نقد و بررسی " ملاحظاتي در طرح تحول اقتصادي (يادداشت روز)" روزنامه ی کیهان دوشنبه 17 تیرماه سال 1387
چگونه می توان با صاحبان سود سر شار بادآورده روزانه 5 میلیارد دلار تورم ناشی از اقتصاد دلالی و 70 میلیارد دلار رایانه ی دولتی مبارزه کرد؟!
آثار انکار و تکذیب کردن ها هویدا شده است و تبدیل به موضوع پیچیده و بحرانی شده است . زیرا که رشد تورم افسار گسیخته و گرانی و افزایش قیمت کالا ها در جامعه که همچنان ادامه دارد . طوریکه اکنون و مهار ناپذیر بودنش درست آن روی سکه ی جایگزین تکذیب و انکار کردن های تورم وگرانی شده است که پاسدار احمدی نژاد و سخنگوی دولت و لوطی جماران منکرش بودند که نه تکذیب می کردند، بلکه منتقدان دولت را نیز تهدید می کردند که در مسیر اقدامات دولت عدالت محور کارشکنی وسنگ اندازی می کنند و تبدیل به بلند دشمن شده اند. ولی اکنون صحبت از نسشت رئیس جمهور با 100 اقتصاد دان برای حل مشکل شده است تا شاید برای بحران تورم و گرانی و ور شکستگی اقصاد کشور وکاهش هزینه ی سر سام آور دولت و کوچک ساختن آن و فعال کردن اقتصاد بخش خصوصی راه حل و چاره اندیشی کارشناسانه یافت شود .
اما در پاسخ می باست گفت تازمانیکه با صدای بلند صادقانه بطور آشکار گفته نشود که مشکل اساسی نه فقط بحران تورم و گرانی ، بلکه همه ی معضلات اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم یا جمعیت کشور که 80% آن در زیر خط فقر اقتصادی زندگی می کنند در ساختار رژیم قرون وسطائی عقب مانده است که دارای روابط شبکه باندهای مافیائی غارتگر و آلوده به فساد به سبک قرون وسطائی است که دارای سابقه ی 30 ساله می باشد که همه ی تار وپود نظام از رأس تا ذیل آن را در بر گرفته و آلوده کرده است که درمان نهائی اش فقط جراحی ریشه ای ، یعنی تغییر ساختاری نظام است که تا این امرانجام نگیرد محال است که مشکل ریشه ای حال گردد و هزاران بار بیشتر از اینگونه نشست های نمایشی و تشریفاتی هم که برگزار شود بی فایده می باشد . زیرا که هر گز نمی توان عجوزه از کار و نا و نفس افتاده را با آرایش و تزئیین تبدیل به دوشیزه شیک و زیبا نمود و جا زد . برای اینکه امکان ندارد بر پایه های پوسیده و در حال فروپاشی، یک بنای نوعی گذاشت تا که قادر باشد در برابر موج لرزش زلزله ای 9 دهم و بیشتر ریشتری که در راه می باشد مقاوم و استوار باشد . البته که قلم بر دستان اینگونه یادداشت روز نویسان هر گز شهامت بیان این ریشه درد و معضل را ندارند ، بلکه وظیفه و مأموریت دارند تا با شیوه ی پاک کردن صورت مسئله و دور زدن پرداختن به ریشه و بررسی علت ها تلاش کنند تا که به معلول پرداخته و نسخه صادر شود و گویند که بلی مشکل اساسی اقتصاد کشور و جهان تورم است . حال این تورم و نقدینگی چیست؟ چگونه به وجود می آید و دلیل پیدایش و رشد آن چیست و همچنین راه حل علمی و اصول مهار و کنترل آن چیست ؟ این د یگر جزو اسرار مگو وممنوعه است که دلیل ندارد تا که به این موضوعات بطور اصولی و جدی پرداخته شود .
بنابراین مشخص است اعتراف چرخش و گردش بیش از 160 میلیارد دلار حجم پول نقدینگی شناور در بازار که رایج است و جریان دارد و صاحبان این حجم پول فعالانه مشغول گردش فعالیت اقتصاد انگلی و واسطه گری کالا ها و احتکار گری و همینطور بازار اوراق بورس می باشند . گذشته از اینکه موجب تورم و گرانی و افزایش قیمت کالاها در بازار اقتصاد و کالاهاجامعه شده اند . از سوی دیگر موجب شده است تا که ریشه ی تولیدات داخلی را به زنند و هرچه بیشتر سبب افزایش واردات به جای تولیدات داخلی شوند .
از همه مهمتر اینکه با حاکم بودن رقم 27% تورم در جامعه که وجود دارد . باید گفت که اگر برابر همین ضریب نرخ 27% تورم در صد رقم 160 میلیارددلار حجم پول شناور ر اقتصاد انگلی و بورس تبدیل به چه رقم سود و بهره ی ارقام نقدینگی پول های شناور در حال گردش می شود ؟ آن وقع به آسانی مشخص می شود که چگونه چه رقم سر سام آور نزدیک 0 5 میلیارد دلار سود باد آورده و بهره ها های کلان بازگشتی روزانه نصیب دلالان وواسطه گران و صاحبان حجم نقدینگی می شود که بطور مستقیم هر روزاز جیب مردم محروم ربوده می شود وتوی کیسه ی اینان واریز می ردد. .
از طرف دیگر اگر رقم 70 % رایان ای سالیانه دولت که گفته شد مبلغ 98 میلیارد دلار می باشد که نصیب سرمایه داران یا همان اقلیت 20% جمعیت کشور می شود که معادل رقم نزدیک 70 میلیارد لاری می شود بر آن سود باد آورده ی دلالی روزی 50 میلیارد دلار اقتصاد دل الی و واسطه گری شود . آنگاه بیشتر مشخص می شود که ریشه ی تورم و گرانی در اقتصاد کشور کجاست و عملکرد و بازده ی آن چیست و حاصل در آمد سود آن به کجا واریز می شود؟
در خاتمه اینکه عجیب است که صاحبان حجم نقدینگی و کارگزاران پشت صحنه ی اقتصاد انگل دلالی وواسطه گری و مافیای ساختمان وزمین و عامل اصلی رشد وتورم و گرانی همان لیست 44 نفری سایر شرکای اینان می باشند که اسامی برخی از اینان از سوی عباس پالیز دار در دانشگاه همدان افشا شد ند. ولی اینان آنقدر قدرت و نفوذ دارند که در جا تیم و اعضای تحقیق و تفحص پرونده های غارتگر و دانه درشت قضائی بازداشت و بازجوئی شدند. بنابراین ا زمانی که سنگ بسته و سگ آزاد ورها می باشد هرگز نمی توان کار بنیادی و اساسی و ریشه ای کرد. زیرا که خانه از پای بست ویرانست . خواجه در فکر نقش ایوانست.

هوشنگ � بهداد
دوشنبه 17 تیرماه سال 1387