طرح نرخ افزایش و سهمیه بندی بنزین یا سرکیسه کردن بیشتر مردم "

نقد وبررسی " دريغ از مختصري تدبير!" روزنامه ی جمهوری اسلامی شنبه 9 تیرماه سال 1386
"طرح نرخ افزایش و سهمیه بندی بنزین یا سرکیسه کردن بیشتر مردم "
سرمقاله نویس بدون آنکه به ریشه ی اصلی اختلافات جناح وباندهای در مجمع مصلحت نظام اشاره کند و توضیح دهد که چگونه بطور سیستماتیک در چند سال گذشته از سوی رفسنجانی وباند مافیائی دزدان بازار و انگلیسی مؤتلفه ی عسگر اولادی در این مجمع توانست طرح قطع رایانه یا سوبسیدهای دولتی را دنبال و به تصیب برساند تااینکه بالاخره شرایط قطع کامل رایانه ی سوخت و زمینه افزایش نرخ بنزین را نیز فراهم کرد. ولی چون رژیم تروریستی یک دست شد و وزارت نفت مرکز ثقل غارتگری می باشد و باندهای مافیائی حاکم شده سهم بیشتر ی از غارتگری را طلب می کنند وحاضر نیستند که باند مغلوب رفسنجانی فرصت دهند تا که همچون گذشته به چپاول وغارتگری خود ادامه دهند . چون دو نهادهای نظامی و شبه نظامی موجب برنده شدن پاسدار غلامک وگماشته احمدی نژاد به ریاست جمهوری شدند . بنابراین اکنون نوبت این دو ارگان های فاشیستی و سرکوبگر سپاه پاسداران وبسیج می باشند که همچون رقیب مغلوب سهم خودشان را از نفت وگاز ببرند ولی رفسنجانی تسلیم نشده است فشارهائی که از سوی خانم فاطمه رجبی پیرامون وی و اعضای خانواده اش می شود ناشی از همین مقاومت وعدم تسلیم نشدن رفسنجانی می باشد که بالاخره دولت مجبور شد با همه جنگ ونزاع واختلافاتی که با مجلس داشت این طرح نرخ افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی را با چند بار به تعویق انداختن اجرا کند که با آن واکنش وخیزش اعتراض مردم محروم سراسر کشور مواجه شد که سرمقاله نویس مدافع رفسنجانی در نقد اجراي طرح سهميه بندي بنزين پرداخته و گفته به دلايل روشني كه وجود دارد این يك ضرورت است که باید این طرح اجرا شود اما به اجراي ناقص و بي تدبيري آن انتقاد دارد زیرا که اجراي ناقص هرگز قابل قبول نيست و مدعیست که براي اجراي طرح سهميه بندي بنزين چند عنصر مي بايست در نظر گرفته مي شدند كه متاسفانه چنين نشد و به همين دليل مشكلات زيادي براي مردم پديد آمد. این عناصر را در چند بند مرور کرده است که در ابتدا سرمقاله خطاب به دولت گفته است که جرای این طرح بی موقع بی برنامه ریزی بوده است و اجرای طرح سهیمه بندی بنزین در این ایام و فصل سال اشتباه بوده است وافزوده در مجموع همین غفلت مسئولین وعوامل منجر به واکنش اعتراضی مردم ناراضی شد. خلاصه تأکید کرده است که چنین اعلام خبری آنهم فقط سه ساعت مانده به اجراي طرح سهميه بندي نيز با هيچيك از اصول مديريت آنهم در در مورد چنين موضوع مهمي منطبق نيست :
1" ـ زمان ـ اجراي سهميه بندي در تابستان كه فصل مسافرت ها و استفاده از تعطيلات است بي توجهي به تناسب زماني است . عده اي از مردم سفرهاي خود را آغاز كرده اند و در مسير دچار مشكل شدند. عده اي نيز براي مسافرت برنامه ريزي كرده بودند كه ناچار به برهم زدن برنامه هاي تابستاني شدند. علاوه بر اين درست در روزهاي آخر هفته كه معمولا عده اي از مردم عازم سفرهاي كوتاه هستند اجراي طرح آغاز شد كه اينهم مشكل ساز گرديد. مشكل زماني ديگر همزماني اجراي اين طرح با برگزاري كنكور سراسري بود كه موجب شد عده اي به حضور در كنكور نرسند. همزماني با ايام برگزاري مراسم بزرگداشت شهداي هفتم تير مشكل ديگر بود كه به برنامه هاي مربوط به اين مراسم نيز لطمه وارد كرد. بي توجهي به حساسيت هاي زماني اين ايام وايامي كه در پيش است نيز از جمله غفلت هائي بود كه تصميم گيرندگان اجراي سهميه بندي مرتكب شدند و نشانه كمال بي تدبيري آنها بود. از همه اينها گذشته اعلام خبر فقط سه ساعت مانده به اجراي طرح سهميه بندي نيز با هيچيك از اصول مديريت آنهم در چنين موضوع مهمي منطبق نيست . "
سرمقاله نویس از ندانم کاری مسئولان برنامه ریز طرح سهیمه ی بندی بنزین گفته است که اینان نه اینکه تصمیم گیران خوبی نبوده اند، بلکه بدتر مردم محروم را نیز غافلگیر کرده اند واز عدم تصمیم گیری و اطلاع رسانی به مردم گفته که چنین مسئولان دست به اجرا کردن ناقص قبل از تصمیم گیری زده اند که موجب واکنش مردم محروم شد:
2" ـ تمهيدات ـ مردم محرم ترين افراد به نظام جمهوري اسلامي هستند . غافلگير كردن مردم و خودداري از اقدامات مقدماتي كه موجب فراهم شدن زمينه رواني براي اجراي سهميه بندي بنزين شود از غفلت هاي غيرقابل قبول تصميم گيرندگان در اين زمينه بود. بعضي مسئولان در روزهاي اول هفته گذشته گفتند در هفته جاري درباره سهميه بندي تصميم گيري خواهد شد. تعبير « تصميم گيري » غير از « اجرا » است . ولي مردم يكباره با خبر اجرا بجاي تصميم گيري مواجه شدند! اگر ابتدا خبر تصميم گيري به اطلاع مردم مي رسيد و سپس با توجيهات منطقي و معقولي كه براي اين كار وجود دارد مردم از همه ابعاد ماجرا مطلع مي شدند و آنگاه در زمان معيني كه مقداري با اجرا فاصله ميداشت اين تصميم اجرا ميشد مشكل پيش نميآمد. "
سرمقاله نویس در قسمتی دیگر از مقاله ی خود از عدم همه جانبه نگری و تسلط طرح سهمیه ی بندی از سوی دولت گفته است و چنین از ریش بریدن وپیوند سبیل کردن و وصله وپینه جواب دادن مسئولان به این طرح سهمیه بندی کردن بنزین گزارش کرده است:
3" ـ همه جانبه نگري ـ مجريان طرح سهميه بندي فقط هنگامي موفق به اجراي بي دردسر آن خواهند شد كه بر همه جوانب امر تسلط داشته باشند. اعلام ميزان سهميه ها در همان ساعات اول نشان داد كه مجريان هيچ تسلطي بر پاسخگوئي به افراد نهادها و مجموعه هائي كه در طرح ديده نشده اند و يا در اعلام اوليه تكليف آنها روشن نشده است ندارند. اظهارات وصله پينه اي بعضي مسئولان بعد از اعلام سهميه بندي و وعده هائي كه ميدادند نشان داد آنچه اعلام شده با آنچه بايد در طرح ديده ميشد چقدر تفاوت دارد و چه اشكالات و نواقص و نارسائي ها در اين اقدام وجود دارد. "
سرمقاله نویس در نباله به طور تلویحی بی قانونی حاکم بر جامعه اعتراف کرده است که چون شهامت بازگوئی آن را ندارد مجبور شده است که از ایراد واشکلات طرح سهمیه بندی واینگونه از اجرای کامل قانون بگوید :
4" ـ اجراي كامل قانون ـ طرح سهميه بندي بنزين يك قانون است و لازم الاجراست . اما قانون را بايد بطور كامل اجرا كرد آنهم موضوع حساسي مثل بنزين كه اولا با تحركات روزمره مردم سروكار دارد و ثانيا هر نوع تغييري در وضعيت آن مستقيما برروي قيمت ها و در نتيجه بر روي معيشت مردم اثر ميگذارد. قانون مصوب مجلس اينست كه سهميه بندي با عرضه آزاد بنزين با قيمت بالاتري كه خود دولت مشخص مي كند همراه باشد. اعلام اجراي طرح سهميه بندي با آنهمه ايراد و اشكال آنهم منهاي مشخص شدن قيمت بنزين آزاد و چگونگي عرضه آن مشكل ديگر اجراي اين طرح است كه آثار سو فراواني به همراه آورد. اگر مسئولان چند روز ديگر صبر مي كردند تا قيمت آزاد بنزين هم مشخص شود و سپس اقدامات توجيهي را شروع مي كردند و در ظرف زماني مناسب اجراي طرح را آغاز مي كردند قطعا مشكلي پيش نميآمد. "
سرمقاله نویس در بخشی دیگر از مقاله ی خود به شیوه با دست پس کردن وبا پا پیش کشیدن ابتد از نکوهش مسئولان گفته وآن را تأکید کرده ولی در دنبله گفته این بدان معنی همگامی کردن با فرصت طلبانی که مرتکب اقدامات خلاف شدند نمی باشد البته منظور از اقدامات فرصت طلبان همان واکنش مردم محروم و به جان آمده است که قبلاً خودش از آنان دفاع کرده بود که اکنون چنین حرف خودش را پس گرفته است:
"نكوهش مسئولان بخاطر اجراي نادرست طرح سهميه بندي بنزين البته بهيچوجه به معناي تاييد اقدام فرصت طلباني كه در پي اعلام طرح سهميه بندي مرتكب اقدامات خلاف شدند نيست . با عوامل اين اقدامات بايد قاطعانه برخورد شود و جلوي فرصت طلبي ها بايد گرفته شود. در عين حال به مسئولان مربوطه كه طرح سهميه بندي بنزين را اينگونه ناقص و بدون توجه به نكات لازم و انديشيدن تمهيدات به اجرا درآورده اند نيز بايد گفت دريغ از مختصري تدبير! "
بالاخره در پایان سرمقاله نویس بدون آنکه توجهی به ساختار ضد مردمی وتغییر ناپذیر رژیم غارتگر ومرتجع آخوندی داشته باشد در مورد هزینه کردن بودجه ای که از طریق طرح سهیمه بندی بنزین حاصل می شود دو توصیه ورهنمود به دولت داده است زیرا که تأکید کرده است مردم تحمل افزایش سرسام آور قیمت ها را ندارند که به دلیل افزایش نرخ بنزین وبالاتر رفتن قیمت اینگونه موجب گرانی سایر اقلام و کالاهای دیگر در جامعه شده است : :
ضمنا يادآوري دو نكته را به مسئولان اجرائي لازم ميدانيم . اول آنكه از هم اكنون براي هزينه كردن بودجه اي كه از رهگذر سهميه بندي بنزين صرفه جوئي مي شود براي تامين وسايل نقليه عمومي شهري و بين شهري تدابير لازم را بيانديشند و به اين نكته توجه نمايند كه توفيق طرح سهميه بندي بطور قطع بر تامين وسايل نقليه عمومي شهري و بين شهري كافي و ارزان متوقف است زيرا مردم نمي توانند كارو زندگي خود را متوقف كنند و بهرحال بايد راهي براي انجام آسان و عادي امور خود داشته باشند و بهترين و طبيعي ترين راه دسترسي به وسايل نقليه عمومي است . دوم آنكه طي دو سه روز گذشته مشكلاتي در زمينه نرخ ها براي عموم مردم پيش آمده است كه بايد فكري براي جلوگيري از آن بشود. مردم تحمل گراني هاي سرسام آور را ندارند. مسئولان كه ممكن است به دليل برخورداري از امكانات از وضع مردم خبر نداشته باشند سعي نكنند اين واقعيت را انكار كنند و توطئه و تبليغ مخالفان و معاندان و رقباي سياسي قلمداد نمايند. مردمي كه به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي وفادارند و براي بوجود آمدن و حفظ اين انقلاب و اين نظام جان و مال و فرزند داده اند نبايد دچار تنگناي معيشتي باشند. مسئولان اجرائي تمام توان خود را براي مهار گراني هاي ناشي از افزايش قيمت بنزين و سهميه بندي آن بيانديشند و عملي نمايند تا همين اقدام آنان كمكي باشد براي اجراي موفق طرح سهميه بندي بنزين .
درخاتمه اینکه واقعاً این سند خیانت وجنایت سران رزیم تروریستی آخوندی نمی باشد در کشوری که دومین صادر کننده ی نفت جهان است وقبل از جنگ ضد ملی وضد ملی 8 ساله ی ایران وعراق فقط پالایشگاه نفت آبادان روزانه بیش از 660 هزار بشگه نفت را روزانه پلایش می کرد وبزرگترین پالایشگاه نفت خاورمیانه بود. اکنون پس از 28 سال حکومت نکبت بار آخوندهای دزد وغارتگر وجانی شرایط آنگونه شود و مملکت به آنجا کشانده شده است که سالانه حدود 10 میلیارد دلار بنزین وارد کشور می شود و هنوز خودروهای های 30 و40 سال پیش با مصرف سوخت بسیار بالا وآلود کننده ی محیط زیست مورد استفاده قرار می و برای سر کیسه کرن مردمی که از هر سو در زیر فشار اقتصادی ومعیششتی می باشند وبخش کثیری از آحاد مردم محروم از طریق وسیله خود روی خود ومسافر کشی ارتزاق می کنند. یکباره مسئولین رژیم تروریستی آخوندی اینگونه دیمی وخود سرانه وبدون برنامه ریزی واطلاع رسانی به مردم اقدام به افزایش قیمت وسهمیه بندی بنزین ماهی 100 لیتر کرده اند که برخی از صاحبان خودرو ها برای کمبود نیاز بنزین شان مجبور شده اند تا لیتری 450تومان بهای بنزین به پردازند. البته برای آنانکه که غارتگری می کنند این رقم نه اینکه چیزی نیست، بلکه به دلیل زنجیره ای افزایش سایر قیمت ها بسیار بیشتر به غارتگری ها وسود ای بادآورده ی خود خواهند افزود که هدف اصلی اجرای ا ین طرح هم در حقیقت همین است که دولت ضدمردم ی هم رایانه ها را قطع کرده است وهم از سوی دیگر اینگونه مردم محروم را بطور مضاعف استثمار نموده وجیب شان را دارد خالی می کند. البته که سر گنده بر زیر لحاف می باشد وواکنش ها واعتراضات بعدی مردم محروم وتهی دستان بس گسترده تر از آتش زدن جایگاه بنزین ومراکز و ساختمان های دولتی خواهد بود .زیرا که و نارضایتی عمومی وموج خشم وکینه ی مهار شده ی مردم بس عمیق می باشد.

هوشنگ – بهداد
شنبه 9 تیرماه سال 1386