روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه ی 6 شهریور ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی جمهوری " توليد و مصرف را دريابيد "

"محال است از درختی که از ریشه گندیده و پوسیده و فاسد شده است . انتظار واهی داشت که با تلاش پیوند زدن به چند ساقه تولید میوه ی مرغوب و سالم ببار آورد."

سرمقاله نویس در راستای پوچ و وارونه بودن قول های داده شده در ماه رمضان به مردم از سوی دولت و سایر وعده و عملکرد اقتصادی و و اردات کالا ها وتولید و رشد تورم و گرانی و فقر و بیکاری قلمزنی گله و انتقاد کرده است. در این رابطه باید گفت که بالاخره رژیم ضد بشری و قرون وسطایی غیر متعارف حاکم بر ایران با همه بی در وپیکر وحساب کتاب بودنش بازهم تابع دستور العمل و راهبردهای پیچیده ی ارتجاعی بوراتیک مافیایی می باشد که در رأس آن یک مترسک یاچسبی بنام ولایت وقیح است که عامل وصله و پیله کردن نهاد های حکومتی بهمدیگر و مرتبط کردن شان به اهرم و ارگان های سرکوبگر است که نقش بنیادین در ساختار رژیم ضد بشری و قرون وسطایی ایفا می کند. هم خط وخطوط کلی نظام را ترسیم می نماید . آنگونه که پیام های نوروزی اش دکترین عملکرد مسئولین نهادها در طول سال می شود. از سوی دیگر نقش در تأیید شدن نامزدان نمایش های خیمه شب بازی ها از طریق شورای نگهبان دست نشانده اش دارد . همچنین مداخله گری در چگونگی برگزاری یا تقلبات گسترده در نمایش های خیمه شب بازی می کند . بعلاوه اینکه نقش در تنظیم ایجاد رابطه ی موافق و مخالف نهاد ها با همدیگر به خصوص نسبت به رئیس جمهور دارد . به خصوص در مورد پاسدار گماشته احمدی نژاد که هم وزارت کشور وهم شورای نگهبان و هم پاسداران با حمایت و پشتیبانی ولی وقیح نامشروع و منفور نقش اساسی در رئیس جمهور شدن وی به ویژه برای دوره دوم رئیس جمهور شدنش داشته اند . بنابراین اکنون هرگونه انتقاد به عملکرد دولت شود . از جمله انتقادی که اینگونه سر مقاله نویس کرده است بدون شک این انتقاد شامل حال ولی وقیح نامشروع و منفور می شود :

"روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان را سپري مي‌كنيم و تنها چند روز ديگر بر سر خوان پربركت اين ماه رحمت الهي ميهمان هستيم، اما واقعيت اين است كه مردم روزه‌دار ايران در اين ماه ميهماني خدا نيز با وجود وعده‌هاي فراوان مسئولان از گزند و دشواري‌هاي گراني‌هاي روزافزون و مستمر در امان نبودند و بسياري مجبور شدند در برابر روند رو به رشد قيمت‌ها كه دو عامل ساختاري و گران فروشي مسبب آن بود از بسياري خواسته‌هاي معمول خود و خانواده هايشان چشم پوشي كنند و با حداقل‌ها بسازند. در اين ميان، مسئولان اجرايي و دولتي به واقع نمونه بارزي از ناهماهنگي، فقدان برنامه ريزي و مسايفه وعده‌هاي بي‌پشتوانه را به نمايش گذاشتند تا ثابت كرده باشند بخش عمده‌اي از انتقاداتي كه به عملكردشان صورت مي‌گيرد چندان دور از انصاف و منطق نيست. مثال روشني از اين بي‌برنامگي‌ها را مي‌توان در تخصيص سبد كالايي ماه رمضان مشاهده كرد. با آنكه از مدتها قبل از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، تبليغات و اطلاع رساني وسيعي از سوي برخي مسئولان دولتي در مورد اعطاي سبد كالايي در اين ماه آغاز شده بود و وعده‌هاي مكرري به خانواده‌هاي ايراني داده مي‌شد، در كمال ناباوري و تأسف درحالي با ماه مبارك رمضان خداحافظي مي‌كنيم كه نه تنها خبري از توزيع سبد كالايي وعده داده شده نيست بلكه مسئولاني كه چندي قبل در انتشار خبر توزيع اين سبد مسابقه مي‌دادند، امروزه گناه خلف وعده را به گردن ديگران مي‌اندازند. بر ماجراي عدم توزيع سبد كالايي در ماه رمضان، خلف وعده‌اي كه در مورد اعلام كالا برگ مايحتاج اوليه در اين ماه اتفاق افتاد را نيز بايد افزود: مسئولان اجرايي در اين مورد هم برخلاف وعده‌هايي كه پيش از اين داده بودند، هيچ كالابرگي اعلام نكردند تا شايد دستكم گوشه‌اي از نيازهاي غذايي خانواده‌ها تأمين شود. براين مشكلات بايد فشار تورمي ناشي از افزايش مستمر قيمت‌ها را نيز افزود"

در ادامه ی سرمقاله نویس بوضوح زیرآب پیام سطحی و تبلیغاتی و تاکیکی سال جهاد اقتصادی را زده است که ولی وقیح نامشروع و منفور به مناسبت نوروز آن را صادر نمود. سپس بادمجان دور قاب چین های مفتخور و سالوس و چاپلوس حلوا حلوایش کردند و بعنوان اهرم چماق و باج گیری علیه ی رقبا به خصوص دولت استفاده کردندو اکنون که نزدیک نیمی از سال سپری شده است ولی نتیجه ی حاصل و دستآورد این پیام را این چنین سرمقاله نویس تفسیر و تحلیل کرده است :

"در كنار مشكلات مصرف كنندگان و عموم مردم، بخش‌هاي فعال در حوزه توليد هم شرايط چندان خوبي را تجربه نمي‌كنند. افزايش چشمگير نهاده‌هاي توليد و هزينه نيروي كار در كنار فشار سنگيني كه از ناحيه واردات فراوان به توليد داخل وارد مي‌گردد باعث مي‌شود رقابت نابرابري ميان توليد كنندگان داخلي و وارد كنندگان پديد آيد بطوري كه توليدكنندگان داخلي در چنين شرايطي ناگزير از اكتفا به حداقل سود براي ادامه فعاليت هستند. روشن است كه اين رقابت نا برابر چه ضربه‌اي به بنيه اقتصادي كشور وارد مي‌كند. اصرار دولت بر عدم افزايش نرخ برابري دلار در برابر ريال در شرايطي كه تورم مستمر داخلي طي سال‌هاي اخير از برابري قدرت و خريد پول ملي كشورمان كاسته، بر دشواري اين رقابت افزوده است چرا كه در تمامي اين سال‌ها توليد كنندگان با استفاده از مزيت انرژي ارزان مي‌توانستند در برابر ارزان بودن واردات خارجي به كشور مقاومت كنند ولي در شرايط حاضر كه با هدفمندي يارانه‌ها اين مزيت رقابتي هم از بين رفته است، امكان پايين نگهداشتن قيمت‌هاي تمام شده براي توليد كنندگان داخلي بسيار پايين آمده است. علاوه بر اين، تسهيلاتي هم كه قرار بود از محل حذف يارانه‌هاي كلي و آزادسازي قيمت‌ها به بخش توليد اختصاص يابد دچار دست اندازهاي فراواني شده است كه همين مسئله مشكلات توليد كنندگان داخلي را مضاعف كرده است"

در خاتمه اینکه بر خلاف توصیه سرمقاله نویس که توصیح اصلاح امور اقتصادی ومهار رشد تورم و گرانی و فقر وبیکاری داده است . باید گفت که محال است از درختی که از ریشه گندیده و پوسیده و فاسد شده است . انتظار واهی داشت که با تلاش پیوند زدن به چند ساقه تولید میوه ی مرغوب و سالم ببار آورد. زیرا که در رژیم ضد بشر و قرون وسطایی که از رأس تاذیل آن آلوده به فساد می باشد و این آلودگی 33 سال تاریخچه و سابقه دارد آنچنان که بقول معروف خانه از پای بست ویرانست . خواجه در فکر نقش ایوانست. به خصوص اینکه پس از کودتای 22 خرداد 88 و حذف رقبا و یک دست شدن رژیم ضد بشری و قرون وسطایی، اکنون که جنگ قدرت و ثروت درون جبهه ی کودتاگر مدعیان اصول گرایان کشانیده شده است دیگر هیچگونه بهانه ای برای متهم کردن رقیب منتقد وجود ندارد تاکه همچون گذشته با دستآویز عدم بصیرت دشمن شناسایی و مخدوش کردن مرز و عبور از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی اینان و متهم کردن شان که در راستای همسویی با دشمن بیگانه نقش ستون پنجم و پیاده نظام دشمن را ایفا می کنند . چون اینان مأموریت دارند در مسیر پیش برد اهداف و طرح های دولت سنگ اندازی کنند. خلاصه مثل گذشته کاسه و کوزه ی نا رسایی و نا هنجاری ها را بر سر اینان شکستن امکان پذیر نیست . برای اینکه اینگونه ترفندهای 33 ساله نمایش و تکرار شده نخ نما شده است که نه دیگر همچون گذشته کار بردندارد ، بلکه تکرارش نتیجه ی منفی دارد.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900606/13900606_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه ی 6 شهریور ماه سال 1390

توليد و مصرف را دريابيد