روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دو شنبه 14 تیر ماه سال 1389
نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری "منشأ اصلي بن بست سياسي عراق"
" ادامه ی سیاست متهم کردن آمریکا و عربستان که مرتبط با اظهار نظر کردن مخالفت با نخست وزیر شدن ایاد علاوی در عراق می باشد"
جالب است که پس از گزارشات مستمر خبربازتاب دادن ناشی از ائتلاف جریان های عراقی شیعی نزدیک به بیت جماران در عراق مبنی بر اینکه نخست وزیر نه ایاد علاوی که نوری مالکی دست نشانده دو باره نخست وزیر عراق می شود. اما اکنون اعتراف شده است که هفته آينده، مهلت مقرر براي تشكيل جلسه مجلس جديد عراق جهت تعيين رئيس‌جمهور و رياست مجلس به پايان مي‌رسد و این درحالي است كه دامنه ی اختلافات عميق ميان گروه‌هاي سياسي شیعی حامی بیت جماران اين كشور همچنان ادامه دارد . به خصوص اینکه بن بست تشكيل دولت جديد پس از گذشت نزديك به چهار ماه از انتخابات، همچنان لاينحل مانده است. اما عجیب است که گفته نشده است که کدام دستان توطئه گرایانه ای در کار بوده است که 4 ماه پس از اینکه از بر گزاری انتخابات پارلمان عراق می گذرد ولی هنوز اجازه داده نشده است تا که طبق قانون ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر شود و در عراق دولت جدید تشکیل گردد و در این مورد تا توانسته کار شکنی کرده است ؟ فراموش نشود که این اعتراف نوعی شکست برای بیت رهبری و پاسداران کودتاگر است . زیراکه موفق نشده اند خط و خطوط و اهداف خود در عراق را دنبال نمایند . مهمترا ینکه اکنون هم توطئه های مشترک بیت رهبری و نوری مالکی برای از صحنه حذف یا تسلیم کردن ایاد علوی با شکست مواجه شده است . از طرف دیگر هرروز که پس از انتخاب پارلمان عراق سپری شده است بدلیل فاش شدن نقش مداخله گرایانه ی عریان بیت رهبری و پاسداران کودتا گر در عراق که از طریق دیپلمات تروریست محمد حسن کاظمی قمی و پاسدار سلیمانی و سپاه قدس همراه با نوری مالکی در عراق تعقیب شده است موجب افزایش ضریب مخالفت و نارضایتی عمومی مردم عراق و تقویت جریانات مستقل وملی عراقی شده است .

بهر حال سرمقاله نویس بدون بازگوئی نقش مداخله گری بیت جماران و پاسداران کود تا گر در امور داخلی عراق که پس از اشغال نظامی عراق با شدت دنبال شده است ، به خصوص تلاش زنجیره ای که برای تحمیل دوباره نخست وزیر شدن نوری مالکی دست نشانده شده است . البته به دلیل این تلاش توطئه گرانه توضیح داده شد که چگونه تا کنون با شکست مواجه شده است؟ اما باز هم سر مقاله نویس در ادامه ی سیاست دخالت گری گذشته در عراق ، از موضع نماینده ی مردم عراق و با داشتن حق ویژه ی دخالت گری پیگیری کرده و در ادامه نظریه تحمیل کردن در مخالفت با نخست وزیر شدن ایاد علاوی را عیان نموده است. همچنین با وکیل تسخیری مردم عراق شدن نظر مخالف علیه ی آمریکا داده و متهم به دخالت گری در امور داخلی عراقش کرده است. بالاخره اینگونه با نخست وزیر شدن ایاد علاوی مخالفت نموده است :

" حتي اگر اين مبنا و قاعده كاملاً آشكار مد نظر قرار نگيرد و امكان تشكيل دولت جديد به ائتلاف "العراقيه" واگذار شود، اين جريان عملاً قادر به فراهم ساختن كرسي‌هاي لازم براي رسيدن به حدنصاب يعني 163 كرسي نمي‌باشد و به خودي خود حق تشكيل دولت از آن سلب مي‌شود. اين واقعيتي است كه گروه العراقيه بايد به آن گردن نهد و بيش از اين در راه تشكيل دولت و ايجاد زمينه ثبات و آرامش در عراق مانع تراشي و سنگ اندازي نكند. روشن است كه پافشاري ائتلاف العراقيه براي اينست كه اگر نتواند رياست دولت را نصيب خود كند لااقل وزارتخانه‌هاي كليدي را در اختيار بگيرد..هفته جاري 35 نماينده مجلس نمايندگان آمريكا طي نامه‌اي به نوري مالكي نخست‌وزير عراق، از وي خواستند با جناح العراقيه و رهبر آن يعني اياد علاوي در تشكيل دولت جديد عراق "همكاري" كند. اين نمايندگان در لحني تهديدآميز به مالكي هشدار دادند اصرار جناح شيعيان براي آنچه آنها "تشكيل دولت طايفه‌اي و قومي" نام نهادند، بر آينده روابط واشنگتن و بغداد تأثير خواهد گذاشت. اين، تازه‌ترين مداخله آمريكايي‌ها در امور عراق است. هر چند آمريكايي‌ها بارها مدعي شده‌اند در امور داخلي عراق و به ويژه روند تشكيل دولت دخالت نمي‌كنند، اما واقعيت اينست كه مداخلات خارجي به ويژه، دخالت‌هاي آشكار و پنهان آمريكا علت عمده مشكلات سياسي عراق به شمار مي‌رود كه همچنان ادامه دارد. آمريكائي‌ها از همان بدو حضور غيرقانوني شان در عراق به انحاي گوناگون در امور داخلي اين كشور دخالت داشته‌اند كه به طور اجمال مي‌توان به تلاش آنها در تغيير نتيجه انتخابات اول عراق در سال 1384 كه منجر به اين شد كه شيعيان اكثريت لازم براي تشكيل دولت مستقل را از دست بدهند، همچنين تلاش براي نفوذ عناصر مورد وثوق واشنگتن در پست‌هاي حساس وزارتي و تلاش براي نفوذ دادن 500 نامزد وابسته به حزب بعث در انتخابات مجلس دوم عراق اشاره كرد "

در خاتمه اینکه سر مقاله نویس بازهم همچون گذشته تلاش کرده است که با پاک کردن صورت مسئله ومحو نمودن نقش مداخله گری رهبران رژیم ضد بشری در امور داخلی عراق به خصوص سنگ اندازی کردن در مسیر نخست وزیر شدن ایاد علاوی یقه ی عربستان وحزب بعث عراق را گرفته است که چرا عربستان پس از اشغال نظامی عراق در 8 سال گذشته در بغداد هنوز سفارت دائر نکرده است و با فرافکنی و فرار به جلو عربستان را متهم به اقدامات تروریستی در عراق نموده است ؟ آنگاه افسوس خود را ابراز کرده و گفته است که در اين ميان آنچه مي‌تواند تا حدودي در راه رسيدن عراق به صلح و ثبات اميدواري کمک كند ایجاد اتحاد و كنار گذاشتن اختلافات در داخل جناح شيعيان عراق وابسته به بیت جماران مي‌باشد . ولی نگفته که بدلیل بد نام و آلوده بودن نوری مالکی که مطیع و سر سپرده ی بیت جماران ممکن نیست . همینطور اشاره نکرده که نوری مالکی مورد تنفر مردم عراق می باشد. بهرصورت اعتراف نموده که اوضاع در مسير اتحاد و ائتلاف مورد نظر بیت جماران برای کسب پست نخست وزیری نوری مالکی به پيش نمي‌رود. بنابراین برای ادامه ی پیش برد اهداف بیت جماران و سپاه پاسداران وحیات خلوت بودن عراق توصیه نموده است که جناح عمار حكيم و نوري مالكي باید به سمت ائتلاف قدم بردارند تا موجب ترمیم بخشي از اشتباه بزرگ خود شوند که قبل از بر گزاری انتخابات پارلمان عراق مرتکب شدند که چون این اقدام سبب جدائي و چند دستگي شد اکنون می باید جبران گردد . یعنی اینکه باید هرچه سريع‌تر به وحدت موضع در مورد تشكيل دولت با هم دیگر برسند تا که بتوانند فرصت را از دست رقيب ایاد علاوی بگیرند تا که سر ولی فقیه و پاسداران کودتا گر بی کلاه نماند . بهر حال همچون شرایط ایران مردم عراق و مطالبات شان ومنافع کشور و امنیت عراق مهم نیست، بلکه نخست وزیر شدن مورد حمایت یا دست آموز بیت جماران و پاسداران کودتا گر در عراق مهم است تا عراق برای حاکمان تهران بصورت حیات خلوت برای چانه زنی و باج گیری هسته ای همچنان باقی بماند . مهمتر اینکه بازهم بتوان بعنوان مرکز کانون صدور تروریسم وبحران و ارتجاع به منطقه خاور میانه ایفای نقش نماید
.
هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1389/13890414/13890414_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دو شنبه 14 تیر ماه سال 1389
منشأ اصلي بن بست سياسي عراق