روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 29 مهر ماه سا ل 1388

نقد و بررسی سرمقاله " بحران اقتصادي و پيامدهاي بي توجهي به يك اصل اخلاقي "

" اعتراف بر ادامه ی بحران مزمن اقتصادی تکذیب شده و افشای همچنان اصرار بر انکار کردنش "

بالاخره پس از پشتک و وارو زدن ها و ادا و اطوار ها در آوردن ها و دعی شدن که بحران اقتصادی و تورم مالی جهانی تأثیر بر اقتصاد داخلی رژیم کودتائی پاسداری نا مشروع نمی گذارد که سال گذاشته شروع شد . آنهم در حالی که طبق گزارش بانک مر کزی رژیم پاسداری کودتائی نامشروع میزان واردات 3 برابر صادرات می باشد . مهمتر اینکه پاسدار گماشته احمدی نژاد مترسک در جمع بسیجیان چماقدار و صفر کیلومتر در راستای تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری مدعی شد که تصمیم دارد برای برون رفت جهان از وضعیت بحران اقتصادی و تورم مالی و باکی به عنوان راه در مان فرهنگ و اقتصاد بسیجی را به جهان صادر کند . اما اکنون پس از فرو کش کردن گرد و خاک های تبلیغاتی و هذسان و وارونه گوئی ها اعتراف کردن پذیرفته شده است که بحران اقتصاد جهانی بر دو بخش کلان و خرد حوزه های اقتصادی تأثیر گذار بوده است که سر مقاله نویس پیرامون این بیماری مزمن اقتصادی ولی از سوی دولت نا مشروع پیوسته انکار شده اینگونه ظر داده است :

"به نظر مي رسد علت اين اثرگذاري فراتر از تخمين و پيش بيني وجود زمينه هاي مستعد و بيماريهاي مزمني است كه طي سالهاي متمادي در اقتصاد ايران لانه كرده و در مقاطع زماني مختلف در پيوستگي با عوامل بيروني اثرات مخرب تر و زيان بارتري را نسبت به كشورهاي مشابه به دنبال دارد و جبران اين پيامدها هم اساسا اگر اقدامي براي جبران ريشه اي آن انجام شود بسيار ديرتر و زمان برتر از ديگران صورت مي گيرد."

سر مقاله نویس در دنباله بر سه مرحله ی جهانی تأثیر گذار برروی اقتصاد داخلی که منجر به بحران مزمن کنونی اقتصاد شده اشاره کرده است که ابتدا شامل مرحله ی فرو پاشی شوروی سابق می شود که افزوده کار شناسان اقتصادی توجه چندان به این مو ضوع نکردند . سپس اشاره به مرحله دوم نموده و از واكنش های بحران جهاني با ارائه تحليل ها و تفسيرهاي دقيق علمي و اقتصادي از سوي كارشناسان خارجي و صاحبنظران مستقل داخلي گفته که اندك اندك آغاز شد و از حجم تفسيرهاي سياسي ـ ايدئولوژيك كاسته و بر سويه هاي اقتصادي و علمي تحليل ها افزوده شد . گرچه بطور مستقیم از این مرحله نام نبرده است . ولی می بایست دوران کار گزاران و تعدیل اقتصادی زمان سر دار ساز ندگی رفسنجانی باشد که با تز مشکل ا رزانی ونه گرانی می باشد و بستر ساز پدیده ی حضور و رشد آق زاده پروری و خصوصی سازی به نفع اینان در راستای کاهش ارزش ریال و شکاف و رشد عمیق طبقاتی شد . زیرا هدف تصویب حذف سو بسید های دولتی و هموار کردن به عضویت در آمدن سازمان تجارت جهانی و صندق بین المللی پول در مجمع مصلحت نظام با شدت دنبال شد و بدلیل رشد تورم 49% عجیب ارزش دلار در برابر ریال شتاب قیمت گرفت و بطور صعودی بالا رفت . نا گفته نماند در این دوران حضور فعال سپاه پاسداران و بسیج در زمینه ی فعالیت اقتصادی و خدماتی شروع و شتاب سریع گرفت تا جائیکه یک نمونه گزارش شده ی اخیر مربوط به فعالیت های اقتصادی پاسدار نور علی شوشتری است که تازگی ها ً در شهر پیشین استان سیستان و بلوچستان کشته شد ک گفته می شود وی صاحب امتیاز یا مد یر مسئول یا مدیر عامل چندین نهاد های اقتصادی و امثالهم در استان خراسان بوده است .

در دنباله سر مقاله نویس به روند افزایش قيمت نفت با رقم هاي افسانه اي سه رقمي اشاره کرده که چگونه به علت كاهش تقاضا بسرعت رو به ن نزول گذاشت و شعف و شادماني های کاذب و موقتی در كشور که عجیب رابطه با تک محصولی صادراتی نفت دارد جاي خود را به چاره انديشي بی در مان چه کنم چه کنم داد . یا با روش درد بی درمان حوزوی و پاسداری قطع رایانه های دولتی و تحمیل کردن تورم و گرانی و فقر و بیکاری بیشتر تحمیلی به محرومان جامعه برای جبران کردن کسر بودجه دنبال شد که ناشی از کاهش قیمت نفت بود که این تصمیم گیری بهحساب اقتصادی بدون بر نامه اتخاذ شد . زیرا که پاسدار گماشته احمدی نژاد برای باز بودن بر داشت از خزانه ی دولت و دستبرد زدن به ذخایر ارز ی حساب پس انداز در ابتدای دولت نهم سازمان بر نامه ریزی و مدیریت بودجه بندی را منحل کرد. بهر حال مرحله ی بعدی یا سوم را سرمقاله نویس این چنین تر سیم کرده است :

"دوره بعدي را اما مسئولان و مديران دولتي و رسمي آغاز نكردند; در اين مقطع سخنگوي اصلي صاحبان صنايع و توليد كنندگان بخش خصوصي بودند كه پيامدهاي بحران جهاني در پي غفلت و ساده انگاري مسئولان تا عمق جانشان نفوذ كرده و نااميد از ثمربخشي تصميمات و سياست هاي ضربتي مسئولان تنها به تعديل نيرو مي پردازند. سخنگويان اصلي اين دوره كارگران بازمانده از كاري هستند كه ناتواني كارفرمايان آنها از عرصه محصولات آنان را بيكار كرده است. سخنگويان اين مقطع آمارها و جداولي هستند كه از كسر بودجه شديد در پي كاهش درآمدهاي نفتي افت ارزش صادرات غيرنفتي افزايش واردات محصولات مصرفي و كاهش واردات سرمايه اي افزايش 1 1 درصدي نرخ بيكاري ركود بخش مسكن افزايش حجم مطالبات معوق بانكي به 215 هزار ميليارد تومان و تداوم ركود تورمي حكايت مي كنند و ظاهرا اين حكايت همچنان باقي خواهد بود ... اما معضل فرهنگي كه در ابتدا به آن اشاره شد فراموشي يكي از ساده ترين و درعين حال عميق ترين آموزه هاي اخلاقي ديني و فرهنگي است همان كه به همگي ما اعم از مسئول و غيرمسئول ... سفارش مي كند كه بيش و پيش از آنكه عيب ديگران را ببينيد به عيوب خود برسيد"

بالاخره اینکه سر مقاله نویس پیرامون رابطه داشتن بقول وی معضل فراموش شده ی فرهنگی با مبانی اقتصاد و اخلاق با هم دیگر را اینگونه توضیح داده است :

"شايد عده اي خرده بگيرند كه مباحث اقتصادي را نبايد با گزاره هاي اخلاقي درآميخت ولي مگر نه اين است كه اگر به جاي تمركز بر وادادگي و معضلات بحران اقتصادي در كشورهاي بحران زده و شادماني از آن به درس آموزي از اين اتفاق و تدبير به هنگام امور اقتصادي كشور خود مي پرداختيم اكنون وضعيتي به مراتب بهتر داشتيم جالب آنكه باز هم همين روند نادرست ادامه دارد و درحالي كه اكثر صاحبنظران و مديران در كشورهاي كانون بحران از پايان اين شرايط ويژه و بحراني خبر مي دهند ما در ايران با اصراري عجيب در صدد انكار اين سخنان هستيم و به دنبال نظرات نادري مي رويم كه برخلاف جريان كلي كارشناسي ابراز مي شود. به اين ترتيب عجيب نخواهد بود اگر در خروج از بحران نيز از كشورهاي كانون بحران جا بمانيم همانگونه كه در درك و پذيرش پيامدهاي آن دچار غفلت شديم"

در خاتمه اینکه زما نیکه رئیس جمهور نا مشروع پا سدار گماشته احمدی نژاد خطاب به احمد توکلی و محمد رضا با هنر دو مدعی اصول گر و وکیل الدوله های بازار مکاره ی مجلس هفتم و هشتم کمدی و دکوری و انتصابی اعتراف کرد که به تئوری های اقتصادی باور ندارد . همچنین نه اینکه با تکای حمایت لوطی جماران خامنه ای در 4 سال گذشته پیوسته رشد تورم و گرانی و فقر و بیکاری در جامعه را انکار و تکذیب کردند ، بلکه پاسدار گماشته احمدی نژاد با ریشخند گرفتن نمایند گان منتقد مجلس ار تجاعی هفتم جواب می داد که از قصاب و سبزی فروش محله ی نارمک بعنوان کار شناس اقتصادی و اجتماعی یاد می کرد و از اینان فاکت می آورد تا خطاب به منتقدان خود در مجلس ارتجاعی هفتم بگوید که به شما گوجه فر هنگی گران فروشی می کنند . بیائید از میوه و سبزی فروش محله ی ما نارمک ، خرید کنید که ارزان فروش است. از سوی دیگر وقتی که معاون رئیس جمهور دولت نهم مدعی می شد که میزان تولید در دوره 4 ساله ی دولت نهم بیش از 5 برابر دولت های پیشین می باشد. ولی رئیس بانک مرکزی آمار 3 برابر صادرات نسبت به واردات را می داد . چگونه می توان از رژیم عوامفریب و دین فروش و غارتگر و درو غگو انتظار سال شکوفائی اقتصادی را داشت که لوطی جماران سال گذاشته را به این نام نا مید؟ همینطور توقع اقتصاد پویا و شکوفا در راستای ترقی و پیشرفت کشور و در خدمت رفاه عمومی مردم داشت که می تواند توان مهار رشد تورم و گرانی را داشته باشد که بیش از این گلوی تهی دستان و محرومان جامعه فشرده نشود که 80% جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در زیر خط فقر اقتصادی بسر می برند .

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13880729/index.html

چهار شنبه 29 مهر ماه سا ل 1388