روزنامه ی جمهوری اسلامی چهار شنبه 20 آبان ماه سال 1388

نقد و بررسی سرمقاله " پيامدهاي قبل از اجرا! "

" وقتی در باغ لایحه هدفمند کردن یارانه ها همراه با موج گرانی وافزایش قیمت ها باشد درون باغ چه خبر می تواند باشد؟"

عجیب است که ضمن کش و قوس جنگ و جدالی که میان دو نهاد دولت نا مشروع دهم با بازار مکاره ی کمدی و دکوری و انتصابی مجلس هشتم وجود دارد که پیرامون هدفمند کردن یارانه های نقدی یا قطع کردن سوبسید های کالاهای مورد نیاز است که رقابت و اختلافات دراین مورد بشدت ادامه دارد . اما قبل از به تصویب رسیدن این لایحه ی دولتیو اجرا شدنش، بازتاب ترکش جدال این دو نهاد حکومتی به عنوان در باغ، موجب روند افزایش گرانی قیمت کالا هاواجناس مورد نیاز مردم شده وآنگونه گرانی رشد یابنده است که صدای اعتراضی سر مقله نویس را بلند کرده بطوریکه مجبور شده است که به جای ادامه ی وظیفه ی روزانه اش که پیگیری بررسی سیاست صدور تروریسم و ارتجاع با مداخله گری در امور داخلی کشور های منطقه است . پرانتز باز کند و در مورد موج گرانی شروع شده در بازار تحلیل دهد که ناشی از همین لایحه هدفمند کردن یارانه ها می باشد که چگونه طرح اجرا نشده به زیان محرومان و به نفع دلالان وواسطه های انگلی وابسته به باندهای مافیائی دولتی تمام شده است . بهر حال سرمقاله نویس منتقد اینگونه در ابتدای سر مقاله ی خودمورموج گرانی و افزایش قیمت ها شروع کرده است :

"موج گراني و افزايش قيمتها طي چند روز اخير در حالي به دغدغه بيشتر افكار عمومي جامعه منجر شده كه هيچ يك از عوامل پيراموني از قبل نزديك شدن به ايام خاصي از سال و يا مناسبتهاي مختلف كه به طور سنتي جهش مقطعي قيمتها را به دنبال دارند در حال حاضر نقش و تاثيري در اين وضعيت ندارند و همين مسئله پرسشهاي بيشتري را در مورد ريشه اين تورم بوجود آورده است. در اين ميان البته توجيه و تفسير رايج كه به شدت با اقبال و پذيرش عمومي مواجه شده و از سوي بسياري از كارشناسان اقتصادي نيز تاييد مي شود جهشهاي قيمتي چند هفته اخير را تحت تاثير بررسي لايحه هدفمندي يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي و جدي تر شدن احتمال اجراي آن مي داند و معتقد است افكار عمومي كشور با اطلاع از برخي پيامدهاي تورمي اجراي اين طرح به صورت ناخودآگاه آمادگي پذيرش تورم و افزايش قيمتهاي بالاتر را پيداكرده و عده اي سودجو و واسطه نيز كه همواره در انتظار ماهي گرفتن از آب گل آلود هستند قيمتهاي خرده فروشي را افزايش داده اند. "

سرمقاله نویس در بخش دیگر سرمقاله ی خود به نقل ا ز پرسش های مردم که بخشی هم نسبت به گران شدن آب و برق و تلفن و نان می باشد . همچنین تجربه ی ناشی از تجربه های گذشته ی وعده دادن و بردن نا ن برتوی سفره های خالی محرومان و مبارزه با مفسدان اقتصادی می باشد که در ست نتیجه ی معکوس بر جای گذاشت . ازاحساس بد بینی اجرائی شدن این لایحه از سوی مردم نقل قول کرده و از بی تفاوتی و انکار کردن مسئولان دولتی در این چنین گزارش داده است :


"بسياري از مردم از خود مي پرسند اگر براستي قيمتهاي حاملهاي انرژي و آب و تلفن به ميزاني كه اين روزها گفته مي شود افزايش يابد يارانه نقدي كه هنوز مشخص نيست سهم هر خانوار از آن چه مقدار است چه درصدي از هزينه هاي سرسام آور قبضهاي آب و برق و... را پوشش خواهد داد در اين شرايط مبهم و در بحبوحه انتشار اخبار و اعداد دلهره آور اجراي بد هنگام سياستهايي مانند حذف يارانه آرد نانهاي صنعتي و توزيع آرد آزاد ميان برخي نانوايان كه به افزايش چند برابري قيمت نانهاي صنعتي و ظهور نانهاي سنگك و بربري 2000 تا 600 توماني انجاميد دركي شفافتر و نگران كننده تر از روزهاي پس از اجراي طرح همدفمندي يارانه ها براي افكار عمومي جامعه حاصل كرده است . واكنش مسئولان و مديران دولتي در اين ميان بسيار نگران كننده تر است و در حالي كه مردم افزايش قيمتها و عدم نظارت نهادهاي مسئول بر سودجويي و سواستفاده برخي واحدهاي خرده فروشي را با چشمان خود مشاهده و كاهش روز افزون قدرت خريدشان را با گوشت و پوست حس مي كنند مسئولان همچنان بر طبل انكار مي كوبند و از آرامش بازار و تحت كنترل بودن آن سخن مي گويند. در حالي كه رسانه ها با ارائه گزارشهاي مستند و ميداني از قيمتهاي جهش يافته گوشت تخم مرغ نان و ميوه خبر مي دهند مديران دولتي همچنان به تكرار وعده هاي كلي و نامشخص از مهار شوك قيمتي هدفمندي يارانه ها مشغولند غافل از اينكه چنين رفتاري نه تنها واقعيتهاي موجود را از بين نمي برد بلكه بر دامنه دغدغه هاي عمومي در مورد آينده اقتصادي و كارآمدي روشهاي حمايتي دولت مي افزايد. تجربه چند هفته اخير نشان مي دهد كه عامل تورم انتظاري كه با ايجاد زمينه پذيرش افزايش قيمتها اين امكان را براي فروشندگان عمده و خرده فروشان فراهم مي آورد تا قيمت كالاها و خدمات را به دلخواه و بدون هيچ ضابطه اي افزايش دهند و بازوهاي نظارتي دولت هم توان برخورد با آنها را نداشته باشند. اين در حالي است كه خود صاحبان صنايع و خرده فروشان با هيچ افزايش سطح هزينه هاي خود مواجه نشده اند و اگر در آينده و در پي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها كه به افزايش هزينه هاي زندگي و توليدي براي اين افراد هم منجر مي شود طبيعتا عامل اقتصادي و رواني شديدتري براي افزايش قيمتهاي خرده فروشي ايجاد خواهد شد كه اقشار حقوق بگير و صاحبان در آمد ثابت قربانيان اصلي اين زنجيره مخرب خواهند بود"

بهرصورت ادامه ی این رونداوج گیری گرانی و افزایش قیمت کالا های ضروری و آب و برق و تلفنو نان که مرتبط با لایحه هدفمند کردن یارانه ها می باشد.آنگاه عمق فاجعه آنگاه فاجعه آمیز می شود که به طرح پیچیده چند لایه توجه شود که چگونه اذهان عمومی پیرامون بحران های گوناگون داخلی و بیرونی در گیرو منحرف می شود . زیرا از یک سو زمانی که جنگ و جدال میان دولت و مجلس بازار مکاره ی کمدی و دکوری و انتصابی پیرامون لایحه ی هدفمند کردن یارانه های دولتی وجود دارد که موجب گرانی قیمت اجناس و کالاهای ضروری مردم شده است .ازطرف دیگر پیرامون مذاکره ی پروژه ی هسته ای جنگ و نزاع و عقب نشینی ها و تسلیم شدن های پشت پرده هم ادامه دارد . . همچنین در این شرایط دادستان کل وارد معرکه می شود و صحبت ازجاسوس بودن 3 آمریکائی بازداشت شده می کند تا که چاشنی چانه زنی مذاکرات پشت پرده شود. همینطور پاسدر گماشته احمدی نژاد در سفر خود به ترکیه با انکار کردن منتقل کردن 18/5 میلیاردلار نقد و طلا به ترکیه می شود .اما خبرهای مبنی از قرار داد های باج دهنده ی نفت و گاز با دولت ترکیه منتشرمی شود که بطور پنهانی منعقد شده است تا که تر کیه بعنوان واسطه ی هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.

به خصوص اینکه سیاست سرکوب و خفقان و باز داشت و شکنجه و تجاوز و اعتراف گیری و پرونده سازی کردن ها برای کنترل فضای انفجاری جامعه بشدت ادامه دارد و اعمال شود . بعلاه سیاست صدور تروریسم و ارتجاع به برون مرز و مداخله گری در امور داخلی کشور های عراق و افغانستان و پاکستان و فلسطین و لبنان و یمن با اقدامات تروریستی وخرابکارانه ی بحران آفرینی و جنگ افروزی همچنان با شدت ادامه می یابد.اما مهمتر اینکه دراین اوضاع و احوال و شرایط خرت وخر ار گان فاشیستی و تروریستی سپاه پاسداران خیلی آسان شرکت و مؤسسات و بنگاه های دولتی را اشغال و صاحبش می شود تا تیر خلاص بر ادعای پوچ و کمدی خمینی شیاد زده باشد که عوامفریبانه اوایل انقلاب گفته بود حکومت آینده از آن مستضعفان و پا بر هنگان می باشد و آب و برق و مسکن مجانی می باشد کهاکنونمشخص شده است منظورش از قول ها و وعده های داده شده بقدرت رسیدن سپاه پاسداران و بسیجیان بوده است که نیاز به 30 سال زمان و کودتای خاموش و خزنده تیر 84 و کودتای علنی و تقلباتی 22 خرداد 88 داشت تا که بطور آشکارا این وعده ها جامه ی عمل به خود به پوشاند .

در خاتمه اینکه حال طبق تجربه ی 3 دهه ی گذشته ثابت شده است که هر چه زمان سپریمی شود اوضاع معیشتی مردم ایران به خصوص محرومان وتهی دستان بدتر از گذشته شده است و هیچگونه چشم انداز بهبودی به نفع مردم ایران وجود ندارد بطوریکه دیگر جای هیچگونه ابهامی باقی نمانده است که این رژیم فاشیستی مذهبی و کودتائی اصلاح پذیر و تغییر کردنی نمی باشد . بنابراین راه حل عبورازاین شرایط و پایان دادن به آن تقویت مبارزات مردم ناراضی در داخل کشور وهمگام وهمصدا شدن با اینان و بلند کردن صدای مرگ بر دیکتاتور است که به معنی و مفهوم نفی کامل نا بودی این رژیم ضد بشری و نامشروع کودتائی حاکم بر ایران و تلاش و مبارزه برای جایگزین نمودن تغییرات دمکراتیک در ایران می باشد.

هوشنگ - بهداد

چهار شنبه 20 آبان ماه سال 1388