روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دو شنبه 29 شهریور ماه سال 1389
"نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " زمان درايت و مديريت قوي "
پیش بینی چشم انداز تیره و تار اقتصادی ناشی از اجرای طرح هدفمند یارانه ی نقدی دولتی" "
در رژیم ضد بشری مردم چون نا محرم می باشند. پس دانستن هم حق شان نیست . به خصوص هنگامی که خرافه پرستان و دین فروش با کودتا حاکم شده اند که تابع مرشدانی همچون ولی وقیح و آخوند انگلیسی دزد محمد تقی مصباح یزدی هستند که دومی تئوری پرداز خشونت و دروغ مصلحتی هم است . بنابراین پاسدار در شرایطی که رئیس جمهور احمدی نژادگماشته آشکر وارونه گوئی کند . زیرا مدعی است که تحریم ها تأثیری نه اینکه بر روی اقتصاد کشور ونه امور معیشتی مردم ندارد ، بلکه موجب بروز ابتکارات به سمت نو آوری وشکوفائی خود کفائی اقتصادی کشور واهد شد. اما از سوی دیگر سرمقاله نویس اکنون فاش ساخته است که شرایط حساس و بحرانی اقتصادی کشور آنگونه است که برای کنترل آن مدیریت کار آزموده طلب می کند. همچنین از طرف دیگر با سخنگوی ایرانیان شدن مدعی شده اینان این چنین مدافع پروژه هسته ای می باشند :
" پافشاري ايرانيان بر حقوق مسلم خود در برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، تمام آنچه در چنته داشتند براي در تنگنا قرار دادن ايران در بخشهاي اقتصادي به كار گرفته‌اند و از سوي ديگر، روزي نيست كه نمايندگان كشورهاي غربي در چهره سفيران هشدار و تهديد، چمدانها را نبندند و عازم مذاكره با طرفهاي تجاري ايران نشوند تا شايد بتوانند آنان را از مراودات سالم، سودده و مبتني بر منافع دوجانبه با ما منصرف كنند، به خيال اينكه مردم ايران در برابر اين فشارها سر تعظيم فرو مي‌آورند"
اما نگرانی سرمقاله نویس از اوضاع اقتصادی نه به خاطر وضعیت بد و نا هنجار اقتصای است که در اثر واردات کالا های رو به رشد که چندین بر ابر بیش از صادرات است . ونه مترصد بدتر شدن وضعیت نا بهنجار اوضاع واحوال اقتصادیکشور و وضعیت ب و طاقت فرسای مردم است . آ نگونه که شتاب واردات تولیدات داخلی نا بود شده و منتهی به تعطیلی روز افزون کا ر گاه ها و کارخانه های تولیدی شده است و موجب بیکار شدن کار گران بیشترشده است. همینطور رشد ا قتصاد انگلی واسطه گری سبب روند رشد نرخ تورم و گرانی و افزایش فقر شده است. بعلاوه نگرانی شدید ولی عیان نشده سرمقاله نویس از رشد اختلاف و تضاد و رقابت های ناحی و باندی است که بطریقی دیگربرجسته ونمایان شده است که وانمود کرده است بدلیل هویدا شدن نوک قله ی کوه شناور افزایش قیمت ها و تورم هاست که ناشی از اجرا و عملی شدن توزیع طرح هدفمند کردن یارانه نقدی دولتی است که جایگزین یارانه ی کالائی دولتی شده است که با افزودن شدن حجم نقدینگی به بازار همسو با آزاد شدن قیمت کالا ها موجب می شود تا بطور مضاعف باعث افزایش قیمت کالا ها و تورم شود . برای همین است این رشد تصاعدی تورم و گرانی سبب شده تا سرمقاله نویس نگرانی و توصیه عدم وجود مدیریت برنامه ریز ی اقتصادی و عوارض ناشی از اجرای طرح هدفمند یارانه های نقدی دولتی را اینگونه ترسیم وتشریح کرده است :
"از زماني كه براي نخستين بار بحث جراحي اقتصادي و بعد از آن هدفمندي يارانه‌ها مطرح شد، بحث و نقل‌هاي بسياري در مورد آن در گرفته ولي تقريباً در هيچ موردي، صاحبنظري هدفمندسازي يارانه‌ها و اصلاح شيوه فعلي پرداخت كمكهاي يارانه‌اي را زير سئوال نبرده است اما به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني و با توجه به وضعيت ويژه كشور، اگر تأخير انداختن در اجراي اين قانون به صلاح تشخيص داده نشود، حداقل بايد مسئولان راه حل‌ها و شيوه‌هاي اطمينان بخشي براي تزريق اعتماد به افكار عمومي در پيش بگيرند. پرهيز از اعلام زمان دقيق آغاز حذف يارانه‌ها، رقم دقيق يارانه نقدي... اگرچه از يك منظر داراي دلايلي منطقي است اما عوارض ناخواسته و تجربه شده روشهاي شوك درماني را نيز در دل دارد كه مرور آنها در ساير كشورها بر عمق نگراني‌ها مي‌افزايد. از اين گذشته و با فرض اصرار بر مخفي ماندن زمان اجرا و مبلغ يارانه نقدي، بايد دانست ناهماهنگي‌ها و كج سليقگي‌هايي كه برخي دستگاه‌ها در درج مبالغ خدماتي و قيمتها بدون احتساب يارانه‌هاي فعلي نشان مي‌دهند، نه تنها كمكي به اجراي اين قانون نمي‌كند بلكه بر دغدغه‌هاي افكار عمومي مي‌افزايد. از اين رو بر مسئولان اجرايي است كه با تدبير و آگاهي بيشتر كشور را از اين گردنه‌هاي دشوار عبور دهند تا با كمترين هزينه گام‌هاي اساسي لازم در راه توسعه و پيشرفت برداشته شود."
در خاتمه اینکه هنگامی که اوایل انقلاب آن زمان که بحث پیرامون رو بنا و زیر بنابودن اقتصاد مطرح بود که خمینی شیاد و پیروانش برای پاک کردن صورت مسئله مدعی دفاع ازمعنویت و اخلاق به جای مادیات بودند . تا جائی که خمینی شیاد عوامفریبانه گفت که ما برای ارزان شدن خربزه انقلاب نکردیم. در ادامه افزود که لاکن اقتصاد مال خر است . نتیجه این شد که پیروش پاسدار گماشته احمدی نژاد پس از رئیس جمهور شدن سازمان مدیریت و بودجه و برنامه ریزی را منحل نمود . سپس اعتراف کردکه به تئوری های اقتصادی باور ندارد. چونکه نه چیزی از اقتصاد می داند و نه برایش مهم خواهد بود که بدون در نظر گرفتن علم و فرمول اقتصادی چه بر سر کشور و مردم خواهد آمد؟ برای اینکه بر خلاف ادعای مستقل بودن که می کرد ووامدار هیچ گروه و سازمان وحربی نیست . ولی چون وامدار پاسداران و کودتاگر و زائده اش بسیجیان چماقدار بود . بنابراین می بایست سیاستی در پیش می گرفت که مراکز سوده و مهم اقتصادی دولتی و مالی و نفتی و گازی زیر پوشش خصوصی سازی به این دو ارگان واگذارمی شد. چونکه وامدارشان بود .بهمین دلیل دیگر برایش مهم نبوده است که وضعیت اقتصادی کشور چه خواهد شد؟ به خصوص اینکه تصمیم گرفت تا یارانه های کالائی دولتی را نقدی کند . یعنی اینکه بمرور حذف گردد و کالا ها به نرخ بازار آزاد عرضه گردند.پس در شرایطی که 80% جمعیت کشور زیر خط فقر اقتصادی بسر می برند . چونکه نرخ حد اقل دستمزد فقر اقتصادی یک میلیون تومان است که نه کار گران ونه کارمندان دولت این مبلغ حقوق دریافت نمی کنند . با این حساب مشخص است که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه های نقدی دولتی وواریز پول هنگفت تقد به بازار چگونه اثر سریع بر روی رشد نرخ تورم و گرانی خواهد گذاشت و ترسیم چشم انداز برای محرومان چگونه می تواند وحشتناک باشد؟ طوریکه سرمقاله نویس آشکار اعلام نگرانی از این شرایط در آینده کرده است
هوشنگ بهداد
http://www.jomhourieslami.com/1389/13890629/13890629_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکونتی جمهوری اسلامی دو شنبه 29 شهریور ماه سال 1389
زمان درايت و مديريت قوي