نقد وبررسی " سوخت اتمي و بازي هاي جديد "روزنامه ی جمهوری ا سلامی شنبه اول دیماه سال 1386
"با تحویل سوخت هسته ای از سوی روس ها، تاکید شده غنی سازی اورانیوم متوقف شدنی نیست"
معلمی سر کلاس از پسر دانش آموزبه حساب نابغه پرسیده بود دو دوتا چندتا می شود؟ دانش آموزجواب بود ها! معلم گفته بود می شود 4 تا، دانش آموز گفته بود آها! اکنون داستان روسیه و3 دهه جنگ وگریز پیگیری نیروگاه اتمی بوشهر و شیوه ی تکمیل کردن وسوخت رسانی هسته ای می باشد که قرار دادگاها با میلیاردها دلارهای فراوان پیرامونش منعقد شده است که بیشتر طرف حساب روس هابوده اند وتاکنون چندین بار تاریخ وزمان دقیق پایان تکمیل شدن این آغاز فعالیت این نیروگاه اعلام شده است که هر بار با چموشگری و دبه درآوردن روسمواجه شده و باتقاضای باج خواهی بیشتر به تعویق افتاده است. در صورتیکه گفته می شود 95% این پروژه تکمیل شده است که این 5% همانا تحویل دادن سوخت هسته ای از سوی روس ها می باشد. اکنون گذشته ازاینکه سرمقاله نویس هر بار که روس ها بد قولی کردند سخت وتند وتیز ترین موضع گیری افشاگرایانه ونقادانه نسبت به عملکرد روس ها ابراز داشته و بر روی منتفی کردن روس ها ویافتن جانشین مطمئن تر در اروپا تأکید کرده بود . ولی اکنون که پس از تنش وکشمکش بیش از 8 ماهه که پس از آنکه روس ها کارکنان خودشان را از این نیروگاه بیرون کشاندند به وجود آمد . بالاخره با کلی دعوت وپیام وپسغام ومذاکره و باج دادن های کلان روس را راضی کردند که در بستر سیاست توبره وآخور خوری از رژیم تروریستی آخوندی و آمریکا بخشی از سوخت هسته ای را تحویل دهند. تازه بوش بلافاصله اظهار نظر خوشحالی کرد وگفت از این ابتکار روس ها استقبال می کند. چونکه اگر مجریان ومسئولان هسته ای رژیم تروریستی آخوندی به دنبال سوخت رسانی انرژی صلح آمیزمی باشند دلیل ندارد که غنی سازی اورانیوم را قطع نکنند که سریع پاسدار حسین شریعتمداری در یادداشت روز خود با نام تعلیق مرده است پاسخ داد که با تحویل دادن بخشی از سوخت هسته ای از سوی روس ها وموضعگیری بوش این بازی روس ها یک دام حساب شده برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم است که تأکید کرد در عالم سیاست ودیپلماسی نمی شود خوش باور بود و به کسی اعتماد کرد و افزود که می بایست برای اطمیان غی سازی در داخل ایران انجام گیرد.اما اکنون سرمقاله نویس چون از رفسنجانی و سیاست هسته ای وی دفاع می کند ونسبت به احمدی نژاد انتقادها ی فراوان داردبه خصوص در مورد اینکه حسین موسویان را خائن وجاسوس هسته ی اعلام کرد چونکه حسن روحانی و رفسنجانی محور این اتهام هم ریش شان گیر است. بنابراین موجب شدکه سرمقاله نویس بیشتر شاکی شود . بهرحال اکنون به حساب خودش برای اینکه هم پاسخ یادداشت روز سربازجو پاسدار حسین شریعتمداری را داده باشد هم اینکه از سیاست پروژه ی هسته ای و غنی سازی دفاع کرده باشد، لذا با آویزان شدن به تحویل دادن بخشی از محموله ی سوخت هسته ای از سوی روس ها وتفکیک کردن آن از آژانس اتمی با سیاست وتاکتیک معروف با یک کشمش گرمی و بایک غوره سردی وارد میدان شده ومانور تبلیغاتی داده است و آنچنان ذوق زده شده است که در آغاز سرمقاله چنین شروع کرده است:
تحويل اولين محموله سوخت نيروگاه اتمي بوشهر توسط روسيه رويداد مهمي است كه از يكطرف در روابط روسيه و جمهوري اسلامي ايران اثرگذار است و از طرف ديگر معادلات مربوط به موضوع هسته اي ايران را تحت تاثير قرار ميدهد
البته سرمقاله نویس ضمن ابراز خوشحالی از تحویل دادن بخشی از محموله ی هسته ای از سوی روس که آن را جزو قرار داد تأخیری دانسته است ه پس از ورود پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران ودیدار با ولی فقیه وبنابر قولی که ایشان داده بودالبته با فراموش کردن اینکه وی گفته بود که فقط دردوران بچگی فقط به مادرش قول داده بود اما اکنون خوش قولی کرده و بخشی از این محموله ی سوخت هسته ای را تحویل داده است که سر مقاله نویس آن را جدا از آژانس بین المللی اتمی دانسته وچنین از هم دیگر تفکیک شان کرده است:
"بنابر اين موضوع نيروگاه اتمي بوشهر هيچ ارتباطي با مسائل فناوري هسته اي كه مورد بحث جمهوري اسلامي ايران با آژانس انرژي اتمي و كشورهاي 1 +5 مي باشد ندارد . به همين دليل تحولاتي كه در زمينه اين نيروگاه پيش مي آيد نبايد بهيچوجه با موضوع فناوري هسته اي مرتبط دانسته شود. "
سرمقاله نویس در دنباله سرمقاله ی خود ، موضع گیری بوش را بازتاب داده است که قبلاً به آن اشاره شد ودر راستای دفاع از اهداف پروژه ی هسته ای تأکید کرده است که تحویل دادن بخشی از محموله ی سوخت هسته ای از سوی روس ها هیچ ارتباطی به فن آوری هسته ای ندارد که از طریق آژانس اتمی دنبال می شود؛ چونکه دو قرارداد وپیمان نامه ی جداگانه ای می باشند که به هیچوجه نیاز به توقف غنی سازی در ایران نیست . بالاخره این بار از موضع نه ملت که دولت مردان نقل قول کرده که غنی سازی اینگونه به راه خود ادامه خواهدداد:
واقعيت اينست كه اين ادعا بهيچوجه پذيرفتني نيست زيرا همانطور كه توضيح داده ايم اصولا هيچ رابطه اي ميان موضوع فناوري هسته اي ايران با اصل نيروگاه اتمي بوشهر و تحويل سوخت به اين نيروگاه وجود ندارد. فناوري هسته اين سخن كه با دريافت سوخت هسته اي ديگر ايران به غني سازي نيازي ندارد نيز بي مبنا و خلاف واقعيت هاي موجود در جهان امروز است . روشن است كه رئيس جمهور آمريكا و دولتمردان بعضي كشورهاي اروپائي و رسانه هاي همنوا با آنها در اين بازي جديد بي جهت خود را خسته مي كنند و بايد بدانند كه مردم و دولتمردان ايراني همانگونه كه اعلام كرده اند به اين قبيل مطالب واهي كمترين اعتنائي نخواهند كرد و به راه خود كه راهي كاملا قانوني و در چارچوب مقررات بين المللي است ادامه خواهند داد.
در خاتمه اینکه سرمقاله نویس روزنامه ی جمهوری اسلامی بطور شفاف و هیچگونه لکنت زبانی همان نظری را بیان کرده که غنی سازی متوقف نمی شود که سربازجو پاسدار حسین شریعتمداری در یاددشت روز تعلیق مرده است بیان کرده بود. یعنی اینکه هم گزارش 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا مبنی بر صلح آمیز بودن پروژه ی هسته ای رژیم تروریستی آخوندی غیر واقعی می باشد وهم اینکه بار دیگر نه یادداشت روز وسرمقاله نویس، بلکه رفسنجانی در نماز جعهی تهران هوار وجیغ زده اند که در کنار رهر ولی فقیه و سپاه پاسداران ورئیس جمهور و سایر مسئولان هسته ای رژیم توریستی آخوندی می باشند که همگی بطور مشترک وهمزبان وهمآهنگ وهمدل نه انکه دست ازغنی سازی اورانیوم بر نمی دارند ، بلکه بطور دربست از آن دفاع می کنند زیرا که هدف نهائی وغائی دسترسی به سلاح هسته ای می باشد.
هوشنگ -بهداد شنبه اول دیماه سال 1386