3 گزیده خبر مر تبط بهم. 30 مهر 90

این موضع گیری وزیر امور خارجه ترکیه به دو خبر ضمیمه شده می تواند مر تبط باشد . زیرا که ارتباط به اهداف چند جانبه دارد که هریک کشور های در گیر و زد وبند های نانوشته ی پشت پرده دنبال می کنند که بر خلاف توافق ظاهری در اصل ریشه در اختلاف و تضاد اهداف طرفین داشته باشد که شامل آمریکا و ترکیه و سوریه و ایران می شود حتی در چشم انداز می تواند ناشی از دو جنگ احتمالی داشته باشد. بهر حال در مورد ایران و ترکیه ، پ-ک -ک ترکیه و پژاک ایران با عراق و سوریه را در بر می گیرد زیرا که این واکنش وزیر امور خارجه ترکیه از یک سو ارتباط به عملیات جدید پ -ک -ک در ترکیه دارد که موجب تلفات سنگین برای ترکیه بود . می بایست پ -ک -ک از سوی حاکمان ایران مسلح و حمایت شده باشد تا ضمن انتقام گرفتن از ترکیه نسبت به موضع گیری اش در مورد سوریه از سوی دیگر ترکیه را به موضع تهاجم نظامی علیه ی پ - ک ک در عراق بکشاند . تا فضا برای پاسداران باز شود تا بتواند با ترکیه مواضع مشترک تهاجم نظامی علیه پ -ک -ک و پژاک در خاک عراق داشته باشند . مشروط بر اینکه بعد دیگر موضوع به اختلاف نظر حاکمان ایران و ترکیه در مورد سوریه و بشار اسدبر می گردد . اما بدلیل اینکه طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن از سوی سپاه قدس موجب ایجاد تنش و بحران شدید میان تهران – واشنگتن و ریاض شده است که خبرش ابعداد گسترده ی جهانی یافته است. به ویژه اینکه پرونده اش برای پیگیری به شورای امنیت سازمان ملل کشانیده شده وتبدیل به خبر روز همراه با تبلیغات منفی علیه ی رژیم ضد بشری و قرون وسطایی ایران و سپاه قدس شده است که در عراق و سوریه حضور دارد . خلاصه همان هدفی است که مقامات آمریکایی نیاز شدید به آن دارند . بنابراین اگر چنانچه خبر نقل شده از سخنگوی سفارت آمریکا واقعیت داشته باشد که رئیس جمهور آمریکا تا پایان سال میلادی نیرو های نظامی آمریکا را از خاک عراق بیرون می کشاند. گذشته از اینکه جنبه ی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دارد . از طرف دیگر می تواند خارج کردن نظامیان آمریکایی از تیر رس خطر حمله ی حامیان رژیم ضد بشری قرون وسطایی در خاک عراق وهم از درون خاک ایران در صورت وقوع تهاجم نظامی یا جنگ با سوریه و به ویژه باایران باشد. برای همین وزیر امور خارجه ی ترکیه از موضع تا کتیکی گفته باور به طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن از سوی ایران ندارد که به نظر من نوعی رد گم کردن است . چون ترکیه رابطه خوبی با آمریکا و عربستان و اسراییل دارد و نا تو می خواهد از خاک ترکیه به سوریه حمله کند. شاید در ادامه جنگنده های آمریکایی از پایگاه نظامی شان از این کشور به ایران تهاجم کنند. فراموش نشود که کشتن قذافی فضا برای تکرار صحنه ی مشابه در سوریه و ایران هموار نموده است. دلیل هم مشخص است حاکمان ایران هم با شدت تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کنند . هم حمایت همه جانبه از بشار اسد دیکتا تور جنایتکار می نمایند . هم اینکه با سیاست صدور تروریسم و بحران و ارتجاع به برون مرز مداخله گری گری و بحران آفرینی و جنگ افروزی در منطقه می کنند و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و همسایه تأکید می ورزند و از رهبریت سیاست بیداری اسلامی در منطقه یاد می کنند و آشکارا با افتخار اعتراف به این سیاست می نمایند و این روز ها بدلیل تظاهرات وال استریت خبر از سرایت این سیاست به اروپا و آمریکا و نانودی و مرگ سرمایه داری جهانی می دهند.

ترکیه: ادعای آمریکا علیه ایران را باور نمی کنیمخبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ترکیه گفت که باور ندارد که عوامل ایران در صدد ترور سفیر عربستان در واشنگتن بودند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، ترکیه روز جمعه اعلام کرد که باور ندارد که عوامل ایران در صدد ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بوده اند و درباره ادعاهایی که اعلام کرده که ایران در چنین طرح تروری مشارکت داشته ابراز تردید کرد."احمد داود اغلو" وزیر امور خارجه ترکیه که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه ایران صحبت می کرد، گفت:"باور نمی‌کنیم که ایران در چنین اقدامی مشارکت داشته است اما آمریکا می‌گوید که مدارکی در این باره دارد.وی افزود: دولت‌ها باید در باره این گونه موضوعات شفاف عمل کنند و کسانی که ادعاهایی را مطرح می کنند باید به صورت واضح و شفاف ادعاهای خود را مطرح کرده و ایران نیز باید به اینگونه ادعاها پاسخ دهد.ایران بارها سناریوی جدید آمریکا مبنی بر تلاش ایران بر ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را رد کرده و تاکید کرده است که این گونه ادعاها با هدف مخدوش کردن چهره ایران صورت می گیرد.علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران درباره این اتهام آمریکا گفت که سخن گفتن درباره این اتهامات "اتلاف وقت" است.ترکیه و ایران برنامه های مشترکی را علیه شورشیان کرد اعلام می کنند.

صدای آمریکا : ارتش ترکیه به هجوم هوایی و زمینی عیله ستیزه گران کرد در شمال عراق ادامه می دهد، در همین حال آنکارا سعی دارد حمایت ایران را از نبرد با شورشیان بدست آورد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در آنکارا با احمت داووت اوغلو همتای ترک خود ملاقات کرد، و هردو برنامه هایی را برای همکاری علیه حزب کارگران کردستان - پ کا کا - و شاخه ایرانی آن - پژاک - اعلام کردند.صالحی گفت دو گروه «مشکلاتی مشترک» برای دو کشور هستند و هردو نیاز دارند علیه آنها جدی تر همکاری کنند. داووت اوغلو گفت ترکیه و ایران، از حالا به بعد، با یکدیگر کار خواهند کرد تا آنچه او آنرا «این تهدید تروریستی» نامید از بین برود. هنوز روشن نیست که چه اقدام مشترکی دو کشور قصد دارند علیه شورشیان انجام دهند.ترکیه حمله علیه ستیزه گران کرد را پس از کشته شدن ۲۴ سرباز در یک سلسله حملات پ کا کا در روز چهارشنبه آغاز کرد. ترکیه می گوید عملیات گسترده زمینی و هوایی در طرف ترکی مرز با عراق، در منطقه «کوکورچا» در ترکیه جریان دارد.اما ارتش در بیانیه ای در وب سایت خود گفت برخی از عملیات در «چند منطقه» در شمال عراق صورت می گیرد.عراق روز پنجشنبه حملات شورشیان را محکوم کرد و همچنین قول داد با آنکارا برای جلوگیری از تکرار آنها کار کند.شورشیان کرد از سال ۱۹۸۴ در کمپینی برای خودمختاری در جنوب شرقی ترکیه را که اکثر جمیت آن کرد هستند درگیر بوده است. تاکنون بیش از ۴۰ هزار تن کشته شده اند. ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا پ کا کا را یک گروه تروریستی تلقی می کنند

سخنگوی سفارت آمریکا در گفت‌وگو با فارس:اوباما دستور خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق را صادر کرد.خبرگزاری فارس: سخنگوی رسمی سفارت آمریکا در عراق اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی نامه‌ای رسمی ، سفارت این کشور در عراق را از خروج کامل نظامیان آمریکایی آگاه‌ کرده‌ است.

"دیوید رانز" سخنگوی رسمی سفارت آمریکا در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهار داشت: دقایقی پیش "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا دستور خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق را طی نامه‌ای رسمی به‌ سفارت آمریکا در عراق ارسال کرد.وی افزود: این نامه‌ از تصمیم قطعی واشنگتن برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق پس از پایان سال 2011 میلادی ، حکایت دارد. شامگاه‌ امشب"باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا پس از اتمام کنفرانس ویدئویی که با "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق داشت، تصمیم نهایی واشنگتن در خصوص عقب نشینی از عراق را اعلام کرد.اوباما در این سخنرانی خود تأکید کرد: تمام نیروهای آمریکایی همانطور که وعده داده شده بود، تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی از عراق خارج خواهند شد.رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: واشنگتن به تعهد خود برای خارج کردن تمام نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی متعهد است و همانطور که وعهده داده شده بود تمام نظامیان ما تا پایان سال به کشور باز می گردند.وی افزود: و به این ترتیب پس از ۹ سال سرانجام جنگ آمریکا در عراق به پایان می رسد.