روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 24 خرداد ماه سال 1389

نقد و بررسی : سرمقاله ی روزی نامه ی حکومتی جمهوری " ما و تحولات مرتبط با قطعنامه چهارم"

"انتقاد ازوکیل الدوله های بازار مکاره ی مجلس هشتم که چرا طرح دو فوریتی تجدید نظر با آژانس انرژی اتمی را روز گذشته دربازار مکاره دنبال نکردند؟"

بازهم مهم نیست که در 22 خرداد برای چه حکومت نظامی تحمیلی به خصوص در تهران و برخی از شهرهای بزرگ ایران حاکم شد و چگونه معترضان مورد ضرب و شتم واقع شدند و چه تعداد بازداشت و به زندان اوین منتقل گشتند؟ یا اینکه اشاره شود که این روز ها در قم چه خبره است یا چه اتفاق افتاده است ودر جلوی بیت آخوند صانعی و دفتر منتظری چه نمایش تهدید آمیزی ازسوی اطلاعاتی امنیتی هاوطلبه های شاگرد آخوندمتحجر دزد انگلیسی مصباح یزدی واراذل و اوباش سرکوبگرانه بر گزارشد ه است و برای چه سید حسن خمینی در کنار صانعی و کروبی و رفسنجانی و موسوی با فحاشی وتوهین ازسوی لمپن های سازماندهی شده تهدید شدند ؟ یا اینکه چرا آخوند متحجر انگلیسی دزد و مرشد کودتا گران مصباح یزدی فتوا داده است که مخالفان ولی فقیه مرتد می باشند ؟ اما سرمقاله نویس در دفاع از پروزه ی هسته ای و تلاش برای دسترسی به سلاح هسته ای قلم زنی کرده است و پیرامون تصویب قطعنامه ی اخیر تحریم شورای امنیت سازمان طرح طبقه بندی شده ی انتقادی داده است که شامل دولت فخیمه ی انگلیس می شود . آنگونه که تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس سگ زنجیری بوش متهم شده است .البته در دنباله ی ترکش اینگونه تحلیل دادن به چیین و روسیه نیز اصابت کرده است . زیرا که این دو کشور متهم به دنباله روی از سیاست آمریکا شده اند. سپس نوبت به لبنان رسیده است که از این کشور هم انتقاد شده است که چرا با وجود اینکه پیوسته ازمزایای حاکمان رژیم ضد بشری بهره مندشده است که با سیاست چوب حراج بر منابع و ذخایر کشور زدن نصیب شان شده است و ولی اکنون درشورای امنیت ساز مان ملل رأی ممتنع داده است که در حقیقت بمنزله ی رأی مثبت می باشد. بهر صورت گزیده ی این طبقه بندی سرمقاله نویس این چنین است:

"در يك نگاه، فهرست كشورهاي خواستار تقابل و دشمني با ايران، عمدتا فهرست همان كشورهائي بوده است كه در جريان جنگ تحميلي در جبهه مقابل ما قرار داشتند و از جلاد بغداد حمايت مي‌كردند. برخي كشورهاي اروپائي اعلام كرده‌اند كه تحريم‌هاي اعمال شده در چارچوب قطعنامه چهارم را كافي نمي‌دانند و خواستار تحريم‌هاي بيشتر و اعمال فشار افزونتر عليه ايران هستند. انگليس، فرانسه و تا حدودي آلمان در اين فهرست قرار مي‌گيرند. زماني مردم انگليس از "توني بلر" نخست‌وزير وقت انگليس به عنوان "سگ زنجيري آمريكا" نام مي‌بردند. اين پديده و اظهار تمايل برخي كشورهاي اروپائي براي تشديد فشارهاي ضد ايراني نشان مي‌دهد كه اولا نسبت دولتهاي انگليس همواره با آمريكا چنين است و ثانيا آمريكا فقط يك سگ زنجيري در اروپا ندارد بلكه برخي ديگر از كشورها براي ربودن گوي سبقت از انگليس در اين زمينه وسوسه مي‌شوند. صرفنظر از اروپا كه مواضعش از قبل نيز به خوبي قابل ارزيابي و پيشگوئي بود، جاي تعجب است كه چين و روسيه نيز در اين زمينه براي چهارمين بار، در جبهه آمريكا قرار گرفته‌اند و با اندكي چانه زني‌هاي معني‌دار كه فقط براي افزايش امتيازات دريافتي صورت گرفته، نهايتا با واشنگتن عليه ايران همصدا شده‌اند. جاي تعجب است كه عليرغم مواضع خصمانه واشنگتن، كشورهاي چين و روسيه در ماجراي قطعنامه چنين رفتاري داشته‌اند و نوعي تلاش براي دنباله روي از آمريكا را به نمايش گذاشته‌اند. گزارشاتي در اختيار است كه نشان مي‌دهد چين و روسيه اخيرا در چارچوب مذاكرات پشت پرده، امتيازاتي را از واشنگتن دريافت كرده‌اند و در واقع، ايران را وجه المصالحه قرار داده‌اند كه البته با توجه به سوابق عملكرد اين كشورها چنين پديده‌اي قابل درك استموضع گيري ضعيف لبنان در قبال اين قطعنامه نيز جاي سئوال دارد. لبنان هميشه از حمايت‌هاي بي چون و چراي جمهوري اسلامي ايران بهره‌مند شده ولي در جريان راي گيري اخير در شوراي امنيت رأي ممتنع داده است. جا دارد مسئولان وزارت خارجه به بررسي ابهامات موجود در اين زمينه بپردازند و روشن كنند كه مسائل آشكار و نهان در اين مقوله چه چيزهائي هستند تا در محاسبات سياسي مورد توجه قرار گيرند"

در خاتمه اینکه پس از بازتاب گزیده ی طبقه بندی شده ی انتقادی که از سوی سر مقاله نویس شده که ناشی از تصویب قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل است. در آخر گیر به وکیل الدوله های بازار مکاره مجلس دکوری و کمدی و انتصابی داده است که چرا بر خلاف قول قبلی که اینان تأکید نموده بودند که تصمیم دارند می بایست در بازار مکاره ی مجلس هشتم طرح تجدید نظر رژیم ضد مشروع کودتائی با آزانس اتمی را با قيد دو فوريت مطرح و بررسي نمایند ولی روز گذشته به غير از سخنان رئيس بازار مکاره ی مجلس هشتم موضوع ديگري درباره اين مطرح نشد. بدتر اینکه در اين زمينه توضيحي هم به عدم پیگیری این مسئله ارائه نگرديده و در نهایت نتیجه گیری کرده است که چنين روشي از سوي بازار مکاره مجلس هشتم براي افكار عمومي قابل درك نيست که چرا اینگونه پیمان شکنی ترمیم و جبران نا شدنی کردند و توصیه نموده که می بایست در اين زمينه ايجاب مي‌كندکه باید احترام به مردم گذاشته و برای شان توضيح دهند تا در جريان قرار گيرند دلیل عدم پیگیری طرح دو فوریتی چه بوده است؟ یعنی اینکه اگر هوار زده شد است اگر چنانچه مردم ونظر شان محلی از اعراب دارد وقابل احترام است همانا درمورد دفاع از پروژه هسته ای و تلاش برای دسترسی به سلاح هسته ای می باشد چو نکه به نمایندگی از سوی مردم فرصت طلبانه نقل قول شده است که اینان سر و سوزنی از موضع دفاع از پروژه ی هسته ای کوتاه نمی آیند چون باور دارند که انرژی هسته ای حق مسلم شان می باشد.

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1389/13890324/13890324_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 24 خرداد ماه سال 1389