روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 29 آبان ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله ی روزی نامه ی حکومتی جمهوری " مديران ما چقدر شيفته خدمتند؟ "

"چگونه است که هیچکس جرأت نمی گوید اعتراف کند که بگوید اختلاس فقط مختص بانک ملی و صادرات و سپه و سایر بانک ها ودولت کنونی نیست ، بلکه زاییده ی اقتصاد دلالی و واسطه گری و رانت خواری با دستگاه آلوده به فساد قضاییه است که حامی و شرکای کلان دزدان و رانت خوران درون قوه ی مجریه فاسد و قوه ی مقتنه ی فاسد تر شریک دو نهاد دیگر می باشد. صد البته که این عملکرد جزو پیآمدهای دین ابزار قدرت وثروت و توجیه غارتگری و جنایت و تبعیض است که یک ولی وقیح منفور ونا مشروع در رأس قدرت دارد که انتصابی و همه کاره و بدون پاسخگوی به مقام ومرجعی می باشد؟"

چگونه است که هیچکس جرأت نمی گوید اعتراف کند که بگوید اختلاس فقط مختص بانک ملی و صادرات و سپه و سایر بانک ها ودولت کنونی نیست ، بلکه زاییده ی اقتصاد دلالی و واسطه گری و رانت خواری با دستگاه آلوده به فساد قضاییه است که حامی و شرکای کلان دزدان و رانت خوران درون قوه ی مجریه فاسد و قوه ی مقتنه ی فاسد تر شریک دو نهاد دیگر می باشد. صد البته که این عملکرد جزو پیآمدهای دین ابزار قدرت وثروت و توجیه غارتگری و جنایت و تبعیض است که یک ولی وقیح منفور ونا مشروع در رأس قدرت دارد که انتصابی و همه کاره و بدون پاسخگوی به مقام ومرجعی می باشد؟ البته ترسیم کوتاه شرایط کونیدارای تاریخچه ی 33 ساله می باشد . از طرف دیگر بر اساس تجربه ی عملی ثابت شده است که هیچگونه چشم انداز بهبود نه اینکه وجود ندارد ، بلکه هرچه زمان به جلو می رود شرایط بد تر از گذشته می شود . بهمین دلیل است که سرمقاله نویس با وجود سانسور نهادینه شده ولی با زهم هم مجبور به اعتراف شده که چگونه بازار مکاره ی آلت دست فرمایشی به جای پیگیری مطالبات مردم و اجرای قانون که اقدامی خلاف قانون یا قانون شکنی نشود . ولی اوضاع بی حساب وکتاب وخرت وخرت می باشد و وضعیت اقتصادی آنگونه بحرانی و سیستم بانکی آشفته و بهم ریخته شده است که موجب اختلاس بی سابقه بانکی شده است. در صورتیکه خيل عظيم توليد كنندگان و متقاضيان تسهيلات هستند كه در پي وقوع تخلف مالي بي‌سابقه بيش از گذشته با درهاي بسته شعب بانكها مواجه می شوند ند و مديران شعب در برابر تقاضاهاي آنان براي تسهيلات سنگ هايي به بزرگي انصراف مي‌اندازند . بهرحال فضای کنونین منجر به چنین تیتر های خبری از سوی رسانه های بیگانه شده است :

"ماجراي تأسف بار تخلف مالي بي‌سابقه در اقتصاد ايران، درحال خارج شدن از اولويت‌هاي افكار عمومي است و موضوعات ريز و درشت ديگري خواسته يا ناخواسته، دانسته يا ندانسته جاي اين تخلف سه هزار ميليارد توماني را در زندگي و گفتگوهاي روزمره مردم گرفته است؛ موضوعاتي از قبيل رفتارهاي زشت چند بازيكن فوتبال يا مجادلات علني سياسيون. ظاهراً تفاوتي هم نمي‌كند، مهم اين است كه از نظر افكار عمومي و رسانه‌هايي كه برخوردهايي هيجان آفرين با اين رويداد پيچيده براي تهيه فهرستي از اين داشته‌ها كه مي‌توان نام آنها را پيامدهاي تخلف مالي بي‌سابقه در ايران و البته نوع برخورد نخبگان، مسئولان، رسانه‌ها و افكار عمومي با اين اتفاق، گذاشت، تلاش چنداني لازم نيست گرچه اندك دقت و درايتي ضروري است. به گفته‌هاي ذيل توجه كنيد: الف - رئيس اتاق بازرگاني تهران: قفل‌هاي بانكها بر منابع تسهيلات هفتاد برابر شده است. ب - وزير اقتصاد: هيچكدام از افرادي كه براي معاونت بانك و بيمه وزارت اقتصاد با آنها صحبت شده، حاضر به پذيرش اين سمت نيستند. ج - متقاضيان دريافت وام ازدواج: مديران شعب بانكها برخلاف دستورالعمل بانك مركزي، همچنان براي پرداخت تسهيلات، دو ضامن رسمي طلب مي‌كنند. د - هفت بانك خصوصي كشور هنوز بدون مدير عامل هستند و حوزه نظارتي بانك مركزي در غياب قائم مقام بانك مركزي عملاً در حاشيه نظارت بر بازار متشكل و غيرمتشكل پولي قرار گرفته است. هـ - رسانه‌هاي بيگانه: بانك مركزي ايران براي تبرئه خود، جهرمي را متهم اول پرونده اختلاس معرفي كرد. و - برخي نمايندگان مجلس: رفتار رئيس مجلس در حمايت از وزير اقتصاد در جريان بررسي استيضاح نوعي خودكشي سياسي بود. به اين فهرست مي‌توان موارد متعدد و فراواني افزود كه هر كدام به نوبه خود گوياي زاويه‌اي از پيامدهاي اختلاس و شيوه مديريت اين پيامدها هستند. ضعف، سردرگمي و سوءاستفاده در مديريت پيامدهاي چنين تخلفي باعث شده است اقتصاد و اجتماع ايران مانند سواركاري كه تيرهاي فراواني بر بدن دارد و بر زمين مي‌افتد، با فرو رفتن دوباره تيرها به جسمش، مجدداً تيرباران شود؛ آنچه از چله كمان اين تخلف مالي رها شد و بر پيكر اقتصاد و جامعه كشورمان نشست با مديريت غيراصولي و ناشيانه مسئولان، حكم همان تيرهايي را پيدا كرد كه پس از سقوط سواركار زخمي، دوباره بر بدنش فرو مي‌رود. امروز به جز پرونده‌اي قطور و سنگين از تخلف مالي در قوه قضائيه كه حجم و پيچيدگي آن، زمان اتمام برگ و صدور حكم اين پرونده را غيرقابل تخمين كرده است، چه دردست داريم؟ خيل عظيم توليد كنندگان و متقاضيان تسهيلات كه در پي وقوع تخلف مالي بي‌سابقه بيش از گذشته با درهاي بسته شعب بانكها برخورد مي‌كنند و مديران شعب در برابر تقاضاهاي آنان براي تسهيلات سنگهايي به بزرگي انصراف مي‌اندازند؛ پستهايي كليدي و حساس در دستگاه‌هاي اقتصادي خصوصاً وزارت اقتصاد و بانك مركزي كه نوع برخورد با مسئولان سابق اين سمت‌ها، باعث شده ديگر كسي را ياراي پذيرش ريسك تكيه زدن بر صندلي اين پست‌ها نباشد. تخلف مالي اخير،‌ محك خوبي براي سنجش عيار مديران و مسئولان بود تا نشان دهد نسل‌هاي فعلي مديران نظام اسلامي در لايه‌هاي اجرايي چگونه مي‌انديشند و معيارهاي آنها چيست. حال اگر عقلاي قوم و دلسوزان و علاقمندان نظام و كشور، هنري دارند، بايد آن را براي ارزيابي اين نتايج به كار بگيرند و تهديد بزرگ تخلف اخير را به فرصتي براي تصحيح نگرش‌ها، ارزشها و گرايش‌ها تبديل نمايند."

در خاتمه اینکه چرا پس از فاش شدن مبلغ 3000 میلیارد تومان اختلاس بانکی با وجود اینکه رهبر ولی وقیح منفور ونامشروع تأکید وتهدید نمود که مطبوعات باید فتیله ی روشنگری پیرامون این موضوع را پایین بکشند و نباید بیش از این به این موضوع دامن زده نشود و اجازه دهند که دستگاه فاسد قضاییه پرونده اش را پیگیری کند .یا اینکه سر وته را هرچه زودتر بهم آورد تا سر کلاف باز شده جمع شود . در غیر این صورت اگر کلاف بیش از این باز شود دیگر جمع شدنی نمی باشد . البته ادامه ی جنگ قدرت وثروت باندی اجازه نداده است که پرونده ی اختلاس گری 3 هزار میلیارد تومانی از روی میز کناره گذاشته یا زیر میز رود تا بمرور به فراموشی سپرده شود . چونکه مرتبط به رقابت تبلیغاتی نمایش خیمه شب بازی بازار مکاره ی دوره ی نهم وریاست جمهوری دوره ی یازدهم دارد . برای همین این موضوع کنترل نشده است برای اینکه هدف فاش کردن مبلغ 3 هزار میلیارد تومان اختلاس بانکی ارتباط به ادامه ی جنگ قدرت وثروت باند های مافیایی دارد که قرار است منتهی به تلاش حذف جریان انحرافی درون دولت شود .برای همین بطور سستاتیک کوشش می شود تا که کاسه وکوزه بر سر جریان متهم انحرافی درون دولت شکسته و دراز ومتهم شود. ولی چون اینان بخشی از حکومت می باشند که دارای قدرت و امکانات مالی و تبلیغاتی هستند . همچنین اسناد ومدارک علیه ی منتقدان اصول گرایان دولت از اختلاس ورانت خواری و غارتگری دارند . بنابراین نه تسلیم تهاجم وفشار وتهدید ها نشده اند ، بلکه متقابل به مثل می گویند .برای همین داستان کشدار شده است . طوریکه چشم اندازش هم مبهم می باشد.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900829/13900829_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 29 آبان ماه سال 1390

مديران ما چقدر شيفته خدمتند؟