روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 8 خرداد ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله ی روزی نامه ی حکومتی جمهوری " اهداف آمريكا از كمك‌هاي مشروط به مصر"

"پرسش است که حاکمان تهران در مصر بدنبال چه اهدافی می باشند؟ آنگونه که پس از قیام ضد دیکتاتوری مردم مصر و سقوط مبارک که نظامیان در مصر قدرت را قبضه کرده اند . شاهدیم که در ایران با نا دیده گرفتن موضع خمینی شیاد علیه ی مصر چگونه این روز ها بدر و دیوار زده می شود تا هر طوری شده رابطه ی دیپلماتیک با مصر بر قرار شود؟!"

خوب سئوال است که اگر چنانچه آمریکا که قدرت بر تر جهان می باشد . کمک های مالی مشروط به مصر می کند . مشخص است که شرط اهدای کمک های مالی به مصر در ر استای منافع خاص آمریکا می باشد که در مصر و خاور میانه و شمال آفریقا دنبال می شود . ولی پرسش است که حاکمان تهران در مصر بدنبال چه اهدافی می باشند؟ آنگونه که پس از قیام ضد دیکتاتوری مردم مصر و سقوط مبارک که نظامیان در مصر قدرت را قبضه کرده اند . شاهدیم که در ایران با نا دیده گرفتن موضع خمینی شیاد علیه ی مصر چگونه این روز ها بدر و دیوار زده می شود تا هر طوری شده رابطه ی دیپلماتیک با مصر بر قرار شود؟ آنگونه عجله و شتاب همه جانبه در این مورد می شود که پاسداران کودتا گر و ولی وقیح از طبه ی مقتدی صدر وجریان صدر در عراق علیه ی مبارک و دو فرزند وی وارد کار زار شده و شکایت نموده اند تا از این طریق فشار بر روی مصر وارد شود تا شرایط عادی شدن رابطه با مصر برای سران رژیم ضد بشری کودتایی ایران هموار گردد . در صورتی که هنوز ایجاد رابطه بر قرار نشده مقامات مصری خبر از بازداشت یک جاسوس رژیم ضد بشری کودتایی در مصر داده اند که بهتر عریان می شود که دلیل عجله ی حاکمان تهران برای ایجاد رابطه با مصر چیست ودر این کشور بد نبال چه نوع اهداف و اقدامی هستند:

"عصام شرف، نخست‌وزير دولت نظامي مصر از طرح‌هاي واشنگتن براي اعطاي كمك‌هاي مشروط به قاهره استقبال كرد و ضمن تقدير از اين كمك‌ها، از آمريكا به عنوان "دوست مصر" ستايش نمود. به طور همزمان وزير دارائي مصر از طرحهائي براي اعطاي وام 2/2 ميليارد دلاري بانك جهاني و موافقت اصولي صندوق بين‌المللي پول براي يك وام 10 تا 12 ميليارد دلاري سخن به ميان آورد. در همين حال، كه به موازات اين موافقت‌ها، برخي از كشورهاي اروپائي نيز وعده كمكهاي فوري و البته مشروط را به قاهره داده‌اند و مذاكرات طرفين در اين مقوله در جريان است. از موضوعات جالب و حساس در اين زمينه آنكه حتي عربستان و امارات هم براي اعطاي وام‌هاي فوري به مصر چراغ سبز داده‌اند و احتمال مي‌رود حتي زودتر از وام‌هاي غربي، وجوه حاصله از وام‌هاي عربي به اقتصاد مصر تزريق گرددروزنامه نيويورك تايمز تصريح كرده است كه تصميم واشنگتن براي وام‌ها مشروط به كنار زدن اسلام گرايان در اين كشور و جلوگيري از به قدرت رسيدن اخوان المسلمين بوده است. لكن منابع خبري ديگر از شروط محكم تري سخن به ميان آورده‌اند كه مشخصاً ادامه همكاري رژيم قاهره با صهيونيستها را به عنوان "شرط اصلي" مطرح مي‌سازد. به عبارت بهتر، با اعمال فشار لابي صهيونيستي در اروپا و آمريكا و حتي اثرگذاري آن بر روي مناسبات ويژه ميان عربستان و امارات از يكطرف و مراكز تصميم گيرنده در غرب، سعي بر اينست كه با تزريق دلارهاي مشروط به اقتصاد نابسامان مصر، مانع از روي كار آمدن اسلام گرايان و فاصله گرفتن مصر از رژيم صهيونيستي و احياناً تقابل اين دو با يكديگر شوند"

مشخص نیست که برای چه سر مقاله نویس متوجه تناقض گویی آشکار خود نشده است . زیرا از یک طرف گزارش داده است که نخست وزیر و وزیر دارایی مصر از اعطای کمک مالی آمریکا و وام صندوق بین المللی پول همراه باوام کم بهره از سوی اروپا استقبال کرده اندو تأکید کرده است که هدف این وام ها انگیز کنار زدن اسلام گرایان همچون اخوان المسلمین در مصر و بر قراری رابطه مصربا اسراییل است و افزوده است که دست و حمایت صهیونیست ها در دادن این وام ها درکار می باشد .اما از سوی دیگر اعتراف کرده است که مصر گذر گاه رفح را باز گشایی کرده است که مورد استقبال فلسطینان واقع شده و موجب نا رضایتی اسراییل شده است و مثل همیشه نماینده و سخنگوی ملت فلسطین شده است ودر دفاع از اینان چنین علیه ی اسراییل لغز خوانی کرده است :

"برپائي تظاهرات ميليوني در حمايت از فلسطيني‌ها در اكثر كشورهاي عربي و شصت و سومين سالگرد تشكيل رژيم صهيونيستي كه به "روز نكبت" مشهور گرديده، به همراه بازگشائي دائمي "گذرگاه رفح" توسط مصر، تقريباً تمامي آرزوهاي رژيم تل آويو و حاميانش درخصوص "ماهيت قيام‌هاي عربي" را يكسره برباد داد و به خوبي ثابت كرد كه اگر ملت‌هاي عرب تحت فشار ديكتاتورهاي وابسته به غرب نباشند، قطعاً به سمت فلسطيني‌ها گرايش دارند و قصد ارتباط و حفظ مناسبات با رژيم تل آويو را ندارند. اصرار ميليونها تظاهر كننده مصري براي لغو قرارداد كمپ ديويد، قطع صادرات گاز به اسرائيل و تعطيل كردن سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره، به اندازه كافي نشانگر جهت گيري "مصر جديد" نيز هست. دقيقاً به همين دليل است كه واشنگتن و متحدان اروپائي آمريكا براي تأثيرگذاري در اين فرايند غيرمنتظره درصدد اعطاي وام‌هاي مشروط بر آمده‌اند و براي تحقق اهداف و آرزوهاي خود اصرار مي‌ورزند "

سرمقاله نویس در دنباله از مصر عبور کرده و به کشور های دیگر عربی گیر داده و متهم شان کرده است. سپس به دفاع از حزب الله لبنان و حماس پرداخته است . چونکه بدلیل ایفای نقش آفرینی برپایی جنگ 33 و 22 روزه با اسراییل است که این دو جریان بر عهده داشتند . نا گفته نماند که طراح اصلی هر دو جنگ و لی وقیح و پاسداران بودند . زیرا که برای عبور از بحران هسته ای نیاز شدید به سیاست صدور بحران و ارتجاع و تروریسم به برون مر ز وناامن وبی ثبات کردن منطقه از طریق برپایی جنگ بود . بنا براین در راستای همان سیاست بحران آفرینی و جنگ افروزانه ی قبلی در منطقه است . همچنین دشمنی مداوم با روند هر گونه مذاکرات صلح خاور میانه است که اکنون سر مقاله نویس عربستان و امارات متحد عربی را پیوند به ارتجاع عرب کرده و چنین از موضع ضد آمریکایی و اسراییلی اینان را مورد اتهام و تهاجم خود قرار داده است :

اينكه آمريكا و اروپا درصدد جلب نظر مصر به سمت رژيم صهيونيستي و تأثيرگذاري به سود رژيم تل آويو هستند، اگرچه نمود عيني براي اثبات دخالت بيگانگان در امور داخلي مصر محسوب مي‌شود، ولي تازگي ندارد. ولي سؤال اينست كه عربستان و امارات، چه منافعي از تحقق اين شروط غرب انتظار دارند كه با آنها در اين ماجرا هم صدا شده اند؟ پاسخ اين سؤال هم روشن است. در جريان تحولات سال‌هاي اخير به ويژه در خلال جنگ عليه لبنان و غزه، نقش سعودي‌ها كاملاً آشكار شد و "ايهود اولمرت" نخست‌وزير وقت رژيم صهيونيستي به تصريح يادآور شد كه اصرار عربستان براي ريشه كن ساختن حزب‌الله لبنان و حماس، اگر بيشتر از تمايلات رژيم صهيونيستي نباشد، قطعاً كمتر نيست. بعلاوه در مقطع كنوني، عربستان و امارات از آن بيم دارند كه تداوم و گسترش امواج بهار عربي، سرنوشت آنها را نيز رقم بزند و در نهايت، چيزي از رژيم آل سعود در منطقه باقي نماند. با اينهمه، همداستاني ارتجاع عرب و رژيم صهيونيستي در ماههاي اخير، به مراتب بيشتر و البته وقيحانه‌تر از گذشته به نمايش درآمده است كه ننگ بزرگي بر پيشاني ارتجاع منفور و مفلوك عرب محسوب مي‌گردد. تاريخ به ياد دارد كه در توجيه امضاي قرارداد ننگين كمپ ديويد مطرح مي‌شد كه مصر از طريق صلح با رژيم صهيونيستي به عزت و افتخار و اقتدار بيشتري دست مي‌يابد و به ويژه اقتصادي - صنعتي نيز توسعه خواهد يافت و به يكي از قطب‌هاي اقتصادي منطقه تبديل خواهد گرديد اما در پرتو اسارت در چنگال صهيونيستها به درجه‌اي از فلاكت اقتصادي و سياسي رسيده كه نيازمند وام‌هاي كم بهره به منظور عبور از شرايط بحراني اخير است و درعين حال، بيگانگان از همين شرايط براي تحميل ديدگاهها و نقطه نظرات رژيم صهيونيستي، بيشترين سوءاستفاده‌هاي ممكن را به عمل مي‌آورند. اين پديده و پيامدهايش يكبار ديگر نشان داد كه اصرار ملت بزرگ مصر براي پايان دادن به اسارت در چنگال صهيونيسم تا چه اندازه حساب شده و داراي آثار و تبعات حياتي و معادل آزادي مصر است.

در خاتمه اینکه شکی وجود ندارد که سر مقاله نویس جزو پیروان خمینی شیاد و جانشین وی می باشد که جنگ ویرانگر را نعمت الهی می دانست . زیرا که سیاست جنگ افروزی میان ایران و عراق رمز ماند گاری و بقای رژیم فاشیستی مذهبی تروریستی بوده است . از سوی دیگر خمینی شیاد قبل از جنگ افروزی با عراق تأکید بر صدور انقلاب به برون مرز نمود . آنگاه تأکید وی تبدیل به سیاست رسمی سیاست خارجی رژیم ضد بشری قرون وسطایی شد. آنچنان که این سیاست تا کنون زیر پوشش دیپلماسی صدور تروریسم و بحران و ارتجاع به برون مرز با مداخله گری در امور داخلی کشور های منطقه و همسایه پیگیری شده است . زیرا که جنگ افروزی و بحران آفرینی در برون مرز آن سوی سکه ی سیاست ناا من و بی ثبات کردن منطقه است . چونکه جزو زیر مجموعه ی صدور بحران از درون به برون و منحرف کردن اذهان عمومی است که مکمل پیگیری اهداف پروژه ی هسته ای و تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای می باشد. بنا براین در راستای این سیاست و اهداف می باشد که با هرگونه پیشنهاد مذاکرات صلح خاور میانه مخالفت و دشمنی می شود و با چتر دین ابزاری شده ولی وقیح رهبر ام القرای جهان اسلام شده است و در حمایت تا کتیکی از فلسطین ومتهم کردن سران کشور های عربی برای ملت های مسلمان منطقه تعیین تکلیف وخط و خطوط برای شان ترسیم می نماید و با تاکتیک شعاری اسراییل نا بود باید گردد تلاش برای بر پایی جنگ میان فلسطینیان و حزب الله لبنان باا سزاییل می شود . به خصوص در شرایط کنونی که رهبر ولی وقیح با رئیس جمهور پاسدار گماشته احمدی نژاد سخت در گیر جنگ قدرت و ثروت می باشند. به ویژه اینکه دیگر سیاست باج گیرانه ی پیش برد وقت کشی مذاکرات هسته ای جواب ندارد و پیگیری اهداف هسته ای تبدیل به بحران ومعضل جدی شده است . مهمتر اینکه منطقه دستخوش تحولات و تغییرات ضد دیکتاتوری شده است . در صورتی که فاشیستی ترین دیکتاتوری در ایران حاکم است و حاکمان ایران وحشت شدید از سرایت قیام های ضد د یکتاتوری منطقه همچون سوریه به داخل ایران دارند . بهمین دلیل است که حاکمان رژیم کودتایی نا مشروع ایران ناشی از کابوس وحشت قیام و فرو پاشی که دارند تلاش گسترده برای دستیابی به سلاح هسته ای و ایجاد جنگ میان فلسطین و اسراییل می کنند . از طرف دیگر عجیب دچار ترس و سراسیمگی شده اند. پس جدیت فراوان برای ایجاد رابطه با مصر می کنند تا دیوار حاشیه ی امنیتی تز در بیرون خانه جنگیدن به جای درون خانه را هر چه بیشتر در منطقه گسترش دهند.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900308/13900308_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 8 خرداد ماه سال 1390

اهداف آمريكا از كمك‌هاي مشروط به مصر