روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 1 خرداد ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " مسئوليت گريزي، آفت مديريت اقتصاد كشور"

"چون عنتر دیگر از مهر ورزی لوطی بر خوردار نیست . بنا براین جای حمایت از دولت مدعی ساده زیست و عدالت محور اصول گرا، انتقادات رشد یابنده گرفته است که ناشی از جنگ قدرت و ثروت و ساختار ارتجاعی و خرافاتی و اصلاح نا پذیر بودن رژیم فاشیستی مذهبی تروریستی کودتایی می باشد"

ادامه روند رشد اختلاف و شکاف میان رهبرولی وقیح با پاسدار گماشته رئیس جمهور احمدی نژاد موجب شده است که فضایی گشوده شود که مسیر انتقادات به عملکرد دولت و رئیس جمهور پاسدار گماشته احمدی نژاد شیب تند به خود بگیرد. آنگونه که می شود گفت این موج رشد یابنده ی انتقادات همه جانبه می باشد . به خصوص انتقاد ات محور حذف یارانه های حکومتی و رابطه اش با رشد شتابنده ی تورم وگرانی قیمت کا لاها نمایان تر از قبل شده است . در این رابطه ی سرمقاله نویس پیرامون افزایش قیمت کالاها و سخت تر شدن شرایط اموراقتصادی و اجتماعی قشر متوسط و ضعیف و شرایط سخت شدن برای قشر محرومان و تهی دستان پرداخته است . همچنین از نگرانی تقاضای اصناف مختلف برای بالا بردن قیمت ها گزارش و تحلیل داده است که ناشی از افزایش بی حساب و کتاب قیت ها و گرانی هاست که تأکید شده است اینگونه بر خلاف وعده های دروغین ارزان شدن قیمت ها از سوی پاسدار گماشته احمدی نژاد رئیس جمهور می باشد :

"موج جديدي از افزايش قيمت كالاها و خدمات مختلف طي هفته‌هاي اخير بازارهاي متعددي را در نورديده و بر دغدغه‌هاي عمومي در مورد مشكلات معيشتي و اقتصادي دامن زده است. اين نگراني‌ها از آن جهت افزايش يافته كه رشد قيمت كالاها و خدمات مختلف طي اين روزها درحالي اتفاق مي‌افتد كه مديران متعدد دولتي از رئيس‌جمهور گرفته تا مسئولان اقتصادي از زمان اجراي مرحله اصلاح قيمت‌ها در قالب قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، دائماً از عدم افزايش قيمت‌ها در سال 90 و حتي ارزان شدن آنها خبر مي‌دادند، اما افكار عمومي كشور در هفته‌هاي اخير با واقعيت‌هايي متضاد با اين وعده‌ها و پيش بيني‌ها مواجه شده است. از اين رو علاوه بر شرايط معيشتي دشوار، بخش زيادي از طبقه ضعيف و متوسط كشور از لحاظ اقتصادي، با كاهش سرمايه اجتماعي خصوصاً از لحاظ اعتماد به سخنان مسئولان و مديران اجرايي و اقتصادي هم مواجه است. افزايش چشمگير قيمت انواع مواد غذايي، مواد بهداشتي در سال جاري برخلاف وعده رئيس‌جمهور در سال گذشته مبني بر ارزان شدن كالاها، شيب تند افزايش قيمت برق و گاز در سال 90 بر خلاف وعده‌هاي مكرر سخنگوي كارگروه هدفمندي يارانه‌ها مبني بر افزايش اندك بهاي اين دو مقوله، افزايش شديد اجاره بها و قيمت ملك برخلاف ادعاهاي وزير مسكن مبني بر ارزان شدن خانه و ده‌ها نمونه ديگر از مواردي است كه افكار عمومي را در مقايسه بين وعده‌هاي مسئولان و واقعيت‌هايي كه هر روز در مديريت اقتصاد و معيشت خانواده خود با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، دچار تناقض و بي‌اعتمادي كرده است. در اين ميان يكي از مسائلي كه زمينه نگراني‌هاي بيشتر را فراهم آورده، افزايش روزافزون تقاضاهاي اصناف مختلف براي بالا بردن قيمت‌ها است؛ بنابر گزارش‌هاي رسمي نهادها و دستگاه‌هاي مسئول نظارت و كنترل بازار، بسياري از اصناف توليدي و خدماتي از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري، تقاضاهاي متعددي را براي دستگاه‌هاي مسئول ارسال كرده و طي آن با استناد به بالا رفتن قيمت نهاده‌هاي توليد مانند حامل‌هاي انرژي، دستمزد نيروي انساني، خواستار تعديل مثبت و افزايش قيمت نهايي محصولات و خدمات هستند، درخواستهايي كه به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش قابل ملاحظه قيمت مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد براي توليد كنندگان اصلاً غيرمنطقي نيست و بي‌توجهي به آنها، منجر به ورشكستگي و تعطيلي بنگاه‌هاي توليدي خواهد شد كه پيامدهاي ناگواري از جمله كاهش نرخ رشد اقتصادي، افزايش بيكاري و افزايش حجم واردات را به دنبال خواهد داشت.

همینطور سر مقاله نویس در ادامه به مشکل مضاعف قانون حذف کردن یارانه های دولتی اشاره کرده است . بعنوان راه حل رهنمود کاهش رشد حجم نقدینگی سرگردان داده است که اینگونه با پرداخت نقدی یارانه های ماهیانه بر حجم نقدینگی و رشد نرخ تورم و افزایش قیمت کالا ها افزوده می گردد:

"برمبناي اين شرايط ظاهراً دولت به عنوان مجري قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از دو جهت تحت فشار واقعيت‌هاي اقتصادي قرار دارد؛ از يك سو جامعه و وضعيت معيشتي مردم كه بنابر برآوردهاي انجام گرفته، تاب تحمل افزايش بيشتري قيمت‌ها را ندارد و از ديگر سو بنگاه‌هاي توليدي كه براي ادامه فعاليت، گريزي جز بالا بردن قيمت نهايي برايشان ندارند. اما مشكل اينجاست كه انتخاب هر يك از اين دو طرف در كوتاه مدت به زيان طرف ديگر و در نهايت به ضرر كل اقتصاد كشور تمام خواهد شد. مسئولان اقتصادي كشور بايد هرچه سريعتر با تدابير كوتاه مدت، نقدينگي سرگردان در بازار را كه هر ماهه با پرداخت يارانه‌هاي نقدي بر مقدار آن نيز افزوده مي‌شود. از سطح جامعه جمع كنند تا به اين ترتيب از افزايش تورم ناشي از رشد تقاضا جلوگيري شود. در قدم بعدي با ساماندهي و تمركز بخشي به نقدينگي سرگردان جمع آوري شده در قالب تسهيلات پرداختي به واحدهاي مولد در بخش‌هاي مختلف توليدي و خدماتي، چرخه توليد و عرضه را تسهيل و تسريع كند تا بتوان با افزايش عرضه، تقاضاي متراكم موجود در جامعه را اجابت و مديريت كرد
"

در خاتمه اینکه بحران ها و نا رسایی های اقتصادی و نا هنجاری های اجتماعی و رشد نرخ تورم و گرانی لجام گسیخته همراه با رشد فقر و بیکاری و سایر پدیده های شوم اجتماعی یکشبه اتفاق نیفتاده است که فقط مر بوط به اقدامات دولت های نهم ودهم باشد که بر خلاف اینکه اکنون اقدامات دولت مدعی اصول گرا بر زیر تیغ پرسش گری انتقادی برده می شود . فراموش نشده است که چگونه تا قبل از اینکه شکاف و اختلاف میان ولی وقیح و رئیس جمهور پاسدار گماشته احمدی نژاد نمایان شود ، دولت و رئیس آن بشدت مورد حمایت ولی وقیح بود و از اقدامات دولت دفاع و حمایت می نمود . بنابراین ریشه و علت مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی وتورم و گرانی و فقر و بیکاری و شکاف عمیق طبقاتی تاریخچه ی بیش از 32ساله دارد . یعنی عامل اصلی نارسایی و بی سامانی های کنونی از همان اوایل تشکیل و شکل گیری این رژیم ضد بشری بدون یک کلمه کم و بیش مورد نظر خمینی شیاد شروع شد . چونکه خمینی شیاد با مقوله ی اقتصاد آنگونه بر خورد کرد که گفت اقتصاد مال خر است . سپس رفسنجانی در ادامه ی سیاست تعدیل اقتصادی وتز مشکل نه گرانی که ارزانی می باشد مبتکر پدیده ی شوم آقازاده پروری شد که در ادامه شکاف عمیق طبقاتی و شتاب تورم و گرانی و فقر و بیکاری شتاب گرفت تا اینکه این سیاست از سوی مدعیان اصلاح طلب ادامه یافت . آنگاه نوبت به اصول گرایان و پاسدار گماشته احمدی نژاد رسید تا باا عتراف به عدم باور به تئوری های اقتصادی تأکید بر باور صدور فرهنگ و اقتصاد بسیجی به جهان بعنوان راه حل نهایی مبارزه با بحران پولی و اقتصادی اروپا و آمریکا نمود . صد البته که با حمایت کامل رهبر لوطی جماران بود که طرح قانونی حذف یارانه های دولتی اجرا شد. ولی اکنون چون عنتر دیگر از مهر ورزی لوطی بر خوردار نیست . بنا براین جای حمایت از دولت ساده زیست و عدالت محور مدعی اصول گرا، انتقادات رشد یابنده گرفته است که ناشی از جنگ قدرت و ثروت و ساختار ارتجاعی و خرافاتی و اصلاح نا پذیر بودن رژیم فاشیستی مذهبی تروریستی کودتایی می باشد.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900301/13900301_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 1 خرداد ماه سال 1390

مسئوليت گريزي، آفت مديريت اقتصاد كشور