نقد وبررسی " بنزين و تجربه " روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 3 مرداد ماه سال – 1386
" دولتمردان بدانند خبرهای نارضایتی از شهرها در مورد سهمیه بندی بنزین به گوش می رسد."
عنوان "بنزین وتجربه " که برای سرمقاله انتخاب شده است. چند مفهوم وهدف را درون خود نهفته دارد.زیرا که هم یاد آور شرایط جنگ ضد ملی و ضد مردمی 8 ساله ی ایران عراق می باشد که در مقاله به عنوان شرایط جنگ ودفاع مقدس و تجربه ی کوپنی سهمیه بندی بنزین ازآن یاد شده است وبا تأکیدی که به دولت شده است باید از این تجربه موفقیت آمیز شرایط دوران جنگ استفاده کند، ضمن اینکه دفاع از دوران جنگ و دفاع مقدس رفسنجانی و آن دوران شده است، نوعی پیام آمادگی برای شرایط جنگ مشابه ی دیگر را تداعی کرده است. همچنین انتقاد به دولت شده است که چرا تلاش نمی کند از تجربیات گذشته به نحو شایسته استفاده کند ؟ همینطور به دولت اخطار شده است که اگر چنانچه طرح سهمیه بندی بطور دقیق وبدون تبعیض اجرا نگردد با زمینه ی نارضایتی که در جامعه وجود دارد ممکن است که در آینده تبدیل به مشکل برای دولت شود. بنابراین سرمقاله نویس در تلاش ارائه اولین رهنمود تجربه ی عملی سهمیه بندی دوران جنگ، اینگونه به تجربه ی کوپنی دوران جنگ 8 ساله ی ضد ملی و ضد میهنی اشاره کرده است :
". ما دوران 8 ساله جنگ تحميلي را با سهميه بندي بنزين و كالاهاي اساسي سپري كرديم . در آن سالها حتي قند و شكر مصرفي مردم كوپني بود و ما براي پشت سر گذاشتن دوران جنگ به چنين اقدامي نيازمند بوديم . خوشبختانه سهميه بندي در آن زمان يك تجربه موفق و كم عارضه بود و عليرغم نوپا بودن نظام جمهوري اسلامي مشكلات زمان جنگ و مبتدي بودن همه مديران و دست اندركاران اجرائي كشور دولت مهندس موسوي كه دولت دوران دفاع مقدس نام گرفت توانست با اجراي سهميه بندي سوخت و ارزاق عمومي كشور را با كمترين عارضه اداره كند. "
سرمقاله نویس در مرحله ی بعدی و مکمل توصیه ی خود پیرامون چگونگی برای سهمیه بندی بنزین چنین به دولت بقول خودش گوشزد کرده است:
"يادآوري اين قطعه از تاريخ نظام جمهوري اسلامي به اين خاطر است كه به دولتمردان كنوني گوشزد نمائيم ميتوانند براي كاهش عوارض منفي اجراي طرح سهميه بندي بنزين از تجربيات دوران دفاع مقدس استفاده نمايند . كشوري كه 8 سال جنگ را با چنين تجربه موفقي پشت سر گذاشته نبايد براي اجراي طرح سهميه بندي بنزين كه فقط بخش كوچكي از سهميه بندي گسترده سالهاي اول بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است دچار اينهمه عوارض منفي شود. "
بالاخره اینکه سرمقاله نویس در ادامه ی توصیه های صادره شده ی خود ،اینگونه به دولت اخطار کرده است که هشیار باشد برای شنیدن پژواک صدای نارضایتی که محور سهمیه بندی بنزین درون جامعه ی ناراضی برخاسته تا قبل از آنکه به فریاد تبدیل شود ،به گوش باشد . بنابراین پ دولت می بایست که خود را نین آماده شناخت درک واقعیات وبر طرف کردن مشکلات در جامعه ی انفجاری کند "اكنون اطلاعات پراكنده اما برآمده از متن جامعه نشان ميدهد اكثر مردم از طرح سهميه بندي بنزين ناراضي هستند. هرچند آماري دردست نداريم كه درصد مشخصي را اعلام نمائيم اما هركس در متن جامعه زندگي كند و با عموم مردم حشر و نشر داشته باشد اين واقعيت را به روشني درك مي كند كه ميزان نارضايتي بالاست . "
سرمقاله نویس در ادامه ی توصیه واخطار و هشدار ورهنمودهای خود که به دولت داده است، بازهم یادآوری کرده است که ضعف ها ونارسائی هائی پیرامون این طرح سهیمه بندی وجود دارد تا اندازه ای طبیعی است. ولی اختلافات و تبعیضات ناروائی که در سطوح مختلف جامعه وجود دارد، برای مردم تحمل ناپذیر است . و گفته که این مشکلات در شهرستان ها بیشتر به چشم می خورد. به خصوص در این ایام که فصل بردداشت وکشت محصول کار کشاورزان می باشد و مردم با مشكلات زيادي مواجه شده اند و برخی از حرکات ناسنجیده نارضايتي های بیشتری را فراهم ساخته وافزوده است هرچه که بيشتر به عمق جامعه وارد می شوي، مشكلات را بيشتر لمس مي كني . به ویژه اینکه در شهرها كمبود واقعي سهميه بعضي دستگاه ها از یک طرف و سواستفاده ها و مفاسد ناشي از خريد و فروش غيرقانوني سهميه ها ی بنزین که از طرف دیگر به وجود آمده است بخشي از مشكلات را تشكيل مي دهند و تأکید کرده که در روستاها درماندگي مردمي كه در فصل كار و تلاش و برداشت محصولات كشاورزي و رفت و آمدهاي ضروري خود، خیلی فزون تر است. زیراکه يكباره با كمبود سوخت مواجه شده اند واینگونه تلاش دستگاه های تبلیغاتی حکومتی برای منکر شدن مشکلات هیچ کمکی به حل درمان مشکل نمی کند.:
"تلاش بعضي دستگاه هاي تبليغاتي براي عادي جلوه دادن اوضاع قطعا هيچ كمكي به دولت و دست اندركاران طرح سهميه بندي بنزين نخواهد كرد. برعكس اگر ضمن تشريح اصل ضرورت و منافع كلان طرح سهميه بندي واقعيت هاي مربوط به نارسائي ها سواستفاده ها و مشكلات بيان شود اين اقدام كمك خوبي خواهد بود به دولت و دست اندركاران طرح تا بتوانند نقاط ضعف را شناسائي كنندو سريع تر براي برطرف ساختن آنها اقدام نمايند. مسئولان نبايد در توهم بسر ببرند و نبايد انتقادها و بيان ضعف ها را به حساب دشمني و مخالفت بگذارند. به مردم فرصت بدهيد آنچه را لمس مي كنند بيان نمايند و از مردم فرصت بخواهيد تا مشكلاتشان را برطرف نمايند. "
بالاخره مقاله نوییس در خاتمه به دولت انتقاد کرده است و گفته اساسی ترین ضعف دولت این است که خود را از تجربيات دولت های گذشته بي نياز مي داند وقید کرده که دولتمردان كنوني بايد با تمام وجود باور نمايند كه اولا مديران گذشته تجربيات ارزشمندي دارند . ثانيا آمادگي دارند اين تجربيات خود را در اختيار دولت فعلي قرار دهند و ثالثا به اين كشور و اين ملت و اين نظام وفادارند و موفقيت اين دولت را نيز موفقيت نظام و ملت و كشور مي دانند. در نهایت برای اینکه از دوران رفسنجانی وخاتمی دفاع کرده باشد،ا لبته بیشترهدف دوران رفسجانی مورد نظر می باشد ، آنهم به دلیل اینکه دولت ومنتقدین رفسنجانی را وادار نماید تا که دست از افشاگری خود علیه ی رفسنجانی واعضای دزد خانواده ی وی بردارند . در صورتی که پس از اعلام مرگ آخوند مشکینی جنگ ونزاع ورقابت فشرده ای که بر سر تصاحبی جانشینی مشکینی وریاست آینده مجمع خبرگان رهبری میان رفسنجانی و آخوند مصباح یزدی وجوددارد این فشار و انتقاد ها علیه ی رفسنجانی بیش از شرایط کنونی خواهد شد . بنابراین بعینه می توان حدس زد که هیچگونه چشم انداز مثبتی برای صدور نسخه ی نهائی وتجویز وتوصیه ی سرمقاله نویس وجود ندارد که تأکید کرد است اگر دولتمردان كنوني به اين باور برسند که می توانند از آنهمه تجربه مديران گذشته بهره بگیرند كه توانسته بودند كشور را در برابر توطئه هاي رنگارنگ دشمنان كينه توز حفظ كنند و کشور را بسازند و به نقطه افتخارآميز كنوني برسانند!! نه تنها در موضوع بنزين بلكه در همه زمينه ها با موفقيت به پيش خواهند رفت. در پایان جواب این است که بزک نمیر بهار میاد ، کمبیزه با خیار میاد.

هوشنگ - بهداد
چهار شنبه 3 مرداد ماه سال – 1386