روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکنبه 29 خرداد ماه سال 1390

نقد و بررسی : روزی نامه ی حکومتی جمهوری " مقاومت، لنگر ثبات لبنان "

"با متشنج شدن رابطه ی میان سوریه و ترکیه که بدلیل پناهنده شدن سوری های ناراضی بدرون خاک ترکیه هر روز بحرانی تر می شود . موجب تضعیف بیشتر بشار اسد و منزوی شدنش شده است . لذا امکان موفقیت سیاست کودتای سیاسی علیه ی سعد حریری و نخست وزیر کردن نجیب میقاتی آلت دست که باید کمک حال و پشت جبهه ی بشار اسد در حال سقوط شود بسیار ضعیف است تا به واقعیت منجر شود."

مگر امکان دارد که سیاست آزمون شده ی حاکمان ایران که بیش از 32 سال است از طریق صدور تروریسم و بحران و ارتجاع به برون مرز دنبال شده است . چونکه این سیاست برای تضمین بقای ننگین حاکمان تهران لازم و ملزوم می باشد. مکانی یافت شود که ترکش این سیاست به آنچا صادر و بازتاب آن ا صابت کرده باشد. ولی دچار بحران درونی و بیرونی نشده باشد که اکنون قرار است که سر نوشت نخست وزیر کودتایی نجیب میقاتی در لبنان دچار بحران و سرنوشت مشابه بشار اسد و نوری مالکی نشود؟ به خصوص این که با توطئه ی حاکمان تهران که از طریق حزب الله لبنان در لبنان دنبال شد که منجر به سقوط سعد حریری نخست وزیر لبنان گردید و نجیب میقاتی توانست تا که نخست وزیر جایگزین شده ی وی در لبنان شود تا کمک حال و نقش عصای زیر بغل بشار اسد شود . ولی طوطی نخواهد کشید که مشابه فریاد های اعتراضی که علیه ی ولی وقیح و پاسداران از سوی مخالفان ناراضی سوری و عراقی در تظاهرات شان در این دو کشور سر داده می شود.. در لبنان هم اتفاق بی افتد . بهر حال واکنش تهدید آمیز با قطع کمک های مالی به لبنان که از سوی آمریکا اتخاذ شده است تازه شروع کار می باشد که موجب بر انگیخته شدن سر مقاله نویس شده است . طوریکه از موضع نماینده ی دولت و ملت لبنان سخت انتقاد به اتخاذ سیاست و اکنشی آمریکا کرده و جریان 14 مارس سعید حریری را نیز متهم به همکاری با آمریکا و اسراییل علیه ی نجیب میقاتی کرده است . فراموش نشود که یکی از اهداف اصلی پیگیری کودتای سیاسی در لبنان که علیه سعد حریری طراحی و اجرا شده است ناشی از وحشت پیگیری نتایج رأی تشکیل دادگاه قاتلان رفیق حریری می باشد که رهبر ولی وقیح و بر خی مسئولان و شیخ حسن نصر الله و تعدادی از اعضای حزب الله لبنان در این قتل دست داشتند. بنابراین برای اخلال در صدور این احکام تلاش شد تا از طریق کودتای سیاسی به سقوط کشانیدن نخست وزیر سعد حریری و جایگزین کردن نجیب میقاتی اقدام شود . بهر حال سر مقاله نویس آشکارا به این وحشت پیگیری پرونده ی دست داشتن رهبر ولی وقیح و مسئولان رژیم ضدبشری در طرح ترور رفیق حریری اعتراف کرده است . همینطوربی دلیل نیست که سر مقاله نویس در دنباله ضمن ادعای دشمنی با آمریکا و اسراییل که از جریان 14 مارس حمایت می کنند . در ادامه مثل همیشه از ریش بریده و پیوند به سبیل زده است و مثل همیشه یقه ی حاکمان عربستان یا بقول وی آل سعود را گرفته و مدعی شده است که نخست وزیر شدن نجیب میقاتی موجب شكست ائتلاف رياض - تل آويو - واشنگتن و جناح 14 مارس مقابل تشکیل دولت نجیب میقاتی شده است . به ویژه اینکه چنین ضربات حيثيتي سنگيني به رژيم آل سعود وارد شده كه قابل جبران نمی باشد.

"كنگره آمريكا در نخستين واكنش در قبال اين تحول، خواستار مسدود ساختن كمك‌هاي مالي به لبنان شد و توقف هرگونه كمك رساني به دولت لبنان را در صدر خواسته‌هاي خود مطرح ساخت. برخي گزارشات از نقش آفريني لابي صهيونيستي در موضع گيري آمريكا عليه لبنان حكايت دارد و نشان مي‌دهد كه لابي صهيونيستي از شكل گيري دولت ميقاتي به شدت خشمگين است. علاوه بر اين در صحنه داخلي هم جناح 14 مارس به رياست سعد حريري نخست‌وزير سابق لبنان با تلخكامي احساس مي‌كند كه فشارهاي فزاينده عليه نجيب ميقاتي نتايج معكوسي به بار آورده و افكار عمومي لبنان، جناح مخالفين را مسئول كارشكني عليه دولت قانوني مي‌شناسد و يقين كرده است مخالفين مقاومت حرف عمده‌اي ندارند و فقط از خارج دستور مي‌گيرند و حمايت مي‌شوند و در صحنه داخلي فاقد جايگاه و پايگاه مردمي هستند اما مقاومت، جايگاه و پايگاه خود را به عنوان لنگر ثبات لبنان به ثبت رسانيده است. محور ديگري كه ارتباط جدي با همين مباحث دارد، به تخلفات دولت سعد حريري از مسير قانوني در پوشش پيگيري دادگاه ترور رفيق حريري نخست‌وزير اسبق لبنان مربوط مي‌شود كه مسير آن به سمت دخالت آشكار آمريكا، اروپا و صهيونيست‌ها در امور داخلي لبنان و ريل‌گذاري براي تحقق اهداف آينده در پوشش همين دادگاه بوده است و نهايتاً باعث كناره گيري و استعفاي وزراي وفادار به مقاومت در دولت حريري شد و سقوط دولت را به همراه داشت. از لطايف روزگار آنكه حتي تشكيل دولت نجيب ميقاتي هم انعكاس شكست ائتلاف رياض - تل آويو - واشنگتن و جناح 14 مارس تلقي مي‌شود و از اين بابت، ضربات حيثيتي سنگيني به رژيم آل سعود وارد شده كه شايد هرگز قابل جبران نباشد. اين در واقع مكمل زنجيره شكست‌هاي رياض در فرايند شكل گيري تحولات جديد لبنان و تثبيت نظام حاكميتي لبنان برخلاف انتظارات مشترك آمريكا - صهيونيستها و دربارهاي عرب است كه در آخرين دستاوردهايش، به طور همزمان مراتب خشم رياض، تل آويو، واشنگتن و برخي كشورهاي مداخله گر اروپائي را به همراه داشته است. تصادفي نيست كه جناح 14 مارس عليرغم برخورداري از حمايت بي‌دريغ آمريكا، صهيونيستها و دربارهاي بي‌افتخار عرب، روز به روز ناكام‌تر مي‌شود و به حاشيه مي‌رود لكن مقاومت با جلب نظر مردم و گروههاي سياسي مستقل به آينده‌اي روشن مي‌انديشد و مشخصاً به تحقق همزيستي مسالمت آميز با تمامي گروههاي سياسي لبنان اميد بسته است. البته دولت ميقاتي تا تصويب برنامه‌ها و كسب راي اعتماد مجلس اين كشور فاصله دارد ولي امور در مسير درستي به پيش مي‌رود"

در خاتمه اینکه مشخص است اینگونه تلاش مذبوحانه ای که ولی وقیح و پاسداران در بحران و بن بست فرو رفته از طریق شیخ حسن نصر الله نصرالله و خریدن نببه بری رهبر جنبش امل و تهدید ولید جنبلاط رهبر دروزی های لبنان در دنبال تعقیب کردند . آنگونه که ائتلاف تاکتیکی شان موجب به سقوط کشانیدن سعد حریری و نجیب میقاتی شد تا در راستای اهداف خاص باشد که به بخش هایی از این اهداف اشاره شد . اما باید گفت که اوضاع رژیم ضد بشری وحشت زده از سرایت قیام های ضدد یکتاتوری منطقه به ایران که می تواند بازتاب به مراتب مخرب تر از تظاهرات های ضد بشار اسد در سوریه و و نوری مالکی در عراق داشته باشد . به خصوص اینکه با متشنج شدن رابطه ی میان سوریه و ترکیه که بدلیل پناهنده شدن سوری های ناراضی بدرون خاک ترکیه هر روز بحرانی تر می شود . موجب تضعیف بیشتر بشار اسد و منزوی شدنش شده است . لذا امکان موفقیت سیاست کودتای سیاسی علیه ی سعد حریری و نخست وزیر کردن نجیب میقاتی آلت دست که باید کمک حال و پشت جبهه ی بشار اسد در حال سقوط شود بسیار ضعیف است تابه واقعیت منجر شود.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900329/13900329_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکنبه 29 خرداد ماه سال 1390

مقاومت، لنگر ثبات لبنان