روزی نامه جمهوری حکومتی اسلامی چهار شنبه 4 آذر ماه سال 1388

نقد و بررسی سرمقاله ی جمهوری " بار ديگر صداي پاي تورم "

"آیا دولت دهم موهبت الهی ا ست ، یا نه عامل رشد حجم نقدینگی و تورم و گرانی می باشد؟"

چه اندازه بازار دروغ و هذیان و وارونه گوئی رایج و مرسوم شده استکه تبدیل به گفتمان رسمی شده است . برای اینکه عجیب است در شرایطی که سربازجوحسین شریعتمداری دریادداشت روزامروزخود درورق پاره ی کیهان خطاب به سران رقیب مغلوب دوم خردادی ها و مطبوعات حامی شان متهم شان نموده است که بقول وی سران فتنه همسوئی و همکاری با مخالفان برون مرزی در راستای منافع آمریکاو اسرائیل دارند و به اینان سخت انتقاد کرده است که اولاٌ چرا اینان که متهم به طرح براندازانه ی کودتای نرم و مخملین هستند. ولی خود را منتقد دولت دهم جازده اند؟ دوماً چرا این متهمان که متهم به خیانت و مستحق محاکمه و مجازات می باشند . مطبوعات جامی شان دست به انتقاد و اعتراض زده اندکه چرا رئیس مجلس کمدی ودکوری و انتصابی هشتم یا بازارمکاره درهمایش سالیانه ی مجلس هشتم کروبی که یکی از رؤسای پیشین است در این همایش دعوت نشده است و درادامه از دولت ا نتقاد کرده اند . آنهم دولتی که همچون جنگ خانمان براندازانه ی 8ساله ی ضدملی و ضد میهنی ایران وعراق که ازسوی خمینی شیاد نعمت الهی نامیده شد . اکنون دولت دهم نامشروع هم ازسوی سرباز جو حسین شریعتمداری دولت دهم یک موهبت الهی نامیده شده است . زیراکه این مداح وارونه گوازاین شرکت سهامی دولتی سهم دارد .چونکه همسرش مرضیه وحید دستگردی وزیربهداشت و درمان این دولت نا مشروع دهم ا ست. برای همین آمارمرگ و میربیماری آنفلوآنزای A خوکی هرروز بیشتر می شود تابطور عملی ثابت شود که معنی و کاربرد موهبت الهی دولت نامشروع دهم چگونه می باشد؟

ناگفته نماند که صد البته برای آن تعداد بخش از 300 تجار غاتگر و صاحبان ثروت های باد آورده ی یکشبه ای که متعلق به باند مافیائی انگلی غارتگر مؤتلفه می باشند و همراه پاسدارگماشته احمدی نژاد راهی سفر آفریقا و برزیل و چند کشوردیگر آمریکای لاتین شده اند تا که دست به سرمایه گذاری بزنند برای اینان مشخص و قابل فهم است که مفهوم موهبت دولت دهم آنگونه است که سرباز جو حسین شریعتمداری ادعایش را نموده است. ولی اکنون سرمقاله نویس با شنیدن صدای تورم برای بار دیگر به آن پرداخته است.

البته سرمقاله نویس برخلاف سربازجو حسین شریعتمداری که احساسی و شعاری و تبلیغاتی نام از موهبت الهی دولت دهم یاد کرده است . وی اتفاقاً بطور عملی به آمار و آثار تورمی سیستم پولی و بانکی و حجم رشد نقدینگی دولت نهم و دهم اشاره کرده است که از سوی مرکزی منتشر شده و به نقل از کارشناسان و مدیران اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است که دغدغه ی ناشی از رشد حجم نقدینگی در خرداد 88 اینگونه به نمایش گذاشته شده است:

" يكي از مهمترين و درعين حال دغدغه برانگيزترين شاخصهاي اعلامي نرخ رشد نقدينگي در خرداد ماه امسال است كه به مرز 200 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است . آمارها نشان مي دهند با وجود اعمال سياستهاي سختگيرانه كه مديران بانك مركزي از آن به « سياستهاي انضباطي » و فعالان اقتصادي به « روشهاي انقباضي » تعبير مي كنند نقدينگي در پايان خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته رشدي 21 4 درصدي داشته و با توجه به رشد 21 درصدي خرداد 87 نسبت به خرداد 86 تقريبا ظرف دو سال گذشته از روند ثابتي برخوردار بوده است ضمن اينكه مقايسه رشد منفي 1 1 درصدي خرداد 87 نيز نشان دهنده آغاز مجدد روند رو به رشد نقدينگي است .اين آمارها گوياي اين واقعيت هستند كه دولت از نيمه دوم سال 86 با لمس پيامدهاي ناگوار رشد بي تناسب نقدينگي كه پيش از آن به دفعات از سوي كارشناسان نسبت به آن هشدار داده مي شد و همچنين پذيرش اصول علم اقتصاد در مورد رابطه نقدينگي و تورم نرخ سود بانكي و تورم و... سياستهاي مهارگونه اي را در مديريت نقدينگي و به تبع آن تورم در پيش گرفته است كه همچنان نيز آن را ادامه مي دهد"

سرمقاله نویس در ادامه بیان وتشریح بخشی دیگر از خدمات پولی بانکی یا موهبت دولت نامشروع دهم که شامل کسری حساب سپرده های بانک ها به ارزش 10 میلیارد دلار می شود که بوسیله جایگزین سیاست چک پولی از سوی بانک مرکزی می باشد . بنابراین به به آثار مخرب این سیاست و پیآمدهای آن پرداخته و این چنین به این سیاست انتقاد نموده است:

" بنابراين با جايگزيني اين چك پولها توسط ايران چكهاي بانك مركزي كه عملا حكم پول نقد و اسكناس را داشت پايه محاسبات نقدينگي و به عبارت ديگر قدرت خلق پول از سوي بانكها تصحيح شد و بيش از 10 هزار ميليارد تومان چك پول از حساب « ساير » كسر و از دور خارج شد و ما به ازاي اين رقم وجه نقد به مردم پرداخت گرديد. در نتيجه آمار سپرده هاي جديد بانكي كمتر از ميزان واقعي نشان داده شد و ضريب فزاينده پولي در سال نخست اجرا كاهش يافت . با توجه به اين پاسخ بايد منتظر بود كه با پايان يافتن اثرگذاري اين فرايند در سال نخست شاهد افزايش ضريب فزاينده پولي در سال دوم باشيم چنانكه طليعه هاي اين حركت هم اكنون نيز قابل رصد است "

درخاتمه اینکه در شرایطی که رشد لجام گسیخته ی تورم و گرانی با فقر و بیکاری وشکاف عمیق طبقاتی در جامعه بیداد می کند که به جرأت می توان گفت بخشی از موهبت الهی هدیه شده ی دولت نامشروع دهم به مردم ایران است که مدعی عاشق خدمت گزاری به مردم ایران و ساده زیست می باشد. البته پاسخ قول داده شده ی پول نفت بر توی سفره های خالی محرومان و مبارزه بامفسدان اقتصادی هم می باشد.مهمتراینکه 80% جمعیت کشوردر زیر خط فقر اقتصادی بسرمی برند که بدلیل بالابودن ضریب حجم نقدینگی وشناور بودنش پیرامون سیاست اقتصادی انگلی واسطه گری و دلالی که وجود دارد و ناشی از سیاست اقتصادی تک محصولی نفتی و 3 برابر بودن واردات نسبت به صادرات می باشد تا کنون که شاهد رشد روزافزون حجم نقدینگی در بازار بوده ایم که پارامتر اصلی افزایش نرخ تورم و گرانی می باشد . اکنون نیز بدون اجرا و عملی شدن لایحه دولتی حذف یارانه های دولتی و هدفمند کردن نقدی یارانه ها که از سوی دولت با جدیت پیگیری می شود. با وجود این که هنوزاین لایحه شروع نشده است. اما ا ین چنین آثار روند رشد تورمی دارد آنگونه که ا ز سوی کارشناسان اقتصادی و بانکی و پولی هشدار و اخطا ر جدی داده می شود که درصورت اجرا شدن لایحه هدفمند کردن نقدی یارانه های دولتی رشد تورم و گرانی کنونی در جامعه دو برابر خواهد شد ولی دولت نا مشروع نه اینکه گوشش بدهکار نمیباشد ، بلکه همچنان اصراردارد تا که با اجرای سریع آن بخشی دیگر از موهبت مخرب و نفس گیر الهی خودرا به محرومان وتهی دستان جامعه هدیه یا تحمیل و تزریق نماید که شامل جمعیت 80% کشور می باشد.

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13880904/index.html

روزی نامه جمهوری اسلامی چهار شنبه 4 آذر ماه سال 1388