روزی نامه ی حکومتی جمهوری دوشنبه 28 دی ماه سال 1388

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه جمهوری " الزامات اجراي قانون هدفمندي يارانه ها "

"با بودن کوپن و سوبسید های دولتی چه گلی بر سر محرومان زده شده که قطع و نقدی کردن یارانه ها قرار است چگونه معجزه ای کند؟"

موضوع یارانه ها یا سوبسیدهای دولتی دراصل صدقه های دولتی است که بصورت کمک های دولتی به قشر یا طبقه ی محروم جامعه از سوی حاکمان غارتگر داده می شود تا که اینان بتوانند قدرت خرید نسبی نسبت به برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز خود شان را داشته باشند.البته اینگونه کمک ها ابتدا از طریق توزیع کوپن خوار و بار و مواد غذائی در روند جنگ خانمان بر انداز ضد ملی و ضد میهنی شروع شد . سپس در دوران رفسنجانی مکار و غارتگر بساز و فروش که با تز ارزانی عامل گرانی است واردمیدان شد دایره ی توزیع سوبسید های دولتی محدود تر شد. زیرا که وی در دوران سازندگی و تعدیل اقتصادی تلاش برای پدیده ی آقازاده پروری و رشد و نموو حضور آنان شروع به قطع کردن کوپن ها و سو بسید های دولتی در مجمع مصلحت نظام کرد. چونکه گذشته از چنگ انداختن بر منابع و ذخایر طبیعی و دست اندازی به اموال بیت المال از سوی آقازاده ها و شرکاء همچون باند ما فیائی غارتگر انگلیسی مؤتلفه ی عسگر اولادی هدف دیگر تلاش برای پیوستن به سازمان تجارت جهاتی و عضویت صندوق بین الممللی پول بود که می بایست که سو بسید های دولتی قطع می شد.

خلاصه بمروربا مصوبه های گوناگون در مجمع مصلحت نظام در دوران خاتمی ازیارانه ها بطور سیستماتیک تراشیده شد تا اینکه شرایط برای مانور تبلیغاتی پاسدار گماشته احمدی نژاد فراهم شده است تا با نقدی کردن یارانه ها بستر ساز صدقه دادن موقتی نا چیز و نقدی به سبک تکدی گری خیابانی داده شود که هنوز اجرا نشده آثار شوم رشد تورم و گرانی اش از جمله بر روی هزینه های برق و سوخت گذاشته شده است و گفته می شود سر گنده بر زیر لحاف است و اکنون فقط نوک قله کوه شناور از آب بیرون زده شده است. زیرا که آثاروعوارض جانبی افزوده شدن حجم نقدینگی و روند شتابان رشد لجام گسیخته ی تورم و گرانی چندین برابر با گسترش و فقر و بیکاری در پیش روی است.

بنابراین طرح هدفمند کردن یارانه های دولتی نه در خدمت وبرای اقشار تهی دست جامعه که دقیقاً علیه شان است که شیادانه و فریبکارانه به نام شان ولی علیه شان اقدام می شود. بهرحال پس از کش و قوس و جنگ گریز دو ساله ی میان بازار مکاره ی کمدی و دکوری و انتصابی مجلس با دولت نا مشروع که سر انجام پس از تصویب کردن طرح هدفمند کردن یارانه ها شورای نگهبان دست نشانده ی لوطی جماران که حامی دولت نا مشروع می باشد آن را تأئید و تصویب کرده است و توپ در زمین دولت نامشروع برای اجرای آن شوت شده است تا که آنگونه که پاسدار گماشته احمدی نژاد در شوهای کمدی تلویزیونی خود مدعی شده است پس از 3 روزاز شروع این طرح یارانه ها همه ایرانی ها صاحب خانه ای ویلائی خواهند شد . بهر صورت اکنون سرمقاله نویس پیرامون این ادعا و سایر نکات مثبت و منفی و موانع و انتقادات پیش روی این طرح هدفمند کردن یارانه ها و وظایف دولت و مردم و مجریان و کارشناسان و رسانه ها نظر تحلیلی داده است که گزیده ی آن چنین است :

"اين طرح در طول دو سال گذشته موافقان و مخالفان فراواني داشته و هنوز هم با وجود تصويب آن و تبديل شدن به قانون لازم الاجرا برخي از اين مخالفتها ادامه دارد. الف مردم ـ بي ترديد اجراي قانون هدفمندي يارانه ها پيامدها و دشواريهاي فراواني براي عموم مردم ايران خصوصا طبقات ضعيف به دنبال دارد كه با وجود تمام تمهيداتي كه دولت انديشيده و يا از اين پس خواهد انديشيد اين دشواريها دست كم در كوتاه مدت گريبان تمامي ايرانيان را خواهد گرفتمردم براي اينكه دشواريهاي اجراي اين قانون را تحمل كنند بيش از هر چيز نيازمند و خواستار صداقت و يكرنگي مجريان با خود هستند از اين رو پرهيز از در ميان گذاشتن تمام ابعاد اجراي هدفمندي يارانه ها عدم ترسيم شرايط محتمل راندن منتقدان دلسوز با بهانه اخلال و... رفتارهايي است كه مجريان بايد به شدت از آن پرهيز كنند. در اين ميان نقش مجريان قانون هدفمندي يارانه ها از سايرين حساس تر است . در مورد زير و بم كارشناسي و اقتصادي اين طرح تاكنون بسيار گفته شده آنچه در اين مرحله مهم است فضاسازي لازم براي پياده كردن است . همانگونه كه گفته شد صداقت و يكرويي با جامعه در مورد پيامدهاي هدفمندي يارانه ها شاه كليد موفقيت آن به حساب مي آيد و اين همان حلقه مفقوده اي است كه مجريان و پيشنهاد دهندگان تا اكنون از آن غفلت كرده اند. تا به امروز هرچه از زبان مجريان و مدافعان شنيده شد آينده بسيار خوبي است كه اجراي آن براي همگان به ارمغان مي آورد اما كمتر شاهد آن بوده ايم كه به صورتي شفاف روشن و همه فهم به مردم در مورد مشكلات اجراي اين طرح هم توضيحاتي ارائه شود. حق اين نيست كه اگر دولت همه فهم بودن بودجه هاي سالانه و برنامه هاي توسعه اي را يكي از ويژگي هاي اين اسناد مي داند بايد به همين سياق تمام ابعاد و پيامدهاي مثبت و منفي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها را براي مردم تبيين و تشريح كند به طور قطع با اين شيوه نه تنها واكنش منفي از سوي مردم بروز نمي كند بلكه پيشبرد برنامه ها آسان تر خواهد شد. نكته ديگر بالا بردن آستانه تحمل در شنيدن انتقادات و يا راه حلهايي است كه از سوي كارشناسان ارائه مي شود. مجريان قانون هدفمندي يارانه ها بايد بپذيرند كه برخورداري از خرد جمعي و نقطه نظرات كارشناسان و اساتيد حوزه اقتصاد در رابطه با اين طرح حساس نيازمند آستانه پذيرش بالا و قابليت بكارگيري اين ديدگاه ها است . اين تحمل پذيري البته شامل رسانه هاي جمعي و ارباب جرايد و مطبوعات نيز مي شود"


در خاتمه اینکه اگر معیار ارزیابی و بررسی و قضاوت طرح هدفمند کردن یارانه های دولتی این اصطلاح نقل قول شده باشد که گفته می شود گذشته چراغ راهنمای آینده است . یا ساقه و شاخ و برگ و گل و میوه بر روی ریشه ی درخت رشد و نمو می کند و بار می دهد . بنابراین بر اساس دریافتی های عملکرد دولت مردان در 31 سال گذشته می تواند که مبنا باشد که رهبران و مسئولین گذشته وکنونی چه گفته و قول داده و چه انجام داده اند و حاصل عملکرد مشترک شان در شرایط کنونی چگونه می باشد؟ به خصوص پس از تجربه تبلیغات انتخاباتی دوره ی نهم ریاست جمهوری باشد که پاسدار احمدی نژاد پیرامون ایجاد اشتغال کامل و تهیه مسکن برای جوانان و مبارزه کردن با مفسدان اقتصادی و تبدیل کردن پول ناشی از در آمد نفت و تبدیل به نان کردن و بر توی سفره های خالی محرومان بردن گفت ولی که در عمل شاهد بودیم که این قول های داده شده چگونه وارونه عمل و اقدام شد؟ یعنی اینکه بدون در نظر گرفتن اینکه مبلغ 330 میلیارد دلار در 4 ساله گذشته کجا رفت و وضعیت مبارزه با مفسدان اقتصادی چگونه بود و عاقبت به کجا رسید؟ یا اینکه چرا به جای کنترل و کاهش رقم نرخ تورم و گرانی و بیکاری در عمل وارونه شد؟ همچنین چرا در روند تبلیغات ریاست جمهوری دوره ی دهم در مناظره های تلویزیونی پاسدار گماشته احمدی نژاد آشکار اعتراف به دزد و غارتگر بودن دولت مردان و مسئولان و آقا زاده های شان در 3 دولت گذشته کرد ؟ همینطور چرا متقابلا ً نامزدان رقیب دوم خردادی ها نیز دولت نهم را متهم به اختلاس گری و نا بود کردن و یا بهدر دادن مبلغ 330 میلیارد دلار در آمد نفت در 4 سال گذشته کردند که در مجموع این رژیم ضد مردمی و نا مشروع فاشیستی مذهبی تروریستی و غارتگر و عوامفریب حاکم بود که به محاکمه کشانیده شد و ثابت شد که چگونه از رأس تا ذیل آن در همه سطوح آلوده به فساد و رشوه و غارتگری و تبعیض می باشد ؟ لذا چون طبق تجربه ی بیش از 3 دهه ی گذشته هر چه زمان به جلو آمده اوضاع اقتصادی کشور نا بسامان تر شده است آنگونه که اکنون واردات 3 بر ابر صادرات شده است و هر روز تعداد کار خانه ی بیشتری تعطیل و کار گران بیشتری اخراج و بیکار می شوند . در بخش کشاورزی هم مشابه همین شرایط بخش صنعت حا کم است . پس در شرایطی که 80 % جمعیت کشور بر زیر خط فقر اقتصادی بسر می برند و اخیراً مبلغ 700 هزار تومان یعنی بیش از دوبرابر نرخ تعیین شده ی دولتی 264 هزار و 500 تومان حد اقل دستمزد کارگران برسمیت شناخته شده است . بنابراین هیچگونه خوشباوری و امیدی وجود ندارد که در حاکمیت کودتائی غارتگر که پاسداران حاکم چپ و راست اموال ملی و شرکت و مؤسسات دولتی را به بهانه قانون خصوصی سازی مصادره و اشغال می کنند که با اجرای طرح هدفمند کردن رایانه های دولتی تجربه ی فاجعه بار قول مبارزه با مفسدان اقتصادی و بردن نان بر توی سفره های خالی محرومان بطور وارونه تکرار نشود. چون این طرح در راستای حذف رایانه های دولتی و رقابت با رقیب ونه در خدمت محرومان و تهی دستان تصویب شده است.

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13881028/index.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری دوشنبه 28 دی ماه سال 1388