روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 3 شنبه 4 دی ماه سال 1390
نقد و بررسی :  سرمقاله ی روزی نامه ی حکومتی جمهوری " تجربه‌اي براي تدوين سياست‌هاي صحيح پولي "
"هرروز که سپری می شود که موجب  توهم زدایی یشتری از توهم زدگان می شود . این واقعیت بیشتر ملموس می شود وعینیت می یابد که نه چشم به قدرت دوختن وامید حضور در نمایش خیمه شب بازی فرمایشی وتقلباتی داشتن نیست، بلکه تنها راه حل تلاش ومبارزه همگانی برای تغییرات دمکراتیک در ایران می باشد"
در دوران دانشجویی استادی برای تشریح و عملکرد تراست ها وکمپانی های زنجیره ای وتلاش برای کنترل بازار وانحصاری کردنش به مثال ساده وجالبی اشاره داشت که اوضاع آشفته بازاری که بر شیوه ی عرضه ارز و سکه طلا از سوی بازنک مرکزی تحمیل شده نقل قول کردنش بی ربط نباشد. چون این استادگفت پس از اینکه فضای ورود و پا گیری تخمرغ های روز هلندی همراه با گوشت های  مرغ یخ زده در ایران سر وکله اش پیدا شد . سپس بمرور  تولید مرغ گوشتی و تخم گذار ماشینی  در ایران رواج یافت . طوری که برخی بخشی از حیات خانه مسکونی را تبدیل به سالن کوچک پرورش جوجه های یک روزه ی ماشینی  مرغ کردند ودرآمدی کسب نمودند . نا گهان تولید کنندگان عمده احساس کردند چون دست ها زیاد شده است منافع شان با خطر مواجه شده است . بنابراین تصمیم گرفتند تا در این مورد د ست به اقدام بزنند . لذا قرار گذاشتند تا که برای مدت کوتاهی قیمت تخمرغ و گوشت مرغ را  کمی زیر قیمت تمام شده  عرضه نمایند . سپس چون خرده پا نتوانستند مقابل ناگهانی قیمت مرغ وتخمرغ دوام بی آورند . بنابراین یکی پس از دیگر ورشکست شده واز صحنه تولید ورقابت حذف شدند .اما آنگاه که تولید کنندگان عمده خیال شان راحت شد که رقبای تولید کنندگان جزء از صحنه حذف شدند و در یافتند که بازار تولید گوشت مرغ و تخمرغ به انحصار خودشان در آمده است و دیگر رقیب مزاحم وموی دماغی وجود ندارد .پس قیمت ها را بالا بردند که نه ضرر و زیان کوتاه مدت شان جبران شد، بلکه منافع بس کلان نصیب خودشان کردند. اکنون داستان عرضه ی سکه و دلار از سوی بانک مرکزی چون بازار در اختیار دلالان انگل و واسطه های اقتصادی مفت خور دارای ثروت وسرمایه های کلان باد آورده می باشد و آشکاارا بازار عرضه ی ارز وسکه طلا را در اختیار خودشان دارند . از سوی دیگر سر وسری هم با دولت و بانک مرکزی و سایر شرکای دزد وغارتگر دیگر دارند . لذا بهمان سبک تولید وعرضه و فروش مرغ وتخمرغ مثال زده شده مشغول چپاول گری و سر کیسه کردن مردم بیچاه ی هجوم به  شعبان بانک آورده برای دریافت ارز وسکه طلا می باشند که به جز مردم را سر ار گذاشتن ومنحرف کردن اذهان عمومی وسر کیسه کردن هرچه بیشترشان راه حل دیگری وجود ندارد . بهر حال سرمقاله نویس وضعیت کنونی  قیمت نوسانی ارز وپیآمدهای ناگوار ناشی از آن را این چنین تجزیه و تحلیل کرده است:
"افت و خيز شديد قيمت ارز طي روزهاي پاياني هفته گذشته كه دامنه‌اي 150 تا 160 توماني را به ثبت رساند علاوه بر اينكه پيامدهاي بسيار ناگواري براي اقتصاد و فعالان اقتصادي كشور دارد، حاوي نشانه‌هاي آشكاري نيز هست كه هم هويت ريشه‌هاي اين نوسانات و هم آدرس راه حل‌ها را به مسئولان نشان مي‌دهداين نوسان شديد و عدم ثبات در سياست‌هاي توزيعي است كه فعالان اقتصادي را با مشكلات عديده مواجه ساخته و زمينه رانتي 15 هزار ميليارد توماني را در اقتصاد كشور فراهم آورده استافزايش يكباره قيمت ارز به حدود 1600 تومان و كاهش مجدد آن به حدود 1400 تا 1420 تومان آن هم در كمتر از 48 ساعت هر صاحب سرمايه و نقدينگي را به اين فكر مي‌اندازد كه به هر شكل ممكن از اين آب گل آلود ماهي بگيرد و اندك اعتمادها به ثبات سياست‌ها در حوزه ارزي را نيز در ميان تجار، بازرگانان و فعالان عرصه توليد از بين مي‌برد. فقط كافي است لحظه‌اي خود را به جاي واردكنندگان مواد اوليه، خريداران اين مواد و توليدكنندگان قرار دهيم تا دريابيم اين موج متلاطم بازار ارز چه هزينه‌هايي را از محل افزايش ريسك در زمان و قيمت خريد به آنها تحميل مي‌كند. در اين شرايط طبيعي است واردكننده‌اي كه كمترين تخميني از آينده بازار ارز و سياست‌هاي دولت در اين باره ندارد و محدوديت‌هاي ناشي از تحريم هم امكان تبادلات بانكي را براي او به حداقل ممكن رسانده است، تلاش كند چندين برابر نياز فعلي خود ارز تهيه كند و اصلا تعجب آور نيست در چنين بازار پر فراز و نشيبي همان توليدكننده كه موفق شده چندين برابر مورد نياز ارز تهيه كند با مشاهده روند افزايشي نرخ ارز به جاي اينكه زحمت توليد و درگيري با مسائل مختلف قانوني در فضاي كسب و كار را به خود بدهد، تنها با بلوكه كردن ارزهاي خريداري كرده و واسطه‌گري در فروش آنها به قيمت آزاد، سودي چند برابر توليد به دست آوردكانون‌هاي تنش‌زا در بازار ارز و افت و خيز شديد نرخ ارز طي روزهاي منتهي به پايان هفته گذشته به روشني نشان داد كه نوسانات در اين بازار بيش از اينكه به موضوعاتي مانند تحريم‌ها، قيمت طلا و.... بستگي داشته باشد در عوامل رواني ريشه دارد كه در ابعاد بسيار نگران‌كننده‌اي بر جو غالب بازار ارز سيطره پيدا كرده استتوقف عرضه سكه نقدي در بانك‌ها و هجوم سيل آساي دلالان اين بازار به صرافي‌ها و به تبع آن افزايش شديد قيمت ارز، از سوي ديگر افت ناگهاني قيمت در پي سخنان مسئولان اقتصادي، به روشني نشان داد كه عوامل رواني و روحيه دلالي تا چه ميزان در اين بازار رخنه كرده و لانه دوانده است. طبيعي است كه چنين معضلي، راهكارهايي متناسب با خود دارد؛ راه حل‌هايي از جنس مديريت رواني. به نظر مي‌رسد ديگر زمان آن فرارسيده كه دولت با مشاهده پيامدهاي سوء سياست سركوب مالي، به حقانيت پيش بيني‌هاي علمي براي چندمين بار طي سال‌هاي اخير پي ببرد و اين اختيار را به شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي بدهد كه درباره بسته سياستي و نظارتي نظام بانكي براي سال 91، براساس اصول علمي و كارشناسي تصميم بگيرند و سياست‌هائي متناسب با اقتضائات كشور تدوين كنند. دولت نيز در تدوين بودجه سال 91 كه در واقع سياست‌هاي مالي را تعيين مي‌كند بايد با در پيش گرفتن رويكردي انقباضي از افزايش بيش از پيش نقدينگي جلوگيري كند"
در خاتمه اینکه درست است که بازتاب تنش حاکمان ایران پیرامون تأکید بر پیگیری اهداف پروژه ی هسته ای  ونقض مداوم حقوق بشر در ایران که دارای پیآمدهای تصویب قطعنامه های محکومتی  مجمعع مومی سازمان ملل می شود که مکمل سیاست صدور تروریسم وارتجاع و بحران به برون مرز ومداخله گری در امور شورهای منطقه وهمسایه می باشد که در مجموع   افزایش تحریم ها شده است که موجب فزونی نگرانی اذهان عمومی و نوسان قیمت ارز وسکه طلا می شود که فرصت به بانک مرکزی ودلال وواسطه ها وصرافان می دهد تا میدانداری یا غارتگری کنند. به ویژه اینکه این ترفند حساب شده مرتبط به ادامه ی جنگ قدرت و ثروت می باشد و ارتباط به بر گزاری نمایش خیمه شب بازی دوره ی نهم بازار مکاره در 12 اسفند دارد. به خصوص وقتی  در مطبوعات زیر تیغ سانسور اعتراف شده است که هزینه ی تبلیغاتی هر نامزدی 3 میلیارد تومان هزینه دارد .پس مشخص است جایی که تلاش برای کسب تعداد 150 عضو بازار مکاره ی بازار مکاره ی آینده  می شود .پر واضح است که نیاز به چه هزینه ی هنگفتی می باشد که می بایست این هزینه از کانالی تأمین گردد . اما چون با چنگ اندازی پاسداران غارتگر وکودتاگر بر پست وزارت نفت برای اینکه این ارگان فاشیستی کوتایی پاسداران با ولی وقیح منفور ونا مشروع هم نیاز شدید مالی به تأمین هزینه های تبلیغاتی مشابه ی رقیب  دارند پس  اجازه به دولت نمی دهند که همچون گذشته از درآمد فروش نفت آنگونه که می خواهد برداشت و استفاده نماید .پس دولت باید  از منبع جانشینی تأمین هزینه ی تبلیغاتی یعنی عرضه و فروش دلار وسکه از سوی بانک مرکزی واختلاف قیمت بانکی وبازار آزاد استفاده  کند . حال در این بازی اقتصادی ناشی از شدت جنگ قدرت وثروت باندهای مافیایی اصول گرایی  چه تعداد ورشکست می شوند ودار وندارشان در این بازی واسطه گری یا جیب زنی عریان از میان می رود .مهم نیست چون در مقابل عده ای قلیل هرچه بیشتر فربه تر می شوند وبر انباشت ثروت های باد آورده شان افزوده می گردد ضمن اینکه اهداف سیاسی شان را دنبال می نماینند چونکه قدرت سیاسی پشتووانه منافع اقتصادی شان می باشد. بهرحال هرروز که سپری می شود که موجب  توهم زدایی یشتری از توهم زدگان می شود . این واقعیت بیشتر ملموس می شود وعینیت می یابد که نه چشم به قدرت دوختن وامید حضور در نمایش خیمه شب بازی فرمایشی وتقلباتی داشتن نیست، بلکه تنها راه حل تلاش ومبارزه همگانی برای تغییرات دمکراتیک در ایران می باشد.
هوشنگ بهداد
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 3 شنبه 4 دی ماه سال 1390
تجربه‌اي براي تدوين سياست‌هاي صحيح پولي