نقد وبررسی "محرم و رسالت روحانيت "روزنامه ی جمهوری اسلامی یکشنبه 15 دیماه سال 1387
"اعتراف به ابزاری استفاده کردن از مذهب هم برای انحراف اذهان عمومی وهم قبضه ی قدرت وثروت ونادیده گرفتن مطالبات ومشکلات مردم ایران"
ماه محرم وصفر در پیش روی است وپس از آن نیز قراراست که نمایش خیمه شب بازی انتخابات مجلس هشتم برگزارشود. یعنی اینکه مشخص است که چر ا 24 اسفنده ما ه سال جاری برای اجرای چنین نمایشی انتخاب شده است. زیرا که باند حاکم برنامه ریزی و تلاش کرده است که همه ی شرایط تبلیغی را به نفع خودش تمام کند. به خصوص اینکه یک هفته به عید مانده که معمولاً مردم در شرف برنامه رزیری سفر نوروزی یا تدارک سورسات وامکات برگزاری جشن مراسم نوروزی می باشند. معلوم است که زیاد توجهی به رقابت ها وجنگ وجدال های تبلیغاتی – انتخاباتی ندارند، همچنین اگر شکایت یا انتقاد به شیوه ی برگزاری یا تقلبات انجام شده داشته باشد دستش هرگز به جائی نه خواهد رسید . چونکه دو هفته مطبوعات نیز تعطیل می باشد که خبررسانی وجود ندارد و رقیب دوم خردادی هم هیچکاری نمی تواند انجام دهد. بهرحال هرچه باند مغوی زور وتوان داشت بکار برد که زمان اجرای نمایش خیمه شب بازی انتخابات به بعد از 15 فروردین سال آبنده موکول شود که برنامه ریز رقیب حاکم شورای نگهبان ووزات کشور بودند اینن بر زیر بار نرفتند. بگذریم اکنون سرمقاله نویس پیرامون فرا رسیدن ماه محرم گریز به صحرای کربلا زده است وبه واقعیاتی اعتراف کرده است که بوضوح ماهیت پلید آخوندهای حاکم سوء استفاده کنندگان از دین ومداحان ومبلغان آنان را افشاکرده است که چگونه دین تبدیل به ابزار تبلیغاتی و انحراف اذهان عمومی برای کسب قدرت وثروت وغارتگری شده است. بهرحال ابتدا سرمقااله نویس در مورد محرم وعاشورا چنین گفته است:
"اين فرصت گرانبها آسان به دست نيامده است كه مجاز باشيم با قانع شدن به بهره برداري اندك از آن بگذريم و اين ميدان وسيع و پردامنه را به افراد كم مايه و سوداگر و فرصت طلب بسپاريم . والاترين اوليا خدا جان خود را در اين راه گذاشتند و جامع ترين دانشمندان اسلامي آستين همت بالا زدند و با قلم و زبان درس هاي نهضت عاشورا و فداكاري هاي شهداي كربلا را جاودانه كردند و نسل به نسل و سينه به سينه به ما منتقل كردند. و اينك اين ما هستيم كه در طلائي ترين فرصت تاريخ تنها كشوري كه به حاكميت مكتب آل محمد صلوات اليه عليهم اجمعين مفتخر است اين امانت گرانبها را در اختيار داريم و در برابر تاريخي ترين آزمايش الهي قرار داريم ."
سرمقاله نویس در دنباله ی مقاله ی خود برای خلع سلاح کردن مداحان وتعزیه گردانان از صحنهی رقابت های انتخاباتی باندی، رسالت ووظیفه ی آخوندهای حاکم ومنبری و حوزه ها رامشخص کرده است که می بایست بسیج شوند تا که جبران 3 دهه گذشته گنده کاری آخوندهای حاکم شود که اکنون عملکردشان به حساب مداحان ریخته شده است. جالب تر اینکه 3 دهه سمقاله نویس غارتگری مستمر را ناشی از خواست دشمنان دانسته است که کوشش کردند رقبای حاکم را برای سهم خواهی بیشتر از قدرت وثروت با هم دیگر در گیر شوند و بر سر هم بکوبند ومشغول جنگ وسگ دعواهای باندی وجناحی خود باشند و به برآورده کردن مطالبات ونیازهای مردم توجهی نکنند. بالاخره پس از بازگو کردن اینکه اکنون که رژیم تروریستی آخوندی گرفتار مشكلات است و فرصت كافي براي توجه كردن به اين وظيفه ذاتي خود را ندارد روحانيت بايد به اين نظام كه يك نظام ديني است كمك نمايد .زیراکه اینگونه بي توجهي ها بسیار خطرناك است كه در سالهاي بعد از انقلاب موجب پائین آوردن كيفيت مقوله تبليغ دين و پالايش دين از انحرافات و كژي ها شده است .آنگونه که امروز كار به جائي رسيده است كه بعضي مداحان به خود اجازه مي دهند در مقولات سياسي ـ اجتماعي نيز تعيين كننده باشند و خود را « قسيم الجنه والنار » بدانند. که اين يك خطر بزرگ است كه محرم و صفر را تهديد مي كند و از اين رهگذر دين و انقلاب و نظام جمهوري اسلامي نيز تهديد مي شوند. در نهایت نتیجه گرفته است که هدف جمع کردن هرچه بیشتر سیاهی لشکر برای انتخابات می باشد. توضیح کاملتر را سرمقاله نویس چنین بیان وتشریح کرده است:
" نظام جمهوري اسلامي علاوه بر وظيفه مديريت كشور ايران و رسالت بزرگي كه در برابر امت اسلامي دارد براي پالايش دين از زنگارهائي كه در طول تاريخ به آن بسته شده است نيز وظيفه مند است . اگر به اين وظيفه بزرگ امروز عمل نشود قطعا فردا دير است و متاسفانه در طول نزديك به سه دهه كه از عمر نظام جمهوري اسلامي ميگذرد نه تنها اين نظام به اين وظيفه مهم عمل نكرده بلكه بي توجهي به آن موجب افزايش زنگارها و رسوبات شده و دين و مذهب بويژه عزاداري ها و ساير آئين هاي مذهبي به پالايش بيشتري نيازمند گرديده است . شايد يكي از اهداف دشمنان انقلاب و نظام جمهوري اسلامي كه از صبح پيروزي اين انقلاب در برابر آن مشكل تراشي كردند و هنوز هم اين مشكل تراشي ها ادامه دارد اين بوده و هست كه مسئولان نظام را به اين امور مشغول كنند تا فرصتي براي پرداختن به وظايف ذاتي نظام براي آنها باقي نماند. يكي از خطرناكترين عوارض جدال هاي داخلي ميان نيروهاي انقلاب و نظام و جناح هاي سياسي نيز همين است . اينكه امروز وزن مجالس عزاداري كم شده و عليرغم بالا رفتن كميت از كيفيت آنها بشدت كاسته شده به دليل بي توجهي مفرط به اين مقوله بسيار مهم و حساس است . ظريفي ميگفت : قبلا مداحان مجالس مذهبي را براي خطبا آماده مي كردند و حالا برعكس شده و منبري ها مجالس براي مداحان آماده مي كنند! اينكه مداحان اكنون خط دهي مذهبي را برعهده گرفته اند و بسياري از مردم دين خود را از آنها ميگيرند به دليل همين بي توجهي هاي خطرناكي است كه در سالهاي بعد از انقلاب به كيفيت مقوله تبليغ دين و پالايش دين از انحرافات و كژي ها شده است . امروز كار به جائي رسيده كه بعضي مداحان به خود اجازه مي دهند در مقولات سياسي ـ اجتماعي نيز تعيين كننده باشند و خود را « قسيم الجنه والنار » بدانند. اين يك خطر بزرگ است كه محرم و صفر را تهديد مي كند و از اين رهگذر دين و انقلاب و نظام جمهوري اسلامي نيز تهديد مي شوند. در شرايطي كه نظام جمهوري اسلامي گرفتار مشكلات است و فرصت كافي براي توجه كردن به اين وظيفه ذاتي خود را ندارد روحانيت بايد به اين نظام كه يك نظام ديني است كمك نمايد. در قرن هاي گذشته وعظ و خطابه همطر از فقاهت و شايد بالاتر از آن بود و خطبا جامع همه علوم بودند و منبر شان والائي داشت . اين جايگاه ارجمند به تدريج اهميت خود را از دست داد و خطابه هاي علمي و موعظه هاي معنوي جاي خود را به داستان هاي سرگرم كننده و بي هدف دادند بطوري كه امروز هركس سرگرم كننده تر بگويد و بخواند جمعيت بيشتري جمع مي كند. در اين ميان هدف اصلي قيام امام حسين عليه السلام فراموش شده و اهداف و اغراض كوچك جاي آنها را گرفته است . اين يك تهديد جدي براي آينده است كه هرچه زودتر بايد با آن مقابله شود. "
درنهایت سرمقاله نویس در مورد نقش رسانه های ملی همچون خبررسانی و تبلیغات آن که کاملا ًدر اختیار باندهای حاکم می باشد چنین توصیه کرده است:
"رسانه ملي نيز بايد با نظارت بيشتري با اين برنامه همكاري نمايد و قبل از هر چيز خود رسانه ملي تحت ضابطه مشخصي قرار گيرد تا امكانات اين دستگاه عظيم و اثرگذار تبليغي به ابزاري براي دامن زدن به انحرافات و خرافات تبديل نشود. همه كساني كه مخاطب اين رنجنامه هستند مي توانند اين هشدار را ناديده بگيرند ولي بايد به اين واقعيت نيز توجه نمايند كه در آنصورت هيچ پاسخي براي خدا كه وظيفه پاسداري از دين و پالايش دين از زنگارها و رسوبات را برعهده آنها گذاشته است نخواهند داشت ."
در خاتمه اینکه چون رقابت های تبلیغاتی حاد شده است . همینطور سرمقاله نویس تأکید کرده است که در 3 دهه گذشته آخوندهای حاکم فرصت را ازدست داده اند و به مشکلات مرد م رسیگی نکردند چونکه ابزار تبلیغاتی دین از دست آخوندهای حاکم خارج شده ودر اختیار مداحان ونوحه گویان افتاده است . یعنی اعتراف به بخشی از واقعیات ها، ولی با تلاش گسترده مذبوحانه برای سفید سازی و پوشادن وکمرنگ گردن نقش اساسی ومسئولت اصلی شرایط کنونی آخوندهای حاکم که به دلیل فعالیت دشمنان اینان سرگرم جنگ قدرت وثروت میان خودشان شدند. یعنی اینکه مسئولیت اینان نادیده و فراموش شده است. در مقابل مداحان وتعزیه گردنان ونوجه گویان مفقصر اصلی معرفی شده است. تازه بازگوئی کردن این بخشی از واقعیات ناشی از اوج گیری رقالبت وتضادهای باندی وجناحی حاکم ومحکوم شده است. ازسوی دیگر چون همه ابزار تبلیغاتیی مذهبی و سیاسی و.. در اختیار باند حاکم می باشد که برخی از اینان نسبت به رفسنجانی حساسیت منفی دارند . بنابراین همه ی نگرانی سرمقله نویس پیرامون همین رفسنجانی است. زیرا که سرمقاله نویس حامی ومدافع ومبلغ رفسنجانی می باشد ونه اینکه تصور شود ایشان دلش به حال مرم ایران سوخته است که در 3 دهه ی گذشته پرداخت نشده است.
هوشنگ – بهداد
یکشنبه 15 دیماه سال 1387