روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 2 شنبه 9 آبان ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهور ی" گزارش كميسيون اصل 90 لازم اما ناكافي "
"گذشته از تناقض گویی همراه با نگرانی از عدم پیگیری این پرونده ی 3000 میلیارد تومان اختلاس بانکی که از سوی سرمقاله نویس بیان شده است . بهمین دلیل بروز نگرانی در این مورد سئوال است که چرا در 33 سال گذشته هیچ مقام مسئول و اهل قلمی نگرانی از بابت صدور بیشمار احکام زندان و قطع اندام و اعدام ها برای تهی دستان نیازمند آفتابه دزد وجود نداشته است؟"

چرا پیرامون به حساب تحقیق در مورد چگونگی رخ داد اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی که گویا پای 3 بانک مهم کشور در گیری این اختلاس کلان بوده است . سئوال است که چرا سرمقاله نویس منتقد وتحلیل گر نگفته است که در رژیم ضد بشری قرون وسطایی که از رأس تا ذیل آلوده به فساد می باشد و یک ولی وقیح منفور و نامشروع انتصابی همکاره دارد که به هیچ مرجع و مقامی پاسخگوی نمی باشد. بد تر اینکه پیوسته مدافع و پشتیبان کلان دزدان بوده است چگونه است که بازار مکاره ای که ادعا می شود مستقل است ودر رأس امور قرار دارد و عصاره ی ملت نا میده می شود در 33 سال گذشته قادر نبوده است که قوانینی به تصویب برساند که سوراخ و ایراد نداشته باشد . یا روند نظارت بر اجرای قوانین آنگونه باشد تا راه اختلاس برای یک قلم در یک بانک 3000 میلیارد تومانی مسدود شده باشد. البته اکنون بدلیل رشد دامنه ی اختلافات ورقابت باند های مافیایی که ناشی از جنگ قدرت و ثروت و برگزاری نمایش خیمه شب بازی بازا مکاره ی دوره ی نهم می باشد . این اختلاس کلان بانکی هم فاش شده است . پس اصل کمیسیون 90 بازار مکاره در این مورد دست به تحقیق زده و گزارش اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بانکی تهیه کرده که شامل بانک ملی و صادرات وسپه می شود. سرمقاله نویس هم برای تهیه ی این گزارش اصل کمیسیون 90 بازار مکاره این چنین هورا کشیده وبه به گفته است که چه تحقیق و بررسی جالبی انجام داده است:

مرور آن بخش از گزارش كميسيون اصل 90 مجلس كه به بررسي سابقه شكل گيري گروه مالي آريا مي‌پردازد، به روشني نشان مي‌دهد كه وجود برخي بسترهاي اقتصادي، تصويب و اجراي برخي قوانين ناقص، نادرست و ناهمخوان با واقعيات اقتصاد ايران، زمينه و جذابيت لازم را براي وقوع جرم فراهم آورده است. به عنوان مثال ناديده گرفتن شرايط اقتصادي كشور در مورد نرخ سود تسهيلات بانكي و اصرار بر كاهش دستوري آن، عدم تدوين قوانين دقيق در مورد گشايش اسناد اعتباري ريالي و حتي اجراي ناقص قانون مبارزه با پول شوئي طي سالهاي اخير، سوءاستفاده كنندگان را با جذابيت‌هاي فراواني روبرو كرده بود كه متأسفانه وجود بسترهاي مناسب هم به آنها كمك مي‌كرد. از اين رو شايسته و بايسته است در مراحل بعدي به شناسايي اين خلأها، برطرف كردن آنها و همچنين مقصران بوجود آمدنشان هم پرداخته شود.در حدود يك ماهي كه از انتشار خبر وقوع تخلف اخير سپري شده، رسانه‌ها به فراخور وظايف خود، اسناد و مداركي را دال بر اعمال نفوذ، سفارش و همكاري‌هاي فراقانوني برخي مقامات و مسئولان با متخلفان بزرگ در پرونده اخير منتشر كرده‌اند كه بسياري از اين اسناد هرگز تكذيب نشدند چرا كه كاملاً واقعي هستند. در اين اسناد به وضوح، دستورات و زيرنويس‌هايي وجود دارد كه نشان دهنده حمايت مقامات بالاتر از حد وزرا و رئيس بانك مركزي به زيردستان خود مبني برهمكاريهاي فراقانوني با متخلفان پرونده اخير است. با اين حال، در گزارشي كه روز گذشته در صحن علني مجلس قرائت شد، اشاره‌اي به اين دستورات غيرقانوني و صادر كنندگان آنها نشده بود. البته ممكن است بنابر شنيده‌ها نسخه‌هاي ديگري كه توسط كميسيون اصل 90 تهيه شده، حاوي اين نام‌ها و دستورات باشد كه به فراخور مصلحت از ارائه آن در صحن علني خودداري شده است"

جالب است که سرمقاله نویس در ادامه هورا کشی وبه به گفتن از کار تحقیقی کمیسیون اصل 90 بازار مکاره نگران از پذیرش اذهان و افکار عمومی از سناریوی تهیه شده در بازار مکاره شده است ونا خواسته اعتراف کرده که هدف منحرف کردن اذهان عمومی است که ممکن است در ادامه این سناریو صحنه پردازی شده پرونده 3000 میلیارد تومان بانکی مورد تقبل افکار عمومی واقع نشود:

"اما اين سئوال و ايراد به چنين اقدامي وارد است كه افكار عمومي كه در يك ماه گذشته به صورت كامل در جريان گستردگي تخلفات و نقش برخي مقامات در آن قرار گرفته، تا چه حد با شنيدن نسخه قرائت شده از گزارش كميسيون اصل 90 قانع مي‌شود؟ آيا اين گزارش كه در آن به نام بردن از وزير اقتصاد، رئيس كل و قائم مقام بانك مركزي و برخي معاونان و مديران مياني اكتفا شده است، پاسخگوي مطالبه افكار عمومي خواهد بود؟ که تخلف به علت كوتاهي در انجام وظائف، مقصر هستند، آيا بايد به بركناري مقامات مياني بسنده كرد يا شايسته اين است كه پيگيري‌ها تا سرچشمه‌هاي تخلفات دنبال شود؟"

بازهم جالب تر اینکه سر مقاله نویس در پایان اعتراف کرده است که در گذشته مشابه چنین پرونده های اختلاس وجود داشته است که چون پیگیری نشد شامل مرور زمان و فراموش شد و همچنان ابراز نگرانی کرده است که نکند پیگیری این پرونده هم به سر نوشت پرونده های مشابه قبلی دچار فراموشی شود. بهرحال نگرانی اش را بر اساس تجربیات گذشته این چنین بیان و ترسیم کرده است :

آنچه در اين زمينه مهم است اينست كه همچون بسياري از موارد گذشته، دانه درشت‌ها از تعقيب و مجازات مصون نمانند كه اگر چنين شود افكار عمومي بهيچوجه قانع نخواهد شد. از نظر مردم، مجازات يك دانه درشت از تعقيب و مجازات يكصد نفر از عناصر دون پايه و مياني مهم‌تر و مؤثرتر است. مردم با مشاهده قاطعيت دستگاه‌هاي نظارتي و قضائي و بدون ملاحظه عمل كردن آنها در برخورد با عناصر اصلي و كليدي است كه به واقعي بودن برخوردها اعتقاد پيدا مي‌كنند، اعتمادشان به مسئولان نظام بيشتر مي‌شود و به كارائي نظام جمهوري اسلامي خوشبين‌تر مي‌شوند. بنابر اين، ماجراي فساد عظيم بانكي و اختلاس سه هزار ميليارد توماني در عين حال كه موجب نگراني شده، فرصت مناسبي نيز براي مسئولان فراهم كرده تا با برخورد قاطع و بي‌ملاحظه با عناصر اصلي، كارائي نظام جمهوري اسلامي را در مبارزه با فساد و سالم سازي جامعه به اثبات برسانند.

در خاتمه اینکه گذشته از تناقض گویی همراه با نگرانی از عدم پیگیری این پرونده ی 3000 میلیارد تومان اختلاس بانکی که از سوی سرمقاله نویس بیان شده است . بهمین دلیل بروز نگرانی در این مورد سئوال است که چرا در 33 سال گذشته هیچ مقام مسئول و اهل قلمی نگرانی از بابت صدور بیشمار احکام زندان و قطع اندام و اعدام ها برای تهی دستان نیازمند آفتابه دزد وجود نداشته است؟ در صورتی که اینان قربانیان و پیشمر گه های کلان دزدانی شده اند که از پشتیبانی دستگاه آلوده به فساد وتبعیض قضاییه با رئیس انتصابی آن و صد البته از حمایت کامل ولی وقیح منفور و نا مشروع بر خوردار بوده اند . آنگونه که اگر هر از گاهی که جنگ قدرت و ثروت جناحی و باندی بالا گرفته شده است که منجر به دراز کردن برخی از مهره های میانی ودست چندم شده است تا به حریم مهره های اصلی بالاتر کشیده نشود . اما پس از اینکه اذهان عمومی کنترل و منحرف شده و آب از آسیاب افتاده است تد بقول سرمقاله نویس پرونده بسته و فراموش شده است . بنابراین همانگونه که گفته می شود ما هی از سر گندیده گردد نی ز دم . اکنون باید گفت که این رژیم فاشیستی مذهبی دین فروش عوامفریب غارتگر بدون شک همچون درخت پوسیده وکرم زده و از ریشه گندیده و فاسد شده ای می باشد که 33 سال است که چنین ویروس های آلوده وفاسدی تولید داشته است . پس تا این درخت پوسیده و فاسد از ریشه قطع نگردد و ریشه زیر ورو نشود. امکان هیچگونه امیداصلاحاتی به نفع مردم و منافع ملی کشور امکان پذیر نیست حتی در چشم انداز اوضاع بدتر از شرایط کنونی در انتظار می باشد.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900809/13900809_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 2 شنبه 9 آبان ماه سال 1390

گزارش كميسيون اصل 90 لازم اما ناكافي