نقد وبررسی " بازخواني جنگ 33 روزه (يادداشت روز)" روزنامه ی کیهان پنجشنبه 21 تیرماه سال 1386
"ادامه ی سیاست مذاکره ومماشات غرب می تواند به فاجعه غیر قبل تصور انسانی منجر شود
چون دولت نهم پاسدارغلامک وگماشته احمدی نژاد ناتوان از پاسخگوئی مطالبات مردم ایران شده وبه استیصال ودرماندگی کامل رسیده است ودیگر استان گردی یا سفر به کشور خارجی باقی نمانده است تاکه پاسدار احمدی نژاد سفر کند وبرای انحراف اذهان عمومی خبرهای خوش غنی شده ی اورانیوم وجشن هسته ای دهد واسرائیل را تهدید به نابودی کند.ازطرف دیگر هرچه زمان به تاریخ برگزاری نمایش خیمه شب بازی انتخابات مجلس هشتم نزدیک می شود که البته این نمایش انتخاباتی نقش کلیدی وتعیین کننده در برنده شدن رئیس جمهوری آینده ی دوره ی دهم دارد بنابراین رقابت وتضاد ها وجنگ ونزاع وتهدید های باندی وجناحی وافشاگری ها دامنه های گسترده تری به خود گرفته است. به خصوص اینکه پرونده ی هسته ای رژیم تروریستی آخوندی آنچنان حساس وخطری شده است که شایعه ی تهاجم نظامی وجنگ را اجتناب ناپذیر کرده است. پس برای عبور از بحران چاره ای نیست جز روی آوری از شیوه ی بحران جنگ آفرینی و صدور تروریسم وبنیادگرائی در منطقه ی خاورمیانه وتهدید کردن کشورهای همجوار و دیگران که در دستور کار سپاه پاسداران قرار گرفته است. برای همین است که این روزها گذشته از افزایش ضریب دخالت گری در همه امور داخلی عراق، همین سیاست تفرقه افکنانه وتوطئه آمیز در فلسطین دنبال شده است. تازگی هانیز به افغانستان وحتی پاکستان سرایت کرده است. اکنون دوباره نوبت به بازی کردن با شیخ حسن نصرالله وحزب الله رسیده است .به خصوص اینکه یک مهره ی کلیدی حزب اله لبنان که از طریق سپاه قدس برای اجرای مأموریت کشتن نظامیان آمریکائی به عراق اعزام شده بود توسط نیروهای آمریکائی دستگیر وبه اطلاعات ذی قیمتی اعتراف کرده است. لذا تئوری پرداز سپاه پاسداران برای جبران ضربه وارده مجبور شده است که جنگ 33 روزه سپاه پاسداران و حزب الله لبنان با اسرائیل را بازخوانی کند و توضیح دهد اینگونه جرقه ی شروع این جنگ را حزب الله لبنان زد:
"سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان از حدود 5 ماه قبل از آغاز جنگ در پاسخ به واكنش گستاخانه مقامات اسرائيلي به درخواست آزادي اسراي باقي مانده لبناني -برمبناي توافق دو جانبه كه دو سال قبل از آن با پادرمياني آلمان به امضاء رسيده بود- اعلام كرد كه «ما به زودي سمير قنطار- اسير دروزي لبنان كه از سال 1360 تاكنون در زندانهاي صهيونيست هاست- را در بيروت ديدار خواهيم كرد. بر اين اساس همه منتظر اقدام سيدحسن نصراله بودند.عمليات چريكهاي حزب الله در نوار مرزي به انهدام سه دستگاه تانك و نفربر اسرائيلي، كشته شدن 12 نفر از نظاميان صهيونيست و اسارت سه تن انجاميد كه البته يكي از آنان در بين راه فرار كرد.در پايان روز چهارم-بخصوص پس از آنكه حزب الله ناوچه مدرن ساعر 5 اسرائيل را در 12 مايلي آب هاي بيروت غرق كرد- اذعان كند كه با بمباران هوايي كار پيش نمي رود. به گل نشستن هواپيماهاي بسيار مدرن براي اسرائيل غيرقابل باور بود ولي اين واقعيت داشت و آنان را وادار كرد كه اعتراف كنند «چهارمين قدرت هوايي جهان» در مواجهه با چريكهاي حزب الله زانو زده است. در واقع پديدار شدن بن بست نظامي اسرائيل در جنگ هوايي و دريايي تنها يك هفته پس از آغاز جنگ اتفاق افتاد و اين در حالي بود كه نيروي زميني رژيم صهيونيستي پيش از اين در سالهاي 1982، 1996 و 2000 شكست در مقابل حزب الله لبنان را تجربه كرده بود.همه تئوريسين هاي نظامي و حتي عناصر معمولي هم دريافته بودند ژنرال ها و ساير نظاميان اسرائيلي از اينكه با چريكهاي حزب الله مواجه گردند، بشدت هراس دارند"
یادداشت روز نویس بدون آنکه بگوید جز سرزمین سوخته ی شدن لبنان و دلارهای از خزانه ی ایران به غما رفته وبه حساب شیخ حسن نصرالله واریز شده، چه جیز مهم دیگری نصیب مردم ایران کرد البته به جز روند لجام گسیخته ی تورم وگرانی و افزایش قیمت ها که هنوز هم ادامه دارد که اکنون ایشان در سالروز این جنگ اینگونه پایان جنگ 33 روزه را توضیح داده است :
"وقتي جنگ تمام شد دو طرف جنگ در دو وضعيت كاملاً متفاوت قرار داشتند. اسرائيلي ها يكي- يكي به شكست سنگين خود اذعان كردند و البته آمريكايي ها نيز اينگونه اعتراف كردند: «هيچ كس پيروز نشده است!»"
تئوری پرداز جنگی سپاه پاسداران که این چنین از عظمت وقدرت حزب الله لبنان ستایش و تمجید کرده است. ولی معلوم نیست که چرا توضیح نداده است که بها و عظمت صوری این قدرت از کیسه ی مردم ایران برای باز سازی جنوب لبنان پرداخت شد که صحنه های گفتگوی خبری واگذاری مبلغ 12 هزار وپانصد دلار به حزب الله جنوب لبنان از شبکه های خبری ماهواره ای جهانی مخابره شد که چگونه از بیت جماران اهداء شده بود تا اینکه تاکتیک برون رفت بحران مقطعی پرونده ی هسته ای در شورای امنیت باشد که در آن شرایط این جنگ 33 روزه را سپاه پاسداران تدارک دیده و عجیب است که فراموش شده است که چگونه در صحفات اول روزنامه ی پادگانی – اطلاعاتی کیهان، همین تئوری پرداز سپاه ویاددا شت روز نویس شده در کنار پاسدار حسین شریعتمداری با تیتر درشت تصویری خبر از عن قریب سقوط ونابودی دولت اسرائیل می داد و تأکید می شد که این اتفاق در 3 ماه یا ماگزیمم در پایان یک سال رخ خواهد داد . زیرا که تل آویو وشهرهای تأسیسات هسته ای اسرانیل زیر شلیک موشک های حزب الله قرار دارند وبه زودی این مکان ها مورد تهاجم پرتاب موشک چریک های حزب الله لبنان یا ارتش شیخ حسن نصرالله قرار می گیرند. ولی این اتفاق نیفتاد و اکنون نیز که تئوری پرداز سپاه پاسداران اینگونه از قدرت حزب الله لبنان قلفرسائی کرده است ولی بازهم به دلیل حمله به تل آویو پایخت اسرائیل اشاره نکرده است!:
"حزب الله لبنان با حفظ نيروهاي خود و با حفظ قدرت آتش خود و نيز با نشانه روي دقيق نقاط حساس رژيم صهيونيستي- شامل قلب قطار شهري حيفا و آشيانه هواپيماهاي فوق مدرن در پادگان هوايي صفد- ثابت كرد كه به قدرتي اطلاعاتي برتر از قدرت افسانه اي موساد دست پيدا كرده است. حزب الله در اين جنگ با حفظ خطوط ارتباطي و حفظ كامل شبكه شبانه روزي المنار و حفظ كامل قدرت شليك موشك ها نشان داد كه به بلوغ كامل رسيده است از اين رو در پايان جنگ روزنامه هاي مختلف غرب، نيروهاي حزب الله را «ورزيده و زبده ترين چريك ها» لقب دادند.مديريت حزب الله در جنگ هم از هوش بالاي سياسي آنان خبر داد. خيلي ها منتظر بودند تا حزب الله تل آويو را آماج حمله قرار دهد ولي حزب الله با وجود آنكه حتي مي توانست جنوبي ترين شهر تحت اشغال صهيونيست ها- بئرسبع در 170 كيلومتري از مرز لبنان- را هدف قرار بدهد اما به تل آويو حمله نكرد. حزب الله لبنان در اين جنگ «استفاده از قدرت نظامي» خود را مديريت كرد به گونه اي كه اگر ماهها مي جنگيد نيازي به وارد كردن جنگ افزار جديد نداشت ولي اسرائيلي ها آنقدر بي مهابا شليك كردند كه در اواسط هفته چهارم جنگ با كمبود شديد تسليحات مواجه شدند"
بالاخره پاسدار تئوری پرداز نگفته که جنگی که سپاه پاسداران وولی فقیه وسوریه وحزب الله لبنان آغازگرش بودند، چرا می بایست که هزینه ی بازسازی اش را دولت سینیوره تأمین کند؟ ضمن اینکه سخنی هم از دلارهای اهدائی ولی فقیه به شیخ حسن نصرالله به عنوان بازسای مناطق آسیب دیده ی جنوب لبنان به میان نیاورده است که قبلاً هم در این مورد اشاره شده است. از طرف دیگر ایشان اعتراف کرده است چون از سوی بیت جماران وسپاه پاسداران در راستای اهداف مشخص برنامه ریزی شده بود وچون بطور کامل به اهداف خود نرسید چونکه می بایست دولت لبنان سقوط می کرد وشیخ حسن نصرالله و حزب الله لبنان جایش را می گرفت وپرچم ارتش وقدرت خودرا در سراسر خاورمیانه بسط می داد وبه اهتزار در می آورد و دولت های معتدل عرب سقوط می کردند. بناباین شیخ حسن نصرا لله و حزب الله توطئه برای به سقوط کشاندن دولت فواد سینوره در لبنان را دنبال کردند که تئوری پرداز سپاه اینگونه به آن اعتراف و اشاره کرده است:
"وقتي جنگ به پايان رسيد، حزب الله برنامه بازسازي لبنان و بازسازي قدرت نظامي خود را شروع كرد. بازسازي نظامي حزب الله نيازمند همكاري دولت بيروت بود از اين رو وقتي مشخص شد كه «فواد سينيوره» و احزاب تشكيل دهنده دولت او نمي خواهند فرصت لازم را به حزب الله براي بازسازي قدرت خود بدهند، سيدحسن نصرالله تصميم گرفت با كمك مردم راه را بگشايد. نتيجه اقدامات حزب الله البته استقرار دولتي مطابق با استانداردهاي او- داشتن حق دفاع نظامي از لبنان در برابر تهاجم اسرائيل- را در پي نداشت ولي توانست عملاً دست و پاي فواد سينيوره و حاميان او را ببندد و آنان را در گوشه اي زير نظر نگاه دارد. شرايط «بي دولتي لبنان» البته مطلوب نيروي مقاومت نيست ولي در شرايط كنوني اين «حداقل»ي از فراهم كردن امكان لازم براي خنثي كردن توطئه هاي اسرائيلي هاست. امروز اسرائيلي ها اعتراف مي كنند كه قدرت نظامي حزب الله-از نظر جنگ افزار و نيروي آموزش ديده- 6 برابر زمان آغاز جنگ اخير شده است و به جايي رسيده است كه مي تواند با نفوذ هواپيماها و هلي كوپتر هاي اسرائيلي به آسمان لبنان مقابله كند و البته حكايت حزب الله امروزه به حكايت منطقه عربي تبديل شده است نام حزب الله لبنان براي سني هاي اردن، مصر و عربستان-كه دولت هاي آنان در جريان جنگ دست در دست اسرائيلي ها داشتند- به اندازه نام آن براي كشورها و ملت هاي شيعي منطقه افتخارآميز و الهام بخش مي باشد و... "
درخاتمه اینکه هرروزی که بیشتر از عمر این رژیم بربرمنش وتاریک اندیش و ضدبشری بر سر قدرت بگذرد وبه ازای اتخاذ واعمال وادامه ی سیاست خائنانه ی مذاکره ومماشاتی که غرب با این رژیم ترریستی ادامه دهد مبدل به فرصت سوزی خواهد شد که چشم انداز آن جز فاجعه ی غیر قابل تصور وپیش بینی انسانی و محیط زیستی وعدم ثبات سیاسی و صلح در خاورمیانه منجر خواهدشد . البته که ترکش آن به جهان غرب نیز اصابت خواهد کرد و هیچگونه تضمینی وجود ندارد که غرب احساس امنیت کند و خاطر جمع باشد که خطر جدی تهدید ش نکند.
هوشنگ – بهداد
پنجشنبه 21 تیرماه سال 1386