چرا منوچهر متکی بر کنار شد؟
این بر کناری منوچهر متکی آدم ربا در ادامه ی تلاش مستمر پاسدار گماشته احمدی نژاد برای قبضه ی پست وزارت امور خارجه است که این تلاش با دخالت گری ولی وقیح نا کام ماند . اما اکنون این عزل انجام شده نشان از حاد شدن رابطه ی میان پاسدار گماشته احمدی نژاد با ولی وقیح پیرامون مذاکرات هسته ای می باشد . زیرا که پاسدار ترکشی و موجی سعید جلیلی نوچه و همشهری ولی وقیح و علی اکبر ولایتی است . بنا براین اقدام پاسدار گماشته احمدی نژاد یک حرکت تهاجمی چند هدفه است . زیرا که هم پاسخ دادن به موضع گیری جدید پاسدار انگلیسی علی لاریجانی است که رئیس بازار مکاره است و در مصاحبه ی اخیر مطبوعاتی خود گفته است که نمی تواند مانع از سئوالات نمایندگان بازار مکاره از رئیس جمهور شود . چون حق قانونی شان می باشد . همچنین دهان کجی کردن به ولی وقیح و هم منقلی و مشاور امور بین لمللی و همشهری اش علی اکبر ولایتی می باشد . زیرا که اینا ن به اضافه پاسدار انگلیسی علی لاریجانی جزو حلقه نفرات حامی و خط دهنده ی منوچهر متکی آدم ربا وزیر ترو و سانسور امور خارجه ی بر کنار یا عزل شده می باشد . فراموش نشود گذشته از مر تبط بودن به بحران هسته ای و گرفتن انتقام از منتقدان رحیم مشائی و جنگ قدرت میان باند های مافیائی مدعی اصول گرایان غالب، این قدرت نمائی پاسدار گماشته احمدی نژاد ارتباط به رقابت زود رس تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری دوره ی یازدهم دارد.
طي حكمي از سوي رييس‌جمهور،صالحي سرپرست وزارت خارجه شد.خبرگزاري فارس: رييس‌جمهور در حكمي علي‌اكبر صالحي را به عنوان «سرپرستي وزارت امور خارجه» منصوب كرد و در نامه‌ جداگانه‌اي از زحمات و خدمات منوچهر متكي در دوران تصدي مسئوليت وزارت خارجه قدرداني كرد.23 آذر-89 .
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري ، متن حكم محمود احمدي‌نژاد به اين شرح است: جناب آقاي دكتر علي‌اكبر صالحي .نظر به تعهد و دانش و تجربيات ارزنده و به استناد اصل يكصد و سي و پنج قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و براساس اين حكم به سمت «سرپرستي وزارت امور خارجه» منصوب مي‌گرديد. اميد است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظايف محوله موفق باشيد. محمود احمدي‌نژاد .جناب آقاي منوچهر متكي .سلام عليكم؛ بدينوسيله از زحمات و خدمات جنابعالي در دوران تصدي مسئوليت «وزارت امور خارجه» تشكر و قدرداني مي‌كنم. اميدوارم اين زحمات در پيشگاه خداوند مأجور باشد و جنابعالي نيز در كليه مراحل زندگي و خدمت به مردم عزيز ميهن اسلامي موفق و مويد باشيد. عزت و سعادت جنابعالي را از خداوند منان خواستارم. محمود احمدي‌نژاد