شهردار خوب، شهرداریست که شهردار تهران باشد ودزدی باشد که بتواند رئیس جمهور شود

نقد بررسی " شهردار خوب " روزنامه ی جمهری اسلامی چهار شنبه 12 اردیبهشت ماه سال 1386
"شهردار خوب، شهرداریست که شهردار تهران باشد ودزدی باشد که بتواند رئیس جمهور شود."
عنوانی که برای سر مقاله ی روزنامه ی جمهوری اسلامی ولی فقیه بر گزیده شده است وبا تجربه ای که در دسترس است . می توان گفت که صفات شهردار خوب با مدل شهردار بد دراین است که شهردار خوب باید بتواند خیلی خوب دزدی کلان کند و بهتر دارای پشتوانه ی محکم و آهنین واستوار در نظام باشد. نه اینکه مثل غلامحسین کرباسچی باشد که خوب بتواند دزدی و غارتگری کند . ولی قدرت تشخیص نداشته باشد که چگونه انتخاب حامی و پشتیبان قوی پشت جبهه کند که همچون رفسنجانی فرصت طلب بساز و بفروش و غارتگر و حقه بازی نباشد که وی را بر گزیند که درست سر بزنگاه فقط به جایگاه قدرت و حفظ آن، با قربانی کردن حامیانش برای ایجاد سپر دفاعی برای دفاع کردن از منافع کلان باد آورده ی خود واعضای خانواده اش باشد و راحت زیر پای شهردار غلاسین کرباسچی را خالی کند تا رقیب آن را راهی زندان اوینش کند وبه حال خودش رهایش کند. اما در عوض پاسدار غلامک و گماشته ی گمنام ولی فقیه یک نمونه شهردار خوب و وارد وبا هوش است . زیرا زمانی که شهردار تهران شد وی توانست رقم 350 میلیارد تومان اختلاس کند و بخشی از آن را پشتوانه ی هزینه ی تبلیغاتی – انتخاباتی ریاست جمهوری دوره ی نهم خودش کرد و رئیس جمهور حماسه ساز اصول گرایان شد و شهردار بودن تهران برایش سکوی پرش رئیس جمهور شدنش شد. البته چون این پاسدار گماشته بر خلاف غلامحسین کرباسچی حامی پشت جبهه اش ولی فقیه بود و از حمایت آخوند مصباح یزدی و سپاه پاسداران وحتی پاسدار سرباز جو حسین شریعتمداری و روزنامه ی کیهان برخوردار بود توانسته است با اینکه نفس مردم را گرفته است . قیمت اجناس و میوه و حبوبات و کالاهای ضروری و به خصوص قیمت خانه و اجاره ی مسکن را در کمتر از د وسال گذشته، بیش از دو برابر کند و تورم افسار گسیخته وگرانی و افزایش قیمت ها راهمچنان ترمز بریده ودنده عقب کنده مثل پروژه ی هسته ای به جلو می برد ودر حال ترقی و پیشرفت می باشند . از سوی دیگر موج اعتراضات ونارضایتی ها هرروز افزون تر می گردد. ولی چون ولی فقیه وسپاه پاسداران از این دفاع می کند . می تواند از طریق باجناق خودش سردار پاسدار احمدی مقدم فرمانده ی نیروی انتظامی برای سرکوب کردن مردم وایجاد خفقان ورعب ووحشت در جامعه طرح امنیت ملی را اجرا کند و با زنان وجوانان معترض به بهانه ی مبارزه با فساد اجتماعی و اخلاقی و بی حجابی به مبارزه بر آنان بر خاسته است . اکنون نیز یک پاسدار سردار رقیب دیگری به نام سردار قالیباف است که یک دوره شهردار تهران بوده است که حامی آن ولی فقیه و آخوند دزد همشهری دیگرش واعظ طبسی می باشد . ایشان نیزچون شهردار خوب بوده است . بنابراین می خواهد یک دوره ی دیگر شهردار تهران شود . از سوی دیگر چون رقیب جدی ریاست جمهوری پاسدار غلامک و گماشته محمود احمدی نژاد در دوره ی قبلی بوده است و با در نظر گرفتن تجربه شده که مقام شهر دار بودن می تواند سرکوی پرش رئیس جمهور شدن باشد . یعید نیست که این شهردار خوب تهران نامزد جدی پست ریاست جمهوری بعدی نمایش خیمه شب بازی انتخابات ریاست جمهوری دوره ی دهم باشد .
اما حال به بینیم که نظر ملای سرمقاله نویس روزنامه ی ولی فقیه در مورد شهردار خوب بودن چیست؟ ایشان ابتدا وظیفه ی شوراهای شهر را پالایش یافتن از گرایشات سیاسی دانسته است تا که بتوانند شهردار خوب انتخاب کنند . در ادامه از آخوند بهشتی و قوه ی قضائیه و سیاست مثل زده و نقل قول کرده که بهشتی گفته بود سياست اگر وارد دستگاه قضائي شود عدالت از آن دستگاه خارج خواهد شد. آنگاه بدون آنکه ایشان توضیح دهد که تا کنون کدام احکام یا تصمیم گیری های صادر شده ی قوه ی قضائیه باندی و جناحی و سیاسی نبوده است ؛ ولی در دنباله ی موعظه گری خود این دو نهاد را مر تبط بهم کرده و نتیجه گرفته است که در مورد شوراهاي شهر هم مقصود اين نيست كه اعضاي شوراها سياست را نفهمند و از درك مسائل سياسي محروم باشند ، بلكه آنچه مطلوب است اينست كه وارد بازي هاي سياسي نشوند و مصالح و منافع مردم را كه براي چهار سال در اختيار آنان قرار دارد به اغراض سياسي آلوده نكنند. جالب است که ملای موعظه گر که اشراف به واقعیت ها دارد ودقیقاً می داند که روضه وموعظه ای که ایشان پیرامون شهردار خوب در این نظام خوانده است، همچون گریه وزاری کردن بر سر گوری می باشد که اساسًاً مرده ای در آن نیست ، بنابراین سریع خودش مجبور به اعتراف شده و برخلاف تصور رؤیائی پیرامون شهردار خوب داشتن، چنین نگرانی خود را از بروز دخالت گری ها ارگان ها و اشخاص و سیاسی بودن اهداف شوراها وانتخاب نمودن شهرداران در بر خی از شهر ها را بارز کرده وبه نمایش گذاشته است :
"اين روزها و البته از مدتي قبل اخبار نگران كننده اي از دخالت هاي گروه ها و ارگانها و اشخاص براي انتخاب شهرداران جديد در تهران و شهرستانها به گوش مي رسد كه بسيار نگران كننده است . اعمال نفوذ سياسيون و احزاب و اشخاص در هر مقامي كه باشند در انتخاب شهرداران قطعا سم مهلكي است كه هم شهرداري ها و هم شوراها را فشل خواهد كرد و از خاصيت خواهد انداخت . آن شهردار كه انتخابش محصول زدوبندهاي سياسي باشد براي همان ها كه آن زدوبندها را كرده اند كار خواهد كرد نه براي مردم . آن شورائي هم كه به سفارش افرادي از بيرون شورا شهردار انتخاب كرده باشد بقيه تصميمات خود رانيز بصورت سفارشي خواهد گرفت . اين بدترين حالتي است كه براي شوراها و شهرداري ها ميتوان تصور كرد. "
درپایان اینکه مگر امکان دارد در نظام بربرمنش و تاریک اندیش قرون وسطائی که درآن تک صدائی و استبداد حاکم است و یک آخوند به نام ولی فقیه درآن وجود دارد که جای همه ی مردم تصمیم گیری می کند وبه هیچ فرد ونهاد ومقام مسئولی هم پاسخگو نمی باشد . قانون اساسی هم در آن ارزش ندارد تا چه رسد اصل شوراها که برای سالیان درازی اصلاً فراموش و اجرا نشد ه بود . آنگاه که از دوم خرداد سال 76 به بعد این شوراها اجرا شده است آنچنان در آن درگیری بوده و تبدیل به شیر بی یال وکوپال این شورا شده است که هر چه از عمر این شیر دکوری و فرسوده می گذرد بهمان نسبت بی حرکت وبی مصرف وبی خطر تر و غیر قابل کاربردتر می شود و فقط تبدیل به مرکز رقابت باندهای وابسته به جناح های غالب و مغلوب برای قدرت نمائی و سکوی پرش خیزش پروسه ی بعدی برای دریافت ارتقای پست های مهمتر همچون اشغال پست ریاست جمهوری شده است.
هوشنگ - بهداد
چهار شنبه 12 اردیبهشت ماه سال 1386