نقد بررسی " از مدرنيته تا گوانتانامو" روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 20 تیرماه سال1386
"چرا نام قتلگاه زندان اوین از قلم افتاده است؟!"
عنوانی که سرمقاله نویس برای مقاله ی خودش برگزیده است که بقول خودش از روح گزارش هفته نامه نیوزویک گرفته است که تحلیل داده است چگونه افراطی گری یا بنیادگرائی اسلامی را می توان با مدرنیته ی غرب آشتی داد. البته سرمقاله نویس فراموش کرده است که زندان اوین کجاست ودر 28 سال گذشته چه جنایاتی در آن اتفاق افتاده است وچگونه انسان های شریف و آگاه که دل در گروی آزادی و دمکراسی وعدالت ونفی استثمار وبهره کشی انسان از انسان داشتند به بند تخت تازیانه وشکنجه کشانیده شده، سپس تیرباران شدند که اکنون ایشان فرافکنانه آدرس زندان ابوغریب در عراق و گوانتانامو را داده است . در صورتیکه سران رژیم جنایتکار آخوندی نیز خودشان در تأسیس و شکنجه گری این زندان ها سهیم وشریک می باشند . زیرا مگر فراموش شده است که رفسنجانی در نماز جمعه ی تهران اعتراف کرد وگفت که اگر با بوش همکاری نکرده بود هنوز طالبان بر افغانستان بر سر قدرت بودند و یا چگونه سران رژیم تروریستی آخوندی از طریق جاسوس چند جانبه احمد چلبی زمینه اشغال نظامی عراق را فراهم کردند . اکنون که تروریسم وبنیادگرائی که نبض آن در تهران وجماران می تپد عراق را به باتلاق مبدل نموده و فلسطین را به جنگ داخلی سوق داده ولبنان را شخم زده است . گزارشگر هفته نامه نیوزویک ازتشديد ضديت مسلمانان جماران نشین وحامیان وپیروانش با قدرتهاي غربي ومدرنیته گفته است که به زعم سرمقاله نویس به عنوان سخنگوی جهان اسلام ادعا کرده است که این تعبیر هفته نامه نیوزویک نادرست است که گفته افراطي گري در جهان اسلام اينست كه مسلمانان با مدرنيته آشنائي ندارند و اگر بتوانند خود و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنند را به درستي بشناسند و ارزش باصطلاح تمدن غرب و الزامات زندگي مدرن را درك كنند با غرب نيز كنار خواهند آمد و دست از تندروي خواهند كشيد. زیرا که سرمقاله نویس خودش اینگونه باور دارد ونظر گزارشگر نیوزویک را نقد و تصحیح کرده است:
"صاحب اين قلم با ملاحظه گزارش هفته نامه نيوزويك به ياد جمله اي از آيت الله هاشمي رفسنجاني افتادم كه در دوران رياست مجلس شوراي اسلامي در دهه 60 براي بيان سردرگمي هاي غربي ها در مواجهه با انقلاب اسلامي ايران گفته بودند . جمله اين بود كه « غربي ها مثل گاو تحليل مي كنند.اعتراف هفته نامه نيوزويك به اينكه آمريكا و انگليس و ساير كشورهاي غربي هنوز نتوانسته اند ريشه هاي اين پديده را كشف كنند و سپس ارائه اين راه حل كه اين افراد بايد شناخت خوبي از خود و از جامعه خود داشته باشند به روشني نشان ميدهد كه مثل گاو تحليل كردن هنوز هم در غرب رايج است و درست به همين دليل است كه غربي ها هر روز بيش از روز گذشته در برابر مسلمانان احساس درماندگي مي كنند و به هر ابزاري متوسل مي شوند به اهرمي عليه خودشان تبديل مي شود. "

سرمقاله نویس بدون آنکه توجه داشته باشد که معنی تفسیر مثل گاو کردن غربی ها یعنی چه؟ وبدون آنکه بداند که در صحفه ی اول همین شماره ی روزنامه ی جمهوری اسلامی خبری بازتاب داده شده است که سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم 20 اعدام برای ازاذل و اوباش خبر داده است وبرای 15 نفر دیگر نیز تقاضای حکم اعدام شده است و برای 15 نفر دیگر حکم اعدام در حال بررسی می باشد واین چه رابطه ای می تواند با جامعه مدرنیته داشته باشد ؟ یا مگر در زندان ابو غریب در عراق ویا گوانتانامو در جزایر کوبا چه می گذرد که در زندان های رژیِم تروریستی آخوندی در ایران نگذشته وهنوز هم نمی گذرد؟ یاآیا مگر صدور چنین احکامی بطور هم زمان هم در این زندان ها برای ناراضیان فقیر جویای کار صادر شده است و یااساساً مگر در حاکمیت آخوندی حقوق بشر معنی و مفهوم دارد؟ یا مگر در این نظام خیمه شب بازی انتخاباتی – انتصاباتی انجام نگرفته است و آیا با بودن شورای نگهبان انتصابی ونقش قلع وقمعی که بر عهده دارد برگزاری انتخابات می تواند مردمی ودمکراتیک باشد؟ یا در نمایش انتخابات عراق چه گذشت و نقش کامیون های حاوی تعرفه های برک سفید آرا که ا ز درون خاک رژیم تروریستی آخوندی به درون خاک عراق منتقل شده بود تا که از درون صندو ق های آرای رأی مهره هائی بیرون کشانیده شود که از قبل اسامی آنان مشخص وتعیین شده بود که اکنون ی آن نتیجه منجر به شرایط کنونی در عراق شده است . یا انتخابات دمکراتیکی که حماس را با ضرب دلارهای اهدائی بیت رهبری در جماران، برنده ی آن ساخت که اکنون دست به کودتا زده وجنگ داخلی در فلسطین چنین برپا کرده است مگر اینها جزو نمونه ومورد های ادعائی سرمقاله نویس نمی باشد که اکنون بطور وارونه خطاب به گزارشگر هفته نامه نیوزویک وغرب پاسخ داده شده است:
"مردمي ترين دولت ها را در كشورهاي اسلامي كه با آرا مردم و با دموكراتيك ترين شيوه ها انتخاب ميشوند با زور سرنيزه كنار مي زنيد و افراد دست نشانده خود را به جاي آنها بر مردم حاكم مي كنيد و باز هم دم از حقوق بشر مي زنيد و خود را مدافع آزادي جا مي زنيد و در اوج به راه انداختن تروريسم دولتي شعارهاي پرطمطراق مبارزه با تروريسم سر ميدهيد! شما غربي ها اگر ميخواهيد بفهميد چرا ضديت مسلمانان با شما هر روز شديدتر مي شود به زندان هاي گوانتانامو و ابوغريب و شكنجه گاه هائي كه در افغانستان ترتيب داده ايد سري بزنيد و سپس به هفته نامه نيوزويك توصيه كنيد بنويسد ريشه اين پديده را بايد در رابطه اي جستجو كرد كه ميان مدرنيته با گوانتانامو و ابوغريب وجود دارد."
درخاتمه اینکه این تصور خام وباطلی هست که اگر غرب می پندارند که کوسه می تواند صاحب ریش پهن شود و از تجربه ی بیش از 28 سال گذشته عبرت وپند نگرفته است و فکر می کند که از درون رژیم اصلاح ناپذیر ویاغی بین الملل ونامشروع یک رژیم متعارف و نرمال بیرون می آید که می خواهد سر سازگاری با حقوق بشر داشته باشد وجامعه مدرنیته را به پذیرد و به نهاد های مدنی و دمکراتیک باور داشته باشد. تازه اکنون که بمب اتم ندارد اینگونه خون مردم ایران را توی شیشه کرده است و عراق و خاورمیانه را به بحران وجنگ افروزی وناامنی کشانده است. تصور کنید زمانیکه صاحب بمب اتم شود این غول وحشی از شیشه بیرون زده شده را کدام قدرتی قادر است وتوانائی آن را دارد که مهار ورامش کند؟
هوشنگ – بهداد
چهار شنبه 20 تیرماه سال1386