نقد وبررسی " مجلس هشتم چگونه بايد باشد" روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 12 دیماه سال 1386
"خانه از پای بست ویرانست . خواجه در فکر نقش ایرانست"
خانه ها وبنای ساختمان ها برروی چه اساس بنا نهاده می شوند تااینکه قابل استفاده شوند؟ تنه وساقه وشاخ وبرگ و جوانه وگل و میوه ی در ختان میوه ای برروی چه استوار است یا رشد وپرورش می یابند تا ببار نشنیند ومحصول داشته باشند؟ قوانین ونظم و اجرای آن در جامعه چیست ؟ بالاخره معنی ومفهوم این شعر چیست که می گوید: خانه از پای بست ویرانست . خواجه در فکر نقش ایرانست . بنابراین وقتی که هر کشوری دارای قانون و نظم و کنترل و... می باشد که دوام یقایش تابع قانون اساسی اش می باشد . اکنون پرسش است اگر چنانچه این قانون اساسی کامل می باشد که قادر ات مجریان و حاکمان صادق را بر مسند قدرت بنشاند که نه علیه ی مرد م وقانون ، بلکه در خدمت مردم واجرا کننده ی قانون باشند . اگر چنین باشد ودرمورد رژیم بربرمنش وتاریک اندیش آخودی صق می کند . دیگر ئمی بایست که عملکرد دوره های گوناگون مجلس قانونگذاری با هم دیگر فرق داشته باشند تا چه رسد به اینکه گفته شود آنگونه عملکرد ها متناقض است که عملکرد دوره ای از مجلس فرا خور نظام نبوده وعلیه نظام بوده است. وقتی اینگونه می شود دیگر مشکل اختلافات سلیقگی وباندی وحزبی و جناحی نمی باشد ، بلکه ناشی از فاسد وآلوده وخراب بودن ریشه و ساختار اساسی نظام است که امکان اینگونه انحرافی را موجب شده است . ضمن اینکه عاملان ودست اندرکاران همان دوره ی مجلس نیز مدعی اند که این مجلس بهتر از سایر دوره های مجالس مشابه بوده است ک هشکل درک وفهم دانستن ادعای وارونه ی سرمقاله نویس را مضاعف می کند . بهر حال سرمقاله نویس نویس با فاکتور گرفتن عملکرد 5 دوره ی گذشته ی مجلس ، عملکرد مجلس ششم وهفتم را مطرح ومقایسه کرده و برای مجلس هشتم رهنمود و توصیه داده که چگونه باید باشد که به عنوان پیش درآمد ابتدا چنین شروع کرده است :
"اين يك فرصت ارزشمند براي كشور است كه اگر همه طرف هاي دخيل در انتخابات از آن به درستي استفاده كنند راه براي لااقل يك پله بالاتر رفتن از سطحي كه اكنون در آن قرار داريم در همه زمينه ها فراهم خواهد شد. "
سرمقله نویس در دنباله ی سرمقاله ی خود و تأکید بر فرصت ارزشمند بودن شرایط خیمه شب بازی نمایش انتخابات مجلس هشتم برای رژیم در مورد مجلس ششم که متعلق به رقیب دوم خردادی های مدعی اصلاح طلب بود چنین گفته است :
"انصاف اينست كه مجلس ششم بهيچوجه در شان نظام جمهوري اسلامي نبود. براي يك نظام اسلامي و انقلابي و براي مردمي كه با تكيه بر اراده خود و با الهام از تعاليم الهي اسلام اقدام به سرنگوني يك رژيم حكومتي وابسته به استعمارگران نمودند و در آزادانديشي شهره جهان شده اند داشتن مجلسي كه با اين ويژگيها همراه و هماهنگ نباشد يك عقبگرد است . مجلس ششم نه تنها با اين ويژگيها همراه و هماهنگ نبود بلكه در جهت مقابل حركت مي كرد. نغمه شوم ختم انقلاب از بعضي نمايندگان مجلس ششم به گوش رسيد و زير سئوال بردن اساس انقلاب و نظام در سخنراني هاي قبل از دستور مجلس ششم تا آنجا پيش رفت كه رئيس غيور آن مجلس فرياد برآورد و گفت اين مطالب با آنچه راديو اسرائيل مي گويد تفاوتي ندارد. "
اماسرمقاله نویس در مورد مجلس هفتم کنونی اینگونه گزارش مقایسه ای نسبت به مجلس ششم با انتقاد ارائه داده است:
"از مجلس هفتم كه برآمده از عكس العمل مردم در برابر انحراف مجلس ششم از مسير انقلاب و نظام جمهوري اسلامي بود اين انتظار وجود داشت كه شجاعانه وارد صحنه شود و علاوه بر تصحيح عملكرد نارواي مجلس ششم گام هاي بلندي در جهت حل مشكلات مردم بردارد و با بي انضباطي و بي برنامگي ها مقابله كند و راه را براي اداره كشور براساس اصول دقيق و حساب شده و برنامه اي مشخص هموار نمايد. نظام و مردم براي انجام انتخابات مجلس هفتم تلاش زيادي كردند و عليرغم فتنه انگيزي هاي داخلي و بمباران هاي كم سابقه تبليغاتي دشمنان خارجي انتخابات را با موفقيت برگزار كردند و كساني را به مجلس فرستادند كه از آنها توقع داشتند اين انتظارات را برآورده كنند. متاسفانه مجلس هفتم از همان ابتدا در چنبره شعارهاي غلط اقتصادي گرفتار شد و با شعار تثبيت قيمت ها جريان عادي اقتصادي كشور را كه البته نيازمند اصلاح و ترميم بود اما هرچه بود از آنچه با شعار تثبيت قيمت ها پيش آمد بهتر بود به بن بست خطرناكي مبتلا كرد كه راهي براي فرار از آن پيدا نمي شود. بي برنامه بودن دولت نهم در زمينه اقتصادي نيز نكته ايست كه بسياري از صاحبنظران اقتصادي حاضر در مجلس هفتم و افراد خارج از مجلس آن را همواره گوشزد مي كنند و متاسفانه مزيد بر علت شد و كشور را دچار مشكلات اقتصادي شديد نموده و مردم را در گراني و تورم شديد رها كرده است.بي تفاوتي در برابر لجام گسيختگي فرهنگي و هنري كوتاه آمدن در برابر عدم تمكين دولت نسبت به مصوبات مجلس ضعف شديد در انجام وظايف نظارتي و بي اعتنائي هيئت رئيسه نسبت به بدنه مجلس از ديگر مشكلاتي است كه مجلس هفتم با آن مواجه است . اين مشكلات مجلس هفتم را از جايگاهي كه مردم انتظار داشتند پائين كشيده و شرايطي را فراهم آورده كه اكنون مطالبات مردم از مجلس هشتم بشدت بالا رفته است" .
بالاخره اینکه سرمقاله نویس با مقایسه کردن عملکرد دو مجلس ششم وهفتم و بدون آینکه به علت های انحراف اشاره کند و یا ا زاینکه از عملکرد 5 دوره ی مجلس قبل از مجلس ششم بگوید چنین در مورد جایگاه مجلس هشتم به نمایندگی از سوی مردم نظر وتوصیه ورهنمود داده است :
مردم انتظار دارند مجلس هشتم مجلسي مستقل و شجاع باشد. نمايندگان مجلس هشتم بايد براي اقتصاد كشور برنامه داشته باشند براي مقابله با وضعيت نابسامان فرهنگي و هنري اقدام كنند و با تقويت جنبه نظارتي مجلس راه را بر بي انضباطي ها و عدم تمكين مجريان نسبت به مصوبات مجلس ببندند. ادامه اين وضعيت بويژه در بخش اقتصادي كه با زندگي روزمره اقشار ضعيف سروكار دارد بهيچوجه براي مردم قابل تحمل نيست . واقعيت اينست كه اقشار ضعيف زير بار گراني ها و وضعيت نابسامان مسكن درحال له شدن هستند. مجلس هشتم بايد قدرتمند و شجاعانه وارد صحنه شود و با اين مشكلات مقابله نمايد. اطلاعات موجود حكايت از تصميم جناح هاي سياسي مطرح مبني بر تشويق افراد سرشناس سابقه دار و متعادل براي ثبت نام و داوطلب نمايندگي مجلس هشتم شدن دارد. اين اقدام هرچند في نفسه بسيار ارزشمند است اما فقط مي تواند به تعادل مجلس و كشور كمك كند كه البته امر لازمي است لكن آنچه اكنون بيش از تعادل مورد نياز است كارداني و برنامه ريز بودن و بهره مندي از شجاعت كافي جهت مقابله با بي انضباطي و تمرد از قانون است . به همين دليل افرادي كه اين ويژگيها را در خود مي بينند بايد احساس تكليف كنند و براي ورود به مجلس هشتم ثبت نام نمايند و انحصاري بودن مجلس براي دو جناح سياسي كشور را بشكنند و براي وارد كردن عناصر مستقل به مجلس تلاش نمايند. ملاحظات جناحي يكي از معضلات بزرگ كشور است . اين معضل را فقط با شكست انحصار ميتوان حل كرد. مجلس هشتم فقط درصورتي كه مستقل و شجاع باشد مي تواند منشا اثر باشد
در خاتمه اینکه سرمقاله نویس چون دشمن دوم خردادی ها به خصوص تندروهای دوم خردادی می باشد بنابراین هرگزخواهان دوباره بازگشت اینان بقدرت نمی باشد. ازسوی دیگر با دولت کنونی هم خوب نیست. چونکه رفسنجانی واعضای خانواده دزد وغارتگرش را افشا می کند و در کنار خاتمی اینان را مقصر و عامل شرایط کنونی می داند. برای همین به عملکرد دولت انتقاد می کند . به خصوص اینکه خواهان سرکوب شدیدتر نیروی انتظامی بابی حجابی و فساد فرهنگی و اخلاقی در جامعه می باشد و به عملکرد وزارت تفتیش عقاید و فرهنگ سانسور ارشاد دولت احمدی نژاد انتقاد دارد که چرا از هنرمندان سیستم گذشته دعوت به همکاری واجرای کنسرت در داخل کشو می کند و اعتراض شدید تر دارد که چرا به خوانندگان زن اجازه داده می شود که کنسرت هنری اجرا کنند وچرا به عنون ابزار تبلیغاتی در دهه ی زجر از تصاویر وکنسرت زنان استفاده می شود؟ اماچون سرمقاله نویس حامی و مبلغ رفسنجانی می باشد . لذا به عملکرد 5 دوره ی مجلس اشاره ای نکرده است . البته که بلند گوی سیاست ها ورهنمود های ولی فقیه را در این روزنامه بازتاب می دهد . در نهایت اینکه ترکیبی که برای مجلس هشتم ترسیم کرده است متعلق به رفسنجانی وولایتی ولاریجانی ومحسن رضائی و جامعه روحانیت مبارز است که اثری از تندوروهای دوم خردادی و احمدی نژاد وسربازجو حسین شیعتمداری در آن نباشد.
هوشنگ – بهداد
چهار شنبه 12 دیماه سال1386