نقد وبررسی " اين ادعا و آن عملكرد(يادداشت روز)" روزنامه ی کیهان چهار شنبه 19 دی ماه سال 1386
"رو کردن تاکتیک وشگردهای شعارهای تبلیغاتی – انتخاباتی چرخشی عوامفریبانه برای گول زدن دوباره ی مردم"
عجب رقابت تبلیغات انتخاباتی باند ها جناح ها مضحک وکمدی شده است . زیرا که تبدیل به حرکت وچرخش اسب عصاری شده است که اگر چرخش مدام این اسب چیزی عایدی برای خودش ندارد. ولی برای آسیابان آرد ونان که دارد. برای اینکه اگر قول و وعده های دادن ها تکراری وکپی وکلیشه شده ی پوشالی حل کردن معضلاتو مشکلات اقتصادی مردم به این سادگی است. در صورتیکه ثابت شد شعار های داده شده برای تهی دستان ومحرومان نه نان بر توی سفره های خالی اشان نشده است.بلکه در عوض موجب رشد لجام گسیخته تورم وگرانی و افزایش قیمت کالاها در جامعه شده است. البته که برای باندهای مافیائی دزد ودلال وواسطه گر وغارتگران وابسته به نظام موجب انباشت بازهم بیشتر ثروت های بادآورده ی نجمومی شده است. یعنی نمایش تکراری که 3 دهه تجربه دارد . و بطور کلی فراموش شده است همانا برآوردن مطالبات مردم است . واین بازی تبلیغاتی درست چند سال پیش در آستانه ی برگزاری خیه شب بازی مجلس هفتم همین معرکه گیری کنونی تبلیغاتی را باندهای هار حاکم کنونی علیه ی رقیب شکست خورده ولی حاکم درآن مقطع مطرح می کردند که سخت به بازی توسعه سیاسی می تاختند وانتقد می کردند و انتقاد به بی توجهی مسئولان به رشد گرانی وتورم وفقر وبیکاری و فاصله ی عمیق طبقاتی در جامعه گفته می شد و انتقاد تند وتیز می شد که چرا دولت واحزاب وابسته به آن بطور کلی معضلات معیشتی و اقتصادی مردم ایران را فراموش کرده اند و مدام دم از توسعه ی سیاسی می زنند . و به عنوان راه حل قول قبضه ی قدرت از سوی اصولگرایان داده می شد که چون اینان بر خلاف رقیب حاکم شیفتگان قدرت نمی باشند ، بلکه عاشقان خدمتگزاری به مردم ایران می باشند . بنابراین هر گز نه چشم بفدرت دارند ونه کیسه ی گشاد برای اندوختن ثروت دوخته اند ، بلکه فقط بنابر حسب تکلیف گرائی مکتبی ووظیفه ی شرعی ودینی خود انجام وظیفه می کنند و می دانند ک می بایست برای نجات انقلاب و اسلام ونظام وارد عرصه ی مبارزاتی و انتخاباتی شوند . همچنین تبلیع ساده زیستی و پرهیز از تشریفات وتجمل گرائی و... مر کردند . ولی اکنون آنچنان گلابزدگی ببار آورده اند و آنقدر گند قضیه را در آورده وزیرآب اصول گرائی وعاشق خدمت گزاری به مردن با ادعای دولت عدالت محوری زده شده است که فرصت برای رقیب مغلوب مدعی اصلاح طلبان قلابی به وجود آمده است تا که با همان شگرد وتاکتیک نخ نما شده ی رقیب حاکم بازی کند . انگار که مردم ایران موش آزمایشگاه می باشند که فقط نیاز است مسئول آزمیشگاه برای آزمایش کردن تغییر کند که اکنون دوباره نوبت رقیب مغلوب رسیده است تا که اینگونه کپی برداری شعار های تاکتیکی رقب حاکم را دنبال کند تا که بتواند به رقیب غارتگر وعوامفری حاکم با شگرد خودش بدل بزند که گزارش مقدماتی تبلیغاتی - انتخاباتی آن چنین است:
"اصلاح طلبان زبان اقتصاد و معيشت گشوده اند، آيا مي توان آنها را باور كرد؟ اين روزها بيانيه هاي حزبي، سخنراني ها و مقالات اصلاح طلبان مملو از جملاتي است كه سعي مي كند چهره آنها را به عنوان فرشته هاي نجات اقتصادي، نزد مردم بازسازي كند. پيدا است اصلاح طلبان تنگناهاي اقتصادي مردم را فرصتي گرانبها براي خود ديده اند كه مي تواند احتمال توفيق آنان در انتخابات مجلس را افزايش دهد. اينكه اصلاح طلبان اقتصاد را «ابزار» پيروزي خود قرار دهند، به هيچ وجه عجيب نيست، چه، آنها خود را قرباني بي اعتنايي به امر معيشت مردم و مانور وسيع اصولگرايان روي اين موضوع مي دانند و حالا لابد تصميم گرفته اند با همين حربه- كه كارآمدي اش را پيش تر چشيده اند- به مصاف حريف بروند."
عجیب تر اینکه شیاد تصویر مار کش ومار قالب کن یادداشت روز نویس بدون آنکه توضیح دهد که چگونه شد که شرایط به وضعیت کنونی منجر شده است که میدان تبلیغاتی برای رقیب آزمون وشکست خورده فراهم شده است تا که ادعای منجی گری اقتصادی – و مشکل گشائی برای مردم ایران کند . در صورتیکه یادداشت روز نویس با پاک کردن صورت مسئله تلاش کرده است که با خاک پاشیدن بر توی چشمان مردم ایران تفهیم کند که گویااینان فقط با یک چشم می توانند به بینند . یعنی فقط تجربه ی اصلاح طلبان قلابی و وعده های دروغین آنان را دارند ونه برخوردار از قولها ووعده های داده شده با تجربه های عملکرد رقیب حاکم شده ی کنونی که در برابر همه وعده و قول های داده شده اش به مردم ایران معکوس عمل کرده است و بی توجه به بیان علت و دلیل این واقعیت که چرا اکنون گرانی وتورم وفقر وبیکاری و.. در جامعه بیداد می کند. در برابر پرسش به سئوالات مطرح شده ی اقتصادی و مشکلات فراگستر اجتماعی و اقتصادی و معیشتی مردم ایران که در راستای تبلیغات انتخاباتی رقیب اصلاح طلب مطرح کرده است چنین پاسخ افشاگرایانه ی یک بعدی داده است:
"اصلاح طلبان زبان اقتصاد و معيشت گشوده اند، آيا مي توان آنها را باور كرد؟ اين روزها بيانيه هاي حزبي، سخنراني ها و مقالات اصلاح طلبان مملو از جملاتي است كه سعي مي كند چهره آنها را به عنوان فرشته هاي نجات اقتصادي، نزد مردم بازسازي كند. پيدا است اصلاح طلبان تنگناهاي اقتصادي مردم را فرصتي گرانبها براي خود ديده اند كه مي تواند احتمال توفيق آنان در انتخابات مجلس را افزايش دهد. اينكه اصلاح طلبان اقتصاد را «ابزار» پيروزي خود قرار دهند، به هيچ وجه عجيب نيست، چه، آنها خود را قرباني بي اعتنايي به امر معيشت مردم و مانور وسيع اصولگرايان روي اين موضوع مي دانند و حالا لابد تصميم گرفته اند با همين حربه- كه كارآمدي اش را پيش تر چشيده اند- به مصاف حريف بروند."
در ادامه پاسدار سربازجو پاسدار یادداشت روزنویس بدون آنکه بصورت رابطه ی علت ومعلولی برخورد کند و با توضیح مبسوط ومنطقی تحلیل ارائه دهد که بالاخره عملکرد دولت مدعی عدالت محور و تحول گرا چه بوده است که قابل دفاع می باشد که حق است به دولت های پیشین انتقاد شود ولی از این یکی دفاع شود. آخر با شیوه ی رها کردن نقد و چسبیدن به نسیه به گذشته و رجوع کردن به آن وقبرستان کهنه شکافتن که مشکل حل نمی شود و تکیه کردن و آویزان شدن به این بهانه که مدعی اصلاح طلبان گفته اند کارهای ناتمام مجلس ششم را از همان ابتدا به جای حواله دادن به انتها آغاز خواهیم کرد و رادیکال تر مسیر را دنبال خواهیم نمود که پاسخ منطقی عدم پرداخت مطالبات مردم در 3 دهه گذشته نمی شود. البته که بعید است چنین شیوه ی رادیکال برای مجلس هشتم اتخاذ گردد . برای اینکه اکنون نقشی که شورای نگهبان ایفا می کند مجوز عبور به مهره های تندروی دوم خردادی داده نمی شود تا که به خواهند وارد مجلس هشتم شوند و به خواهند مجلس رادیکال تر از مجس ششم در مجلس هشتم داشته باشند. گرچه عملکرد مجلس ششم هم به اعتراف نقش تدارکاتچی بودن نظام خاتمی تمام شد .. ضمن اینکه همکاره ولی فقیه است که قدرت وی خیلی بیش از دوره ی اصللاح طلبان شده است و اینگونه که سربازجو یادداشت روز نویس ادعا کرده است نوعی بازجوئی و بازخوانی کیفرخواست با بند های اتهامی جدید علیه مدعی رقیب دوم خردادی است:
"ظرف چند روز گذشته در كيهان نوشته ايم - و در آينده دقيق تر خواهيم نوشت- كه چگونه سياستگذاران و مخازن فكري جناح تندرو اصلاح طلب در جلسات داخلي خود از «فرصت از دست رفته مجلس ششم» حرف مي زنند و دوستان خود را بشارت مي دهند كه «مجلس هشتم را از همان جا آغاز خواهيم كرد كه مجلس ششم را تمام كرديم. مجلس هشتم فرصتي براي اتمام كارهاي ناتمام دوره اصلاحات البته با راديكاليسم بيشتر خواهد بود. ما در روزهاي پاياني مجلس ششم به نتايجي رسيديم كه ديگر زمان كافي براي عملي ساختن آنها نبود؛ در مجلس هشتم از روز اول به همان امور خواهيم پرداخت.» آيا مردم حاضرند براي تكرار بازي عموزنجيرباف استعفا و تئاتر خنك تحصن و... دوباره به اصلاح طلبان رأي بدهند؟ طبعاً نه! پس بايد از ريسمان اقتصاد و معيشت آويخت! منطقي است. علاوه بر اين، مردم حتماً خواهند پرسيد برنامه اصلاح طلبان براي اصلاح نابساماني هاي ادعايي شان چيست. در ميان انبوه آه و ناله ها، حتي يك خط برنامه وجود ندارد، نبايد هم وجود داشته باشد چون اساساً بنا نيست چيزي حل شود. در اين صورت آيا مردم و ناظران حق ندارند بنا را براين بگذارند كه برنامه هاي اقتصادي اصلاح طلبان حداكثر از همان «اصول نوليبرالي اجماع واشينگتن» -كه 16 سال تمام با دقت و جديت اجرا شد و به فاجعه انجاميد- فراتر نمي رود؟ و اگر چنين باشد آيا حق ندارند رغبتي به فراهم آوردن امكان تكرار آن سياست هاي شكست خورده از خود نشان ندهند؟ اصلاح طلبان بايد به ياد داشته باشند كه مهم ترين سؤال پيش روي آنها هنگامي كه با حرارت از سياست هاي اقتصادي دولت و مجلس اصولگرا انتقاد مي كنند، اين است: آيا جز آنچه 16 سال تمام اجرا كردند حرف جديدي هم دارند؟ اگر حرف و برنامه جديدي در كار نباشد- كه ظاهراً نيست و نمي تواند باشد- به آن سياست هاي خسارت بار ديگر كسي در اين ملك رأي نخواهد داد ولو آن را به صد ترفند بزك كنند"
در خاتمه اینکه تصور نمی رود تا که نیاز باشد که توضیح تکراری داده شود که همه اساس ننه من غریبم بازی کردن ها وشاخه وشانه کشیدن های رقبای غالب و مغلوب علیه ی هم دیگرکه ادامه دارد . فقط دعوا بر سر لحاف ملا می باشد . بهمین دلیل است که هیچ مدعی هر گز نه سخنی از مطالبات مردم به میان می آورد ونه اینکه علاقه ای دارد تا که بگوید چرا در 3 دهه ی گذشته مطالبات مردم ایران پرداخت نشده است؟ خوب اگر خانه از پای بست ویران نیست. پرسش است که طبق ادعای سربازجو یادداشت روز نویس اگر 16 سال از عمر نکبت بار و ننگین این رژیم ضدبشری و عوامفریب وغارتگر ودزد وجنگ افروز متعلق به کارگزاران رفسنجانی و اصلاح طلبان خاتمی می باشد که عامل ومقصر ششرایط کنونی می باشند ، بقیه ی سال های باقیمانده وسپری شده قدرت و دولت در اختیار چه کس یا کسان وباند وجناحی بود ه است و حاصل وراندمانش چه بوده و یاچه اتفاق افتاده است . اگر چنانچه همه سراندر پا از جنس یک کرباس نمی باشند واز رأس تا ذیل این نظام اختاپوسی ومافیائی بطور دربست آلوده به فساد ورشوه ورانت خواری وتبعیض نمی باشد؟
هوشنگ - بهداد
چهار شنبه 19 دی ماه سال 1386