بازگویی نکاتی پیرامون 4 شنبه سوزی مهدی خزعلی

از شما چه پنهان با خواندن نوشتار مهدی خزعلی پیرامون 4 شنبه سوری از بخش هایی از این نوشتار که جالب است بقول معروف حال کردم . چون گذشته از اینکه مچ گیری رندانه ای از آخوند های هفت خط فرصت طلب مفتخور کرده است که وظیفه ی خیلی سنگین شان حلال حرام کردن و بالعکس می باشد که شبیه آن داستان آن آخوند و رئیس کار خانه ی قند یهودی و فتوای حلال و حرام کردن قند برای باج گیری کردن از صاحب کارخانه از سوی آخوند مسجد محله می باشد . خزعلی هم به یکی دو مورد طنز حلال وحرام کردن این چنینی اشاره و چاشنی کرده ا ست که مربوط به بهشت و جهنم و خاور یار و عرق می شود که با حال است . چونکه توصیف عیش ونوش لوطیان خراباتی است که گفته می شود می بخور منبر بسوزان، ولی مردم آزاری نکن . گرچه آخوند های حکومتی 32 سال است که نه این دو مورد را با هم انجام می دهند، بلکه غارتگری و دود ومنقل و تجاوز و صیغه و جنایات و خیانات های بیشمار دیگر را نیز بر آن افزوده اند.بد تر اینکه کلامی هم حرف راست نمی زنند و قول و وعده های شان با رفتار و کردارشان کاملاً متضاد می باشد. باور کنید که غلو گویی نیست ومردم ایران هریک بشکلی در مورد ذکر شده خود تجربه ی عینی دارند . بطور مثال دوست دوران دانشجویی داشتم معاون وزیر صنایع در سال 65 بود البته از دوران دانشجویی همسیاسی هم نبود.پس از 13 سال بر حسب مأموریتی که داشت چون ردآدرس تلفن مرا از کتابچه ی فارغ التحصیلان دوران دانشجویی که با تصویر بود همراه خود داشت . خلاصه در محیط مأموریتش هوس می کند که با من یک تماسی داشته باشد ودیداری با دوست قدیمی اش تازه کند. اما چون شماره ای به شماره تلفن قدیمی اضافه شد ه بود. مجبور می شود از بخش اطلاعات مکان مأموریت خود پرسش کند که راهنمایی می شود . ولی چون نام مرا برده بود که از زندان آزاد و زیر نظر بودم . بلافاصل پس از تماس و قرار بامن وی را تعقیب کردند به حساب اینکه چون لاغری و عینکی و دارای کیف سامسونت است . پس تیجه اینکه باید از کادر های رده بالای سازمان سیاسی باشد که برای مأموریتی خاص آمده است . خلاصه مأمور اطلاعاتی تا مکانی که با من قرار داشت با خودروی پژوی خود بعنوان راننده همراهی می کند تا خاطر جمع شود سر قرار چه کسی می رود؟ از آن پس همه تردد ها زیر کنترل شدید قرار می گیرد تا اینکه زمانی ازدیدار ما در خانه ی دوستی نگذشته بود که هجوم همه جانبه ی طراحی شده شروع شد . خوشبختانه چون سیاسی نبود در این مورد پوئن مثبت برای من بود ، ولی متأسفانه چون قبل از ترک محیط مأموریتش لبی تر کرده بود . بعداً برایش درد سر ساز شد. برای اینکه با وجود اینکه 3پارتی گردن کلفت 3 آیت الله در قم داشت و معاون وزیر صنایع بود و از سوی جهاد سازندگی هم مسئول پیگیری پرونده ای شده بود که رئیس بیمارستان بود واز سوی خلخالی اعدام شده بود. ولی سپس 3 سال محکومیت برای وی صادر شده بود .پس از بازداشت مان موضوع زیاد کشدار نشد وچند ماهی طول نکشید. جز اینکه از پس سر تا مچ پای وی سیخ کباب برایش چیده و پشت وی را سیاه کردند که با ملافه جا به جا شد . چون طفلکی به اتهام مشروب خوارگی 74 ضربه شلاق نوج جان کرد. پس از آزادی قرار موقت از طریق یکی از دلال و کار چاق های دستگاه قضائیه قرار شد تا تماس با یک حاکم شرع در این دستگاه قضائیه داشته باشد تا پرونده ی وی را دنبال کند . با وجود اینکه عجله در کار بود ولی حاکم شرع مورد نظر در سفر ترکیه بود . دلال تلاش کرد تا شمار تلفن هتل محل اقامت وی رد در استانبول ترکیه بدست آورد پس از تماس از سوی هتل پاسخ داده شد که حاجاقا با لباس شخصی تشریف به دیسکو یا کاباره برده و فعلاً در دسترس نیست . الغرض بازگوی این روایت برای فاش نمودن ماهیت آخوند های دوزاری منبری بر کرسی قدرت نشسته ی حکومتی است که در 32 سال گذشته دست بهر جنایت و اقدام ضد انسانی که خواسته زده اند . مثلاً یک زمان خمینی شیاد با ضدیت با ملی گراها و دشمنی همراه توهین با زنده یاد دکتر مصدق گفت چرا برای مشتی استخوان پوسیده مراسم گرفته اید . همچنین فراموش نشده است که فتواداد مراسم عید را در گورستان ها بر گزار کنید .اما اکنون پیروانش از مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام سخن می گویند و بر نامه ی جشن گسترده ی مراسم جشن نوروزی در تخت جمشید تدارک دیده اند که از رؤسای کشور های دیگربعنوان مهمان در این مراسم جشن دعوت شده است . ولی از سوی دیگر یکی هم مدعی می شود مختار 4 شبنه سوری را به ایران آورد چون در پشت بام برای دفاع آتش بر افروخت و... دیگر آخوند حکومتی 4 شنبه سوری را حرام دانسته است . بهر حال پاسخ روشنگری که مهدی خزعلی به اینگونه آخوند ها و فتواهای حلال و حرام دادن شان داده جالب است. به خصوص اینکه مردم ایران به ویژه جوانان ونو جوانان برای برگزاری جشن مراسم 4 شنبه سوری شب گذشته سنگ تمام گذاشتند . زیرا که با رقص و پایکوبی و آتش افروزی و ترقه بازی و پرتاب نارنجک صوتی و فریاد مرگ بر دیکتاتور و... که نثار خامنه ای رهبر ولی وقیح نمودند و با نیروهای سرکوبگر نیروی انتظامی و بسیجیان در گیر شدند. 4 شنبه سوری حرام را اینگونه حلال کردند ؟ بهر صورت ره مهدی خزعلی هم محور این 4 شنبه سوری و نوروزو 13 بدردر پاسخ به آخوند مکارم شیرازی و امثالهم است اینگونه وی پاسخ تشریحی -توضیح داده است

هوشنگ بهداد

25 اسفند اه 3891

چهارشنبه سوری !

بنا نداشتم برای چهارشنبه سوری چیزی بنویسم، تا این که در خبرها خواندم" چهار شنبه سوری خلاف شرع است" یا " خلاف عقل" است! ناچار شدم قلم به دست گیرم، نه برای دفاع از چهارشنبه سوری - که آن هم دفاع از میراث فرهنگی ومهم است - بلکه برای دفاع از حرمت احکام اسلام، اگر ما دست و دل باز و نابجا از احکام استفاده کنیم و دایره حرام را توسعه دهیم، حاشیه امن برای حرام ایجاد نکرده ایم، برعکس قبح حرام را ریخته ایم، جوانی که امروز با شادی و شور به مراسم حرام - از دیدگاه آن عالم روحانی - می رود ، پایش به حرام باز می شود و به مراسم و مجالس حرام دیگر هم می رود، کما این که فرزند آن روحانی هم به چهارشنبه سوری می رود و فرزند من هم، فرزند او فعل حرام مرتکب می شود و فرزند من مباحی را بپا می دارد، دین کدام بیشتر در معرض خطر است؟بارها گفته ام از احکام خمسه ( واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام ) نابجا خرج نکنید، مبنای " کل شیئی مباح و کل شیئی طاهر" را اصل قرار دهید و با ادله و سند چیزی را از سبد حلال خدا خارج کنید، بعضی آقایان همه چیز را در سبد حرام قرار داده و هر از چند گاهی یکی را لطف فرموده با منت از سبد خارج و در اختیار مردم قرار می دهند! نقل آن طنز ظریف است که دیدند عده ای فوج فوج - البته نیم سوز- از جهنم خارج و به جمع بهشتیان می پیوندند، یکی از بهشتیان می پرسد: کا کا سیاه از کجا می آیی؟ و جهنمی نیم سوز جواب می دهد : ما خاویار خورده بودیم و اکنون حلال شده است، ما را مرخص کردند! بهشتی نگاهی کرد و دید عده ای روی لبه دیوار جهنم - ما فی الذمه - نشسته اند، یک پا در جهنم و یک لنگ مبارک در بهشت است، گفت : شما چرا نمی آیید؟ گفتند : ما خاویار را با عرق خورده ایم، منتظریم دومی حلال شود و بیاییم!حاشیه نروم، چهارشنبه سوری از آداب و رسوم ایران باستان است، پیامبرعظیم الشان اسلام (صلی الله علیه و آله) بسیاری از آداب و سنن زمان جاهلی را امضاء نمود، در واقع احکامی که امضاء فرمودند بیشتر از احکامی است که ابتدا به ساکن جعل فرمودند، مگر چقدر جاهلیت رسوم باطل مثل زنده به گور کردن دختران داشته است؟ پیامبر و ائمه هدی (علیهم السلام ) تمامی آداب و سنن اقوام و قبائل را که خلاف شرع و عقل نبود مباح می دانستند.اما " چهارشنبه سوری " که از میراث فرهنگی و آداب شاد ایرانیان است، ( البته تقسیم هفته از اعراب به ایران آمده است) ایرانیان در 5 روز مانده پایان سال ( خمسه مسترقه ) چنین رسمی داشتند، اصل آداب و رسوم است، به چه نامی و زبانی اهمیت ندارد.اولاً : مراسم عبادی و سنتی ایرانیان اکثراً بصورت جشن و سو ر بوده و این نماد فرهنگ شاد و پر نشاط ایرانیان است.انیا : آتش به عنوان یگانه عنصر از عناصر چهار گانه که هرگز آلوده نمی شود، نماد پاکی و نفی آلودگی و پلیدی است.ثالثاً : در پایان سرمای زمستان نمادی از حرارت و گرمی در میان قوم و خویش و همسایگان است.رابعاً : در ظلمات شب نوری است که نمادی از جلوه پروردگار یکتا - اهورامزدا - است، همان گونه که در طور برموسی تجلی کرد و موسی فرمود :" انی انست نارا " نه این که آتشی می بینم، آتشی که به من امید و گرما و نور می بخشد، آتشی که به آن انس دارم.خامساً : همه از خانه های تنهایی خود بیرون می آیند، جمع می شوند ( ید الله مع الجماعه ) و حول آتشی که جلوه ای از تجلیات رحمانی است به جشن و سرور می پردازند، و تسبیح حق تعالی همین شادی دلهاست.سادساً : دراین همایش عرفانی سوای از فریضه صله رحم، و دیدار بدون تکلف اقربا و همسایگان، موجبات آشنایی و پیوند های جدید خانوادگی فراهم می آید.سابعاً : سرودی می خوانند که " زردی من از تو، سرخی تو از من " و شاه بیت مخالفان این است که از آتش طلب سرخی می کنند و شرک است، حتی احمقانه است! باید پاسخ داد : از آتش چیزی نمی خواهند، از حق جل و علا که این آتش نمادی از پاکی و عشق و آیتی از عظمت و قدرت اوست طلب سرخ رویی و حرارت دل دارند، سردی و زردی را کنار آن می زدایند و دل های مرده را به شعله عشق زنده می کنند. هر چه می خواهند از خدا می خواهند، نه از آتش. lمگر ما در طواف کعبه که دعا می خوانیم از کعبه چیزی می خواهیم؟ حتماً باید خدای را غمناک خواند؟ هر چند اشک نیز تسلی دل و شستشوی روح است، لیکن آتش نیز حرارت و شور و شوق است، اگربجای مخالفت با این آیین زیبا و سنت باستانی با آن همراه می شدیم، می توانستیم از آن یک سماع عرفانی بسازیم و امروز چهره ما نیز از گرمی آتش الهی برافروخته و سرخ بود و چنین زار و رنجور نبودیم.آقایان علما با چه می جنگید؟ کجای این کار حرمت شرعی دارد؟ شادی و شور و نشاط حرام است؟ آتش افروزی حرام است؟ گرم کردن محفل مومنان حرام است؟ صله رحم و تالیف قلوب همسایگان حرام است؟!این آداب ریشه در اخلاق، منش و خرد نیاکان ما دارد، در تمامی آن ها ضمن شادی، نشاط، سرزندگی واعتقاد به پروردگار یکتا، امید به زندگی و نبرد با اهریمن و بد سگالان نهفته است. " آتش افروزی"، " کوزه شکنی"، " فالگوش نشینی"،"قاشق زنی"، " آجیل چهارشنبه سوری"، " حاجی فیروز و عمو نوروز" و" سیزده بدر" هیچ تعارضی با احکام اسلام ندارد.خرده نگیرید که ممکن است در این مراسم رعایت ظواهر شرعی نشود، این مسئله ثانویه است و در عاشورای حسین(علیه السلام) هم برخی رعایت ظواهر شرعی را نمی کنند، ممکن است بعضی خطایی کرده و یا افراد معلوم الحال به اعمال خلاف عفت و ادب دست بزنند تا فیلم گرفته و بلوایی جدید بپا کنند، مثل ماجرای " حسین پارتی" و " کارناوال عاشورا" ، بر مردم است که هوشیار باشند و بهانه ای به دست کوته نظران ندهند..می گویند: این رسم " آتش پرستی " است، این سخن به همان اندازه گزاف است که وهابیت ما را " بت پرست" می خواند! و مهر نماز ما را " بت " می نامد! یا دیگران ما را بت پرست و " کعبه" این خانه مقدس را بت مسلمین می خوانند! کدام زرتشتی را می شناسید که آتش را پرستش کند، اگر توجه به آتش دارند، به عنوان مظهر پاکی و نماد تجلی خدای یکتا - اهورامزدا - است، ما مفتخریم که هزاران سال قبل از اسلام یکتاپرست بوده ایم و با ظهور اسلام با آغوش باز آنرا پذیرفتیم.از وارثان بزرگترین تمدن بشری می خواهم که چهارشنبه سوری امسال را با شکوهتر از همیشه بپا داشته و اهریمن جهل و ظلمت و تاریکی را در زبانه آتش اهورایی بسوزانند و دلهای سرما زده ما را به حرارت آتش یزدان گرم کنند و پلیدی را به پاکی آتش بزدایند، پیروز و پاینده باشید88/12/23 دکتر مهدی خزعلی