نقد وبررسی " روزهاي حساس عراق " روزنامه ی جمهوری اسلامی سه شنبه 3 اردیبهشت ماه سال
1387

"تهدید آشکار نوری المالکی نخست وزیر عراق که چرا قرار داد به آمریکا منعقد کرده است؟"
از سفر دیگ چینی معاون ریاست جمهوری جمهوری آمریکا به منطقه ی خلیج فارس و خاورمیانه زمان زیادی سپری نشده است که اکنون نوبت وزیر امور خارجه ی آمریکا می باشد که بطور ناگهانی وارد عراق شودو در دیدار و گفتگوهای خود تأکید بر تعهد کشورهای عربی نسبت به عراق و فعال کردن سفارتخانه های خودشان در بغداد کند . البته قرار است که مدتی دیگر اجلاسی در کشور همسایه ی عراق در کویت پیرامون امنیت عراق بر گزار شود که این سفر نمی تواند بدون ارتباط با سفر دیگ چینی و برگزاری این اجلا س امنیتی آینده در کویت باشد بنابراین سرمقاله نویس محور این سفر وزیر امور خارجه ی آمریکا به عراق که آن را نا بهنگام خوانده است و پیمان انعقاد مخفی میان دولت دست نشانده ی نوری الماکی با آمریکا نظر انتقادی اتخاذ کرده است و نسبت به حضور نظامیان آمریکا در عراق انتقاد کرده است و نگرانی خود را از ماندگاری این نظامیان در عراق نشان داده است .آنگونه که گویا همکاره عراق و نماینده ی مردم وسخنگوی دولت عراق می باشد که حق و مأموریت ووکالت تام وتمام دارد که می بایست در این مورد سخنرانی و انتقاد وحق خواهی کند . ضمن اینکه هیچگونه اشاره ای هم نکرده است که نقش رژیم تروریستی آخوندی در عراق چگونه است و این نقش دخالت گرایانه در زمینه ی ناامن سازی و اقدامات تروریستی در عراق چه می باشد؟از سوی دیگر در مورد نادیده گرفتن نقش سازمان ملل نیز آنگونه نظر و تحلیل انتقاد آمیز داده است که گویانه اینکه رژیم تروریستی آخوندی به همه مصوبات این سازمان پای بند بوده است از جمله حقوق بشر را رعایت کرده است ، بلکه فراتر اینکه اصلاًاساسنامه ی سازمان ملل را خودش تهیه وتنظیم وتدوین کرده است. اما سرمقاله نویس فراموش کرده است که چگونه پاسداراحمدی نژاد خواهان منحل کردنش بود و تأکید بر تأسیس سازمان دیگر بدون حضور نمایندگان آمریکا و انگلیس و اسرائیل می کرد و اصرار بر مجوز حق وتو برای رژیم تروریستی آخوندی شده بود؟ بالاخره سرمقاله نویس پس از روضه خوانی از بستن این قرار داد نخست وزیر عراق با آمریکا که چرا چنین قرار دادی برای ماندگاری و حضور نظامیان آمریکائیان را منعقد کرده است ؟ در نهایت نخست وزیر عراق را تهدید کرده است با این قرارداد بسته شده که موجب خوشحالی آمریکا و اهل سنت عراق شده و ددر عوض حق شیعیان عراق نادیده گرفته شده است. آگر این اشتباه که موجب شرایط حساس وسرنوشت سازدر عراق شده است دست به تصحیح و جبران این اشتباه نزند . مرتکب خطای بزرگی شده است که می بایست به ایشان اینگونه پیام اخطار و تهدید آمیز داده شود:
نوري مالكي با اين اقدامات توانسته رضايت و خرسندي آمريكا اكراد و اهل سنت عراق را جلب نمايد ولي در مقابل خود را با شيعيان درگير ساخته و بر مشكلات خود و كشور عراق افزوده است . به همين دليل عراق روزهاي حساس و دشواري را در پيش دارد كه شايد سخت ترين و سرنوشت سازترين مرحله دوران اشغال عراق باشد. اگر معادلات پديد آمده هرچه سريع تر تغيير نكند و نخست وزير عراق اشتباهات خود را به سرعت جبران ننمايد ضربات سختي به ملت عراق وارد خواهد آمد و آينده شيعيان عراق و حتي دولت خود نوري مالكي به خطر خواهد افتاد. آقاي نوري مالكي بايد به اين واقعيت توجه كند كه اگر از درگيري سختي كه با شيعيان پيدا كرده به هدف خود كه سركوب آنان است دست پيدا كند نتيجه كار او فقط امتيازي است كه نصيب آمريكا و مخالفان داخلي خواهد شد و طبيعي است كه در چنان موقعيتي آنها به آقاي مالكي نيز نيازي نخواهند داشت و بار ديگر شرايط قبل از سقوط صدام را بر عراق حاكم خواهند كرد شرايطي كه نه به سود آقاي مالكي است و نه آن دسته از مردم عراق كه آقاي مالكي را به حكومت رسانده اند.
درخاتمه اینکه سرمقاله نویس ثابت کرده است که ر ژیم تروریستی آخوندی بدون سیاست دخالت گری و تهدید کردن و صدور تروریسم وبنیادگرائی قادر به ادامه ی بقایش نمی باشد . زیرا که 3 دهه است که با بحران سازی کردن وبحران زی بودن و صدور بحران به برون مرز به حیات ننگین خودش ادامه داده است . آنکونه که در زمینه بحران سازی کردن حرفه ای و انحصار گرا شده است . برای همین است که سیاست دخالت گری در امورد اخلی دیگران را فقط حق مسلم خودش می داند و با کپی برداری و سیاست مشابه ی دیگرا ن در این مورد سخت مخالفت می کند. زیراکه اگر دست از این سیاست بردارد . چگونه در شرایط غیر بحرانی می تواند پاسخگوی مطالبات مردم ایران باشد ومی تواند به بقای خودش ادامه دهد ؟ در همین رابطه است که سرمقاله نویس مجبور به تهدید کردن واخطار دان به نخست وزیر دست نشانده ی عراق شده است و وی را تهدید کرده که اگر چنانچه تلاش نکند به جای منعقد کردن قرار داد با مقامات آمریکائی که تا هر زمانی که نظامیان آمریکائی می خواهند در عراق بمانند آنان را از عراق اجراج و جای شان را به نیروهای حامی رژیم تروریستی آخوند ی بدهد ، در غیر اینصورت سخت مجازات و تنبیه خواهد شد. زیرا که به خوبی می داند اگر چنانچه زمینه ی مانور دادنش در عراق و افغاستان و فلسطین وعراق محدود شود . آنگاه بنابر نظر مسئولان رژیم تروریستی که باور دارند به جای اینکه درون خانه مجبور باشیم با دشمن و عواملش مبارزه کنیم وبه جنگیم . می بایست که ما دخالت گر در برون مرز باشیم ودشمن مجبور شود به جای حالت تهاجمی داشتن موضع تدافعی به خود به گیرد . پس بی جهت نیست که اکنون سرمقاله نویس احساس خطر کرده است و به نخست وزیر دست نشانده ی رژیم در عراق تهاجم کرده است واز وی خواسته است که اعتراف به اشتباه با توبه کند و تصمیم بگیرد که سریع اشتباه خودش را جبران کند
.
اکنون پرسش است که چرا باید با رژیمی که به این آشکاری کشورجوارخودش که آن را باتلاق کرده است و منطقه ی خاورمیانه را ناامن ساخته است . بازهم وارد مذاکره شد و به س یاست مماشات گری کثیف خائنانه ادامه داد و همنان نام سازمان مخالفش را در لیست گروه و سازمان های تروریستی نگهداشت تا که با خیالی آسوده بیشتر در امورداخلی کشورهای همجوار خودش دخالت کند و اسرائیل را تهدید به نابودی کند و تلاش برای دسترسی به سلاح هستهاش را مضاعف کند.
هوشنگ ? بهداد

سه شنبه3 اردیبهشت ماه سال 1387