روزی نامه ی حکومتی جمهوری سه شنبه 25 آبان ماه سال 89
نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه حکومتی جمهوری "آمريكا و تداوم بحران در عراق"
مگر فراموش شده است که چگونه پس از نخست وزیر شدن نوری مالکی در صورتیکه ایران با کمبود هواپیما های مسافری مواجه بود. ولی وقیح با وجود اینکه مشخص نکرد از کدام بودجه و با چه نیت و اهدافی یک هواپیمای مسافری ایر باس را با حاتم بخشی هدیه به نوری مالکی کرد تا هر زمان حضور وی در تهران نیاز باشد سریع خودش را این غلامک به تهران برساند و بدیدار ولی وقیح برود؟"
گذشته از اسناد ویکی لیکس که دیگر جای ابهامی در مداخله ی گری حاکمان تهران و پاسداران در امور داخلی عراق باقی نگذاشته است .ازسوی دیگر سئوال است که اکنون کدام جریان یا مردم عراق و رهبران کشورهای همسایه ی عراق و عربی کشور های منطقه هست که نداند که چگونه با اعمال زنجیره ای از اقدامات و توطئه های تروریستی و انفجاری و انتحاری و ترور و ربودن موجب شد تا برای بار دوم نوری مالکی دست نشانده نخست وزیر عراق شود ؟ اما اکنون سر مقاله نویس با پاک کردن صورت مسئله و آدرس غلط دادن و وارونه گوئی کردن مدعی شده است که آمريكا و عربستان در روند تشكيل دولت عراق طي هشت ماه گذشته مداخله گسترده کرده اند. در پاسخ سئوال است که در چند سال گذشته چه تعداد وچند بار مسئولان رژیم ضد بشری به عراق سفر کردند و آشکار اعلام نظر مداخله گرانه از موضع آمرانه نمودند؟ یا اینکه تا کنون چند بار فراخوان به حضور مسئولان دولت دست نشانده ی عراق به تهران داده شده است تا با رهبر ولی وقیح و سایر مسئولان دیدار داشته باشند و گزارش عملکرد ارائه دهند و رهنمود برای اجرای مأموریت دریافت نمایند؟ به خصوص اینکه در روز قبل از سفر تشریفاتی و نمایشی ولی وقیح به قم برای چه نوری ملکی دست نشانده به تهران فراخوانده شد و پس از دیدار با ولی وقیح چه رهنمودی پیرامون تشکیل دولت جدید صادر کرد؟ مهمتر اینکه چرا پس از پیشنهاد پادشاه عربستان به رهبران فراکسیون های عراقی برای تشکیل دولت ملی موج بمب گذاری و انفجارات و اقدامات تروریستی و انفجاری در عراق اوج گرفت، آنگونه که منطقه ی امنیتی سبز زیر کنترل دولت بغداد را در بر گرفت و نا امن ساخت؟ عجیب تر اینکه تا مسئله ی نخست وزیر شدن دوباره نوری مالکی مطرح شد . شاهد بوده ایم که نا گهان توطئه ی انفجارات و بمب گذاری و عملیات تروریستی در عراق فرو کش کرد و کاهش یافته است؟بهر حال اکنون سر مقاله نویس همسو وهم کلام با اهداف سپاه پاسداران کودتا گر شده است و سیاست آشکار مداخله گری در امور داخلی عراق و تهدید کردن فراکسیون العراقیه را اینگونه در پیش گرفته است:
"با اينحال واقعيت‌هاي موجود را نيز نمي‌توان ناديده گرفت. هنوز مسائلي وجود دارد كه توافق اخير را به طور جدي تهديد مي‌كند. يكي از اين موارد، معاف كردن بعثي‌ها از محروميت حضور در مناصب دولتي است. براساس قانوني كه در مجلس گذشته عراق تصويب شد عناصر وابسته به حزب بعث، به خصوص عواملي كه سمت‌هاي حساس و پست‌هاي بالايي در رژيم صدام داشته‌اند از ورود به مناصب حكومتي منع شده‌اند كه با توافق اخير، اين قانون نقض مي‌شود و از آنجا كه كاملاً محرز شده است بعثي‌ها نقش عمده‌اي در خشونت‌هاي عراق دارند اين مسئله مي‌تواند نگران كننده باشد. مورد دوم، نقش و محدوده قدرت تشكيلات "شوراي ملي سياستهاي راهبردي" است كه در توافق اخير، تشكيل، اعلام و مسئوليت، نيز به عهده اياد علاوي گذاشته شد. منابع وابسته به "ائتلاف ملي" متعلق به شيعيان، اين شورا را مخل و ناقض مسئوليت دولت ندانسته‌اند درحالي كه منابع ديگر از جمله گروه العراقيه، شوراي مذكور را يك تشكيلات تصميم گير و اجرايي عنوان كرد و يك رقيب واقعي براي دولت مالكي دانسته‌اند. اين تشكيلات كه حدود 110 مشاور در آن فعاليت خواهند داشت، مي‌تواند يك تهديد بالقوه و جدي براي دولت آينده عراق تلقي شود. سومين مورد، ادامه مداخلات خارجي است كه ريشه‌ي اين معضلات است. آمريكايي‌ها كه عراق را 8 سال است به طور غيرقانوني و با زير پا گذاشتن تمامي قوانين بين‌المللي در اشغال خود دارند، گستاخانه خود را مجاز به دخالت در كليه امور اين كشور مي‌دانند و بديهي است كه در آينده نيز از اين سياست خود دست برنخواهند داشت چرا كه اين اقتضاي خوي استكباري اين دولت است. در اين ميان عربستان نيز نشان داده است براي رسيدن به اهداف خود در عراق، از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كند. طي يكماه آينده كه مهلت تشكيل دولت توسط مالكي است بايد انتظار افزايش دخالت‌هاي خارجي را در اين كشور داشت. از اينرو، موضوع تشكيل كابينه، آزمون دشواري است كه پيش روي مالكي قرار دارد و قطعاً آمريكايي‌ها تمايلي به توفيق وي در اين كار ندارند و هر قدر بتوانند كارشكني مي‌كنند تا بلكه فرد مورد نظر آنها مأمور تشكيل كابينه شود"
در خاتمه اینکه اکنون از موضع سخنگوی حاکمیت و نماینده ی ملت عراق و مانور تبلیغاتی با جمعیت اکثریت شیعه ی عراق دادن تا که حق ویژه ی مداخله گری در همه سطوح برای حاکمان تهران قائل شدن بوضوح سیاست علنی مداخله گری در امور داخلی عراق می باشد . بنابراین بهمین دلیل است که از موضع ولایت وقیح و مالک و صاحب عراق رهبران سایر کشور متهم و محکوم به مداخله گری در امور داخلی عراق می کنند . در صورتیکه واقعیت عکس این ادعا می باشد . زیرا که مگر فراموش شده است که چگونه پس از نخست وزیر شدن نوری مالکی در صورتیکه ایران با کمبود هواپیما های مسافری مواجه بود و همچنان هم با کمبود شدید روبرو است . طوریکه مدام شاید دریافت خبرهای سقوط یا منفجر و سقوط هاپیما های مسافری در ایران می باشیم . البته ولی وقیح مشخص نکرد از کدام بودجه و با چه نیت و اهدافی این هواپیمای مسافری ایر باس را با حاتم بخشی هدیه به نوری مالکی کرد تا هر زمان حضور وی در تهران نیاز باشد سریع خودش را این غلامک به تهران برساند و بدیدار ولی وقیح برود؟ مگر می توان باور کرد که حاتم بخشی این هوا پیمای مسافر بری ایر باس بطور صلواتی و بدون چشم داشت بوده است و اهداف پلید اشغال و مداخله گرایانه در امورد داخلی عراق مد نظر نبوده است و هدف زمینه حیات خلوت کردن محور باج گیری هسته ای در مذاکرات هسته ای در کار نبوده است؟ مگر در ادامه ی این حاتم بخشی شاهد تشکیل بیدادگاه های نمایشی رئیس جمهور سابق عراق و برخی از مسئولان دوران نبودیم که چگونه صدام حسین در صبح عید قربان با آن وضعیت فیج بر دار کشیده شد تا که عامل خطر اصلی که می توانست مانع اشغال عراق از سوی حاکمان تهران باشد از میان بر داشته شود. بگذریم پس از آن حاتم بخشی به مرور زمان چه اتفاقاتی در عراق رخ داد و عراق تبدیل به باتلاق شد اما اکنون افشاگری اسناد ویکی لیکس و به ویژه شرایط کنونی عراق چه واقعیتی را اثبات نموده است که فاش ساخته است که اهداف خبیث و شوم حاکمان تهران و پاسداران در عراق چه بوده است؟
هوشنگ بهداد
http://www.jomhourieslami.com/1389/13890825/13890825_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکومتی جمهوری سه شنبه 25 آبان ماه سال 89
آمريكا و تداوم بحران در عراق