نقد و بررسی " پارس جنوبي و شكست فرهنگ انحصارگرايي: روزنامه ی جمهوری اسلامی دوشنبه 29 مهرماه سال 1387
معلوم نیست چرا نام پیمانکاران داخلی برده نشده است؟ همچنین چرا اشاره ای به طرح 9مرده و فراموش شده پارس جنوبی نشده است؟!
سرمقاله نویس مداح همچون مرثیه خوانی می باشد که بر سر گور بی مرده مشغول مرثیه خوانی و گریه و زاری شده است ؛ ضمن دفاع و مدح و ستایش کردن از افتتاح رسمي بخش هاي 6 7 و 8 پارس جنوبي شده که آن را يكي از موفقيت هاي بزرگ رژیم تروریستی آخوندی در حوزه صنعت و انرژي دانسته که اکنون تكميل و افتتاح شده؛ ولی مشخص نکرده است محتوای این طرح ها چیست و به چگونه خود کفائی رسیده شده است که هنوز کمبود گاز است وهم بنزین وارد می شود و برای چه براش هورا کشیده شده است؟ ر صورتی که در دوران خاتمی عجیب پرونده سازی برای بهزاد نبوی پیرامون همین طرح های گازی و نفتی پارس جنوبی، به خصوص طرح 9 بود که اکنون نامی از این طرح برده نشده است. شاید نگران است که اگر چنانچه به این طرح مرده ی 9 اشاره می کرد . داستان رشوه دادن های کلان به کمپانی ها خارجی از جمله کپانی نفتی توتول مطرح می شود و گند باج دادن ها به خور به خور ها و باند بازی جناحی زمان خاتمی نیز آفتابی می شود . ضمن اینکه سال گذشتهتوتال فرانسوی به دلیل تحریم های شورای امنیت ملل و فشار آمریکا مجبور به لغو قرار دادهای خود شد . اما عجیب است که اکنون صحبت از جشن گرفتن برای افتتاح این طرح ها شده است!

از طرف دیگر مهمتر اینکه چرا معلوم نیست نام شرکت یا پیمانکاران ایرانی برده نشده است که گفته شده موفق به اتمام رساندن این طرح ها شده اند. همچنین سرمقاله نویس یقه ی دولت را گرفته و رئیس آن تفهیم کرده که برای چه مرده خوری می کنی و سهم نتایج دولت های پیشین را به حساب خودت واریز کردی ؟ زیرا که افزوده امکان ندارد که یک دولت قادر باشد به تنهائی خودش اینگونه اقدامات پیروز مندانه ای داشته باشد که نام شرکت و پیمانکار های در گیر برده نشده است؟ زیرا که متعلق به ارگان فاشیسنتی سپاه پاسداران است و برای همین توطئه و طرح کودتای خاموش و خزنده را سپاه پاسداران علیه رقیب دوم خرادی ها و رفسنجانی تدارک دید و بکار گرفت تا که دستامن اینان را از چنگ اندازی در طرح های پر در آمد نفتی و گازی و اقتصادی و راه سازی و ... قطع نماید. بهر حل سرمقاله نویس در مورد افتتاح طرح های پارس جنونبی چنین گزارش داده است:
. "نكته مهمي كه در كوران شعف و شادي موفقيت در تكميل اين طرح نبايد از خاطرمان دور شود اين است كه طرح هايي در حد و اندازه هاي پارس جنوبي طرحهايي خارج از حيطه قدرت و توانائيهاي يك دولت هستند و بهره برداري از آنها ثمره تلاش و مديريت دولتهاي مختلف از گذشته تا حال مي باشد . به ديگر سخن گذشته از ابعاد بين المللي موفقيت ايران در تكميل بخش هاي 6 تا 8 پارس جنوبي اين موفقيت بايد به عاملي براي حفظ و تقويت وحدت ملي و پرهيز از جدال ها و انحصارطلبي هاي جناحي شود. بررسي روند تكميل بخش هاي مختلف پارس جنوبي از سال هاي آغازين دهه 70 تا امروز نشان مي دهد كه آغاز پيشرفت و تكميل هر كدام از بخش هاي اين ميدان عظيم گازي مرهون تلاشها مديريت و پيگيري مديران و مسئولان نظام جمهوري اسلامي در دولتهاي مختلف بوده است و در آينده نيز چنين خواهد بود. شايد اگر بخواهيم مهمترين ويژگي بخش هاي 6 7 و 8 پارس جنوبي را بيان كنيم چيزي جز اين واقعيت افتخارآفرين نخواهد بود كه متولي پيشبرد اين طرح يك شركت ايراني است كه با استفاده از توان علمي و كارشناسي متخصصان همين مرز و بوم اين امكان را فراهم آورد تا به همگان ثابت شود كه ايرانيان روي پاي خود ايستاده اند. "
مسخره تر اینکه سر مقاله نویس همچون همتایش سر بازجو پاسدار حسین شریعتمدار ی که همیشه در دفاع دولت نهم وظیفه و مأموریت دارد که دولت های دوران کار گزاران و مدعیان اصلاح طلبان را عامل شرایط نابسامانی های اقتصادی و تورم و گرانی بداند . سرمقا له نویس ضمن دفاع از سیاست شتر گاو پلنگ دیپلماسی ترور و بنیاد گرائی خارجی دولت نهم، متقابلاً بهره برداری و پیشرفت های طرح های افتتاح شده ی کنونی را مدیون دولت های پیشین به خصوص دولت کار گزاران روباه مکار رفسنجانی می دادند ودر این مورد این چنین توضیح داده است:
"بنابر اين همانگونه كه پافشاري دولت نهم بر مواضع كشورمان در سياست خارجي به صورت غيرمستقيم در رشد شكوفايي استعدادها و توان داخلي موثر بود درايت و سياستهاي درست دولتهاي گذشته نيز بستر حضور كارشناسان را براي آغاز مراحل برنامه ريزي و سرمايه گذاري بخش هاي مختلف پارس جنوبي را بوجود آورد . قطعا اگر نبود سرمايه گذاري هاي ابتداي دهه 70 براي كشف اين ميدان و برنامه ريزيهاي نيمه دوم دهه 70 براي تقسيم آن به بخش هاي مختلف و اجراي گام به گام اين بخش ها امروز شاهد ثمردهي بخش هاي 6 تا 8 پارس جنوبي نبوديم . از اين رو بايد اميدوار باشيم آغاز بهره برداري از بخش هاي 6 و7 و 8 پارس جنوبي نقطه شروعي براي پايان سنت ناپسندي باشد كه طي سالهاي اخير متاسفانه رواج يافته و تلاشها و موفقيت هاي دولتهاي گذشته يكسره ناديده انگاشته شده به گونه اي كه مبدا تاريخ برنامه ريزي سرمايه گذاري قانونگذاري ... ابتداي دوره فعاليت دولت حاضر تلقي مي شود! مروجان اين فرهنگ غلط بايد متذكر باشند كه آينده درباره عملكرد آنان قضاوت مي كند و آنگاه مشخص مي شود كه سهم انحصارطلبان در وضعيتي كه كشور درآن قرار دارد چيست . قطعا آنان نيز نمي پسندند كه آنچه در راه اعتلاي نام ايران و استقلال كشور و توانمندي نظام جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف انجام داده اند به كلي ناديده گرفته شود و آيندگان همه را به انحصار خود در آورند بنابر اين خود نيز نبايد اينگونه رفتار كنند چه آن كس كه باد مي كارد طوفان درو خواهد كرد."
درخاتمه اینکه مشخص نیست. چرا سرمقاله نویس همانگونه که جرأت نکرده است نامی از پیمانکاران سپاه پاسداران و بسیج به برد ؟ لابد وحشت از این داشته است که اگر نام به برد و افشا شود گندش در می آید که چگونه دو ارگان غارتگر و سرکوبگر سپاه پاسداران و بسیج چنگ بر منابع و ذخایر نفتی و گازی انداخته است . چونکه دو سال پیش بود که دولت مدعی عاشق خدمتگزاری به مردم قرار داد 9 میلیارد دلاری نفتی و گازی با ین دو ارگان چپاولگر منعقد نمود. برای همین اشاره ای هم به طرح 9 پارس جنوبی هم نکرده وسخنی در این مورد هم نگفته است که یکی از مهمترین طرح ها بود که در زمان خاتمی با کمپانی نفتی توتال فرنسه بسته شد . چون سپس توتال قرار داد خودش را لغو کرد . این طرح هم به گورستان طرح های ناگام ومرده و نیمه تمام وفراموش شده تبدیل شده است که نامی از آن برده نشده است.
هوشنگ - بهداد
دوشنبه 29 مهرماه سال 1387