" نگاهی به وضعیت کنونی فراموش شدگان باز ماندگان زلزله ی بم پس ا ز 6 سال "

تصور نمی رود که از فاجعه ی تاریخی زلزله ویرانگرشهر تاریخ بم آنقدر زمان سپری شده باشد که دچار مرور زمان و فراموشی شده باشد که حتی برای بازماندگان این زلزله فاجعه انگیز بمب آنچنان فراموشی آورده باشد که به یاد نیاورند که در این چه اتفاقی افتاد و چرا مسئولین به تماس های تلفنی و اخطار آمیز پس لزره های قبل از زلزله از سوی مردم این شهر توجهی نکردند تا که شهر تاریخی بم زیر و رو وویران شد. همینطور مردم نگران به خصوص خبر نگاران و مطبوعات از یاد برده باشند که چگونه که 12 ساعت پس از وقوع زلزله روز بعد گزارش شد که چگونه از شب تا صبح در بیت رهبری در جماران بحث و جدل و شک ودو دل بودن پیرامون صدور موافق و مخالف حلال و مکروه و حرام بودن ورود سگ های رد یاب سوئیسی به ایرن مشغول بودند .درصورتیکه می شد از این سگان در رد یاب برای نجات زیر آوار ماند گان زلزله ی بمب در بدو ورود شان به ایران استفاده کرد.

بهر صورت در مطبوعات رژیم روز بعد از زلزله ی بمب گزارش شد که روز نامه ها ی سوئیسی تیتر خبری در صحفات اول خود بازتاب دادند که سگان سوئیسی زود تر از پاسداران و محافضان لوطی جماران به دروازه ی ورودی شهر زلزله زده ی تاریخی بمب رسیده و منتظر مجوز ورود به داخل شهر برای مأموریت شناسائی و نجات دادن زیر آوار ماندگان می باشند.حال بماند همانگونه که گفته شد اگر چنانچه به موقع اقدام می شد و به سگان رد یاب سوئیسی مجوز داده می شد که سگان ردیاب به موقع وارد عمل و جستجو گری شوند چه تعداد از زیر آوار ماندگان زلزله ی بمب می توانستند قبل از جان باختن نجات یابند و زنده بمانند پرداختن به این موضوع نه مسئله ی حاکمان و مورد خوشآیندشان می باشد؟

بهر صورت چون این زلزله ی بمب فراموش نشده است و گزارشگر روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی مورخ 2 دیماه یک گزارش با این عنوان تهیه کرده است " به بهانه ششمين سالگرد واقعه تلخ زلزله بم بم همچنان چشم انتظاربازسازي ومساعدت مسئولان" که شفاف سازی کرده است شرایط زیاد با زمان پس از زلزله تغییر نکرده است جز اینکه آنانکه وام گرفته اند دو برابر این مبلغ به بانک بدهکار شده اند. البته مشخص است که هنوز فراموش نشده که چگونه پس از وقوع زلزله ی مخرب بمب چه مقدار سیل کمک های نقدی و داروئی و خوراکی و پوشاکی از سوم مردم سراسر ایران و نهاد های انسان دوست سراسر جهان و رهبران کشور های منطقه ای و خارجی به سوی ایران و شهر و یران شده ی تاریخی بمب به خصوص برای کمک و امداد رسانی بازماندگان زلزله زدگان شهر تاریخی بمب سرازیر شد؟ بطوریکه همان موقع مطبوعات و رسانه های خبری گزارش دادند که با این میزان کمک های نقدی و غیر نقدی که به خاطر زلزله ی شهر بمب شده است می توان با حجم و ابعداد این کمک ها چند شهر مشابه بمب را از نوبنا نهاد و هزینه و نیز باز ماندگان زلزله ی شهرتاریخی بمب را تأمین نمود . ولی چون از ابتدا سپاه پاسداران جزو اولین نیروهائی بود که قبل ازسایر نیر وها وارد شهر زلزله ی زده ی بمب شد و گلوگاه و ورود و خروجی ها و تردد شهر بمب و نظم و امنیت داخل شهر را بر عهده گرفت و تسلط کامل بر محموله های ارسالی خوراکی و پوشاکی و داروئی و خدماتی و حتی نقدی داشت و نظارت و کنترل همه را در اختیار خود گرفت. آنگونه که چند محموله های تریلی های عازم بمب از سوی و سیستان و بلوچستان و خراسان و استان هر مزگان عازم مسیر کرمان - بمب در میان راه با عنوان راهزنی به سرقت برده شد .

سپس سر وکله ی تبلیغاتی تلویزیونی و خبری صدا و سیما هم پیداشد و یکریز گزارش های خبری تبلیغاتی به نفع پاسداران تهیه و پخش می کرد . چیزی نگذشت که برای پوشش تبلیغاتی و زیر سئوال بردن نواقض خدماتی و حضور کمک رسانی دولت مدعی اصلاح طلبی خاتمی سر و کله ی لوطی جماران هم در این شهر تاریخی و زلزله زده ی بمب پیدا شد تا که از مجموعه ی کمک های ارسالی و جمع آوری شده سهم بیت رهبری را در یافت و ازمفت خوری کردن عقب نماند . ازطرف دیگر برای اینکه مسئولان دولت مدعی اصلاح طلب خاتمی ششم برزیر سئوال برده شود. گزارشگر همین روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی با تبلیغاب و تاب دار با پرسشگری که چرا مسئولان دولت مدعی اصلاح طلبان سفر به بمب نمی کنند تا که مطالبات و نیاز های باز ماندگان زلزله ی بمب را بر آورده و بر طرف نمایند . با دفاع جانانه از لوطی جماران نمودن گزارش می داد که لوطی جماران در سفر نا گهانی سوم خود با لباس مندرس و ناشناس وارد شهر زلزله زدهی تاریخی بمب شدو در حاشیه ی خیابان و پیاده رو های این شهر زلزله زده بعنوان ناشناس مشغول به درد دل کردن با مردم و باز ماندگان زلزله زدگان بمب شد . البته این شیوه ی گزارشگری روش تبلیغاتی – انتخاباتی حامیان مدعیان اصول گرائی وابسته به لوطی جماران بود. چگونه اینگونه تبلیغات از سوی دیگر موضعی آشکار علیه ی دولت مدعی اصلاح طلبان و آماده کردن بار منفی در نمایش خیمه شب بازی مجلس هفتم بود همچون تبلیغات خالی بندی و عوامفریبانه ی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوره ی نهم از سوی پاسدار گماشته احمدی نژاد بود که قول تبدیل در آمد فروش نفت به نان و بردنش بر توی سفره های خالی محرومان و تهی دستان بود که مکمل آن نوید مبارزه با مفسدان اقتصادی هم می شد که در آن دوره برای تحریک و تشویق کردن مردم ایران به کمک های گوناگون به باز ماندگان زلزله ی بمب می شد و قول ساختن اماکن فردی و عمومی تخریب شده و بناهای جدید داده می شد.

اما اکنون پس از چندین سال که از آن زلزله ی فاجعه ی انگیزمی گذرد و از آن وعده های دروغ با شیادی و عوامفریبی داده شده می گذرد . در صورتیکه کمک های نقدی و امکانات بسیارگسترده گرد آوری شده به جز اینکه از سوی غارتگران و عوامفریبان و دین فروشان و جنگ افروزان حاکم کمک های دریافتی بالا کشیده شد نه اینکه کاری برای بازماند گان زلزله زدگان شهر تاریخی ویران شده ی بمب انجام نشده است ، بلکه تیتر درشت صحفه ی اول روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی مورخ 2 دیماه با گزارش تصویری تذکر داده شد که چگونه نشان می دهد که بازماندگان زلزله زدگان شهر تاریخی بمب همچنان مثل روز های پس از اتفاق زلزله در صف انتظار عملی شدن بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خیار می یاد هستند.

یعنی با وجود اینکه سانسور و خفقان و ممیز گری بر مطبوعات حاکم است . اما باز اینگونه تیتر گزارش خبری زده می شود که می توان فهمید که چه ظلم و ستم و اجحاف و جنایت مضاعفی بر باز ماندگان زلزله زدگان شهر تاریخی بمب رفته است؟ یا اینکه چه اندازه ی ادعای مضحک وارونه کردن لوطی جماران مبنی بر پشتیبانی 86% آرای ملت در نمایش خیمه شب بازی کودتای تقلباتی 22 خرداد دروغ محض می باشد . از آن بدتر چقدر به فهم وشعور مردم ایران به خصوص تهی دستان و محرومانی که 80% جمعیت کشور را تشکیل می دهند توهین شده و نا باورانه است.به ویژه ادعای فوق العاده ی مضحک ساده زیست بودن دولت که پس از چندین سال که از تاریخ وقوع زلزله ی شهر تاریخی بمب سپری شده است . ولی شرایط باز ماندگان زلزله نه بهبود نیافته است ، بلکه هیچگونه به قول های داده شده ی مسئولان و سفر های چپ و راست لوطی جماران با سفر خود به این شهر و درد و دل کردن با لباس مندرس با بازماندگان زلزله و قول ساخته شدن شهر و اماکن عمومی تخریب شده و باز سازی خانه های ویران و نابود شده داده شد اقدام وترتیب اثری داده نشده است . بدتر اینکه پاسدار گماشته احمدی نژاد در سخنرانی اخیر خود در شیراز مدعی شده است که خسارات وارده بر ایران در جنگ جهانی اول در 65 سال پیش را از حلقوم جنگ افروزان خارجی بیرون می کشاند.

البته جائیکه مترسک و آلت دست پاسدار گماشته احمدی نژاد شهامت پاسخ دادن به چگونه هزینه شدن یا واریز شدن مبلغ 330 میلیارد دلار فروش نفت در 4 سال گذشته چه شده یا کجا رفته است؟ اینگونه ادعای کمدی کردن و تیر در تاریکی رها کردن و قمپز در کردن توهین علنی به فهم و شعور مردم ایران و نمک پاشیدن بر روی زخم محرو مان و به خصوص داغداران همچنان منتظر در یافت خدمات و امدار رسانی باز ماندگان زلزله زدگان شهر تاریخی بمب می باشد.

همچنین آخر چگونه می توان اینگونه ادعا های پوشالی را باور کرد که اگر چنانچه با بزرگترین تلسکوپ موجود جهان یا ذره بین های قوی درشت نما گر تلاش و کنجکاوی کرد تا شاید یک مورد یافت که در بیش از 30 سال گذشته که از میان قول ها ووعده های داده شده که سوی غارتگران و عوامفریبان و جنگ افروزان و دین فروشان شیاد به مردم ایران داده شده . حتی یک مورد هم نمی توان مشاهده کرد که به نفع مردم ایران به خصوص محرومان و تهی دستان به واقعیت پیوسته باشد که تأثیر مثبت بر بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی شان داشته باشد. در صورتیکه خمیمنی شیاد قول حاکم شدن مستضعفان و پا بر هنگان را داده بود.

بنابراین با دسترس بودن کار نامه ی ننگین دغلکاری و نیرنگ و سر کیسه کردن مردم و سر کار گذاشتن شان و چپ و راست وعده های دروغ به مردم دادن و پاسخ را با وعده ی دروغ های بزرگ تر دادن و اقعاً هیچ شک یا ابهامی وجود ندارد که ادعای پوشالی پشتیبانی 86% جمعیت کشور حامی رژیم کودتائی نا مشروع و ضد مردم چه دروغ مدل گوبلزی می باشد؟ زیرا که مگر می توان باور داشت که قول های داده شده ی سازندگی و ترمیم خرابی و ویرانی های ناشی از زلزله ی فاجعه انگیز بمب بر نامه ی منحرف کردن اذهان عمومی ودل خوش کردن الکی بازماندگان داغدار وبی خانمان و آواره و همه چیز از دست دادگان زلزله زدگان بمب بوده است؟ بگذریم بخش هائی از گزارش بازتاب داده شده به مناسبت شش سال سپری شدن از فاجعه ی زلزله ی ویرانگر بمب از سوی گزارشگر روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی اینگونه می باشد :

"شش سال از فاجعه ويرانگر زلزله بم مي گذرد. فاجعه اي كه در آن بسياري از هموطنان جان خود را از دست دادند و شهر بم به واسطه آن به ويرانه اي تبديل شد. هنوز مردم از مشكلات خود در عدم توانايي بازپرداخت وامها با سود و ديركرد و جريمه متعلقه از عدم عمران شهري از كمبود اعتبارات عمراني و ... سخن مي گويند. ظواهر و شواهد نيز گوياي همين مطلب است . هنوز در برخي از كوچه ها و خيابانها آوار ويرانه هاي ناشي از زلزله برجاست . هنوز كوچه ها آسفالت نشده و در ايام بارندگي يكي از معضلات مردم همين كوچه هاي خاكي مي باشد. هنوز خيابانها بطور كامل جدول گذاري نشده اند. وجود ويرانه ها در كنار ساختمانهاي زيبا و تازه تآسيس نماي شهر را تحت تاثير قرار داده است . مردم با بسياري از مشكلات از جمله فقدان عزيزانشان ويراني بازسازي و صدها مشكل ديگر تا حدودي كنار آمده اند ولي با مشكل بانكها و عدم توانايي در بازپرداخت سود و تآخير كارمزد اصل وامها نمي توانند كنار بيايند. مشاهده مهد كودكي كه هنوز در فضاي كانكس پذيراي كودكان عزيز مي باشد تامل برانگيز است . در حين گذر از كوچه ها و ديدار از محله ها و مردم متوجه مهد كودك فرناز شديم كه هنوز در كانكس فعاليت دارد!! جاي تعجب است كه چگونه با گذشت 6 سال هنوز چنين صحنه هايي در بم ديده مي شود!! : بعضي از مردم ساختمان تجاري را به تجاري مسكوني و واحد مسكوني خود را در دو يا چند طبقه طراحي كرده اند كه به دليل عدم توانايي در تكميل طرح ساختمانها نيمه كاره رها شده اند و اين موضوع به چهره شهر لطمه وارد مي كند. پيرامون وضعيت بسيار نامناسب كوچه ها و خيابانهايي كه هنوز خاكي هستند. شايق پيرامون طرحهاي 252 واحدي شهرك رزمندگان كه نيمه كاره رها شده اند گفت : مجري اين طرح ها مسكن و شهرسازي مي باشد كه در حال حاضر با كمبود اعتبار مواجه است چنانچه اعتبار مورد نياز تامين شود كار تكميل اين پروژه نيز دنبال مي گردد. فرماندار بم در ادامه به 455 ميليارد تومان وامهاي داده شده به مردم بعد از زلزله اشاره كرد و گفت : 170 هزار نفر از اين وامها استفاده كرده اند كه با سود و كارمزد به 738 ميليارد تومان تبديل شده است. وي سه مرتبه حضور مقام معظم رهبري در بم بعد از زلزله و نامگذاري اين شهر به دارالصابرين و توجه ويژه دولت به حل مشكلات مردم را قابل تقدير دانست و گفت : مردم انتظار دارند دولت همچنان نگاه ويژه اي به مسائل و مشكلات بم داشته باشند"

در خاتمه اینکه شهر تاریخی بمب که قبل از فاجعه ی زلزله ی 6 سال پیش که پذیرای بیشمار توریست ایرانی و خارجی بود که بر میزان در آمد مردم و وضعیت اقتصادی شهر اثر مثبت داشت که بنابر شایعه ای پس از زلزله ی بم گفته می شد حامیان لوطی جماران از حضور توریست های خارجی نا خشنود بودند که علاقمند بودندکه این شهر تاریخی ویران شود و نسبت هائی به همبه دلیل زلزله می شد که ناشی از آزمایش های مقدماتی تست انفجاری پاسداران در کوه های اطراف بم می بود . همچنین مردم این شهر از محصول تولید خرما و صادرات آن بهره می جست . اکنون تبدیل به شهر نیمه ویرانه و رها شده به حال خود همچون شهرهای استان های جنگ زده جنوب و غرب کشور شده است . حال سئوال است که باز سازی این شهر مهمتربوده است یا اختصاص دادن سرمایه ی گردن کلفت هسته ای و بحران آفرینی و تحریم اقتصادی تحمیلی؟ یا اینکهآیا پیگیری اهداف تروریسم برون مرزی با بودجه ی کلان یا صرف هزینه های گردن کلفت تور های سفر های ماراتونی استانی درونی با قول های پوچ کاغذی دادن و از اهداف پروژه ی هسته ای دفاع کردن و تأکید بر نابودی اسرائیل نمودن مهمتر بوده یا طرح های بازسازی این شهر ؟ یا اینکه آیا بطور گله ای سفر 500 نفره با همراه داشتن 200 بازرگان و دلال و واسطه و انگل های دزد و غارتگر به کشور های آفریقائی و آمریکا لاتین برای سرمایه کردن نمودن شان اصل است یا اینکه طرح مدارس سازی برای کودکان زلزله زدگان بم؟ بهر حال آیا نمی بایست بعنوان ابراز همدردی با باز ماندگان زلزله ی ویرانگر شهر تاریخی بمب وهم پیمانی کردن با خانوادهای داغ و عزدار شهدای وقایع اخیر و اعلام همبستگی با خانواده های زندانیان سیاسی و باز داشتی و همبستگی با هم رزمان اینان و دانشجویان و جوانان دختر و پسر و سایر اقشار ناراضی جامعه ما هم هر جا که هستیم و هرگونه می ااندیشیم ولی خواهان آزادی و دمکراسی و مدافع عدالت هستیم برای بلند تر کردن پژواک اعتراضی فریاد مرگ بر دیکتاتور و خامنه ای و ... همگام و متفق القول با معترضان داخلی شویم تا که با حضور پررنگ اعتراض ضد حکومتی شان در روز تاسوعا و عاشورا گامی دیگر در شتاب گیری مسیر تغییرات دمکراتیک در ایران و هموارتر کردنش بر داشته شود .

هوشنگ – بهداد

4 دیماه سال 1388

برای بازدید سایر مطالب و مقالات لطفاً به این آدرس رجوع شود .


به بهانه ششمين سالگرد واقعه تلخ زلزله بم بم همچنان چشم انتظاربازسازي ومساعدت مسئولان

http://www.jomhourieslami.com/1388/13881002/index.html