دروغ نامه ی کیهان 4 شنبه 12 مرداد ماه سال 1390

نقد و بررسی : (يادداشت روز)دروغ نامه ی کیهان " چگونه دور مي خورند ؟! "

"مدعی قلم بر دست با صغرا وکبرا کردن اعتراف به بی اثر بودن تحریم ها کرده است . زیرا که این ترفند که همراه یا باج دادن کلان بوده مرتبط به دفاع از اهداف پروژه ی هسته ای و کوشش برای دست یابی به سلاح هسته ای می باشد."

مدعی قلم بر دست عضو حزب الله اگر به آنچه ادعا کرده باور دارد که آشکارا چکیده ی سیاست 33 ساله چوب حراج بر منابع و ذخایر کشور زدن و سرمایه های ملی بهدر دادن می باشد. اگر راستی بنا بر ادعای وی تحریم ها اثر نداشته است . می تواند وی بگوید که واردات بیش از یک میلیارد دلاری فقط خربزه و هندوانه چیست؟ همانگونه دلیل خبر هایی که روزانه مخابره می شود که کار خانه ها وواحدهای تولیدی تعطیل می شوندناشی از چیست که هرروز بر صف طویل خیل ارتش بیکاران افزوده می گردد؟همچنین چرا وی نگفته است که نقش سیاست اقتصاد دلالی و واسطه گری در ایران چیست که موجب افزایش حجم نقدینگی و تورم و گرانی کالاها شده است . به خصوص اینکه اکنون اعتراف شده است برای دور زدن سیاست تحریم ها از این سیاست واسطه گری و دلالی استفاده می شود که نه این نوع سیاست انگلی واسطه گری و دلالی اقتصادی سیستم اقتصاد کشور را داغان و ویران کرده است ، بلکه موجب نابود کردن کشاورزی و تولید و محصولات کشاورزی کشور شده است. آنگونه که صدا ی انتقادی رئیس کمیسیون اقتصاد و کشاورزی بازار مکاره و سایر اعضای این بازار مکاره را در آورده است ؟ اما وی بطور عمدی این چنین شپیور را از در گشادش نواخته که تحریم ها بی تأثیر بوده است :

"آشكار شدن تجارت غير مستقيم هزاران شركت از مليت هاي مختلف با شركت هاي ايراني و بي اعتنايي آنها به تحريم هاي آمريكا، بار ديگر دشواري هاي موجود بر سر راه استفاده از ابزار تحريم براي اثرگذاري بر اراده كشوري مانند ايران را برجسته كرده است.به عنوان نمونه و در يك مورد خاص، شركت تانكر پاسيفيك كه در سنگاپور مستقر است يك تانكر نفتي را به شركت كريستال گروپ در دوبي فروخته و آن شركت هم اين تانكر را در اختيار ايران قرار داده است. چند هفته قبل، آمريكايي ها بعد از گذشت حدود 10 ماه به قضيه پي برده اند اما مدركي نداشتند كه ثابت كند تانكر پاسيفيك مستقيما با ايران معامله كرده است. شبيه همين اتفاق در مورد نفتكش هايي كه به بنادر ايراني تردد مي كردند هم رخ داده است. همانطور كه تانكر پاسيفيك هم در بيانيه اي رسمي اعلام كرد تانكرها در واقع نه متعلق به اين شركت بلكه از آن شركت سامانا واقع در موناكو بوده اند"

جالب است که عضو حزب الله و قلم زن دروغ نامه ی کیهان در ادامه فاش ساخته است چون هدف و منطق اقتصاد پول و سود است . پس هر که پول و سود بیشتر یا باج کلان دهد دیگر تحریم مفهومی ندارد و کالای در خواستی در اختیارش گذاشته می شود . حال چرا گفته نمی شود که اینگونه باج دادن های اضافی موجب خالی کردن خزانه ی دولت و جیب ملت می شود برای چیست؟ چون مردم هم حق دانستن ندارند. همچنین چون محلی از اعراب و حق و حقوق ندارند . پس زیاد هم مهم نیست که چگونه روزانه سر کیسه می شود و برای چیست؟ زیرا که اینان نمی بایست بدانند که به اینان ربطی ندارد که این بها و یا هزینه ی سنگین تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می باشد که هم باید تضمین کننده ی بقای رژیم قرون وسطایی و ضدبشری نامشروع باشد . هم پشتوانه ی تلاش تأسیس حکومت جهانی مهدویت شود. بهرحال عضو حزب الله بدون تقبل هزینه ی کلان مالی دست به اقدام بطور قاچاق خریدن که تا حتی کنون تعدادی در این مورد به اتهام جاسوسی شناسایی و بازداشت و زندانی شده اند . ولی به حساب خودش ترفند دور زدن یا خنثی نمودن تحریم ها را چنن تشریح و تحلیل کرده است :

"اقتصاد فقط يك منطق دارد: سود. وقتي كسي به عنوان خريدار، طرفي به عنوان فروشنده، پولي براي پرداخت و كالايي براي مبادله وجود دارد، معامله تجاري كه محصول تركيب اينهاست بدون شك رخ خواهد داد. اصلا مهم نيست كه طرف هاي معامله در كجاي جهان قرار دارند يا نامشان چيست. هيچ شركتي در جهان حتي اگر دفتر آن در قلب واشينگتن باشد به خاطر اخم و بداخلاقي وزارت خزانه داري آمريكا از سود واقعي و قطعي در معامله تجاري خود با ايران صرف نظر نمي كند. در ساده ترين حالت اتفاقي كه موقع دور خوردن تحريم ها رخ مي دهد عوض شدن نام ها و نشاني هاست. در قطعنامه هاي سازمان ملل يا تحريم هاي آمريكا و اروپا گفته مي شود كه فرد x يا شركت y تحت تحريم قرار دارد يعني نمي تواند با شركت هاي اروپايي و آمريكايي معامله كند. اما اگر اين فرد يا شركت با انجام يك عمليات ساده حقوقي نام خود را به z يا w تغيير دهد و نشاني جديدي را هم ثبت كند ديگر مشمول تحريم ها نيست و هيچ دليل قانوني براي جلوگيري از تجارت آن وجود نخواهد داشت. كشف و اثبات اينكه x همان z، يا y همان w است، به يك پي گيري سنگين اطلاعاتي نياز دارد كه مسلما دولت آمريكا نمي تواند آن را سالانه در مورد بيش از 100 شركت اعمال كند و اين در مقابل انبوه شركت هايي كه ممكن است اين وضعيت در مورد آنها صادق باشد تقريبا هيچ است. تحريم هاي آمريكا خريد نفت را ممنوع نمي كند اما براي معامله با دلار محدوديت هايي ايجاد مي كند. در عوض اين تحريم ها فروش بنزين به ايران را ممنوع مي كند. اما تحريم هاي اروپا هيچ محدوديتي براي خريد نفت از ايران يا فروش بنزين به آن قائل نيست و معامله با يورو را هم ممنوع نمي كند"

بالاخره عضو حزب الله بدون آنکه اشاره ای به رقم روز افزون واردات کا لا ها از چین اشاره کند که گفته شد چگونه این سیاست منتهی به ورشکستگی اقتصادی و نابودی کشاورزی کشورشده است. همینطور مشخص نیست که بر اساس ادعای وی که تحریم بنزین موجب خود کفایی تولید بنزین شده است . پس چرا این سیاست تحریم در صنعت و کشاورزی نتیجه ی وارونه داشته است؟ از طرف دیگر دلسوزی برای شرکت های آمریکایی کرده است که سیاست تحریم ها موجب ضررو زیادن سهم بری شرکت های آمریکایی از چوب تاراج زدن به منابع و ذخایر نفتی و گازی ایران شده است و افزوده که چگونه جای شان را پیمانکاران پاسدار و رقبای های بقول وی شرکت های سمج آسیای میانه و شرق آسیا گرفته اند. مسخره ها تر اینکه در پایان رهنمود داده است که براي دور زدن تحريم ها مي توان از شگرد های یاد شده از تعویض نام ها و جابجایی واسطه ها با افزایش قیمت ها استفاده نمود چونکه شركت هاي بزرگ با كوچك ها جابجا مي شوند و محل تجارت از غرب به شرق مي رود .در صورتی كه عملا غرب و شرقي هم در جهان تجارت وجود ندارد. زیرا که شعار نه شرقی نه غربی فریب بزرگی بیش نیست. برای اینکه منطق بازار و اقتضائات اقتصاد پول و سود هرچه بیشتر طلب می کند . در نهایت این چنین نتیجه گیری کرده که این ساده نیست كه آمريكا و هيچ قدرت ديگري از عهده فشل كردن آن برآيد :

"در اينجا به اين موضوع كاري نداريم كه تحريم بنزين هيچ نتيجه اي جز خودكفا شدن ايران در توليد داخلي سوخت نداشت و تحريم سرمايه گذاري در صنايع نفتي هم تنها به ضرر چند شركت اروپايي تمام شده كه جاي خود را به رقيباني سمج از آسياي ميانه و شرق آسيا داده اند و با حسرت، سود بردن آنها را تماشا مي كنند؛. آمريكايي ها براي موثر كردن تحريم بايد همه قواعدي را كه خود درباره آزادي گردش پول و سرمايه و عدم دخالت دولت در بازار وضع كرده و آنها را تا مرتبه اصولي مقدس بالا برده اند نقض كنند. جلوي تجارت را نمي توان گرفت. فقط طرف ها ونام ها عوض مي شوند، واسطه ها جابجا مي شود و احيانا قيمت ها كمي بالا مي رود. در بدترين حالت، شركت هاي بزرگ با كوچك ها جابجا مي شود و محل تجارت از غرب به شرق مي رود در حالي كه عملا غرب و شرقي هم در جهان تجارت وجود ندارد.بنابراين، آنچه تحريم ها را ناكام مي گذارد بيش از آنكه به ابتكار عمل هاي ايران مربوط باشد ناشي از منطق بازار و اقتضائات اقتصاد جهاني شده است و اينها چيزي نيست كه آمريكا و هيچ قدرت ديگري از عهده فشل كردن آن برآيد"

در خاتمه اینکه قلم بر دست یادداشت روز نویس عضو حزب الله به زبان ساده و شفاف هوار زده است که از طریق دلال ها و واسطه های و تغییر نام تجاری شرکت های شامل لیست تحریم ها با دادن پول و باج های کلان از طریق واسطه ها تحریم ها دور زده و بی تأثیر شده است . چونکه اولاً هم مقوله ی اقتصاد جهانی شده است که منطق و هدفش سود بیشتر می باشد . بنا براین مقابل پول و سود بیشتر تحریم ها را بی اثر می کند . زیرا که در رقابت جهانی اقتصادی شرکت های تجاری و اقتصادی به خاطر اخم و بداخلاقي وزارت خزانه داري آمريكا از سود واقعي و قطعي در معامله تجاري خود با رژیم غارتگر صرف نظر نمي كنند که چوب حراج بر منابع و ذخایر کشور زده است و سرمایه ی های ملی کشور بهدر داده است.دوماً :اینکه حاکمان رژیم ضد بشری و قرون وسطایی برای این تحریم های اقتصادی و به تبع آن رشد نرخ لجام گسیخته ی تورم و گرانی همراه با فقر و بیکاری و شکاف عمیق طبقاتی را به مردم ایران تحمیل نموده اند و فضا را آنگونه طاقت فرسا و تحمل نا پذیر کرده اند که 80% جمعیت کشور در زیر خط فقر به سر می برند . چون هدف تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای می باشد. اکنون هم مدعی قلم بر دست با صغرا وکبرا کردن اعتراف به بی اثر بودن تحریم ها کرده است . زیرا که این ترفند که همراه یا باج دادن کلان بوده مرتبط به دفاع از اهداف پروژه ی هسته ای و کوشش برای دست یابی به سلاح هسته ای می باشد.

هوشنگ بهداد.
http://www.kayhannews.ir/900512/2.htm#other200

دروغ نامه ی کیهان 4 شنبه 12 مرداد ماه سال 1390

چگونه دور مي خورند ؟! (يادداشت روز)