گزارشی پیرامون چگونگی تبلیغ برای اجرای نقالی در مراسم جشن مهرگان در 30 مهر در سیدنی

اصطلاح نقالی یعنی نقل کردن یا بیان روایت می باشد که بیشتر در مورد روایت گران شاهنامه بکار برده می شود .البته نقالی یا نقالی کردن نوعی شاهنامه خوانی یا روایت گری به سبک خاص می باشد . نقال ها در قدیم معمولاً در قهوه خانه ها حضور می یافتند دارای کلاه ویژه ای با دو شاخ کوچک شبیه کلاه خود جنگی بودند نقال ها گاهی هم دارای ریش های بلند با فرم خاص سبیل بودند . تلاش می شد که تشبیه سازی با قیافه تصویر شده با شخصیت معروف شاهنامه رستم داشته باشد . نقال ها داری یک چوب کوچکتر از یک متر با شاهنامه بودند که با خود حمل می کردند و موقع اجرای نقش نقالی از آن چوب استفاده می شد که یا برزیر بغل نقال یا روی میز محل اجرای نمایش گذاشته می شد و هر زمان که نیاز بود آن را بر می داشت و با چرخش آن و حرکات خاص مانور داده می شد . نقال ها از صدای ویژه ای بر خور دار بودند یا اینکه موقع اجرای نقش صدای شان را چنین می کردند . چون صدا زمخت و گرفته بود . هدف از حالت صدا هنگام نقالی یا روایت گری صحنه آنگونه هیجانی بیان می شد تا که شنوندگان تصور کنند صحنه جدیست وخودشان هم ناظر صحنه می باشند .البته نقال ایستاده و یادر حال قدم زدن در فضای قهوه خانه با مخاطب قرار دادن ناظران حاضر در قهوه خانه عقب و جلو می کرد .نقال آنچنان روایت گری و صحنه ی نمایش رزمی وجنگی شاهنامه را ترسیم می کرد که گیرایی خاصی داشت . برای اینکه بیان اشعار تاریخی شاهنامه با آن حالات خاص نقال و صدای ویژه ی وی موجب تقویت روحیه و شهامت کسانی می شد که شاهد و ناظر صحنه بودند . به ویژه هم زمان که نقال مشغول اجرای نقش برخی از اشعار متون شاهنامه می کرد دو دست را محکم بهم می کوبید تا هم فضا را بیشتر هیجانی کندو هم مورد جلب نظرات تماشاچیان ناظر شود تاماتع از چرت زدن وحواس پرتی شان شود . البته پس از اجرای نمایشنامه نقال می نشست تا یکی دو استکان چای بنوشد و رفع خستگی کند ونفسی تازه نماید تا سپس برنامه را اجرا کند. پاداش وی شامل همت والا یاکمکی بود که از سوی نفراتی که در قهوه خانه حضور داشتند تأمین می شد . بهر حال اکنون قرار است اجرای نمایش نقالی از سوی ساسان قهرمان که از تورنتوی کانادا به سیدنی دعوت شده است در برنامه ی شنبه شب در مرکز بهاییان در سیدنی همراه با موسیقی در 30 مهر یا پایان مهر به عنوان جشن مهرگان اجرا شود که از سوی سازمان همیاری با ایرانیان سیدنی تدارک دیده شده است که رئیس هیأت مدیره ی آن سیامک قهرمان است که گرایش به حزب توده دارد ولی گفته می شود که پسر عمویش ساسان قهرمان دیگر توده ای نیست. البته بلیط ورودی هم مبلغ 40 دلار می باشد که در چند هفته های گذشته ی رادیو نیم ساعته دیدگاه ها برایش تبلیغ شد که مجری اش سیامک قهرمان می باشد. همچنین همراه با این رادیو دیدگاه ها با رادیو صبح یکشنبه که قبل از برنامه ی رادیو دیدگاه ها یک ساهت برنامه دارد ومجری آن زوج جلال دستیاری و فروزان شیرازی هستند برای این برنامه تبلیغ می شد. طوری که مجری این رادیو در برنامه ی هفته ای که گذشت گفتگوی زنده ای با سیامک قهرمان ودو نفر دیگر از اعضای هیأت رئیسه سازمان همیاری در این مورد گفتگو داشت . بعلاوه شنیده شده است که در کانون اکنون که اعضای جور واجور دارد هم ساسان قهرمان یکی دو بار حضور داشته که از سوی برخی از اعضای اصلی این کانون شعر خوانی شده است .دوشنبه هم قرار است که باز هم د ر این کانون ساسان قهرمان حضور داشته باشد.

اما سیاستی که سیامک قهرمان در پیش گرفته است. شبیه به یک سیاست شتر گاو پلنگی می باشد . چون گفته می شود که سازمان همیاری ایرانیان یک نهاد غیر سیاسی و غیر انتفاعی و فرهنگی و اجتماعی است که زیر عنوان جامعه ایرانیان فعالیت می کند واز سازمان اداره مهاجرت دولت استرالیا سالیانه بودجه دریافت می نماید تا در خدمت ایرانیان باشد. حتی می گویند که این سازمان به فارسی زبانان افغان وتاجیک هم سرویس خدماتی و مشورتی می دهد . سوی دیگر سیامک قهرمان در ر ادیو دیدگاه ها بطور کامل از موضع سیاسی جهت دار فعالیت دارد که هر هفته یکشنبه از ساعت 11 و 30 دقیقه تا 12 ظهر بر نامه اش پخش می شود. عجیب اینکه با وجود اینکه برنامه هنری مهرگان همانگونه که اشاره شد قرار است که در مرکز بهاییان در مکان سیلور واتر سیدنی اجرا شود . ولی در برنامه ی رادیویی دو هفته پیش دیدگاه ها یکی از حامیان رژیم روی خط آزاد رادیویی آمد وعلیه ی بهاییان صحبت کرد واینان را به انگلیس وابسته نمود و... . جالب تر اینکه در برنامه ی هفته گذشته این رادیو نیز یکی دیگر از شنوندگان این رادیو روی آنتن آزاد آمد و خودش را بهایی معرفی کرد وافزود که می خواهد پاسخ به تماس گیرنده ی هفته ی قبلی بدهد . پس از مقداری صحبت کردن سیامک قهرمان صحبت وی راقطع نمود وگفت صحبت شما ارتباطی به موضوع امروز ندارد که نقالی است و قول داد که بعداً ایشان می تواند در این مورد در رادیو صحبت کند . در ادامه یکی از مشتریان ثابت آنتن آزاد این رادیو که علامه دهر همه چیز دان همچون بنی صدر است و پیرامون هر موضوعی هر هفته در این رادیو نظرش را اراءه می کند. روی خط آمد وضمن تأیید اقدام سیامک قهرمان که کار خوبی کردی که صدای آن بهایی تماس گیرنده را قطع نمودی چون خارج از موضوع صحبت می کرد .ولی این رطب خورده خودش منع رطب کرد . چونکه بدون ربط داشتن به موضوع بحث یقه ی مجاهدین را گرفت و پرسش نمود که چرا مجاهدین در دوران ریاست جمهوری بنی صدر با وی که ضد دمکراسی بود همکاری کرد. پس مجاهدین نمی تواند به دمکراسی و آزادی باور داشته باشد؟البته از آغاز راه اندازی این رادیو تا کنون لیجار گویی علیه ی مجاهدین هیچ مرز ومحدودیتی وجود نداشته است. همانگونه که آن سوی معادله تا کنون هیچ موضوع و سخنی علیه ی حزب توده و اکثریت در این رادیو گفته و پخش نشده است.

ناگفته نماند که این دو پسر عمو در برنامه رادیو پیام پارس حضور یافتند تا پیرامون نقالی واجرای برنامه ی مهرگان گفتگو داشته باشند . در این برنامه بخش کوتاهی از نقالی توسط ساسان قهرمان بنا بر پیشنهاد مجری این رادیو پخش شد . همچنین سیامک قهرمان از فرصت بدست آمده برای تبلیغ این برنامه ی مهرگان و جلسه ی شعر خوانی وداستان نویسی پسر عویش در کانون اکنون تبلغ کرد . سپس در نیم ساعت پایانی رادیو پیام پارس آنتن آزاد محور داستان فاش شده طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا باز شد که نظرات گوناگون شنوندگان هم پخش شد . البته یکی از عوامل هتاک رژیم ضد بشری و قرون وسطایی هم فرصت طلبانه روی آنتن آمد و بدون آنکه متوجه باشد که استرالیا ایران نیست که خط فرهنگ ترور وتفتیش عقاید وسانسور وخفقان وزارت ارشاد اسلامی خط وخطوط ومحدوده ی آزای بیان وگفتار و نوشتار را ترسیم وتعیین کند . یا بدون اینکه وی بداند که معنی ترور و تروریست چیست؟ خوش مرتکب عمل ترور و و حشت وتوهین شد و بدون اشاره به موضوع مورد بحث خطاب به مجری رادیو گفت که چرا به تروریست ها میکروفون داده می شود که روی آنتن رادیو بیایند؟ یعنی منظور وی ، فرد یا کسانی بود که علیه ی رژیم ضدبشری و قرون وسطایی روشن گری کردند . البته مشابه ی ای تهدید در برنامه ی خط آزاد رادیویی قبلی پیام پارس روی آنتن رادیو آمد و تهدید مشابهی کرده بود که با نام بردن از موضع بازجویی وتهدید آمیز از مجری این رادیو پرسش کرد که چرا مجوز پخش صدای این منتقد داده می شود که بطور مستند روشن گری می کند؟ البته مجری رادیو صدای تماس گیرنده تهدید کننده اولی در بر نامه ی خط آزاد رادیویی قبلی را قطع کرد و به دومی در هفته گذشته که جزو عوامل رژیم ضدبشری و قرون وسطایی بود گفت چه نظری در مورد موضوع بحث داری ؟ تماس گیرنده جواب داد گفت هیچ نظری ندارد. یعنی بطور شفاف لو داد که چکاره است؟ سپس صدایش قطع شد و مجری رادیو توضیح داد شما که شهامت این را ندارید که حد اقل نظرت را در مورد موضوع مورد بحث بیان کنید. بنابراین نمی توانید بگویید که چه کسی روی آنتن رادیو بیاید یا نیایدو افزود کسانی که از صدا یا گفتار بعضی خوش شان نمی آید. می توانند پیچ رادیورا به بندند یا اینکه صدایش را کم کنند.

بالاخره اینکه شنیده شده است که بین سازمان همیاری ایرانیان با کتابخانه ایرانیان با وجود اینکه در یک مکان هستند و برنامه های مشترک اجرا می کردند . اما اکنون بین شان اختلاف شدید به وجود آمده است . طوریکه اعضای کتابخانه بدون دعوت از اعضای هیأت رئیسه و اعضای سازمان همیاری ایرانیان جلسه ای درچسوود داشتند که پیرامون جمع آوری کمک مالی به نیت خرید مکانی برای کتابخانه بحث و گفتگو شده تا که سازمان همیاری هم جزو زیر مجموعه ی کتابخانه شود . یعنی اتوریته نمایندگی جامعه ایرانیان با کتابخانه ایرانیان باشد . ولی برگزاری این جلسه منتهی به تنش میان سیامک قهرمان با همسر یکی از اعضای اصلی کتابخانه می شود که چرا از نام سازمان همیاری ایرانیان سوء استفاده شده ولی در این جلسه از این سازمان دعوت نشده است؟ البته در این جلسه چند هزار دلار جمع شده است . چون صحبت از به حساب مالیات گذاشتن کمک های مالی شده که از سوی اداره مالیات می تواند قابل برگشت باشد . حال وقتی این نهاد ایرانی به حساب در خدمت ایرانیان مقیم سیدنی وقتی چنین میان شان اختلاف و رقابت وجود دارد چگونه می توانند در خدمت جامعه ی ایرانیان باشد خود داستان دیگریست که گزارش و بررسی دیگری می طلبد؟ بهر صورت در پایان ضرورت دارد که طنز مسافرت هوایی کلاغ وخرس ضمیمه شود . چون هم جالب است . هم این که زیاد هم بی ربط به عملکرد وادعاهای برخی از مدعیان نیست که خیلی ایرانی های دو آتشه ی عاشق مردم و دمکراسی و آزادی و فرهنگ و سنن تاریخی و باستانی وملی ایران و پاسداشت و حفاظت و نگهداشتن آن هستند.

28 مهر 90

پر رو بازي

جالب توجهه.....!يه کلاغ و يه خرس سوار هواپيما بودن کلاغه سفارش چايي ميده چايي رو که ميارن يه کميشو ميخوره باقيشو مي پاشه به مهموندار. مهموندار ميگه چرااين کارو کردي؟ کلاغه ميگه دلم خواست پررو بازيه ديگه پررو بازي چنددقيقه ميگذره باز کلاغه سفارش نوشيدني ميده باز يه کميشو ميخوره باقيشو ميپاشه به مهموندار.مهموندار ميگه : چرا اين کارو کردي؟کلاغه ميگه دلم خواست پررو بازيه ديگه پررو بازي !بعد از چند دقيقه کلاغه چرتش ميگيره.خرسه که اينو ميبينه به سرش ميزنه که اونم يه خورده تفريح کنه ...مهموندارو صدا ميکنه ميگه يه قهوه براش بيارن قهوه رو که ميارن يه کميشو ميخوره باقيشو ميپاشه به مهموندار، مهموندار ميگه چرا اين کاروکردي؟ خرسه ميگه دلم خواست پررو بازيه ديگه پررو بازي. اينو که ميگه يهوهمه مهموندارا ميريزن سرش و کشون کشون تا دم در هواپيما ميبرن که بندازنش بيرون. خرسه که اينو ميبينه شروع به داد و فرياد ميکنه . کلاغه که بيدارشده بوده بهش ميگه: آخه خرس گنده تو که بال نداري مگهمجبوري پررو بازي دربياري!!!!!!!!