارد که سران رژیم تروریستی آخوندی یکی را شیطان بزرگ می داند که با حال در حال مبارزه است ودیگری را نیز خواهان نابود کردنش می باشد.
هوشنگ - بهداد
دو شنبه 12 شهریوماه سال -1386