روز نامه ی جمهوری اسلامی دوشنبه 30 شهریور ماه سال 1388

نقد و بررسی سرمقاله " چرا كردستان؟"

"عامل ترور های اخیر کردستان، اعتراف شده که ریشه در اختلافات مرکز است"

پس از اشغال نظامی عراق که شرایط حضور و یکه تازی برای عوامل رژیم تروریستی کودتائی حاکم بر ایران فراهم شد. از آن زمان تا کنون هم عراق به با تلاق تبدیل شده است . هم اینکه فضای نا امنی و بی ثباتی و اقدامات تروریستی در عراق رو به رشد بوده است . اخیرا ً نیز دامنه اقدامات تروریستی به فضای امن منطقه ی سبز بغداد نیز کشانیده شد و بر خلاف مدارک بدست آمده که ترورست های اعزامی با سلاح های انفجاری ارسالی از ایران به عراق بدست بودند. ولی نخست و زیر عراق نوری المالکی برای رد گم کردن ادعا کرد که تروریست ها از سوی ز مرز سوریه به عراق اعزام شده و سوریه مقصر و متهم به اقدامات تروریستی در عراق شناخته شد. در نتیجه پس از این ادعای نخست وزیر عراق منجر به تیره شدن رابطه میان سوریه و عراق شده است . از سوی دیگر مدت زمانی می باشد که کردستان عراق مورد تهاجم گلوله و خمپاره باران پاسداران از نوار مرز ایران و عراق واقع شده است . اخیراً نیز مسیر آب رود خانه کرخه و کارون بسوی عراق مسدود یا منحرف شده است که موجب کم آبی و مشکلات فراوان برای ساکنان و اهالی مرزی عراق شده است.

البته مقاله نویس با پاک کردن صورت مسئله و بدون توجه به عملکرد 30 سال جنایت در استان محروم کردستان واین واقعیات که گفته می شود هر که باد بکارد توفان درو می کند پیرامون ترور های اخیر در کردستان قلمزنی کرده و مدعی شده که ممکن است ترور های اخیر در کردستان ایران از درون خاک عراق طراحی شده باشد . البته افزوده که دو ترور ناموفق قاضی شیعه و دو ترور موفق روحانی سنی در بر داشته که اخیراً در کردستان اتفاق افتاده است . ناگفته نماند که یک گزارش خبر هم مخابره شد که گفته شد رئیس شورای شهر سنندج هم ترور شده است که اکنون سر مقاله نویس این ترور را ازقلم انداخته است . بهر صورت ربط دادن ریشه وعامل ترور های اخیر در کردستان را مقاله نویس ریشه ی اختلاف در مرکز دانسته و برای راه حل و پایان دادن اینگونه ترور ها رفع اختلافات باندی و جناحی در مرکز می داند.

بگذریم طبق این اعتراف مقاله نویس معنی و مفهوم این است که دامنه ی اختلافات و جنگ و نزاع قدرت و ثروت رقبای غالب و مغلوب از مرکز به کردستان کشانیده و سرایت کرده است که می تواند دست عوامل رقبای در گیر جنگ قدرت و ثروت در این ترور ها در کار باشد . ولی از جهت دیگر مقاله نویس ترور ها را به دشمنان نسبت داده و نتیجه گرفته است که شروع و ادامه ی اختلافات در مرکز موجب شده است تا که دشمنان از فرصت استفاده کرده و دست به این اقدام بزند . بالاخره مقاله نویس ریشه و راه در مان و پایان دادن به این ترور ها در کردستان را چنین تحلیل و نتیجه گیری کرده است :

"روشن است كه براي ناكام ساختن دشمنان اسلام و ايران كه اكنون تلاش مذبوحانه خود را از كردستان آغاز كرده اند بايد به اختلافات در مركز پايان داد و با پيمودن راهي منطقي و عاقلانه روزنه اميدي را كه دشمنان به آن چشم دوخته اند بايد بست . راه پايان دادن به اين اختلافات دميدن به آتش اختلافات و پراكندن نقطه نظرات و شايعات يكسويه آنگونه كه يك جريان سياسي تند رو با همه ي امكاناتي كه در اختيار دارد عمل مي كند نيست . نقش عناصر تندرو از دو طرف را در بالا گرفتن شعله هاي اين آتش نمي توان ناديده گرفت آنهم درحالي كه عقلاي قوم مي توانند با اندك ملايمت و ملاطفت و برخورد واقع بينانه براين آتش آب بپاشند و به اين ماجراي تلخ خاتمه دهند. آنچه اميد دشمن را نااميد مي كند و آنها را در رسيدن به اهدافشان ناكام مينمايد ريشه كن شدن اختلافات سياسي در مركز است . توجه داشته باشيم كه زير خاكستر رفتن آتش اختلافات هيچ مشكلي را حل نخواهد كرد. اين اختلافات بايد ريشه كن شوند و ريشه كن كردن با زير خاكستر كردن تفاوت زيادي دارد. ترديد نداشته باشيم كه ريشه كن كردن اين اختلافات امكان پذير است البته فقط با برخوردهاي واقع بينانه و منطقي".

فضای نا امنی و نا رضایتی در استان کردستان موضوع جدیدی نمی باشد. زیرا که تاریخچه ی آن به همان اوایل انقلاب باز می گردد که تهاجم و سرکوب و جنگ در این استان محروم شروع شد و به شیوه های مختلف تا حال ادامه داشته است. از سوی دیگرا لبته قبل از بر گزاری نمایش خیمه شب بازی 22 خرداد و کودتای تقلباتی انتصاباتی، وضعیت حکومت نظامی تحمیلی به استان کردستان حاکم شد . زیرا که لوطی جماران برای حمایت کردن از گماشته ی خود پاسدار احمدی نژاد و تهدید و متهم کردن رقبای وی به استان کردستان سفر کرد. سپس اخبار تبلیغاتی مسموم و دروغین وحدت میان شیعه و سنی در حمایت لوطی جماران باز تاب داده شد. از طرف دیگر مدتی پیش در گیری های مرزی با گروه پژاک و پاسداران و نیروی انتظامی اوج گرفته بود که تعدادی از طرفین کشته شدند . مهمتر اینکه معلوم نیست که چرا پس از بر گزیده شدن محمد رضا رحیمی متولد قروه در کردستان به معاونت اولی ریاست جمهوری پاسدار احمدی نژاد رئیس جمهور نا مشروع این ترور ها هم در سنندج شروع شده است که می تواند ریشه ی اختلافات و تسویه حساب کردن باندی داشته باشد .

در خاتمه اینکه 5 مورد ترور در زمان کوتاه در شهر سنندج نشان از آسیب پذیری رژیم تروریستی کودتائی دارد که ادعای قدرت بر تر جهان بودن دارد و پاسدار گماشته احمدی نژاد اعتراف کرده که تصمیم گرفته است اسرائیل را نا بود کند و اقتصاد و فرهنگ بسیجی به جهان صادر کند تا بحران مالی و اقتصادی اش را حل نماید . همینطور ساختار جهانی را تغییر دهد. در صورتیکه در مرکز و سایر شهر های بزرگ در روز قدس فریاد مرگ بر دیکتاتور و خامنه ای و احمدی نژاد و مرگ بر دولت مردم فریب و دولت کودتا استعفا استعفا در ایران طنین انداز شده است. در سنندج هم بدون بدست آمدن سرنخ خیلی ساده مهره های رژیم کودتا ترور می شوند تا جائیکه پاسدار محمد نجار وزیر کشور دولت نا مشروع دهم برای بررسی و تحقیق و پیگیری این موضوع مجبور شده است تا که به استان کردستان سفر کند. بهر حال ریشه ترور ها هر چه که باشد جدا از فضای نارضایتی عمومی در سراسر و حرکت در بستر تغییرات دمکراتیک در ایران نمی باشد.

هوشنگ – بهداد


دوشنبه 30 شهریور ماه سال 1388