روزی نامه ی جمهوری اسلامی 8 آبان ماه سال 1390

نقد وبررسی : سرمقاله نویس روزی نامه ی حکومتی جمهوری " تونس جديد و رسالت سنگين رهبران مسلمان"

"غرب باید متوجه شده باشد که شرایط منطقه تغییر کرده است به خصوص ملت های منطقه که علیه ی دیکتاتور هاقیام ومبارزه کردند و منجر به سقوط و فرار وکشته شدن برخی از دیکتاتور ها شد که فقط اولین گام شان بر داشته شده است . اما مشکل ملت های منطقه این است که شرایط 33 سال پیش مردم ایران را دارند که با دیکتاتوری شاه مبارزه کردند تا آزادی همراه با عدالت و دمکراسی جایگزین دیکتاتوری شود . ولی چون هیچگونه تجربه از فضای دمکراتیک و حتی ماهیت آخوند ها از حکومت نداشتند . خیلی ساده از سوی عوامفریبان دین فروش و شیادی همچون خمینی گول خوردند. برای اینکه کسی فکر نمی کرد که یک پیر مرد به ظاهر آخوند و مذهبی اینقدر شیاد و سفاک ودغکار وقدرت طلب وبی رحم وخود خواه وزیادی طلب و جنگ افروز باشد وپیروان حوزوی وحکومتی وجانشین بد تر از خود داشته باشد"

سر مقاله نویس تصور کرده است که تونس هم همچون عراق است که می شود همان اهدافی که در عراق تجربه شده را اکنون از طریق حزب اسلامی تونس در این کشور دنبال نمود . برای همین بدون توجه به این واقعیت که تونس همچون ایران و عراق و لیبی از منافع سر شار ذخایر نفت بر خوردار نیست و اقتصاد کشور وابسته به توریست های اروپایی می باشد . از سوی دیگر حزب اسلام گرای تونس درست است که اکثریت 90 نماینده از 217 نمایند گان مجلس را در انتخابات اخیر کسب نموده است ولی به آن اندازه ای نیست که بدون ائتلاف با سایر احزاب قادر شود که مسئول تشکیل دولت شود . برای همین موضع رهبر حزب اسلام گرای تونس آنگونه است که قدرت جذب و ائتلاف با دیگر احزاب و جریانات فراهم شود . اما از طرف دیگر این موضع گیری مورد خوشآیند سرمقاله نویس نیست . چونکه صحبت از حجاب اجباری وعدم بسته شدن مشروب فروشی ها در تونس نشده است . بهمین دلیل این موضع گیری موجب شده است تا که سرمقاله نویس موضع حزب اسلام گرای اسلامی تونس و وضعیت این کشور پس از انتخابات جدید ونقش غرب و خواست واهدافش در این کشور را پیگیری کند تا این چنین تحلیل و تفسیر وتشریح نماید:

"اين حزب اسلامي هنوز در اول مسير است و مسئولان آن با دشواري‌هاي زيادي روبرو هستند. نخستين مسئله، تشكيل دولت جديد است كه راشد الغنوشي و هم حزبي‌هاي وي مأمور تشكيل آن هستند. دومين مشكل، سياست‌ها و ماهيت روش‌هايي است كه اين جريان با توجه به وجود گرايش‌هاي سياسي متنوع در تونس جديد بايد اتخاذ كند. سومين نكته، نحوه تعامل دولت جديد با خارج، به ويژه دولتهاي غربي است كه با توجه به تحولات چند ماه گذشته و حمايت‌هايي كه اين دولت‌ها از مخالفان كرده‌اند طبعاً انتظار خواهند داشت دولت آينده خود را مديون آنها بداند! كسب 42 درصد آرا توسط حزب "النهضه" تا حدود زيادي قدرت مانور را از اين حزب سلب مي‌كند و اين حزب ناچار است براي پيشبرد كارهايش نظرات 58 درصد ديگر را لحاظ كند. اين حزب حاضر است با همه احزاب حتي غيرمذهبي‌ها، به جز حزب نزديك به ديكتاتور سابق، ائتلاف كند. . مسئولان حزب "النهضه" براي اطمينان دادن به غربي‌ها و متحدان داخلي آنها حتي اعلام كرده‌اند نوشيدن مشروبات الكلي و يا پوشيدن لباس‌هاي شنا در شهرهاي ساحلي براي جهانگردان را ممنوع نخواهند كرد!. بسياري از رسانه‌هاي غربي طي چند روز گذشته هشدار داده‌اند كه تونس درحال حركت به سوي يك جامعه اسلامي راديكال است. اين محافل با لحني طلبكارانه مدعي شده‌اند كه اسلام‌گرايان موقتاً خود را زير نقاب مصلحت پنهان كرده‌اند و در موقع مقتضي وارد ميدان خواهند شد"

چرا سرمقاله نویس مفسر وتحلیل گر نسخه پیچی برای دیگران کرده است . ولی این نسخه پیچ به آنچه برای دیگران تجویز می کند . خود باور ندارد یا اینکه شهامت بیان کردنش را ندارد . زیراا گر چنانچه به ادعای خود باور داشته باشد که خواهان برگزاری انتخابات آزاد در منطقه شده است ومدعی است که آن موقع احزاب اسلام گرا برنده می شوند . اما برای داخل ایران هر گز چنین نسخه ای را صادر و تجویز نمی کند. چون می داند اگر چنانچه اینگونه انتخابات آزاد مورد نظر وی در ایران بر گزار شود. آنگاه بدون شک مخالف نظر تجویز شده ی وی برای کشور های منطقه کسب می شود. چون 33 سال تجربه ی دین ابزاری شده وعملکردولت مردان ایراندر این مدت وشرایط کنونی جایی برای دفاع یا توجیه حکومت فاشیستی مذهبی حاکم بر ایران باقی نگذاشته است که قرار باشد الگو برای سایر ملت های منطقه شود. به خصوص اینکه به توهم مردم الجزایر وجنگ داخلی اشاره این کشور در 20 سال پیش اشارهکرده است که پس از آن با پرداخت بسیار سنگین توهم زدایی شد . مهمتر اینکه شیوه ی برخورد غیر انسانی که با دیکتاتور ساقط و دستگیر شده سر هنگ قذافی شد .آنگونه عریان و روشنگر می باشد که قدرت گیری حکومت اسلامی ناشی از این تفکر و اندیشه چگونه می تواند منتهی به فاجعه مشابه ی ایران یا عراق و افغانستان شود . زیرا که تداعی کننده اشغال نظامی عراق وسقوط صدام حسین و نمایش گردن زدن های ربوده شدگان یا اسرا از سوی اعضای القاعده که نمایش داده شد بدون شک با همکاری و رهنمود سپاه قدس آن جنایات انجام شد تا فضایی باز ومیسر شود که عراق تبدیل به حیات خلوت حاکمان ایران شود .اکنون نیز حاکمان ایران صحبت از جنبش بیداری اسلامی منطقه می کنند . زیرا که هدف شان پیگیری سیاست تجربه شده در عراق در تونس ومصر و لیبی و حتی بحرین ویمن و عربستان می باشد. برای همین پاسدار تروریست وحیدی وزیر دفاع که نامش جزو لیست تحریم ها وممنوع الخروج ها می باشد . تازگی پیشنهاد پیمان نظامی برای تقویت انقلاب اسلامی ایران در تونس ومصر و لیبی داده است . بهرحال سرمقاله نویس در پایان بازهم دست به پاک کردن صور ت مسأله زده تا مجبور نباشد به مورد تجربه شده در ایران به پردازد که پس از 33 سال ابزار قدرت و ثروت و سرکوب و سانسور کردن دین موجب شده رژیم را آنچنان آلوده به فساد کند که جدا از جنگ قدرت وثروت و اختلاف و رقابت هرروز حادتر می شود. از سوی دیگر از رأس تا ذیل این رژیم بربر منش اصلاح نا پذیر عنصر یا مکانی یافت نمی شود که سالم باشد ودر گیر باند بازی جنگ قدرت و ثروت نباشد . ولی وی با عبور وسانسور کردن این شرایط ایران اما نا خواسته این تجربه را برای تضمین پیروزی حزب اسلام گرای تونس چنین نسخه پیچی توصیه کرده است :


"اين يك واقعيت است كه در كشورهاي منطقه جريان‌هاي مذهبي از پايگاه مردمي قدرتمندي برخوردار هستند و هر جا انتخابات آزادي برگزار شود، اين گروهها پيشتاز خواهند بود كه نمونه‌هاي آن در انتخابات سال 1370 الجزاير و همچنين در انتخابات گذشته فلسطين مشاهده شد. هر چند در هر دو مورد، دولت‌هاي غربي با اعمال نفوذ و دخالت‌هاي غيرقانوني، اين احزاب را در ادامه كار ناكام گذاشتند. جريان اسلامي تونس اگر طالب آن است كه در موقعيتي قرار گيرد كه ابتكار عمل را در آينده تونس دردست داشته باشد بايد كارنامه درخشاني از عملكرد خودش در نخستين دولت تونس آزاد بر جاي بگذارد تا راي خود را حداقل به بيش از 80 درصد برساند. البته در اين زمينه رسالت مجامع مذهبي و علماي اسلامي تونس سنگين خواهد بود. دست يابي به چنين هدفي، فقط درصورتي ميسر است كه رهبران مسلمان تونس اعم از جريان‌هاي سياسي و علماي دين در تمام مراحل تصدي قدرت، همان روحيه اسلامي، ساده زيستي، سلامت اخلاقي و مردمي بودن را حفظ كنند و اجازه ندهند شيريني قدرت و زرق و برق مقام و منصب، آنها را از مسير حق دور نمايد. براي رهبران مسلمان تونس، كه اكنون در آستانه به دست گرفتن قدرت هستند، اين يك درس بزرگ است كه بسياري از سران كشورهاي منطقه كه اين روزها توسط ملت هايشان از اريكه قدرت به زير كشيده شده‌اند و يا ملت‌ها از آنها نفرت دارند، در آغاز به دست گرفتن قدرت، چهره‌اي مردمي و حتي انقلابي داشتند اما به تدريج و با سرگرم شدن به جلوه‌هاي فريبنده قدرت، از مردم فاصله گرفتند و به ديكتاتورهاي خون آشامي تبديل شدند كه مردم با سرنگوني آنان به جشن و شادماني پرداختند. رهبران مسلمان تونس، بايد از همين آغاز كار به اين لغزشگاه خطرناك توجه داشته باشند و تلاش كنند خود را از در افتادن در پرتگاه ديكتاتوري حفظ نمايند"

در خاتمه اینکه غرب باید متوجه شده باشد که شرایط منطقه تغییر کرده است به خصوص ملت های منطقه که علیه ی دیکتاتور های قیام ومبارزه کردند و منجر به سقوط و فرار وکشته شدن برخی از دیکتاتور ها شد که فقط اولین گام شان بر داشته شده است . اما مشکل ملت های منطقه این است که شرایط 33 سال پیش مردم ایران را دارند که با دیکتاتوری شاه مبارزه کردند تا آزادی همراه با عدالت و دمکراسی جایگزین دیکتاتوری شود . ولی چون هیچگونه تجربه از فضای دمکراتیک و حتی ماهیت آخوند ها از حکومت نداشتند . خیلی ساده از سوی عوامفریبان دین فروش و شیادی همچون خمینی گول خوردند. برای اینکه کسی فکر نمی کرد که یک پیر مرد به ظاهر آخوند و مذهبی اینقدر شیاد و سفاک ودغکار وقدرت طلب وبی رحم وخود خواه وزیادی طلب و جنگ افروز باشد وپیروان حوزوی وحکومتی وجانشین بد تر از خود داشته باشد . اما اکنون این تجربه برای ملت های منطقه به خصوص با شیوه ی رفتاری که با قذافی دیکتاتور شد را اینان دارند که نمی بایست با هرگونه قول و وعده های پر زرق وبرق داده شده هر گز زیر بار تحمیل کردن حکومت مذهبی به خصوص مدل ایران بروند . از طرف دیگر غرب هم تجربه ی ایران و افغانستان وعراق و اکنون منطقه خاور میانه و شاخ آفریقا را دارد که می داند شرایط هر گز همچون 33 سال پیش نیست که باز تلاش کند مدل حکومت تجربه شده در ایران را در منطقه دنبال کند . به ویژه اینکه معضل بسیار پیچیده ی فلسطین و اسراییل حل نشده است . بنابراین راه حل اصولی تلاش سه جانبه ی تغییرات دمکراتیک در ایران و همچنین پیگیری حکومت های سکولار و دمکراتیک کردن منطقه و موافقت با تشکیل کشور مستقل دمکراتیک فلسطین در کنار اسراییل و ایجاد ثبات امنیت همراه با صلح در منطقه می باشد.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900808/13900808_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی جمهوری اسلامی 8 آبان ماه سال 1390

تونس جديد و رسالت سنگين رهبران مسلمان