" بازگوئی خاطره ای مرتبط با سرفه کردن اعتراضی سربازان آموزشی "

این شیوه اعتراضی سر فه کردن سر بازان آموزشی گرد آوری شده در یک سالن سربسته ی پادگان ارتش موقع سخنرانی نماینده ی ولی فقیه یا لوطی جماران که مانع سخنرانی وی شدند که دستور داده شده است که باید لیست سربازان معترض سرفه کن تهیه شود تا مجازات شوند. این تاکتیک اعتراضی آن روی ریشخند کردن یا هو کشیدن بعنوان اعتراض یا انتقاد است که شیوه هم باید جزو ابتکارات جدید مبارزاتی محسوب شود . جالب است که پس از خواندن این خبر من به یاد خاطره ای از زندان اوین و حسینیه زندان و دعای کمیل شبه جمعه افتادم زیرا که بخاطردارم که پس از تبعید از زندان مرکز یک استان به زندان اوین بود که به اصطلاح با پوشش مداوای فیزیکی این تبعید از زندانی دیگر در مردادماه سال 61 انجام شد . پس از ورود به اتاق و ملحق شدن بچه های زندانی بند 2 و اتاق6 بالای زندان اوین که لطف و محبت کردند و مهمان دوم یک طبقه ی دوم تخت 3 طبقه شدم . اما پس از چند روزپیشنهاد شد که بد نیست برای یکبار که شده یک سری به دعای کمیل حسینیه زندان اوین زده شود . دلیل را سئول کردم که توضیح داده شد به جز توابان برای شرکت در حسیسنه جماران اما دلایل حضور برخی ازز ندانیان دیگر در حسینیه زندان اوین به این دلیل است که حضور در این حسینیه زندان اوین نوعی سر پل قرارار تباطی و رد و بدل کردن اطلاعات میان هم پروندها و هم رزمان اعضای خانواده یا زوج های زندان ییا نفرات هم تیم می باشد . یعنی اینکه چون از بند و اتاق های گوناگون زندان اوین زندانیان به حسینیه آورده می شوند که برخی که تازه دستگیر شده اند برای اینکه بتوانند یک جوری به هم پرونده ها یا بقیه ندا بدهند که دستگیر شده اند. یا در صورت امکان اگر فرصتی بدست آمد منتقل شود که چه اطلاعاتی لو رفته یا گفته شده است . بنابراین زندانیان تلاش می کردند که اینان در نماز جماعت حسینیه بطور فرادا یا جداگانه نماز به خوانندکه شامل زن ومرد یا دختر و پسر می شد ندتا که توی چشم بزند . یا اینکه از طریق بچه های زندانی بند ها و اتاق ها که بصورت صفوف نشسته بودند اطلاعات دست نویس و جا سازی شده یا هر خبر فوری و فوتی مرتبط به پرونده هم دیگر را از طریق سایر زندانیان بهم پرونده ی خود متقل نمایند که چه لو رفته و یا به بازجو گفته شده است ؟ البته من چون کمر درد عجیبی داشتم ونمی توانستیم مثل بقیه در صف بنشینم . پس از مدتی بمن فرصت داده شد که تکیه بدیوار دادن بنشنیم موقعیتی که می توانستیم گاهی و گداری همه طرف را چک کنم و زیر نظر داشته باشم که شاهداینگونه تاکتیک نماز انفرادی خواندن ها بودم .

بهر حال موضوع بازگوئی خاطره ام مرتبط به خبر مورد نظر اعتراضی سرفه کردن سربازان آموزشی است که مربوط به آن زمانی در حضور حسینیه زندا ناوین می شود که یک مداح خوش صدا مرثیه خوانی دعای کمیل می کرد که عجیب موجب شور و حال زندانیان و زدن دستان شان بر پیشانی ها می شد. البته مداح خوان دعای کمیل خوان تصور می کرد که شور فضای دعای کمیل اینان را فرا گرفته است که چنین واکنشی نشان می دهند . البته این حرکت خیلی موزون و گاهی با صدای همآهنگ ویژه ای همراه بود . آن موقع من بطور دقیق متوجه آن شور و حال که ترکیبی از گریه و خنده ی بلند زندانیان بود نشدم .پس از اینکه به بند و اتاق شماره 6 بالای بند2 زندان اوین باز گشتم و روز بعد دلیل را از بچه های قدیمی زندان در اتاق پرسش کردم . البته مسئول اتاق کسی بنام حسین خراسانی بودکه گفته می شد بازاری واززندانیان سیاسی زمان شاه می باشد که خیلی خوش بر خورد و مهربان و صبور بود. بهر حال بمن گفته شد که این شیوه ی شور و حال زمان دعای کمیل حیسنینه زندان اوین حالت تمسخر کردن مداح دعای کمیل خوان و به خصوص قصاب زندان اوین اسدالله لاجوردی است که بطور همآهنگ و ریتماتیک و دسته جمعی همراه با دست بر پیشانی زدن تؤام با خنده ی پنهان و مستمر که چاشنی می شد نمایش داده می شد .

مورد مشابه ی دیگرمربوط به شب های جنگ خانمان بر انداز ضد ملی و ضد میهنی است که موقع خاموشی و آژیر خطر کشیدن زندانیان را از سلول وبند ها وارد فضای هوا خوری می کردند تا شبانه زندانیان سیاسی شعار خدایاخدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار سر دهند. اما به جز توابان زندانیان با همسوئی و ریتم همآهنگ با شعار می گفتند خدایا خدایا تا انقلاب بعدی تشکیل دادگاه خلقی ، خمینی را نمیران .یاد همه جانباختگان ایتگونه فر یاد ها گوی ها که اعدام شدند و آن زندانیان سیاسی دست بر پیشانی زنند گان در مراسم دعای کمیل در حسینیه زندان اوین که با ریشخند گرفتن مداح دعای کمیل خوان و به ویژه جلاد بدنام ومنفور زندان اوین لاجوردی معدوم که بعداً اگر تیر باران شدند همگی گرامی باد .

هوشنگ – بهداد

اول ماه بهمن سال 1388

لیست سرفه کنندگان معترض !

شبکه جنبش راه سبز ( جرس) : سربازان با سرفه های پی در پی به سخنرانی رئیس عقیدتی- سیاسی نیروهای مسلح اعترا ض کردند. به گزارش یکی از ناظران در این مراسم که صبح ديروز در پادگان 01 ارتش در نماز خانه پادگان برگزار شد, رئيس عقيدتي سياسي كل نيرو هاي مسلح در مورد وقايع اخير سخنانی ایراد کرد. ادر این سخنراني بيش از 2000 سرباز تحت آموزش حضور داشتند. در حين سخنراني وقتي كه وی شروع به مقايسه طلحه وزبير پير در برابر امام علي با آيت الله العظمی منتظري كرد اكثر سربازان آموزشي با سرفه كردن مراتب اعتراض خود را اعلام كردند و مانع سخنراني وي شدند. سرفه هاي بلند افراد در فضاي بسته نمازخانه موجب قطع سخنراني و عدم ادامه مراسم شد. لازم به ذكر است در حين سرفه هاي مكرر جمعيت فرماندهان و امراي حاضربه همراه دژبانان بلند شده و جمعيت ساكت شدند.هم اكنون هم از فرماندهان گروهان ها خواسته اند ليست سرفه كنندگان را اعلام كنند!