ورق پاره ی کیهان شنبه 23 آبان ماه سال1388

نقدوبررسی " كابينه لبنان ، تحكيم سياسي مقاومت " (يادداشت روز)

" رجزخوانی و مانوردادن تبلیغاتی و تهدید آمیز با حزب الله لبنان در کابینه ی جدیدید لبنان علیه ی عربستان و اسرائیل "

بازهم برای فرارازعدم پرداختن به مسائل داخلی ومطالبات مردم ایران ولی روضه خوانی برای کابینه ی جدید لبنان بهنفع حزب الله شده است. زیراکه همانگونه که بارها تأکید شده است که در رژیم نامشروع و ضد مردمی کودتائی، مردم ایران ، نه جایگاه و نه حق و حقوقی دارند ، بلکه فقط مأموریت دارند تا به عنوان سیاهی لشکر و سپر بلا درصف آرائی های جنگ قدرت و ثروت جناحی و باندی حضور یابند یا اینکه در یادفاع از اهداف پروژه ی هسته ای و یا جنگ افروزی ومشروعیت تراشی کاذب در نمایش های کمدی خیمه شب بازی های فرمایشی انتصاباتی به عنوان انتخابات بر روی صحنه حضوریابند تا که به لوطی جماران و سایر مسئولان فرصت داده شود تا اینان وارد صحنه ی نمایش شده و به مخاطبان غربی فخرفروشی ومشروعیت تراشی کنند از موضع استقلال و ضدیت با استکبار جهانی فریاد بزنند و مانور تبلیغاتی پوشالی مردمی بودن بدهند .

بهرحال اکنون قلم بر دست غیر ایرانی یاددشت روز نویس وارد میدان شده تا مثل همیشه سیاست مداخله گری در امور داخلی کشور های همسایه و خاور میانه را تحلیل وبررسی نماید . بنا براین اکنون نوبت ارزیابی توازن قوا درون تشکیل کابینه ی جدید لبنان فرا رسیده است . چونکه با حضور حزب الله لبنان، این کشور همچون عراق به یکی از کشور های مهم و استراتژیکی پیگیری اهداف حاکمان کودتائی تروریستی در خاور میانه تبدیل شده است .برای اینکه لبنان و حزب الله مرکز ثقل نقش بحران آفرینی وجنگ افروزی پاسداران همچون بر پائی جنگ 33 روزه با اسرائیل بطور مستقیم می باشد . همچنین حزب الله لبنان بطور موازی دوش بدوش حماس نقش کلیدی در راه اندازی جنگ 22 روزه ی نوارغزه با اسرائیل انجام مأموریت پشت جبهه بر عهده داشت . البته نقش بستر سازی طرح مشترک با سوریه در ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان را هم ایفانمود. هما نگونه که در اعزام تروریست و تسلیحات به مصر و حضور در عراق و افغانستان و یمن در کنار سایر عوامل اعزامی یا نفوذی رژیم فاشیستی و تروریستی کودتائی حاکم بر این اعضای حزب الله حضورونقش فعالانه دارند .

مهمتر اینکه اکنون که ارسال کشتی تسلیحاتی پاسداران از بنادر جنوب ایران به مقصد سا حل آبی لبنان برای حزب الله لبنان بارگیری شده بود . ولی با توقف این کشتی از سوی اسرائیل لو رفته است . جائیکه دبیر کل ساز مان ملل و رئیس جمهور آمریکا مجبور شدند این اقدام را محکوم کنند . به ویژه اینکه اکنون فاش شده است که پیرامون همین موضوع و نقش دخالت گری و ارسال اسلحه برای حزب الله لبنان از سوی پاسداران و تلاش برای اقدامات تروریستی رژیم کودتائی پا سداران در خاور میانه مسئولان اطلاعاتی مصر و اردن و آمریکا و اسرائیل نشست ضروری و پنهانی در اردن داشته اند که گفته می شود مر تبط به سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا و دیدارش با رئیس جمهور آمریکا بوده است . البته نخست وزیر اسرائیل در پاریس با سارکوزی ردئیس جمهور فرانسه هم دیدارکوتاهی داشته است .

بهر صورت با در نظر گرفتن مجموعه ی این اقدامات و لو رفتن نقش دخالت گری در ارسال سلاح به شیعیان یمن و برپائی آشوب و ناامنی در این کشور و سفر مداخله گرایانه ی پاسدار انگلیسی علی لاریجانی به عراق که مورد اعتراض شخصیت و تشکل های گوناگون ملی و مذهبی عراقی واقع شده است . همینطور با حساس و حاد شدن بحران هسته ای مشخص است که اکنون جایگاه سیاست صدور تروریسم و ارتجاع به برون مرز به خصوص دخالت گری در امور داخلی لبنان با حمایت از موقعیت حزب الله که به عنوان مقاومت لبنان خوانده شده کجاست و چرا سر مقاله نویس غیر ایرانی در یادداشت روز ورق پاره ی کیهان به موضوع کابینه ی لبنان پرداخته است و اذعان کرده جمیل در داخل و اسرائیل از بیرون عامل مشکلات داخلی و بیرونی لبنان اند و اینان رامورد مخاطب انتقادی خود قرار داده است؟

بالاخره برای اینکه یادداشت روز نویس تضاد و دشمنی و رقابت رژیم کودتائی و پاسداری با عربستان سعودی در لبنان را مطرح کرده باشد . مجبور به اعتراف نقش سوریه و رژیم پاسداری کودتائی در لبنان شده و با دفاع از حزب الله لبنان و سنگر گرفتن در پشت خاک ریز شیخ حسن نصر الله تهاجم به عربستان وحامیانش در لبنان و اسرائیل با ترسیم کردن ترکیب کابینه ی جدیدلبنان به نفع حزب الله لبنانو علیهی عربستان و اسرائیل را اینگونه نمایش گذاشته است :

"نمي توان نقش مزاحم و سلبي او را ناديده گرفت. در نهايت مقامات عربستان ناچار شدند مخالفت خود را كنار بگذارند و آن را به قيمت نازلي به سوريه و ايران بفروشند. سفر مقامات رياض به دمشق بر اين اساس صورت گرفت و ابراز خشنودي دبير كل حزب الله لبنان از موضع جديد مقامات رياض حداكثر بهايي بود كه عربستان دريافت كرد. با اين وصف مقاومت لبنان در كابينه حق وتو دارد و بدون جلب نظر آنان امكان تصويب هيچ برنامه اي در دولت وجود ندارد كما اينكه اين امكان در مجلس لبنان نيز وجود ندارد. البته متقابلاً يك كرسي هم از سهم رئيس جمهور به گروه حريري داده شد براين اساس مي توان گفت در واقع فرمول تشكيل كابينه 16-11-3 مي باشد. اين در حالي است كه فرمول تشكيل دهنده كابينه قبلي 19-11 بود اينك سه كرسي از سهميه وزارتي گروه 14 مارس كاسته شده است. در كابينه جديد به دليل ارتقاء پست هاي وزارتي از 23 به 29، يك كرسي به سهميه حزب الله و دو كرسي به سهميه شيعيان اضافه شده و براي اولين بار با در اختيار داشتن 6 كرسي وزارتي سهميه آنان با اهل سنت و ماروني ها برابر شده است. وليد جنبلاط رهبر دروزها كه در كابينه 3 پست وزارتي دارد عملاً از گروه 14مارس جدا شده و با قوت از مواضع حزب الله حمايت و با هرگونه اقدام محدودكننده عليه حزب الله مخالفت كرده است.از آن طرف مواضع رئيس جمهور - كه 5 كرسي را در اختيار دارد- به حزب الله و سوريه بسيار نزديك است و دو روز پيش بار ديگر بر لزوم حفظ اقتدار نظامي مقاومت لبنان تاكيد كرد با اين وصف گروه 14 مارس در لبنان اينك تنها معرف حزب المستقبل- وابسته به حريري- حزب كتائب جميل- با يك كرسي وزارتي- و حزب قوات لبناني جعجع- با دو كرسي وزارتي- است. عدم حضور «سليم الصايع» وزير عضو حزب جميل در كاخ رياست جمهوري،موضع منفي حزب كتائب را نسبت به ديدار كابينه جديد با سليمان در عملكرد سعد حريري- رهبر ائتلاف 14مارس- به نمايش گذاشت. در واقع مي توان گفت ائتلاف 14 مارس در لبه فروپاشي مطلق قرار گرفته است. حضور پررنگ تر حزب الله و جريان آزادملي-حزب ميشل عون- در كابينه در حالي صورت گرفت كه عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي بشدت با آن مخالف بوده و مخالفت خود را آشكارا بيان مي كردند. . به اين ترتيب تعداد وزارت خانه هاي كليدي ميان دو گروه برابر شد. جريان14مارس علاوه بر پست نخست وزيري،وزارت خانه هاي دارايي، اقتصاد و دادگستري را در اختيار دارد و جريان 8 مارس وزارت خانه هاي مخابرات، صنايع و خارجه را در اختيار دارد. بايد اضافه كرد كه اينك عمده وزارتخانه هاي خدماتي نظير بهداشت، كشاورزي، مخابرات، انرژي و جوانان كه در پشتيباني از مقاومت نقش مهمي خواهند داشت در اختيار مقاومت لبنان مي باشد. با اين وصف موقعيت مقاومت در كابينه به نسبت كابينه هاي پيشين استحكام بيشتري يافته است:

در دنبله یادداشت روز نویس غیر ایرانی آنگونه تحلیل داده است تا که وانمود کند بر نده ی نهائی کابینه ی جدید لبنان که پس از چند ماه کشمش تشکیل شده است حزب الله لبنان است که مقاومت لبنان نا میده شده است . ضمن اینکه در دفاع از مسلح بودن حزب الله انتقاد به مخالفان خلع سلاح کردن حزب الله نموده است که نوعی دخالت گری آشکار در امور داخلی لبنان و در حمایت از اهداف خاص از حزب الله مسح می باشد . از سوی دیگر بازندگان این بازی را در درجه ی اول اسرائیل و عربستان می داند . سپس به تسلیم شدن متحدین شان مصر و اردن اشاره کرده است و ازتهاجم احتمالی ارتش اسرائیل به همه خاک لبنان سخن رانده است . یعنی همان هدف نهائی تلاش برای راه اندازی جنگی دیگر در لبنان که پاسداران ولوطی جماران دنبال می کنند که تشریح و تحلیل مقدمه سازی اش را اینگونه نقل قول کرده و توضیح داده است :

"مخالفان حزب الله، روي موضوع «بيانيه دولت» و «سلاح حزب الله» در حال مانور هستند.دو حزب كتائب و قوات اصرار دارند كه در بيانيه دولت با صراحت بر لزوم اجراي قطعنامه 1701 و كنترل تسليحاتي حزب الله از سوي ارتش و يكپارچه شدن قدرت نظامي لبنان تاكيد شود اين در حالي است كه در بين 14مارس دو حزب «المستقبل»-سني- و «سوسياليست ترقي خواه»-دروز- با طرح موضوعات تنش زا در بيانيه مخالفند و معتقدند به ميان كشيدن پاي سلاح مقاومت،دولت را در آغاز راه دچار مشكل جدي مي كند. براين اساس پيش بيني مي شود كه آنچه در بيانيه دولت جديد بيايد از آنچه در اين خصوص در بيانيه دولت قبلي آمد، فراتر نرود. در بيانيه قبلي-8مرداد87- بحث سلاح مقاومت و بسط سيطره ارتش لبنان موضوعي داخلي ارزيابي شده و به توافقات داخلي موكول گرديد.سفر ديروز سعد حريري به عربستان كه اولين سفر او به اين كشور پس از تشكيل كابينه جديد بود از دو زاويه قابل بررسي است. حريري با اين سفر سعي كرد سهم عربستان را در توافق كنوني، بالا نشان دهد و آن را با سياست ها و منافع رياض همسو قلمداد كند و از سوي ديگر مي داند كه تركيب كنوني كابينه و بخصوص واگذاري وزارت مخابرات به گروه 8مارس، انتقادمقامات سعودي را عليه ملك عبداله برمي انگيزد و تمكين او به اين فرمول را با سياست هاي منطقه اي رياض در تضاد و نوعي امتياز دادن به مقاومت لبنان،سوريه و ايران ارزيابي مي كنند. حريري در اين سفر مي خواهد بر درد عميق پادشاه فرتوت سعودي مرهمي ديپلماتيك و تبليغاتي بگذارد. از سوي ديگر دروزها، ماروني ها و شيعيان به متحدان حزب الله تبديل شده اند و اين يعني اينكه دولت،مجلس و شور لبنان تا حد زيادي در اختيار مقاومت قرار گرفته است و از اين رو اسرائيل مي گويد در جنگ آينده همه لبنان را آماج حملات نظامي قرار مي دهم. فضاي جديد سياسي لبنان و تمكين متحدان منطقه اي اسرائيل- عربستان، مصر و اردن- به فرمول 15-10-5 كه اقتدار سياسي و امنيتي مقاومت را تثبيت مي كند،رژيم صهيونيستي را وحشت زده كرده و او را به اظهارات متناقض سوق داده است.همين ديروز روزنامه «يديعوت آحارنوت» با اشاره به يك گزارش 150صفحه اي، از نفوذ اطلاعاتي حزب الله در اركان ارتش اين رژيم خبر داد و از اين طريق خواست محيط اطلاعاتي حزب الله را در سرزمين هاي اشغالي ناامن كند و وانمود نمايد كه توان ارزيابي ميزان قدرت اطلاعاتي و امنيتي حزب الله را دارد در حاليكه گزارش اطلاعاتي آحارنوت، ناخواسته به روحيه تضعيف شده ارتش اين رژيم ضربه جديدي وارد كرد"


در خاتمه اینکه نیاز به تکرار نیست تا که باز گو شود که چرا الویت دادن به حزب الله لبنان و حماس و امثالهم جایگزین منافع کشور و مطالبات مردم ایران شده است ؟ البته مردم ایران به خوبی آگاهی کامل به این سیاست 30 ساله ی منحرف کردن اذهان عمومی حاکمان ایران دارند . برای اینکه مردم معترض و ناراضی و خشمگین ایران در روز تظاهرات قدس برای اینکه پاسخ دندان شکنی به سران حکومت ایران بر باد ده داده باشند که چرا با ار جحیت دادن به سیاست های صدور تروریستی برون مرزی اش مطالبات مردم ایران رادربست فراموش کرده اند . پس با بلند کردن فریاد مرگ بر دیکتاتور و خامنه ای شعار نه غزه نه لبنان ، جانم فدای ایران را نیز چاشنی و تکرار کردند. از سوی دیگر اکنون که رژیم فاشستی مذهبی کودتائی نامشروع و ضد مردمی متزلزل رسوا شده که در بحران های داخلی و بیرونی غوطه ور است . به خصوص اینکه در بحران هسته ای محاط شده می باشد .پس راهی جزافزایش سرکوب و وحشی گری و ضرب و شتم و بازداشت و زندان و شکنجه و تجاوز و اعتراف گیری معترضان و منتقدان با صدور احکام اعدام همچون احسان فتاحیان در زندان سنندج و در نوبت نگهداشتن اعدام سایر قربانیان در کردستان که اجرا وعده شدنش بزودی در کردستان داده شده است و .به احتمال زیاد در زندان اوین و سایر زندان های نقاط دیگر ایران هم پیگیری و اجراخواهد شد . لذا در این شرایط باشدت تمام نیاز به تعقیب کردن صدور تروریسم و ارتجاع و بنیاد گرائی به برون مرز و مداخله گری در امور داخلی کشور های منطقه همچون عراق و افغانستان و یمن و فلسطین و لبنان دارد و می بایست برای برون رفت مقطعی از بحران ها تلاش مذبوحانه دفاع تاکتیکی از حزب الله لبنان کند تا که پاسداران بتوانند ازطریق حزب الله لبنان و حماس مقدمه بحرا ن آفرینی و جنگ افروزی دیگری در خاورمیانه را تدارک به بینند. بنابراین مماشات گران غرب و عاشقان معتاد به سیاست خائنانه و کثیف تجارت نفت و خون اگر بطورجدی و مسئولانه تلاش برای مهارغول وحشی از شیشه بیرون زده ی خود ساخته و پرورش داده نکنند . مطمئن باشند که در آینده ی نه چندان دور دود این بازی کثیف مماشات گری و مفتخوری ناشی از چوب حراج زنی بر منابع و ذخا یران و نا دیده گرفتن رعایت حقوق بشر و بهدر دادن خون ا نسان هایشریف ایرانی بر توی چشمان شان خواهد رفت ، بلکه تاوان هرچه مفت خوری تا کنون کرده اند را نیز باید پس دهند. چون فرصت دادن به بی ثباتی و ناامن سازی کردن خاور میانه که همگام با تلاش شبانه روزی رژیم کودتائی به سلاح هسته ای پیش می رود که پیوند ناگسستنی بقایش به بحران آفرینی و جنگ افروزی خورده است. قرار نیست که فقط این سیاست آشوب گرائی ورشد بنیادگرائی و تروریسم منحصر به محدوده ی خاور میانه باقی بماند ودامان خودشان در اروپا و آمریکا همچون اقدام اخیر پادگان نظامی تگزاس را نگیرد. پس برای راه حل بحران و کابوس وحشت ضرورت دارد تا دیر نشده هرچه زودتر غرب در کنار مردم ناراضی و عاصی شده ی مردم ایران قرار گیرد وتلاش همگانی برای تغییرات دمکراتیک در ایران نماید.

هوشنگ - بهداد

http://www.kayhannews.ir/880823/2.htm#other200

ورق پاره ی کیهان شنبه 23 آبان ماه سال1388