روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 16 اسفند ماه سال 1388

نقد و بررسی سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " بودجه 89 و اصول فراموش شده"

گفته می شود پیشنماز که باد رها کند پس نماز توفان ها بر پا می دارد""

گفته می شود پیشنماز که باد رها کند پس نماز توفان ها بر پا می دارد. اکنون وقتی اعتراف شده لایحه بودجه ی ارائه شده از سوی دولت نامشروع دهم به مجلس هشتم یا بازار مکاره دکوری کمدی وانتصابی، خودش یکی از مظلوم ترین لایحه بودجه در 31 سال گذشته است . حال داشته باشید بودجه ای که خودش دچار چنین سر نوشت شومی می باشد و با کسر بودجه هم مواجه می باشد با وجود اینکه باز هم در سال آینده این کسری بودجه افزایش خواهد یافت. چه بر سر رشد مهار نا پذیر تورم و گرانی و فقر و بیکاری و خلاصه محرومان و تهی دستان خواهد آمد که 80 % جمعیت کشور را تشکیل می دهند؟ همچنین با مبلغ تعیین شده حد اقل دستمزد میان کار فرمایان و دولت بر ای کار گران یک سوم خط تخمین زده بر زیر خط فقر اقتصادی می باشد . کار گران زحمت کش می بایستباز هم چه شرایط طاقت فرسائی را تحمل کنند؟

حال گذشته ازتأخیر مسخره تهیه و تنظیم لایحه ی بودجه از سوی دولت به مجلس بازار مکاره چگونه قرار است که کمتر از دو هفته ی آخر سال برروی این لایحه ی بودجه کار و نظر کارشناسی شود . همینطور تأکید رقم کیلوئی متوسط 8% رشد اقتصادی در سال آینده می باشد که مشخص نیست بر مبنای چه معیار اصولی و منطقی این رقم در نظر گرفته شده است . زیرا که گذشته از اینکه پیش بینی تورم 40%به دلیل نقدی کردن یارانه های دولتی و آزاد کرد ن قیمت اقلام پس از عید شروع می شود . از سوی دیگر روند افزایش 3 برابری واردات نسبت به صادرات همچنان ادامه دارد که خود عامل مهم تأثیر گذاری این سیاست اقتصای انگلی و واسطه گری بازار که موجب افزایش حجم نقدینگی و گردش دورانی و عامل افزایش تولید تورم و گرانی اقلام می باشد . از سوی دیگر شاهد یم که چگونه این وضعیت رشدواردات موجب شده است که هرروز کار گاه های تولیدی و کار خانه های بیشتری تعطیل و بسته می شوند و بر موج بیکاری خیل ارتش بیکاران افزوده می گردد .

آری مشخص نیست که با وجود اقتصاد تک پایه ای نفت با نوسان داشتن های قمیت جهانی اش و مشروط بر افزایش ادامه دار کسری بودجه همانگونه که سر مقاله نویس هم نقل قول از کارشناسان اقتصادی و پولی و مالی و برنامه ریزی و بودجه بندی کرده است که این لایحه بودجه طبق اصل 44 قانون اساسي همآهنگی با برنامه پنج ساله پنجم هدفمندي يارانه ها و سند چشم انداز 20 ساله كشور ندارد. همینطور تأکید برروی بزرگترين قرباني برنامه پنجم توسعه در لايحه بودجه سال 89 کرده است . سئوال است که چگونه و بر چه اساسی رقم بطورمتوسط 8% ضریب رشد اقتصادی برای سال آینده در نظر گرفته شده است؟در صورتیکه سر مقاله نویس در پایان مقاله ی خود اینگونه نسبت به توان موفقیت چشم انداز و پیش بینی لایحه بودجه سال 89 نظرش را ارائه کرده است :

"با اين حال چگونه مي توان موفقيت برنامه اي را كه زيرمجموعه آن بدون توجه به اصل تدوين بررسي و تصويب خواهد شد تضمين كرد اين پرسشي است كه دولت و نمايندگان مجلس بايد پاسخي براي آن داشته باشند."

در خاتمه اینکه در رژیمی که از رأس تا ذیل آن آلوده به فساد و رشوه و تبعیض و عوامفریبی و رقم سازی و ارائه ی اعدا و ارقام دروغ است . به خصوص اینکه جنگ علنی قدرت و ثروت و حذف رقیب بطور جدی آنگونه در همه سطوح ادامه دارد وفرا گیر شده است که حتی پاسداران از اهرم زور و تهدید و تقلب و کودتابرای حذف رقیب وارد صحنه شده و استفاده کرده اند . از سوی دیگرچون حاکمان کودتاگر در گیر بحران هسته ای می باشند که به خاطر اهداف دسترسی به سلاح هسته ای چوب تاراج بر منابع و ذخایر کشور زده اند تا با باج دادن های کلان به چین و روس ها اینان از پروژه ی هسته ای در برابر غرب حمایت نمایند . همچنین با اهدای دلار های کمکی نفتی به حماس فلسطین و حزب الله لبنان توطئه بحران آفرینی و جنگ افروزی در منطقه دنبال می شود تا راه برون رفت بحران هسته ای بدست آید . مهمتر اینکه رئیس جمهوری کودتائی نا مشروع که مدیریت سازمان برنامه ریزی و بودجه را منحل کرده و اعتراف نموده است که به تئوری های اقتصادی ندارد . آیا سرنوشت لایحه بودجه ی سال 89 بتر از این می تواند باشد و آیا می توان انتظار داشت که متوسط رقم 8% رشد اقتصادی در سال جاری به و اقعیت به پیوند ودر نهایت اینکه آیا اوضاع اقتصادی دولت و افزایش کسری بودجه و رشد تورم و گرانی و فقر بیکاری و وضعیت معیشتی مردم از اینکه هست بد تر نخواهد شد وباز هم نباید شاهد رشد ادامه دارواردات بیش از صادرات و ورشکست شدن بیشتر کار نجانجات صنعتی و تولیدی باشیم؟

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13881216/index.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 16 اسفند ماه سال 1388