روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 29 دی ماه سال 1389
نقد و بررسی : سرمقاله ی روزی نامه ی جمهوری "درباره مذاكرات هسته‌اي اسلامبول"
"مگر هنوز ابهام یا نکته ای ناگفته باقی مانده است که گروه 5+1 بخواهد در مذاکرات هسته ای در استانبول اتمام حجت با مخاطب شیاد خود نکند و بازه هم تلاش کند به موش وگربه بازی خود ادامه دهد تا سران رژیم ضد بشری بالاخره اعلام کنند که دارای سلاح هسته ای می باشند؟".
اگر طبق اعتراف نقل قول سر مقاله نویس که خبر گزاری های غربی با بر جستته کردن مذاکرات استانبول این آخرین فرصت است که از سوی نماینده ی رژیم ضد بشری در آژانس منتشر کردند که این فرصت داده شده با هیأت مذاکره کننده ی هسته ای رژیم ضد بشری در استانبول مهم وحساس است . ناگفته نماند که اینگونه اخطار دادن می تواند دلایل خاص داشته باشد .از جمله ی ناشی از اختلافات نحوه ی مذاکره ی هسته ای از سوی دولت نا مشروع و ولی وقیح باشد . زیرا که منوچهر متکی بهمین دلیل عزل شد تا که دولت بتواند پیرامون دیپلماسی خارجی و مذاکرات هسته ای مستقل تر از گذشته یا با فاصله ی بیشتر از نفوذ ولی وقیح و اطرافیانش در مذاکرات هسته ای اهداف هسته ای و مذاکرات پیرامون آن را دنبال کند . به خصوص اینکه جانشین منو چهر متکی علی اکبر صالحی عراقی اعتراف کرد که هدف این بر کناری که بی ارتباط با عزل های مشاوران و معاونان رئیس جمهور پاسدار گماشته احمدی نژاد نمی باشد .از جمله بر کناری محمد علی رامین که معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ سانسور و تفتیش عقاید و خفقان ارشاد اسلامی بود وی تئوری پرداز دروغ بودن هلاکاست بوده است که مقدمه ساز شعار اسرائیل نابود باید گردد شد . اماعلی اکبر صالحی این تغییر و تحولات را نوعی پیام اعتماد سازی برای گروه 5+1 تعبیر نمود. همچنین چون شگرد و ترفند سیاست دروغگوئی و وقت کشی بیش از 7 ساله ی مذاکرات هسته ای با غرب سوخته ونخ نما شده است . بنابر این چون اخطار دهنده ی آخرین فرصت بخوبی می داند که دیگر امکان پیش برد سیاست وقت کشی همچون گذشته وجود ندارد پس مجبور شده با تاکتیک تغییر دادن این چنین اخطار آخرین فرصت مذاکره با غرب بدهد. به امید آنکه وانمود کند اتخاذ سیاست مواضع بالا می تواند جایگزین سیاست وقت کشی هسته ای شود. و می شود با پاک کردن صورت مسأله وارونه گوئی نمود و چنین غرب را متهم به تاکتیک سیاست وقت کشی کرد :
خبرگزاري‌هاي غربي با برجسته كردن عبارت "آخرين فرصت، در خبري كه از اظهارات نماينده ايران در آژانس منتشر كردند، مطرح شدن اين مطالب از سوي تهران در فاصله زماني چند روز مانده به شروع دور جديد گفتگوهاي ايران و 1+5 را مهم و حساس ارزيابي كرد. در توصيف اهميت دور آتي گفتگوها همين بس كه همانگونه كه رسانه‌هاي غربي نيز آنرا درك كرده اند، تهران از انجام مذاكرات بي حاصل كه هدفي جز اتلاف وقت و زمينه سازي براي تبليغات عليه جمهوري اسلامي ايران دنبال نمي‌كند، خسته شده و درصدد ترسيم "خط پايان" براي مذاكرات بي‌نتيجه است و طبعاً در چنين صورتي، مذاكرات اسلامبول را بايد فرصتي تاريخي براي بهره بردن طرف مقابل از زمان دانست. اين واقعيت اكنون پس از سالها مذاكره به صورت آشكار خودنمايي مي‌كند كه غربي‌ها در مسير مذاكره،‌ همواره به دنبال فرار به جلو و شانه خالي كردن از قبول مسئوليت متقابل بوده و سعي داشته‌اند مذاكرات را درحالتي از خوف و رجا و موقعيتي مقارن با بن بست قرار داده و از آن براي باج‌خواهي و امتيازگيري استفاده كنند ولي به نظر مي‌رسد اكنون تهران به اين تصميم رسيده كه از تداوم اين وضعيت بيهوده جلوگيري كرده با صراحت اعلام كند اعضاي گروه 1+5 در آستانه آزموني بزرگ قرار گرفته و درصورتي كه نتوانند از اين فرصت تاريخي، نمره قبولي كسب كنند، شايد ديگر مجالي براي بهره بردن از حضور بر سر ميز مذاكره با تهران نيابند
سرمقاله نویس در دنباله ضمن مانور تبلیغاتی از شفاف سازی تور دعوت بازدید از تأسیسات هسته ای که با استقبال گروه 5+1 مواجه نشد . بنابراین مجبور به اعتراف به لو رفتن و بر ضد خود تبدیل شدن این ترفند انحرافی کرده است که مکمل مقدمه چینی سیاست وقت کشی هسته ای و طلبکاری از غرب می باشد. زیرا که می داند پروژه ی هسته ای یک موضوع تخصصی و تکنیکی است که متخصصان آژانس اتمی می بایست از این تأسیسات بازدید و نظر تحقیقی دهند ونه یک مکان توریستی و سیاحتی که تر تیب تور سیاحتی و بازدید برای دیگران فراهم شود که ممکن است هیچگونه شناخت و اطلاعی از این تأسیسات نداشته باشند تا ادعای صلح آمیز بودنش شود. همچنین اکنون سفر وزیر امور خارجه ی آمریکا به منطقه ی خلیج فارس را تهدید آمیز وچنین همسو با اظهارات خصمانه خانم "كاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا دانسته است در صورتی وی كه مسئوليت نمايندگي گروه 1+5 را در مذاكرات هسته‌اي با رژیم ضد بشری ايران را برعهده دارد :
" در آستانه اجلاس اسلامبول، جمهوري اسلامي ايران در حركتي ابتكاري و به منظور شفاف سازي در چارچوب فعاليت‌هاي هسته‌اي خود، مراكز غني سازي را به روي نمايندگان كشورهاي جهان به ويژه اعضاي گروه 1+5 گشود و آنها را به بازديد از سايت‌ها و تأسيسات هسته‌اي كشورمان دعوت كرد، اما طرف غربي آنرا نپذيرفت و با غوغاسالاري، به مشوش كردن اذهان پرداخت و موضوع "بازديد" و "بازرسي" را مخلوط كرده و با تكيه بر اين نكته كه بازرسي از وظايف آژانس است به خلط مبحث روي آورد . در واكنش به برگزاري نشست اسلامبول و تور هسته‌اي ايران و در ادامه تلاشهاي ناموفق آمريكا در متوقف ساختن برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران، هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا به منطقه سفر كرد تا يك بار ديگر شانس خود را براي جلوگيري از دستيابي ايران به پيشرفتهاي هسته‌اي و گسترش دامنه تحريم‌ها امتحان كند. وي در اين سفر از كشورهاي منطقه و جامعه بين‌المللي خواست به فشارهاي خود بر ايران ادامه دهند. پرواضح است كه مقايسه اين دو حركت يعني ابتكار دعوت ايران از نمايندگان كشورهاي مختلف براي بازديد از تاسيسات هسته‌اي كشورمان و حصول اطمينان از صلح آميز بودن آن، با اظهارات خصمانه خانم "كاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه مسئوليت نمايندگي گروه 1+5 را در مذاكرات هسته‌اي با ايران را برعهده دارد و سفر تحريك‌آميز هيلاري كلينتون نشان مي‌دهد كه دو طرف مذاكرات يعني ايران و كشورهاي غربي با چه ذهنيتي و در چه مسير متفاوتي حركت مي‌كنند و طبعاً مسيري كه بخواهد حقوق ملت‌ها را انكار كرده و به تخريب فضاي گفتگوها بپردازد، از سوي ملت ايران و جامعه جهاني قابل پذيرش نيست. متأسفانه اين روزها نيز كه به زمان مذاكرات اسلامبول نزديكتر مي‌شويم تلاش طرف غربي براي به دست گرفتن ابتكار عمل و صحنه گرداني، بيشتر مي‌شود درحاليكه مذاكرات به خويشتنداري، تصميم سازي‌هاي كلان و مسئوليت پذيري نياز دارد"
سرمقاله نویس با فراموش کردن این واقعیت که چگونه قبل از نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل و تصویب قطعنامه ی چهارم تحریم از ترکیه و برزیل در تهران دعوت شد تا که بیانیه ی مشتر 3 جانبه ی هسته ای انتشار داده شود . همچنین قبل و پس از نشست مذاکرات ژنو چقدر جنگ روانی تبلیغاتی بر پا شد که مذاکرات حتماً به جای ژنو باید در استانبول ترکیه باشد . تا جائیکه پس از مذاکرات ناموفق ژنو که قرار شد ادامه ی آن در استانبول دنبال شود. چند بار مقامات گوناگون رژیم ضد بشری از جمله پاسدار گماشته احمدی نژاد به ترکیه سفر کردند و ادعای رکورد سقف بیش ز 5/7 میلیارد دلار قرار داد های اقتصادی با ترکیه در مطبوعات وابسته ی رژیم ضد بشری گزارش داده شد و مانور تبلیغاتی عدم حمایت ترکیه از تحریم های قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل و کنگره ی آمریکا داده شد . مهمتر اینکه کلی سرمایه گذاری روی تخریب رابطه ی ترکیه با اسرائیل شد و هورا ها برای مقامانت ترکیه کشیده شد .چونکه ادعا می شد که ترکیه از اسرائیل فاصله گرفته و به مواضع حاکمان تهران علیه ی اسرائیل و به نفع فلسطین نزدیک شده ا ست . اما اکنون چون حاکمان تهران متوجه شده اند که بر خلاف تصور با ترکیه نمی شود در راستای اهداف ترسیم شده پشت صحنه بازی هسته ای کرد و سیاست وقت کشی هسته ای را به پیش برد. پس ترکیه به نزدیکی با آمریکا متهم شده است که ترک ها می خواهند درصحنه مذاكرات اسلامبول چنین نقش آفريني ‌كنند وابتكار عمل داشته باشند :
"به هر حال صرفنظر از مديريت صحنه مذاكرات اسلامبول كه اين بار ترك‌ها سعي در نقش آفريني در آن دارند و تلاش مي‌كنند آنرا به صحنه ابتكار عمل تبديل كنند، به نظر مي‌رسد غربي‌ها زمان زيادي براي ادامه بي خاصيت گفتگوها ندارند و بايد هرچه زودتر خود را با واقعيت‌ها تطبيق دهند"
در خاتمه اینکه مگر بیش از 7 سال مذاکرات هسته ای غرب با هیأت هسته ای و سایر مقامات رژیم ضد بشری زمان کمی بوده است که اگر کاسه ای بر زیر کاسه نمی باشد. هنوز ابهاماتی وجود دارد که می بایست برای رفع این ابهامات مذاکرات ادامه یابد؟ مهمتر اینکه اگر آنگونه که مقامات هسته ای رژیم ضد بشری ادعای شفاف و اعتماد سازی کردن دارند . پس اشکال کار کجا است که ظن و شک ها هنوز بر طرف نشده است؟ مشروط بر اینکه بدون در نظر گرفتن تاریخچه ی زمانی پنهانکاری این پروژه ی هسته ای تا آن مقطع که اهداف پنهانی پشت صحنه که از سوی مجاهدین بطور مستند فاش و آشکار شد .سئوال است که پس از آن برای چه سیاست وقت کشی هسته ای با ترفند و تاکتیک های گوناگون با غرب تعقیب شده است که شامل پیگیری سیاست خائنانه چوب حراج بر منابع و ذخایر کشور زدن و باج دادن های کلان اقتصادی و نفتی و گازی و... تا که از میان گروه 5+1 عضو گیری شود و به جای اجماع نظر مشترک، دیدگاه اختلاف وجود داشته باشد تا که موجب تأخیر در تصمیم گیری جمعی و اتخاذ تصمیم قاطع گردد . حال بماند که توطئه های بحران آفرینی و جنگ افروزی و ناامن وبی ثبات کردن عراق و افغانستان و لبنان و نوار غزه و دشمنی آشکار با روند مذاکرات صلح خاور میانه نمودن یا اجرای طرح ربودن و گرو گان گیری شهر وندان آمریکائی و اتباع آلمانی و متهم به جاسوسی کردن شان ، حتی توطئه ی تهاجم به کمپ مجاهدی ندر اشرف هم مرتبط به بحران هسته ای و باج گیری مذاکرت هسته ای می باشد .بنابراین مگر هنوز نکته ای مبهم ویا ناگفته باقی مانده است که گروه 5+1 بخواهد در مذاکرات هسته ای در استانبول اتمام حجت با مخاطب شیاد خود نکند و بازه هم تلاش کند به موش وگربه بازی خود ادامه دهد تا سران رژیم ضد بشری بالاخره اعلام کنند که دارای سلاح هسته ای می باشند.
هوشنگ بهداد
http://www.jomhourieslami.com/1389/13891029/13891029_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 4 شنبه 29 دی ماه سال 1389
درباره مذاكرات هسته‌اي اسلامبول