ورق پاره ی کیهان پنجشنبه 21 آبان ماه سال 1388

نقد و بررسی " پرچمداري اقتصاد اسلامي " (يادداشت روز)

"ازاین مسخره تر نمی شود ادعا کرد که با وجود تورم و گرانی و فقر و اقتصادورشکسته، مژده ی صدوراقتصادی اسلامی به کشورهای اسلامی داد!"

به این گفته می شود خود به کوچه ی علی چپ و گریزبه صحرای کربلا زدن به سبک قلم زنی پاسداری و حوزوی که در یادداشت روز امروز ورق پاره ی کیهان دنبال شده است . زیرا درست در شرایطی که جنگ و نزاع سخت میان دو نهاد حکومتی پیرامون هدفمند کردن لایحه ی یارانه های دولتی بالا گرفته است . زیرا که هدف حذف سوبسید های دولتی از کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است که می بایست قطع گردد تامبلغ ناچیز 20 هزار تومانی ماهیانه به حساب اقشار محروم و کم در آمد به حساب شان واریز گردد یا داده شود . اما هنوزاجرا ناشده طبق تحلیل روز گذشته ی سرمقاله نویس ورق پارره ی حکومتی جمهوری اسلامی موجب روند لجام گسیخته ی گرانی و قیمت کالای های ضروری همچون آب و برق و گاز ونان و... شده است که با شرایط حاکم بودن روند رشد تورم و گرانی و فقرو بیکاری مشخص است که چگونه فشار مضاعفی به محرومان و تهی دستان تحمیل شده است که جمعیت 80% کشور را تشکیل می دهند که بر زیر خط فقر اقتصادی به سر می برند .

اما چون در منطق و بینش حاکمان قدرت و ثروت طلب و دین فروش و عوا مفریب رژیم فاشیستی مذهبی کودتائی و قلم زنان مداحش در ورق پار ه های حامی اش همچوونورق پاره ی کیهان هر گز مردم و مطالبات شا ن جایگاهی ندارند. بنابراین نیازی هم احساس نمی شود تا به این موضوع به پردازند . در عوض چون تابع رهبر ام القرای جهان اسلام می باشند و سخت پیرو صدور فرهنگ و اقصاد بسیجی پاسدار گماشته احمدی نژاد به برون مرز هستند که برای درمان مشکل بحران مالی واقتصادی و معضل رشد تورم جهانی این تجویز شد.لذا قلم بر دست یادداشت روز تر جیح داده است که با کالبد شکافی کردن نکات مثبت و برجسته ی اقتصاد اسلامی به بحران گسترده ی مالی اواخر سال میلادی 2007 کشور های غربی به پردازد که بقول وی اتوبوس کا پیتالیسم از جاده فزونی طلبی این چنین به بیرون پرتاب و دچار ورشکستی شده است :

"درست از اواخر سال 2007 ميلادي كه بحران گسترده مالي كشورهاي غربي از پرده برون افتاد و اتوبوس كاپيتاليسم پس از طي طريق در جاده جاه طلبي ها و افزون خواهي ها به دست اندازهاي ورشكستگي افتاد تا امروز كه نشست ها و اجلاس هاي متعددي در قالب هاي مختلف و از جمله با تلاش و تحرك «گروه بيست» به منظور جلوگيري از تداوم دومينوي ويرانگر اين بحران مالي و تبعات آن برگزار شده است؛ آنچه كه مورد اتفاق و اجماع تحليلگران و كارشناسان قرار گرفته حكايت از مشكلات حاد و بعضاً لاينحل ساختار نظام سرمايه داري در حوزه اقتصاد است تا جايي كه حتي بسياري از اقتصاددانان درباره به بن بست رسيدن تئوري ها و نظريه هاي اقتصادي مكتب سرمايه داري غرب اعتراف و اذعان دارند"

جالب است که یاداشت روز نویس وارونه گو وطلبکار بدون آنکه کوچکترین توجهی به شرایط کنون جامعه کند و توضیح دهد که بانک های اسلامی نامیده شده چه نقشی با چاپ اسکناس بدون پشتوانه و یا تولید حجم نقدینگی در بازارداشته و دارند که موجب روند نرخ تورم و گرانی و فقر و بیکاری و شکاف عمیق طبقاتی در جامعه شده است؟ همچنین چگونه سبب کاهش روزانه ی ارزش ریال شده است ؟ بعلاه بگوید که نقش اقتصاد دلالی وواسطه گری انگلی در خون کشی مردم تهی دست و محروم و 3 برابر کدن واردات نسبت به صادرات چیست؟ اما در ادامه ی یادداشت روز خود در وصف مشارکت اقتصاد اسلامی و ارجححیت آن نسبت به سیستم اقتصادی و بانکی غربی که مدعی شده هدف شان سود هر چه بیشتر می باشد . اینگونه تحلیل مقایسه ای ارائه داده است :

"درست از اواخر سال 2007 ميلادي كه بحران گسترده مالي كشورهاي غربي از پرده برون افتاد و اتوبوس كاپيتاليسم پس از طي طريق در جاده جاه طلبي ها و افزون خواهي ها به دست اندازهاي ورشكستگي افتاد تا امروز كه نشست ها و اجلاس هاي متعددي در قالب هاي مختلف و از جمله با تلاش و تحرك «گروه بيست» به منظور جلوگيري از تداوم دومينوي ويرانگر اين بحران مالي و تبعات آن برگزار شده است؛ آنچه كه مورد اتفاق و اجماع تحليلگران و كارشناسان قرار گرفته حكايت از مشكلات حاد و بعضاً لاينحل ساختار نظام سرمايه داري در حوزه اقتصاد است تا جايي كه حتي بسياري از اقتصاددانان درباره به بن بست رسيدن تئوري ها و نظريه هاي اقتصادي مكتب سرمايه داري غرب اعتراف و اذعان دارند. از همين روي با موج بحران مالي در دنيا بسياري از كشورهاي غربي بر مطالعات و تحقيقات خودشان درباره «اقتصاد اسلامي» افزودند "

مسخره تر اینکه جائیکه رئیس دولت پاسدار گماشته احمدی نژاد اعتراف کرده است که باور به تئوری اقتصادی ندارد . برای همین سیستم اقتصادی تبدیل به سیستم اقتصاد وارداتی و انگلی واسطه گری وابسته با باند های مافیائی شده است . از سوی دیگر با اینکه تازگی ها از سوی یک مقام اقتصادی و بانکی گزارش شده است که روستائیان استان فارس از پرداخت وام های خود خود داری می کنند . طوریکه همین امر موجب ورشکستگی یک بانک در شیراز شده است. اما مدعی وارونه گوی طلبکار بدون توجه به کور کردن جای شفا دادن باندکداری و اقتصاداسلامی در ایران در 30سال گذشته بگوید. در عوض ا از روش معجزه گری کار برد روش اقتصاد و بانکداری و اوراق بهاداراسلامی در فرانسه ینگونه نقل قول کرده است که چه معجزاتی کرده است :

"از همين رهگذر پارلمان فرانسه نيز ماه گذشته تغييراتي را در قانون به تصويب رساند كه به موجب آن «اوراق بهادار اسلامي» در اين كشور صادر گردد. طرفه آنكه رو آوردن به شريعت اسلامي در حوزه اقتصاد تا حدي در ميان كشورهاي غربي به پيش رفته است كه در همين فرانسه برخي از سياستمداران با انتقاد از اين رويه غيرمعمول دولت خودشان را به از بين بردن «سكولاريسم»- آنچه كه اصل لايتغير غربي ها محسوب مي شود- متهم مي كنند اما اقتصاددانان فرانسوي اعتقاد دارند و براي اعتقاد خود استدلال مي كنند كه راه خروج از بحران مالي اي كه اين كشور بدان دچار شده است ترويج «اقتصاد اسلامي» است و اين الگوي اقتصادي مي تواند به بهبود وضعيت مالي فرانسه آنهم پس از ركود سال 2008 كمك شاياني كند"

بهرحال یادداشت روز نویس برای اینکه جمع بندی یا نتیجه گیری از یاداشت روز خود کرده باشد اشاره به اجلاس كومسك یا كميته دايمي همكاري هاي سازمان كنفرانس اسلامي در ترکیه کرده است که پاسدار گماشته احمدی نژاد نیز یک روضه ی مبسوط جهانی مشکل اقتصادی در این اجلاس خواند که مکمل و مشابه ی رهنمود های سابق تغییر مدیریت جهانی و اصلاح و همینطور صدور عدالت با دانش هسته ای به بند گان خدا در سراسر جهان با حالت نورانی است .همچنین تأئید کننده ی صدور فرهنگ و اقتصاد بسیجی به جهان است که برای حل بحران مالی و اقتصادی بسته بندی شد . بهر صورت یاددداشت روز نویس مجموعه ی این نکته نظرات نغز را چاشنی پتانسیل و ظرفیت اقتصاد اسلامی کرده و افسوس خورده که چرا تا کنون این موضوع به این مهمی مغفول مانده است. در نهایت تأسف خودش از این مسئله ی اقتصاد اسلامی که چرا همه گیر نشده است را اینگونه بیان و تشریح کرده است:

"متأسفانه در شرايطي كه «اقتصاد اسلامي» اين پتانسيل و ظرفيت را داراست كه جايگزين سيستم هاي مالي و اقتصادي غربي- كه امروز ناكارايي آن به اعتراف تحليلگران و صاحبنظران اقتصادي خود غرب عيان و نمايان شده است- بشود و از سوي ديگر جهان اسلام داراي منابع غني و ثروت هاي بي شمار خدادادي است هنوز همگرايي اقتصادي بين كشورهاي اسلامي به نحو شايسته و به دور از شعار تحقق نيافته است.نهادهايي همچون سازمان كنفرانس اسلامي، سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) يا گروه «دي هشت» (D8) نيز از فرصت هاي بدست آمده بطور مطلوب استفاده نكرده اند.از همين منظر اجلاس كومسك (كميته دايمي همكاري هاي سازمان كنفرانس اسلامي) كه چند روز پيش در استانبول تركيه برگزار شد بار ديگر اين فرصت را براي كشورهاي اسلامي بوجود آورد كه بر ضرورت همگرايي اقتصادي توجه شاياني داشته باشند و مشكلات و موانع اين همگرايي را از سر راه بردارند.جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس اقتصادي، «سبد ارزي مشترك» براي معاملات ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي را پيشنهاد داد و اعلام كرد كه با اين اقدام بخشي از تبعات منفي نظام سرمايه داري جهاني كه از طريق ارزهاي حاكم منتقل مي شود مهار خواهد شد"

در خاتمه اینکه ادعای کمدی نفوذ نهضت بیداری مسلمانان منطقه کردن که تعبیر و بر گردان همان سیاست صدور تروریسم و ارتجاع و بحران به برون مرز است که از طریق اهدای دلار و انتقال سلاح در راستای بحران آ فرین و جنگ افروزی در میان کشور های منطقه و دشمنی با روند مذاکرات صلح در خاومیانه دنبال شده است که با چاشنی فریاد تا کتیکی نا بود باد اسرائیل و مرگ بر آمریکا تعقیب می گردد . اکنون اینگونه اعمال واقدامات سیاست بیداری نهضت اسلامی نامیده شده است.همینطور با موضع گیری کردن علیه ی اسرائیل و منافق نامیدن رهبران کشورهائی که مخالف سیاست صدور تروریسم و ارتجاع و اقدامات تروریستی با مداخله گری در امور داخلی کشور های منطقه از سوی رژیم فاشیستی مذهبی کودتائی می باشند توصیه کرده است که رژیم نا مشروع کودتائی می بایست پرچم دار اقتصاداسلامی در میان کشورهای مسلمان باشد. البته مدعی مزده دهنده و دعوت کننده نگفته است که در30 سال گذشته با ادعای اقتصاد و بانک های اسلامی درون خانه چه کرده است که اکنون می بایست مهمان نا خوانده و منادی نجات برای کشور های اسلامی شود؟

هوشنگ - بهداد

http://www.kayhannews.ir/880821/2.htm#other200

ورق پاره ی کیهان پنجشنبه 21 آبان ماه سال 1388