نقد و بررسی " ملاحظاتي پيرامون بحران قيمت نفت" روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 24 مهر ماه سال 1387
"چگونه با کاهش نزولی قیمت نفت و افزایش واردات و برداشت های غیر قانونی رئیس جمهور از خزانه ی دولت و اقتصاد تک پایه ای، می توان بحران مالی و اقتصادی را حل کرد؟"
جالب است که رشد اختلافات و تضاد و رقابت های میان مدعیان اصول گرائی عاشق دمت گزاری به مردم ایران به آن مرحله ای رسیده است که اکنون کاهش نزولی قیمت نفت هم موجب دراز کردن دولت و هم بر جسته نمود ن ضعف و نا توانی هایش شده است . زیزاکه پرسش شده چرا در آن شرایط ماه عسل خوران که روند افزایش قیمت نفت وجود داشت و دلارهای هنگفتی را به سوی خزانه ی دولت سرا زیر می کرد ، برنامه ریزی برای استفاده مناسب کردنش نشد تا که در صورت کاهش نزولی قیمت نفت دولت موجب روغن سوزی نشود؟
البته سرمقاله نویس منتقد فراموش کرده است که پاسدار گماشته احمدی نژاد چگونه با بلند کردن انگشت خود نماینده و سخنگوی ملت می شد ودر دفاع کردن از پروژه ی هسته ای خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل می گفت مصوبه های شورای امنیت ورق پاره های بی ارزشی می باشند که هیچگونه تأثیری برروی عزم جزم ملت در دفاع از پروژه ی هسته ای ندارد ؟ حال بماند که برخی ادعای کمدی اقتصاد بسته بودن رژیم را می کنند . البته بدون آنکه به رقم بالای واردات رو به رشد توجه داشته باشد که تخمین زده می شود تا سقف 70 میلیارد دلار در سال رو به افزایش است و در آمد را می بلعد که همخوانی با اقتصاد بسته که خود کفا می باشد ندارد. مهمتر اینکه انتقاد سر مقاله نویس به دولت و مسئولین مالی و اقتصادی پیشنهاد همکاری با سازمان اوپک برای کاهش تولید برای کنترل قیمت را داده است که ماه آینده نشست دارد . بدون آنکه سرمقاله نویس متوجه باشد که تیغ کاهش اپک هم اگر موافقت جمعی حاصل شود تا جائی برائی و برش دارد . چونکه کاهش تولید از طرف دیگر مصادف با از دست دادن بخشی از در آمد نفتی تولید گنندگان نفت است که به سادگی با کاهش تولید نفت همه ی اعضا ء موافقت نمی کنند.

از طرف دیگر سرمقاله نویس اعتراف کرده که غرب علیه ی روس ها می باشد و افزوده برنامه ی عمدی کاهش قیمت نفت علیه تولید کنندگان نفت را تدارک دیده اند تا که قیمت نفت رو به کاهش گذارد. باید گفت که مشخص است که به روسیه و کشورهای تجاوز گر مشابه که متکی به در آمد کلان نفت و گاز می باشند اجازه داده نمی شود که از این حربه برای پپیش برد سیاست های خودشان همچونکشور گشائی و دسترسی به سلاح هسته ای استفاده کنند . به خصوص اینکه رژیم تروریستی به اتکای دلار های نفتی طرح ها و اقدامات تروریستی خود از طریق حزب الله لبنان و حماس در خاورمیانه را گسترش داده وموجب دامن زدن به دشمنی و مخالفت اساسی با روند صلح خارمیانه شده است و در مورد تأسیس و تشکیل کشور مستقل و دمکراتیک فلسطین در منطقه شدیداً دشمنی کرده است که همانگونه که اشاره شد پیگیری اهدافش از طریق دلار های نفتی و هدیه دادن ها امکان پذیر بوده است.
مهتر اینکه سرمقاله نویس به دولت و مجلس هشدار داده است که کاهش قیمت نفت ضررو زیان وخساراتی که قتصاد یک پایه ای همچون نفتی وارد می کند .از جمله این کاهش قیمت نفت رژیم تروریستی آخوندی رادچار مشکل جدی خواهد کرد. بنابراین اکنون که دولت با مشکلی که عدم دریافت امکان مالی که قانون مالیات ارزش افزوده بریش به وجود آورده است کاهش قیمت نفت هم مکمل معضل مالی و دریافت مالیاتی ومشکل اقتصادی برای دولت جراحی شده، شده است که با شکست های طرح ها و برنامه های اقتصادی مواجه است . پس کاهش قیمت نفت؛ معضلات و مشکلات را مضاعف کرده است.
همچنین بالاخره سرمقاله نویس سر پل خر بگیری ا یقه ی دولت و رئیس آن را گرفته است و متأسف از بهدر رفتن درآمدهای کلان نفتی شده که بر باد رفته است که با بر جسته کردن ضعف و ناتونی های کار گزاران دولتی بطور دوبله دولت را برزیر سئوال برده است. به خصوص اینکه در دنباله دولت مورد استنطاق واقع شده است که چرا دولت ازاین دلار های نفتی اسفاده بهینه نکرده است؟ یعنی اینکه تذکر داده شدهکه چرا آن موقع که جیک جیک مستان دولت از افزایش قیمت نفت چرا به فکر زمستان کاهش قیمت نفت نبود ؟در نهایت روند رشد صعودی واردات را ترسیم کرده و در ادامه به مجلس رهنمود دقت نظر و حساسیت بیشتر برای برداشت های غیر مجوز دولت از خزانه را داده که پیامش چنین است:
"اهميت اين نكته زماني بهتر درك مي شود كه بدانيم در سال 1386 حدود 45 ميليارد دلار واردات رسمي و 15 ميليارد دلار واردات غير رسمي داشته ايم و در واقع 60 ميليارد دلار واردات در طول يك سال ما را وارد يك مسابقه غير منطقي براي واردات بيشتر كرده كه لطمه هاي آن بر اقتصاد كشور كم نيست . 4 ـ متاسفانه دولت و مراكز تصميم گيرنده از افزايش درآمدهاي نفتي كشور بهره هاي لازم و مورد انتظار را در جهت تثبيت وضعيت اقتصادي جامعه نبردند و سياست دولت براي آوردن پول نفت بر سر سفره هاي مردم فقط در قلمرو واردات ميوه خارجي از محل سپرده هاي صندوق ذخيره ارزي نمود عيني پيدا كرد كه آنهم عملا در خدمت سفره هاي مرفهين بود. جاي سئوال است كه چرا دولت از اين درآمدهاي نجومي و از فرصت هاي طلايي ناشي از چند برابر شدن درآمدهاي نفتي كشور در جهت رشد و شكوفايي اقتصادي و صنعتي كشور بهره گيري نكرد و زمينه هاي لازم و كافي براي ايجاد ثبات اقتصادي را فراهم ننمود تخصيص درآمدهاي نفتي و موجودي صندوق ذخيره ارزي براي اعطاي وام به وارد كنندگان و صادركنندگان و بازپرداخت ديون دولت متاسفانه اين فرصتهاي گرانبها براي برنامه ريزي و تثبيت منافع ملي در قلمرو اقتصادي ـ صنعتي و اجتماعي را در نظر قرار ندارد و به علاوه شتاب در تصميم گيري و اتخاذ مواضع غير كارشناسي به همراه بي ثباتي مديريت اقتصادي كشور نيز به مشكلات موجود دامن زد و شرايطي را به وجود آورد كه شايد فردا ديگر هيچ پديده اي قابل پيش بيني مقابله و مهار نباشدمجلس لازم است با دقت نظر و حساسيت بيشتري سرمايه گذاريهاي ايران در سالهاي اخير در كشورهايي همانند نيكاراگوئه سريلانكا بوليوي و... را مورد كنكاش قرار دهد و به موازات آن برداشتهاي غير اصولي از محل صندوق ذخيره ارزي را مهار و متوقف نمايد تا كشور از اين بابت دچار ضرر و زيان مضاعف نشود. "
در خاتمه اینکه پرسش است آخر از مجلسی که وکیل الدوله هایش به جای مهار تورم و گرانی که خودشان قولش را داده بودند و عدم پیگیری مطالبات مردم و پاسخگوئی به آنان،در عوض فقط به فکر چگونه تلاش کردن برای دریافت منافع و مزایا ی خود می باشند که نمونه ی دریاف توام 100 میلیون تومامی بلاعوض و تعامل کردن با دولت از اینگونه تلاش هاست . البته گاهی هم اعلام خبر های دروغین استیضاح کردن وزرای دولت می کند که در راستای رقابت و تضادهای باندی و جناحی می باشد . سئوال است که این مجلس کجا و چگونه می تواند کار مثبت دیگری بکند که سر مقاله نویس برایش وظیفه و مأموریت نظارتی بر اعمال دولت ترسیم کرده است ؟ از سوی دیگر مگر برداشت از حساب ذخیره بطور غیر قانونی از سوی پاسدار احمدی نژاد صرف هزینه تور سفر ها برای دادن و عده خبر های خوش غنی سازی و بر گزاری جشن هسته ای و تبلیغات انتخاباتی نشده است که مجلس نمایشی هفتم و دکوری و کمدی و انتصابی هشتم در خواب خرگوشی بوده اند، دولت و مجلس و تعامل مشترک شان غیر از این دستآورد یاد شده چه اقدام دیگری برای بهبود و ضعیت نا بسامان اقتصاد کشور و زندگی و اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم ایران دولت انجام داده اند؟ البته نمی توان فراموش کرد که کمک به رشد تورم و گرانی و افزایش قیمت کا لا ها وفقر و بیکاری و افزایش بودجه و حقوق و مزایای ارگان های سر کوبگرکه هم شده است که برای ایجاد رعب ووحشت و خفقان در جامعه بوده که با گسترش دار و اعدام همراه بوده است .

هوشنگ � بهداد
چهار شنبه 24 مهر ماه سال 1387