روزی نامه حکومتی جمهوری چهار شنبه 23 دی ماه سال 1388

نقد و بررسی سر مقاله روزی نامه حکومتی جمهوری "آمريكا و بزرگ نمائي القاعده در يمن"

"عصبیت ناشی از لورفتن سیاست جنگ افروزی پاسداران در یمن و مسدود شدن این سیاست "

مانور تبلیغاتی که سرمقاله نویس پیرامون دستور العمل مشترک آمريكا و انگلیس در یمن داده که با بزرگ نمائي القاعده در يمن برای حضور همراه است . باید گفت که این تاکتیک تبلیغاتی همچون پیش مقدمه سازی و همکاری کردن با اشغال گران نظامی افغانستان و عراق است که به نیت حضور پررنگ برای اهداف تروریستی و باج گیری هسته ای و چانی زنی مذاکرات و فرصت سوزی هسته ای در این دو کشور با اشغال گران همکاری شد. بنابراین ابتدا با تبلیغات دروغین ووارونه و زد وبند های پشت پرده که دنبال شد . هم بستر سازی برای تهاجم و اشغال نظامی این دو کشور شد . هم اینکه پس از اشغال نظامی این دو کشور فراموش شد که گویا هیچگونه زمینه سازی و همکاری کردن با اشغال گران در کار نبوده است . اکنون نیز با پیروی از همین سیاست لو رفته و نخ نما شده است که با پاک کردن صورت مسئله بطور عمد فراموش شده است تا که گفته نشود این کدام کشوری بود که با سیاست دخالت گری در امور دخالی یمن طرح آشوب گرائی در یمن طراحی نمود ؟ یاگفته شود حاکمان این کشور با چه ارگانی بود که مسئول ارسال سلاح و پول و اعزام نیرو های کمکی تروریست هائی همچون اعضای حزب الله لبنان به یمن بود که اینامکانات را از طریق کشتی و بیمارستان در صنعا بسوی یمن سرازیر کرد و بیمارستان تبدیل به انبار سلاح در صنعا پایتخت یمن شد . زیرا که این امکانات در اختیار شیعییان شورشی حوثی گذاشته شد تا با همکاری اعضای االقاعده دست به اقدام بحران آفرینی و جنگ آفرینی در یمن بزند. البته طرح و هدف بود تاکه ناآرامی و آشوب از یمن بدرون خاک عربستان منتقل شود .آنگاه در ادامه شبه جزیره ی عربستان بی ثبات و نا آرام گردد و در نهایت شرایط برای ادامه ی سیاست مذاکره و وقت کشی هسته ای با چانه زنی و باج گیری کردن هموار شود.

پس بی جهت نیست که سر مقاله نویس از موضع کارشناس نظامی و سخنگو و نماینده ی دولت یمن و وکیل مدافع مردم یمن محور طرح دستور العمل مشترک انگلیس و آمریکا بمنظور مداخله نظامی در یمن رهنمود انتقادی داده است و در ادامه از غیر واقعی بودن از حضور اعضای لقاعده در یمن و خطر ناک بودن شان از سوی آمریکا گفته است که با کشف طرح انفجار یک هواپیمای مسافری در شب عید کریسمس که لور رفت و گفته می شود متهم بازداشت شده تبعه نیجریه ای عضو گیری شده ا لقاعده در انگلیس است . بنابراین همین موضوع سبب شده است تا اوباما رئیس جمهور آمریکا و گردون براون نخست وزیر انگلیس دست به اقدام مشترک بزنند که طبق ادعای سر مقاله نویس می گوید آمریکا وانمود می کند فعالیت القاعده در یمن خطرناک است و این را بهانه برای حضور نظامی آمریکا در یمن کرده است . سپس سرمقاله نویس در ادامه ی تحلیل خود به اجلاس بهمن در لندن پیرامون بررسی بحران افغانستان و یمن اشاره نموده و نتیجه گیری کرده است که اینگونه گزافه گوئی های آمریکا ناشی از حضور و فعالیت القاعده دریمن قابل هضم نیست . در دنباله اینگونه افزوده است که هدف آمریکا ناشی از حضور دخالت گری در یمن می باشد:

" دستورالعمل مشترك آمريكا و انگليس بمنظور مداخله نظامي ـ امنيتي در يمن اهداف ظاهري سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا بويژه « سيا » را برآورده كرده ولي اصل بكارگيري اين شيوه براي دستيابي به اختيارات و امكانات بيشتر بزرگترين اشتباه براي يك ابرقدرت محسوب مي شود و در واقع « ابعاد ضربه پذيري » خود را به نمايش مي گذارد. موضوع مهمتري كه شايد تعمدا ناديده گرفته شده اينست كه واشنگتن از اين رهگذر مراتب صداقت خود و درستي اطلاعات منتشره را زير سئوال برده و همچنين اعتماد عمومي نسبت به صحت مواضع و استحكام راي و « پايداري ساختارهاي امنيتي » خود را بطور يكجا از دست داده است نكته مهم و حياتي اينست كه آمريكا از يكطرف مدعي در اختيار داشتن پيچيده ترين و بزرگترين شبكه جاسوسي سازمان يافته در جهان است و همه چيز را در اين دنياي پرتلاطم زير نظر دارد و از سوي ديگر ادعا مي كند كه از مقابله با يك سازمان كوچك تروريستي در اندازه « القاعده » عاجز و ناتوان است و از رديابي و مهار آن واقعا عقب مانده است . كاملا آشكار است كه مسئولان دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا از اين بزرگنمائي محسوس القاعده انتظارات فراواني داشته اند و اين پديده يك اقدام چند منظوره براي دستيابي به سطوح بالاتري از اختيارات عملياتي توجيهات سياسي ـ اجتماعي براي كنترل جامعه امنيتي كردن فضاي ارتباطات درون آمريكا و فضاي پيراموني و مهمتر از همه دستيابي به بودجه هاي افزونتر و « بدون نظارت » بوده و هست . صرفنظر از اينكه گمانه هاي جدي و فراواني در همين زمينه درخصوص حوادث مرتبط با انهدام برجهاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك هم دقيقا مطرح بوده و هست سئوال جدي اينست كه « سيا » در پرتو آن حوادث توانست به امكانات و اختيارات فراواني دست يابد و امروزه پس از 9 سال بهره برداري از آن حوادث هنوز هم اعلام ناتواني مي كند و خود را « منفعل » نشان مي دهد. به نظر مي رسد اصرار واشنگتن در مبالغه گوئيها و بزرگنمائي ها دقيقا با نتايج معكوسي . طي روزهاي اخير « باراك اوباما » رئيس جمهور آمريكا و « گوردون براون » نخست وزير انگليس از ابعاد خطر القاعده براي امنيت جهاني سخن گفته اند. بعلاوه « هيلاري كلينتون » وزير خارجه آمريكا استفاده از جملات تكان دهنده اي ناامني در يمن را « تهديدي براي امنيت جهاني » معرفي كرده است. به نظر مي رسد رفتار سياسي مشترك آمريكا و انگليس درخصوص دعوت از « جامعه بين المللي » براي حضور در لندن و بحث درخصوص يمن و افغانستان حتي براي متحدين واشنگتن هم « قابل هضم » نيست و آنها در موضع گيريهاي خود خواستار تجديدنظر واشنگتن در اين خصوص و پرهيز از گزافه گوئي و مبالغه در مورد يمن شده اند و به مقامات واشنگتن تذكر داده اند كه بحران يمن زائيده دخالت هاي آمريكا است بويژه اگر واقعا چنين بحراني وجود خارجي داشته باشد."

در خاتمه اینکه قابل فهم است که چرا سر مقاله نویس موضع تند و تیز انتقادی علیه ی اقدامات آمریکا برای ایجاد اخلال یا مسدود سازی صدور تروریسم و ارتجاع به برون مرز پاسداران اتخاذ کرده است ؟ همانگونه که بیشتر شاکی شده که چرا قرار است جای حضور پاسداران در یمن را نظامیان آمریکائی ها بگیرند ؟ بد تر اینکه سخت عصبی و بر افروخته شده است که چرا طرح بسط و تعمیم دادن بی ثباتی و بحران آفرینی وجنگ افروزی از یمن به درون عربستان و شبه جزیره ی عربستان پاسداران می بایست خنثی شود.آنهم در شرایطی که بحران هسته ای بمرحله ی خطری رسیده است که اکنون این سیاست آمریکا می تواند ضریب ضرب دیدگی سیاست صدور تروریسم و ارتجاع پاسداران در یمن را طوری خطری و آسیب پذیر تر کند که سیاست حمایتی پشت جبهه ی وچتر تقویت کننده ی سیاست باج گیری و چانه زنی مذاکرات هسته ای دچال اخلال و مشکل جدی شود که جبران کردنش در این مقطع حساس تاریخی آسان نباشد . زیرا که پس از لو رفتن نقش دخالت گری پاسداران در بحران آفرینی و بی ثبات و نا آرام کردن یمن بلافاصله با اقدام تهاجم نظامی چاه نفت فکه ی عراق اشغال شد . البته هدف منحرف کردن اذهان عمومی منطقه از فاش شدن دخالت گری پاسداران در یمن و ایجاد بحران نا امنی وجنگ افروزی در این کشور بوده است که مکمل بسط و گسترش این سیاست بحران افروزی پاسداران از درون خاک عربستان به شبه جزیره عربستان بود . زیرا که اینگونه این اقدامات تروریستی چاشنی سیاست دخالت گری گسترده در امور داخلی عراق است که در رابطه با مانع شدن از شکست در انتخابات پارلمان عراقمی با شد که اکنون به نظر می رسد با لو رفتن طرح دخالت گری پاسداران در یمن و تلاش آمریکا برای محدود کردن حضور پاسداران در یمن و اقدام بطور مشترک با انگلیس و دعوت و حمایت کشور های منطقه در اجلاس لندن که گفته می شود این اجلاس لندن مر تبط با مهار کردن فعال بودن طالبان و القاعده در افغانستان وحرکت و اقدامات القاعده و شورشیان حوثی در یمن است که هرگز نمی تواند مورد خوشآیند لوطی جماران و پاسداران کودتا گر باشد. برای همین است که سرمقاله نویس جیغ بنفش علیه ی اوباما رئیس جمهور آمریکا وگردون براون نخست وزیر انگلیس کشیده است که چرا تلاش برای بر پائی اجلاس لندن کرده اند؟ بهر حال تا زمانی که رژیم تروریستی فاشیستی کودتائی مذهبی نامشروع در ایران بر سر کار باشد و غرب هم به سیاست خائنانه ی مماشات گری مذاکره ی تجارت خون و نفت با این رژیم ضد مردمی و مهار ناپذیر ادامه دهد. همینطور از مبارزه ی مردم ایران برای تغییرات دمکراتیک حمایت و پشتیبانی نشود. لذا بطور قطع دامنه ی ناامنی و بی ثباتی از افغانستان و عراق ویمن و لبنان و نوار غزه بس فرا تر رفته و سراسر منطقه ی خاورمیانه را در بر خواهد گرفت که در نهایت با تلاش دسترسی پاسداران به سلاح هسته ای تبدیل به تهدید صلح و امنیت جهانی خواهد شد.

هوشنگ - بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13881023/index.html

روزی نامه حکومتی جمهوری چهار شنبه 23 دی ماه سال 1388