ابراز وحشت از روز اول خرداد ، روز آغاز سوخت رسانی بنزین با قیمت و کارت هوشمند جدید"


نقد وبررسی"جرم بيگناهي "(يادداشت روز) روزنامه ی کیهان شنبه 29 اردیبهشت ماه 1386
"ابراز وحشت از روز اول خرداد ، روز آغاز سوخت رسانی بنزین با قیمت و کارت هوشمند جدید"
اکنون یادداشت روز نویس به آخرین روزهای مهلت تعیین نرخ بنزین پرداخته و یادداشت روز خود را پیرامون همین موضوع تنظیم کرده است که در مورد آن می توان گفت که یکی از دلایل برنامه ریزی وتدارک طرح ضربتی امنیت ملی نیروی انتظامی در مورد آماده باش با روز اول خرداد بوده که قرار است بنزین با قیمت آزاد جدید در جایگاههای سوخت رسانی عرضه گردد . بنابراین برای پیش گیری از واکنش اعتراضی مردم ناراضی به خصوص صاحبان دارندگان خودروها ست که برای برخی اینگونه وسیله ها تنها امکان محل نان آوری آنان می باشد . از سوی دیگر این طرح امنیت ملی می تواند با نوعی آماده باش برای پذیر ش مذاکره با آمریکا نیز همراه باشد که اکنون ضریب دامنه ی اعتراضی آن به روزنامه ی جمهوری اسلامی ولی فقیه نیز کشیده و سرایت کرده است . زیرا که سرمقالله نویس این روزنامه در سرمقاله ی مورخ 26 اردیبهشت خود سخت به پاسدار غلامک وگماشته احمدی نژاد تاخته و انتقاد کرده بود که ایشان در یک ماه گذشته مرتکب خطای بزرگ شده و 4 بحران بزرگ در کشور ایجاد کرده است که از جمله آنان پذیرش مذاکره با آمریکا وثقاضای در خواست عادی شدن رابطه با مصر است که اخیراً قبل و حین سفر خودش در امارات بیان کرده که سرمقاله نویس نتیجه گرفته بود هر دو مورد مخالف صریح موعظه و گفته ی خمینی بوده است . حال بماند که در بخش ستون جهت اصلاع روزنامه ی امروز جمهوری اسلامی آمده است که در مقاله ای روزنامه ی دولتی ایران سخت به نویسنده ی این مقاله پریده شده و « ريزه خوار » « موهوم » « جزم انديشي » « افراطي » « تحجر » « سطحي نگري » « ساده انديشي » و « دچار سرگيجه » خطاب شده است . بنابراین اکنون یادداشت روز نویس به دلیل نگرانی وواسوس از روز اول خرداد اینگونه در مورد شرایط روز جامعه و گران شدن قیمت بنزین واجرای طرح سوخت رسانی با هوش گزارش ارائه کرده وگفته است که قرار است از دو روز دیگر در جایگا ه های عرضه کننده ی سوخت بنزین چنین خدمت رسانی سوخت بنزینی قرار است که انجام گردد :
"با شرايط امروز جامعه ما در بخش حمل و نقل، يعني فراواني وسايل نقليه شخصي، پراكندگي آنها در جغرافياي كشور و تنوع شيوه استفاده اقشار مختلف از آنها از يك سو، و كمبود وسائل حمل و نقل عمومي و محدود بودن آن به تهران و چند شهر بزرگ از سوي ديگر، استدلال هايي از اين دست را كه «ارزاني بنزين باعث مصرف بي رويه آن است، پس بايد گران شود!» و يا «فلان درصد جمعيت مرفه از يارانه بنزيني استفاده مي برد كه به اكثريت مطلق افراد فاقد وسيله نقليه شخصي هم تعلق دارد» غير قابل پذيرش كرده است. بعيد است حتي در دورترين نقاط كشور خانواده اي وجود داشته باشد كه سرنوشت كشاورزي يا كسب يا رفت و آمدشان به يك وسيله نقليه و در نتيجه سهميه بندي و قيمت بنزين گره نخورده باشد."
در دنباله یادداشت روز نویس گزارش کرده که براساس جديدترين آمارهاي ارائه شده از سوي مسئولان مربوطه در راهنمايي و رانندگي، وزارت نفت و شركت پست در اجراي طرح كارت هوشمند سوخت توانسته است که اطلاعات بيش از هشت ميليون دستگاه خودرو و حدود شش ميليون دستگاه موتورسيكلت را گردآوري کند كه براي حدود هشت ميليون دستگاه خودرو و نزديك به چهار ميليون دستگاه موتورسيكلت كارت هوشمند صادر شده است همینطور تعداد گفته شده که تعداد دو هزار و سيصد جايگاه سوخت رساني در سراسر كشور به اتصال شبكه ارتباطي، به دستگاه هاي مخصوص خواندن كارت هاي هوشمند سوخت مجهز شده اند. اما در دنباله اینگونه افزوده شده است :
"رئيس پليس راهنمايي و رانندگي سه چهار روز قبل اعلام كرد بيش از پنج ميليون و ششصد هزار كارت هوشمند سوخت در اختيار مردم قرار گرفته و حدود 30 درصد مالكان خودروها هنوز كارت خودشان را دريافت نكرده اند. از اين تعداد يك ميليون و 140 هزار كارت در دفاتر پستي منتظر مراجعه صاحبان آنها و يك ميليون و سيصد هزار كارت در نيروي انتظامي در نوبت تعيين نشاني و تحويل به پست يا اظهار نشاني از سوي مالكان است.فراتر از آمار، به واقعيت هاي صحنه عمل نيز بايد توجه جدي داشت. اساساً اين منطق صحيح كه؛ بسياري از كارهاي اجرايي بر روي كاغذها و از طريق ارائه آمارها و نمايش نمودارها ظاهري جذاب دارند ولي در متن اجتماع آثار ديگري برجاي گذاشته اند، اساس فكري سفرهاي استاني دولت را تشكيل داده است. مراجعه حضوري به مراكز شماره گذاري، مناطق راهنمايي و رانندگي، مراكز خدمات دولت الكترونيك و مناطق پستي در همين تهران، يا ورود به سايت هاي اينترنتي نظير پست و پليس و پيگيري و يا تماس با شماره تلفن هاي اعلام شده از سوي مسئولان نشانگر آن است كه تمهيدات پيش بيني شده براي كاستن از مشكلات مردم كافي نبوده و بسياري از مالكان خودروها در حالي كه با اضطراب به اول خرداد نزديك مي شوند، در اين مسير سرگردان مانده اند."
درپایان یادداشت روز نویس ضمن بازتاب دادن مشکلات عدم توزیع به موقع کارت هوشمند که وجود دارد و خود می تواند تبدیل به عاملی برای حرکت های اعتراضی در جایاههای توزیع سوخت رسانی بنزین منجر شود ، با قدردانی آبکی و ظاهری کردن از دستگاه پلیس راهنمائی ونان قرض دادن ، ولی به شرایط ویژه خرتو وخری که حاکم بر دستگاه رژیم تروریستی آخوندی ودولت امام زمانی پاسدار غلامک و گماشته ی ولی فقیه وسپاه پاسداران است اینگونه اشاره کرده است"
"زحمات دست اندركاران طرح كارت هوشمند سوخت قابل تقدير است و بايد به همه آنها بويژه راهنمايي و رانندگي و پست خسته نباشيد گفت اما آيا جز اين است كه همه اين زحمات براي آسانتر ساختن كار مردم صورت مي گيرد؟ مردماني كه به گواهي آمارها، درصد بالايي شان هنوز كارت سوخت خود را تحويل نگرفته اند، تمام پيگيري هايشان بي نتيجه مانده و از جايي به جاي ديگر پاس داده مي شوند، از خودشان مي پرسند: به كدام جرم ناكرده مجازات خواهيم شد؟ جرم بيگناهي؟!"
درخاتمه اینکه همانگونه که قبلاٌ تذکر داده شده بود واکنون در این یادداشت روز در ابتد به آن اشاره گردید. یکی از دلایل اصلی طرح ضربتی امنیت ملی نیروی انتظامی که به عنوان مبارزه با فساد اجتماعی و اخلاقی و بی حجابی در جامعه به اجرا گذاشته شده است . مرتبط با نگرانی و واکنش صاحبان خودرو هی و سائل نقلیه می باشد که اکنون یادداشت روز نویس توضیح داده است که دولت ودستگاه راهنمائی اش نتوانسته اند که کارت هوشمند سهمیه ای برای همه ی صاحبان وسائل نقلیه تهیه و صادر وتوزیع نمایند . بنابراین همین موضوع احتمال بسیار دارد که درروز آغاز شروع بنزین با نرخ جدید و کارت های هوشمند خوانده شده موجب حرکت های گسترده ی اعتراضی اجتماعی گردد . زیرا که طراحان این طرح کارت های هوشمند در حقیقت آنقدر خودشان تنبل و عقب مانده می باشند که هنوز خودشان نتوانسته اند از پس آزمون خود طراحی کرده عبور کنند ونمره ی قبولی دریافت نمایند تا چه رسد به اینکه قادر باشند خود در مقام استاد به عنوان الگو از دیگران امتحان به عمل آورند وبه جرم نه بی گناهی ، که مقصر اصلی متهم ومحکوم نگردد.
هوشنگ – بهداد
شنبه 29 اردیبهشت ماه 1386